Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Op dit moment staan er 2 dingen op mijn verlanglijstje om te gaan halen, echter kan ik er maar 1 van de 2 halen. Het gaat namelijk om een nieuwe DSLR camera of een Drone.

Waarom? Ik wil met name meer video's maken. Op dit moment gebruik ik hiervoor nog een oude DSLR (film maar op 720p), GoPro Hero 3 Black en een Sony Xperia Z5. Kwalitatief niet heel erg hoogstaand. Dit merk ik met name tijdens het editen van mijn video's in Premiere en After Effect.

Nu heb ik voor mijzelf 2 opties aangegeven die ik zou willen kopen. Namelijk:

DJI Mavic Pro

of

Panasonic Lumix DMC-GH4 + 14-140mm F/3.5-5.6

Ik weet dat deze 2 dingen vrij uiteenlopen en dat ze misschien niet echt met elkaar kan vergelijken. Daarnaast is het voor mijzelf ook redelijk moeilijk omdat ik beide dingen echt wel heel tof vind, alleen heb ik nog nooit met een drone gewerkt.

Wat raden jullie mij aan? 90% van de tijd ga ik filmen, fotograferen is een bijzaak. (Geluid is ook een bijzaak)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Zonder de specifieke specs van je genoemde hardware te checken..

De camera is algemeen inzetbaar, waarschijnlijk een goede upgrade tov je bestaande camera, uitbreidbaar met betere lenzen later, wellicht kan je je adapter kopen voor je bestaande lenzen, en je kan later altijd nog een drone kopen / huren waar je je camera aan kan hangen.

Je drone is een drone.. Doet verder één specifiek ding, en is gebonden aan reglementen.

Tenzij je puur gefocussed ben op aerial videos, zou ik voor de (/een) camera gaan, maar je noemt niet wat voor videos je van plan bent te maken.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Dankje voor de reactie. Ik ben van plan om met name video's te maken van mijn reizen etc. Daarnaast ook kleine evenementen etc.

Wil met name op een wat hogere resolutie filmen dan HD. Zodat ik in de editing etc. meer kan! Met name het aanpassen van bitrate etc. lijkt me voor de GH4 interessant.

Drone is puur het beeld vanuit de lucht wat me aanspreekt.

Kortom, het gaat om kwaliteit van beeld vs shots

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Nee, het gaat niet zo zeer om de kwaliteit in dit geval, maar wat je van plan bent. Als je videos van je reizen wilt maken, heb je meer aan een algemene camera, tenzij je alleen aerial videos van je reizen wilt maken, wat afhankelijk van waar je reist extra beperkingen kan opleveren. Bergwandelingen etc: leuk voor drone, cultuur snuiven in steden: geen drone. "Kleine evenementen" heb je ook niks aan een drone.

Ik snap de aantrekkingskracht van een drone, maar ik denk dat je veel meer hebt aan een camera, dus die zou ik kopen als ik jou was.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxalizer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 19:47

Voxalizer

Quicksilver Bullets

Ik heb recent een Mavic Pro gekocht en vind het zonder twijfel echt een geweldig ding. Ongelofelijk stukje tech.
Toch komt na een aantal keer vliegen al het gevoel om de hoek kijken dat je echt op zoek moet gaan naar wat je wil doen met zo'n drone. Op een gegeven moment heb je de bijzondere dingen in je directe omgeving wel gezien, waarna je je echt doelen moet stellen wil het nog een beetje interessant blijven. Waar je wil vliegen/filmen, op wat voor tijdstip, etc. Nu zal dit op vakantie wel meevallen op zich, maar het geeft imo wel aan dat een drone erg situational is.

Een goede camera is veel algemener inzetbaar, vergt minder voorbereiding en gear dat meegenomen moet worden. Ik zou primair een goede camera altijd verkiezen boven een drone, het laatste vind ik toch wat meer voor 'erbij' en in speciale gevallen.

PSN / Steam: Voxalizer // Battle.net: Plaguehead#2325 // Common sense isn't very common.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:10
Ik zou voor de camera gaan. Een drone is voor veel toch meer een hebbedingetje dan dat ie veel in de lucht is. Daarnaast kan je prima drones tweedehands scoren om te kijken of het echt wel wat voor je is. Daarnaast als je echt een keer zo'n drone nodig hebt zijn die vast ergens te lenen/huren.

Ik zou dus voor de camera gaan!

PS: een GH4 is trouwens geen DSLR , maar een ILC/EVIL/systeemcamera/mirrorlesscamera,
maar welke muggenzifter let daar nou weer op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Een drone meeslepen op reis lijkt mij ook niet zo'n pretje, een mirrorless camera kun je daarentegen wel lekker bij je hebben als op op tripjes bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 12:20
Ik zou ook voor de camera gaan en een goedkope drone kopen van $100-200. Dan kan je kijken of je het echt leuk vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Camera :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Pagina: 1