Waarom laad mijn solar powerbank niet op!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Disclaimer: Semi-serieus topic :*).

Ok, ik wist toen ik het kocht al dat het waarschijnlijk zooi zou zijn.
Maar de eco-nerd in mij dacht: voor die paar euro - ik probeer het gewoon :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YL0M2cDw1OWbja5cX324vIks/full.jpg

2000MAh powerbank, 1 usb in (voor snel opladen) en 2 usb uit.
Er zit een zonnepaneel in dat hem moet bijladen in de zon.
Het ding kent 5 lampjes:

Het eerste (linkse) groene lampje brand wanneer er zon binnenkomt. Dat heb ik getest, en dat klopt (paneel afdekken en het lampje gaat uit). Lampjes 2 tot en met 5 geven de laadstatus van de batterij weer.
Hij staat momenteel op 1 blauw lampje.

Het jammere is, dat staat hij al dagen, ondanks dat hij al 3 dagen in de zon ligt te bakken :P.
Granted, het is Nederlandse zon, onder een hoek, etcetera en blablabla, maar ik hoopte oprecht dat er wat zou gebeuren :D.

Zonder het apparaat open te slopen, kan ik beredeneren of dit een haalbare kaart is geweest van de fabrikant? Ik bedoel, hoeveel MAh moet een zonnepaneel van dit formaat (en ga even uit van een lage opbrengst, want goedkope troep uiteraard) kunnen bijladen per zonne-uur?

Ik weet dat Anker een zonnepaneel maakt ter grootte van drie A4'tjes, en die kan op normale 'snelheid' een telefoon of tablet opladen. Maar goed, dat is een apparaat van 50+ euro.

Wie heeft voor mij het verlossende antwoord? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de prijsstelling; Aliexpress ofzo, geen handleiding/specs?

Geen idee; je kan pas beredeneren als je weet wat de maximale opbrengst van je paneeltje is. Aangezien dat nergens staat, is het dus bijna onmogelijk te berekenen hoe lang het opladen van de accu duurt. Nog afgezien van overhead/verlies door weerstanden/hitte.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Meet eens op wat het totale oppervlak van de cellen is (en dus niet de enorme hoeveelheid zwart plastic ertussen), zoek op hoe veel zonlicht er in nederland per m^2 valt deze periode van het jaar, en zoek uit wat de efficiëntie is van extreem goedkope zonnecellen (ik gok <10%), en je hebt het vermogen dat dit paneeltje kan leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:28
Pff even snel rekenen:

Instraling zo'n 1000w/m2
Oppervlakte van het zonnepannel 7x5cm effectief ongeveer?
Dat zou zo'n 3,5 watt zijn. Ga ervan uit dat zo'n paneeltje 10-15% doet. Dus zo'n 0,5watt in het gunstigste geval. Dan een ledje wat 5v en 20ma verbruikt, weer 0,1 watt eraf.

Dus uiteindelijk 0,2-0,3 watt in het batterijtje. Wat een capaciteit heeft van 3,7volt bij 2000mAh. Dat is 7,4Wh. Dus 7,4/0,2 is in ieder geval zo'n 35-40 uur volle zon voordat hij vol zou zijn.

Nu denk ik dat het chinese prut is, dus uitgaan van 2x zoveel. Dus als je hem een complete week in de zon zou laten liggen, en geen van de andere ledjes zou aangaan, zou je misschien een volle batterij hebben.

Hopelijk heb je hier wat aan, maar het is natuurlijk meer een gimmick dan echt functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
tweakG5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:25:
Pff even snel rekenen:

Instraling zo'n 1000w/m2
Oppervlakte van het zonnepannel 7x5cm effectief ongeveer?
Dat zou zo'n 3,5 watt zijn. Ga ervan uit dat zo'n paneeltje 10-15% doet. Dus zo'n 0,5watt in het gunstigste geval. Dan een ledje wat 5v en 20ma verbruikt, weer 0,1 watt eraf.

Dus uiteindelijk 0,2-0,3 watt in het batterijtje. Wat een capaciteit heeft van 3,7volt bij 2000mAh. Dat is 7,4Wh. Dus 7,4/0,2 is in ieder geval zo'n 35-40 uur volle zon voordat hij vol zou zijn.

Nu denk ik dat het chinese prut is, dus uitgaan van 2x zoveel. Dus als je hem een complete week in de zon zou laten liggen, en geen van de andere ledjes zou aangaan, zou je misschien een volle batterij hebben.
De blauwe leds branden alleen kort wanneer je de power knop in drukt. En gezien jouw uitleg, is dat dus maar goed ook :+.
Hopelijk heb je hier wat aan, maar het is natuurlijk meer een gimmick dan echt functioneel.
Daar was ik ook al bang voor, maar het ontbreekt mij aan electronica kennis om zoiets te beredeneren :P.
Als powerbank (even los van het zonnepaneel) is 2000MAh natuurlijk niks meer tegenwoordig, de gemiddelde smartphone heeft meer dan dat bij. Misschien dat ik het ding dan toch nog maar een keer uit elkaar moet halen. Hij komt bij de Action vandaan overigens, was 6 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:28
HTT-Thalan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:12:
[...]

De blauwe leds branden alleen kort wanneer je de power knop in drukt. En gezien jouw uitleg, is dat dus maar goed ook :+.

[...]

Daar was ik ook al bang voor, maar het ontbreekt mij aan electronica kennis om zoiets te beredeneren :P.
Als powerbank (even los van het zonnepaneel) is 2000MAh natuurlijk niks meer tegenwoordig, de gemiddelde smartphone heeft meer dan dat bij. Misschien dat ik het ding dan toch nog maar een keer uit elkaar moet halen. Hij komt bij de Action vandaan overigens, was 6 euro geloof ik.
Als je even kan wachten zou ik zeker zoiets halen: https://nl.aliexpress.com...0a-488a-b388-1727ba847d5c die is echt top voor het geld.

Met de 2000mAh die je nu hebt haal je waarschijnlijk nog niet eens een volle lading met je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Maak hem eens open, misschien zijn de zonnecellen niet eens aangesloten.

Dat zonnepaneeltje is ook wel erg klein trouwens, als je een beetje vlot een telefoon o.i.d. wilt kunnen laden dan is zoiets beter geschikt: DodgeReviews: [Review] BlitzWolf SunPower 20W/3A Solar Charger (BW-L1). Daarmee heb je een gemiddelde smartphone in 3 uurtjes vol even snel gerekend.

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 11:43
Volgens mij heeft BigClive dezelfde powerbank gereviewed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
HTT-Thalan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:12:
Hij komt bij de Action vandaan overigens, was 6 euro geloof ik.
Weer voor € 6 chemisch afval het land in gekomen. Die chinezen willen ons en de rest van de aardbol zo langzaam vergiftigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ikhad een 60 euro van XTorm en die hield het na één seizoen ook voor gezien. Open gemaakt en wat bleek, de solder was losgekomen van één van de celcontactjes. Dus de solar cell deed het, de batterijen laden alleen niet op. Solder opnieuw aangebracht en klaar was kees. Doet het nu weer als een malle. Dus wellicht...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sepio schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 06:07:
Volgens mij heeft BigClive dezelfde powerbank gereviewed.
Volgens mij heb jij het precies bij het juiste eind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dG47nP4Zv5yzWwhG2R5Ekkwe/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PIfeRjGQCxmjDZCOW7F3kacI/full.jpg

Ik heb een voltmetertje op de verbindingen vanuit het zonnepaneeltje gezet, en die leest, in het licht, 2,2volt. Als ik hem een beetje afdek zakt dit naar 1,7volt. Er komt dus wel degelijk stroom binnen, en aangezien die plus en min de enige verbinding zijn naar de printplaat, lijkt de groene led inderdaad een betrouwbare indicator van het binnenkomen van een laadstroom.

De enige conclusie waar ik hiermee op terecht kom, is dat de kwaliteit van dit zonnepaneeltje nog lager is dan we van chinese meuk mogen verwachten? Want dat de accu werkt weet ik - ik heb hem eenmaal succesvol via usb opgeladen en weer leeggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

YouTube: Inside a solar USB power bank with "short circuit" feature.

Volgens dit filmpje zit de zonnecel via een diode direct op de accu (@ +/- 16:00 in het filmpje)

Dat betekend dat de zonnecel meer dan 4v moet kunnen geven

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1