Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel LoRG
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 09:12
-

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel LoRG op 22-09-2022 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik begonnen met bijna dezelfde achtergrond. VWO, HBO-ICT, om dezelfde redenen die je al aangaf.
Via een omweg werk ik nu bij ARM en ontwerp ik CPUs. Wel niet boston dynamics, maar groot deel van de wereldbevolking heeft een ontwerp van mij in de broekzak wat ook wel grappig idee is.

Een grote reden dat mij dat uiteindelijk gelukt is, is opleiding en werkervaring in internationale omgeving.
Tijdens studie veel tijd gestoken in stages te vinden bij bedrijven die internationaal bekend zijn en dan niet de meest simpele opdracht kiezen. Deel van HBO in buitenland gedaan. Tijdens master embedded sysems groepsopdrachten gekozen in specifieke richting.

Als je ambitie is om in buitenland te werken, of bij dergelijke bedrijven kijk bij linkedin profielen van mensen die er werken, dat geeft je een idee hoe mensen daar terecht komen.
Ik zou je afraden om bij Nederlands bedrijf te gaan werken tenzij je weet dat ze direct leveren / samenwerken met bedrijven waar je zou willen werken.

Een master doen in Nederland is prima, maar zorg ervoor dat je kennis opdoet in het veld waar je wilt werken. Kijk naar universiteiten en vakgroepen die samenwerken met bedrijven die je aanspreken. Zorg er voor veel weet van een specifiek ietse in een relevant veld

Voor een master in buitenland geld het zelfde als in Nederland, maar let op hoe de naamsbekendheid is van de universiteit.
Hier (UK) maakt het minder uit welke studie je doet, maar als je van Durham / Cambridge / Oxford etc. komt is het opeens stukken beter terwijl je misschien niet eens een goede richting hebt gekozen.

Een deeltijd master zou ik afraden als je dat kan veroorloven. Het is keihard werken en ik heb meerdere mensen zien afhaken.

Bedenk vooral waarom die bedrijven je zo leuk lijken. Er zijn ook wel redelijk wat Nederlandse bedrijven die RnD doen en waar mensen erg tevreden werken om niet alleen hun hypotheek te betalen.
Kijk ook naar ESA-ESTEC en bedrijven die daar aan gelieerd zijn. Of een bedrijf als Demcon. Je hoeft het echt niet altijd over de grens te zoeken om iets leuk te vinden.

Maar het komt in beide gevallen neer op ervaring, kennis en een beetje geluk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Een interessant bedrijf zal waarschijnlijk wel ASML of NXP zijn voor jou. Embedded hoek, high-tech. Collega's zitten/hebben daar gezeten en het bevalt/beviel ze allemaal zeer goed. ASML doet veel zaken met detacheerders (Cap, Ordina, Atos, ..), dus je zou kunnen informeren bij je manager/sales bij je bedrijf.

Wat betreft de bedrijven die je hebt genoemd (NASA, Tesla, BD), gewoon proberen! Wellicht wordt het niks, maar kan je er wel goede contacten aan overhouden. Je hebt er naar mijn idee niks op te verliezen.

Ik persoonlijk zou dus voor optie 1 of 5 gaan. 5 voor mij is wat lastiger, omdat ik niet super avontuurlijk ben aangelegd. Australië en Nieuw-Zeeland trekken me wel.. maarja daar kom je niet zomaar binnen en ik ken er helemaal niemand én ben er nog nooit geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou je kijk hierop toch eventjes bijstellen.

Bedrijven zoals NASA / SpaceX kom je simpelweg niet binnen omdat je daarvoor Amerikaans staatsburger moet zijn. Je moet echt een expert (PhD niveau) binnen een bepaald gebied zijn. Welke relevant is voor hun wil je daar als buitenlander binnen komen. Ze zullen o.a. moeten toelichten dat er geen Amerikaanse staatsburgers beschikbaar zijn met die kennis en waarom ze jou dan specifiek willen hebben. En ja, die regels waren er ook al voordat Trump aan de macht kwam. Dan nog zal je waarschijnlijk alleen tijdelijk voor NASA werken, wellicht ook op afstand, omdat het op project basis / langdurig onderzoek is. Bij Tesla / Google krijg je ongeveer dezelfde struikelbokken op je weg behalve het feit dat zij wel buitenlandse medewerkers mogen aannemen en ook buiten Amerika opereren. Echter veel R&D van die bedrijven vind nog steeds plaats in Amerika.
Ik heb een zeer onderzoekende houding, ik merk dat ik (vergeleken met bijvoorbeeld studiegenoten) graag alles tot in de puntjes wil begrijpen. Ik wil altijd meer weten en ben altijd op zoek naar nieuwe kennis.
Ik zou als ik jou was sowieso een Master gaan doen, zeker als jij het bovenstaande zegt. Dit kun je aan een Nederlandse of buitenlandse universiteit gaan doen. Indien je een Nederlandse kiest, doe een stage in het buitenland. Daarnaast moet de kantekening gemaakt worden dat wanneer jij op je CV hebt staan dat je bij MIT / Stanford / et cetera heb gestudeerd of een PhD hebt gedaan ontzettend veel helpt bij het vinden van een baan bij dat soort bedrijven. Sowieso zal een PhD na je Master helpen. Hoe je dat moet regelen w.b.t. financiën is heel verschillend. Haal jij allemaal 9's, cum laude afgestudeerd? Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk gewoon een beurs toegewezen van de universiteit.

Daarnaast is een groot netwerk van belang. De leukste en uitdagendste banen worden weggegeven via netwerken.

Hoe je wellicht nog de meeste kans maakt is simpelweg door geluk. Kijk of je wordt ingeloot via een greencard en verhuis naar Sillicon Vally en bouw daar je leven op.

Puntje van kritiek, je komt nogal vooringenomen over
Nadeel: Ik merk dat ik het 'gewone' kantoor een behoorlijk demotiverende omgeving vind.
Wat weet jij van het "gewone kantoor" leven? Je heb pas net een piep klein kijkje genomen in de keuken en misschien een vork aangeraakt i.p.v. alles opengetrokken. Dan nog niet te bedenken dat er heel veel verschillende soorten keukens zijn.

Ik raad je dus aan, zoals hier eerder is gezegd; Neem eens een kijkje in de eigen keuken. Bijvoorbeeld de Brainport regio in Eindhoven, welke het hoogste aantal patenten genereerd per hoofd van de bevolking. Meewegend dat in Sillicon Vally en heel veel andere gebieden voor iedere scheet een patent wordt aangevraagd en dat hier niet gebeurt zijn wij zeer innovatief in ons eigen kikkerlandje. Veel mensen denken namelijk dat patenten alleen geld kosten bij aanvraag maar patenten behouden kost ook geld. Daarom dat er intern bij mijn bedrijf laatst een ronde is geweest om te kijken welke patenten weggegooid konden worden.
Hier zitten hele mooie bedrijven welke zeer innovatief bezig zijn. https://www.mkbinnovatietop100.nl/site/top-100-2016

Bedenk ook dat de meeste innovaties plaatst vinden bij kleine bedrijven omdat ze niet zijn vastgeroest in procedures en dynamisch zijn. Grote bedrijven kunnen dat ook maar in mindere mate. Daarom dat grote bedrijven vaak die kleinere gewoon overnemen wanneer ze die zich hebben bewezen.

Als laatste, goed om vooruit te denken. Houd echter in je achterhoofd dat niets zo veranderlijk is als het leven zelf. Nu heb je een hele gedachtegang van buitenland, innoveren, werken. Van het een op andere moment zit je op de bank met je kind en denk je wat je morgen met je zoontje gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:20:
Ik zou je afraden om bij Nederlands bedrijf te gaan werken

[...]
Of een bedrijf als Demcon. Je hoeft het echt niet altijd over de grens te zoeken om iets leuk te vinden.
Moet hij nu wel of niet over de grens gaan zoeken ;).

Wat betreft kantoor demotiverend is: Bedenk dat ook bij NASA, of nou ja, vooral bij NASA waarschijnlijk, je primair op kantoor zal werken in de meeste functies. En vooral heel veel papierwerk genereren, want juist daar moet alles heel goed (lees: vaak) gedocumenteerd zijn.

Is de gemiddelde baan bij dat droombedrijf nou echt fundamenteel anders dan de gemiddelde baan bij een ander tech bedrijf. En die droombedrijven hebben vaak het probleem omdat ze iedereen kunnen kiezen die ze willen zo ongeveer, dat je een master nodig hebt om de vuilnisbakken te mogen legen.

Ik denk dat je beter op zoek kan gaan naar je droom baan bij een regulier bedrijf, dan een baan bij je droom bedrijf. En een Boston Dynamics doet enorm gave dingen. Maar om nou te stellen dat ze momenteel echt iets bijdragen aan de wereld gaat me ook wat ver :).

Wat je moet doen? Ik zou voor master gaan in bijvoorbeeld Embedded richting in Nederland, of anders ergens anders in Europa. Ik neem aan dat je premaster wel overlap heeft met die van Embedded.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk wil je gewoon de high tech in. Dat zit zoals gezegd meest in de regio Eindhoven.
Vraag aan jezelf moet denk ik zijn hoe je het makkelijkste leert: uit boeken of door trial and error?
Is dat uit boeken dan zou ik zeker de master overwegen. Ben je meer onderzoekend ingesteld (hoe zit het en hoe werkt het) dan zou ik een baan gaan zoeken. Kun je altijd in je spaarzame vrije tijd nog een master er bij doen.
Qua baan: overweeg zeker detachering of consultancy. Krijg je kijkjes in vele keukens ipv eentje en merk je wat je echt leuk vindt :)

Hoe lang moet je nog op je afstudeerstage btw? Want als ik het zo lees zou je wel eens heel goed binnen mijn werkgever kunnen passen (juiste mentaliteit enzo) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel LoRG
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 09:12
Allen,

Hartelijk bedankt dat jullie de tijd genomen hebben om zo uitgebreid te antwoorden!
Weer even genoeg stof tot nadenken voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Daniel LoRG schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:19:

Waar ben ik naar op zoek:
Later (als ik groot ben) zou ik graag bij een high-tech bedrijf werken dat 'iets bijdraagt aan de wereld'. Nu weet ik dat dit ook relatieve termen zijn, maar ik zou graag bij een bedrijf werken waarbij de medewerkers hun baan zien als meer dan een manier om hun lease-auto en hypotheek af te betalen. Een R&D-achtige functie trekt mij op dit moment het meeste. Bedrijven als Nasa, Tesla en Boston Dynamics maken mij warm!
Wat namen uit de regio Eindhoven: Philips (die subdivies heeft als healthcare, consumer electronics, innovation services, lighting), ASML, Nxp, Imec (laatst nog op de frontpage hier geweest), Thales, automotive campus Helmond zit vol met autobedrijven die erg high-tech bezig zijn, ESA.

Er zijn in Nederland echt een hele hoop bedrijven die embedded bezig zijn en bij een hoop functies is reizen (zeker naar het oosten) vaak wel een optie, meestal geen 10 reizen per jaar als embedded developer maar het komt zeker voor. Er zijn zat bedrijven waar je aan de slag zou kunnen (desnoods via een prefered supplier/detacheerder)

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 23-06-2017 23:37 ]

Pagina: 1