Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DHCP server geeft geen IP aan VM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een isc-dhcp-server op mijn Pi geïnstalleerd en gekoppeld aan een BIND DNS server. Elk device op mijn thuisnetwerk (telefoons, tablets, SIP server, compuiters, tv, etc) krijgen keurig een IP uitgereikt en hun hostname wordt toegevoegd in de DNS zone en dus zijn de devices ook bereikbaar op hun hostname.

Voordat ik dit had, had ik een pi-hole server op mijn Pi die ongeveer hetzelfde deed achter de schermen geloof ik. Althans, mijn VMs in Hyper-V waren bereikbaar ook op hun hostname.

Nu ik pi-hole gedeïnstalleerd heb, en zelf de dhcp+dns combi heb geïnstalleerd, krijgen mijn VMs geen IP adres meer.

Ze zenden een DHCPREQUEST naar mijn pi, mijn Pi antwoord met een DHCPOFFER maar die komt vervolgens nooit aan op de VM. Die blijft maar REQUESTen tot ie time out.

Een nieuwe VM krijgt ook geen DHCP dus ik vermoed dat het probleem in de Pi moet liggen.

Want:
a) het heeft wel gewerkt (Hyper-V switch instellingen lijken dus goed te zijn, staat op 'Extern')
b) een compleet nieuwe VM krijgt ook geen IP.

Maar ALLE andere normale (niet-virtuele) devices krijgen wél een IP.

Dus waar moet ik het nu zoeken? :'(

Beste antwoord (via maarud op 21-06-2017 21:32)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 ideeen:

1. Wat gebeurt er als je een VM een static IP en gateway geeft in het correcte DHCP-subnet; kan je dan wel internetten?

2. Windows Firewall iets te aktief bezig op de Hyper-V host?

3. (iets later); als je Pi wel een OFFER stuurt, waar strandt dat dan? Wiresharken?

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 21-06-2017 20:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

2 ideeen:

1. Wat gebeurt er als je een VM een static IP en gateway geeft in het correcte DHCP-subnet; kan je dan wel internetten?

2. Windows Firewall iets te aktief bezig op de Hyper-V host?

3. (iets later); als je Pi wel een OFFER stuurt, waar strandt dat dan? Wiresharken?

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 21-06-2017 20:38 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welke DHCP options worden gebruikt? Kan zomaar zijn dat de DHCP client of de Hyper-V netwerkmeuk niet met alle DHCP opties of packet sizes om kan gaan.

• maarud
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:34:
2 ideeen:

Geen verbinding...dat is vreemd...
De host dus maar een reboot gegeven en voila, alles werkt...

Zo simpel kan het zijn 8)7

Thanks voor het hulpje om te troubleshooten!

• MAX3400

MAX3400

maarud schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:23:
[...]

Geen verbinding...dat is vreemd...
De host dus maar een reboot gegeven en voila, alles werkt...

Zo simpel kan het zijn 8)7

Thanks voor het hulpje om te troubleshooten!
Dude really... :/ Was dat niet stap 1 in de handleiding van Windows? :+

* MAX3400 verbaast zich nergens meer over ondanks 20 jaar ervaring met Windows produkten

• maarud
I know maar die box heeft al maanden uptime dus had daar in eerste instantie niet aan gedacht...blijkbaar nog ergens een routing hiccupje toen ik van dhcp server veranderde oid... 8)7
Pagina: 1