Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC +/- 2000, games en programmeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben zelf op zoek om een nieuwe computer te bouwen, daar mijn oude inmiddels rond de 8 jaar oud is. Zelf wat gezocht maar omdat het al weer best een tijd geleden is vroeg ik me af of jullie advies hebben wat ik anders zou moeten kiezen/kan verbeteren?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het vooral voor drie dingen: Games, schaken en programmeren.

Wat betreft games speel ik games als TES serie, diablo serie, witcher 3, FF serie. Normaal ook strategy games, maar laatste ja(a)r(en) wat minder leuke gezien.

Schaken gaat het meestal om analyses van partijen. Vaak draai ik dit als ik andere dingen aan het doen ben.

Programmeren gaat het vaak om analyse van data en simulaties, ook dit vraagt vaak redelijk wat ruimte. Wat betreft software gebruik ik vaak matlab of vba (access of excel).

Ik werk ook soms thuis, maar is niet veeleisend van mijn computer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer EUR 2000, al zou ik het niet erg vinden als het goedkoper kan :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis/toetsenbord/muismat/headset/externe hdd/dvdspeler(zwarte kleur)/beeldscherm(1080p)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik hoop om ook hier weer een lange tijd mee te kunnen doen hoop ik dat de pc ook zo is dat ik in de toekomst kan uitbreiden om nog een goed werkende pc te hebben, ipv weer een hele nieuwe te moeten bouwen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet heel erg. Ik ben iets minder fan van radeon grafische kaarten, maar als er een goede reden is om toch daarvoor te gaan vind ik het niet erg.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen limiet op grootte, geluid of energieverbruik (ok, geen uitdaging om de pc te ontwerpen met het meeste lawaai :P). Vind het leuk als je door de case kan kijken.

Ga je overklokken?
ja, al laat ik hem wel eerst even zonder draaien.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik in het begin al zei, graag advies over hoe ik mijn huidige keuze kan verbeteren.

Ook vroeg ik me af of deze build voldoende is of te veel/weinig. En hoe lang zou ik deze kunnen gebruiken voordat ik weer een goede upgrade moet kiezen?

Ik ben verder van plan om in de toekomst een beter beeldscherm te kopen, al zal dat weer even sparen worden. Ik zou het leuk vinden als ik de twee schermen dan beide kan aansluiten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 344,20€ 344,20
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G€ 816,-€ 816,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 46,78€ 46,78
1Antec GX330 Zwart€ 58,03€ 58,03
1Scythe Mugen 5€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15€ 139,90€ 139,90
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 282,01€ 282,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.968,82

Verwijderd

De GX330 is een nogal budget behuizing. Dit systeem wil je in een veel betere kast als de Fractal Design Define S, C of R4/5.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
Dit is hoe ik het zou doen, als ik voor intel zou gaan. Persoonlijk zie ik meer value in Ryzen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 344,20€ 344,20
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 779,-€ 779,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 46,78€ 46,78
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,49€ 84,49
1Scythe Mugen 5€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15€ 139,90€ 139,90
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.829,22

Kleinere SSD, een volle terrabyte is pitttige overkill. 500GB lijkt me genoeg als main drive met een aantal games erop.
Goedkopere videokaart. Wanneer je de Aorus Engine installeert kun je de kaart zelf overclocken zodat hij gelijkwaardig wordt aan de Xtreme Edition. De koeler en het PCB zijn namelijk identiek.
Die kast is nogal budgetvriendelijk [small]en naar mijn idee nogal lelijk de geselecteerde kast heeft een iets simpeler design en support toch alle onderdelen die geselecteerd zijn voor deze pc.
De pricewatch: Fractal Design Define C Window Is ook een goede optie.
Ook zou je Ryzen boven intel kunnen kiezen. Ik zou dan persoonlijk voor de pricewatch: AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler gaan. Dit in combinatie met dit moederbord pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon
Omdat je 100 euro minder uitgeeft aan de processor zou je in principe ook een iets duurder modelletje kunnen nemen, mochten looks je iets uitmaken.
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
Dit is natuurlijk volledig optioneel en ietwat minder budget vriendelijk. X370 moederborden hebben wel als voordeel dat ze een Voltage override modus hebben. Bij B350 moederborden kun je, zover ik heb gezien alleen een offset invoeren ten opzichte van het voltage dat het moederbord bepaald en dus geen vast voltage

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt beiden, ik zal zeker kijken naar een andere kast. Waar zou je vooral op moeten letten bij het kiezen van een kast?

En zal ook gaan voor de goedkopere videokaart, bezuiniging is mooi meegenomen :)

Ik zal verder kijken naar de Ryzen, zelf nog weinig ervaring mee. Enige tips waar ik een goed artikel hierover kan lezen?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
Je kan bij Gamersnexus of Tweakers zelf artikelen lezen over Ryzen.

Waarop te letten bij een kast:
- Als je wilt, een window
- Een grotendeels open main chamber (de plek waar je moederbord hangt) zodat er zo min mogelijk obstakels zitten tussen de casefans en de hardware die airflow nodig heeft.
- Stoffilters bij de voorkant (intake) en onderkant (fan van de voeding) en als het even kan de bovenkant (neerdalend stof).
- Maximale hoogte processorkoeler, zorg dat de gekozen cpu koeler niet te hoog is.
- Een soort keldershroud voor de voeding. Op deze manier zie je de voeding en zijn kabels zo min mogelijk. Lees of bekijk reviews van de cases die jij door middel van de specs vindt om erachter te komen wat hun voor en nadelen zijn. Het youtube kanaal HardwareCanucks kan je goed helpen bij case reviews. Over de Define C en P400S hebben zij, bijvoorbeeld, video's gedaan.

[ Voor 47% gewijzigd door youridv1 op 21-06-2017 20:06 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Je kan prima een systeem van 2000 euro in een case van 40 bouwen hoor :P in principe voegt een case weinig toe aan de prestaties. En qua koeling denk ik best dat 'ie het uithoud. Desalniettemin, voor een tientje meer heb je een NZXT S340 en dan heb je toch echt wel iets véél mooiers bijvoorbeeld :P

Anyhow, ten eerste heb je natuurlijk de eeuwige Ryzen 1700 of i7 7700k-discussie. Daar is heel veel over geschreven, ook bij adviezen voor andere systemen. Zoals al genoemd zijn er ook heel veel sites met benchmarks, ook hardware.info bijvoorbeeld.

Iedereen koppelt daar z'n eigen interpretatie aan. Die van mij: als je nu een CPU koopt en je gaat gamen op 1080p? Of je nou een Ryzen 5 1400, een Core i5, i7 of 1800X haalt... die 60fps trekt anno vandaag iedere CPU wel. Vaak is >100 geen enkel probleem. Dan kan je wel voor de i7 kiezen omdat die in de _huidige_ games 130fps haalt in plaats van 125... maar de bottleneck zit 'm daar in game engines en niet in de CPU.
Kijk je naar benchmarks buiten games, dan is Ryzen onbetwist een stuk sneller. Ik ga er vanuit dat je daar in de toekomst voordeel uit haalt, zeker omdat Intel de volgende generatie ook meer cores gaat plakken op het consumentenplatform... Maar dit is een glazen bol die je voor jezelf moet uitmaken :P
Ryzen is nog wel vrij nieuw en met BIOS-updates komen steeds meer verbeteringen, maar tegelijkertijd is een Intel-build op dit moment stabieler.

Verder; je videokaart... je blijft op 1080p gamen? Dan is een 1080Ti echt totaal nergens voor nodig. Je kan zo'n beetje alles van vandaag (als je een beetje nuchter met je settings omgaat, 16x MSAA heeft niemand nodig) op 1080p ultra spelen met een GTX 1060 of een RX580. Desnoods neem je een 1070 'to be safe'.
Hou die 400 euro die je bespaart lekker in je zak en geef die over een jaar of 2-3 uit aan een nieuwe videokaart. Dat nu uitgeven is echt zonde. Of je moet op korte termijn naar een andere resolutie willen.

TLDR: alles valt of staat best wel bij de resolutie waarop je speelt. Is dat de komende jaren 1080p? Dan zou ik een heel ander systeem halen in een heel andere prijsklasse.

Verder zou ik eerder een 250/500gb SSD nemen en eventueel een grotere harddisk (nu 1TB extra kost niet heel veel, het is duurder om er later een tweede schijf bij te hangen). Als je het leuk vind kan je een snellere M.2 NVMe SSD halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 21-06-2017 20:23 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Topicstarter
CPU, hoop uitzoekwerk dus. Nou ja, competitie is altijd goed voor de klanten.

Nee, mijn plan is om maandelijks wat geld opzij te zetten en over een paar maandjes een goed scherm te kopen. Het liefst maak ik het optioneel om mijn oude scherm ook aan te sluiten als ik thuiswerk (twee schermen zijn dan zo handig gezien mijn werk).

Een grotere hdd heb ik niet nodig, ik heb hier externe voor. 256 ssd is aan de kleine kant denk ik. Als ik zelf kijk naar mijn huidige pc zou ik rond de 90% komen voor de dingen die ik naar de ssd zou zetten. Ik zal wel kijken naar de 512, 100 euro minder is ook al een goede besparing.
Pagina: 1