Toon posts:

ventilator kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Ik heb inmiddels al een paar jaar een antieke ventilator thuis staan, welke ik ooit ergens bij iemand van zolder heb geplukt. Het gaat om precies te zijn om een bellair uit 1991

voor de geïnteresseerden : https://www.google.nl/url...L3Jg&ust=1498140900362256

Nu met dit warme weer leek het me een leuk project om te proberen deze ventilator weer werkende te krijgen. De ventilator is kapot gegaan en is toen weg gezet, dus ik denk niet dat het veel kan zijn.

Hij is inmiddels helemaal gestript en ik heb een multimeter weten te bemachtigen, maar ik loop vast. Hieronder een paar fotos :

Deze eerste 2 foto's zijn van onder de ventilator, het ronde ding links boven is verbonden aan de standenknop. en het apparaatje links daarvan heeft daar ook mee te maken gok ik.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/28v9mhy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/of379d.jpg

Dit is de spoel die heb vervolgens aandrijft.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zfiydk.jpg

Met de multimeter ben ik nog niet heel bekend en ik zou graag horen wat ik zou kunnen doen om te kijken wat er kapot is. Ik heb al wat dingen doorgemeten en ben er in ieder geval achter dat het apparaatje links onder(condensor meende ik te horen) niet piept bij het doormeten. Zou dit wel moeten?

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn hulp zou zijn een nieuwe fan kopen, zo duur zijn ze niet. :P

Maar voor te leren is het misschien wel een goed project. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze dingen nieuw en werkend zijn dik 200 euro, dus vandaar het project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kijk uit dat je je eigen niet electrocuteert, op sommige delen staat 230V
Maar in principe is dit ongeveer het meest standaard schakelingetje wat je kunt bedenken. makkelijk zat door te meten.

geen idee wat je met piepen bedoelt ?
ik denk dat je weerstand/kortsluiting meet ?
in dat geval klopt het dat ie niet piept ;)

Als je hem aanzet, en vervolgens zelf het blad aanslingert werkt het dan wel ?

Ik zou eens beginnen met te kijken of er spanning over de motor staat. (met de stekker erin en het ding aan natuurlijk)
Eigenlijk isdat je eerste verdachte, als daar spanning op staat maar hij draait niet is de motor kaduuk.
je 2e zou de trafo moeten zijn, komt daar spanning uit ?

http://www.klusbeter.nl/e...ten-multimeter-gebruiken/

[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 21-06-2017 16:36 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de snelle reactie! Van mijn collega kreeg ik de hint over het piepen. Dit houdt volgens mij in dat hij kijkt of er contact is tussen de 2 punten die je aanraakt. Bij vrijwel alle onderdelen doet hij dit, maar bij de condensator dus niet, vandaar de vraag of dit zo hoort.

230 volt had ik inderdaad al gemeten, maar vrijwel alleen bij het punt die uit komt op de stekker

Zoals misschien te zien is op foto komt er uit de stekker een geel/groene(mindraad) een bruine en een blauwe.
De bruine staat 225 Volt op, maar gaat alleen maar door naar een krachtstroom aansluiting aan de onderkant van de ventilator(die leeg is) en vervolgens op de kabel die daar uit komt staat maar 2 Volt
De blauwe staat maar 2 Volt.

Is deze 2 Volt al genoeg, of gaat er hier gelijk al iets mis, want ik meet nergens meer dan 2 Volt behalve gelijk bij de stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:41:
Thanks voor de snelle reactie! Van mijn collega kreeg ik de hint over het piepen. Dit houdt volgens mij in dat hij kijkt of er contact is tussen de 2 punten die je aanraakt. Bij vrijwel alle onderdelen doet hij dit, maar bij de condensator dus niet, vandaar de vraag of dit zo hoort.
Dat piepen klopt, dat doen een multimeter door er wat stroom op 1 puntte zetten, en aan de andere pen te kijken of die daar binnenkomt. Omdat een elco zichzelf oplaad met die stroom, zal die stroom dus nooit de andere pen bereiken. Sommige multimeters hebben wel een stand om elco's te meten.
Zoals misschien te zien is op foto komt er uit de stekker een geel/groene(mindraad) een bruine en een blauwe.
De bruine staat 225 Volt op, maar gaat alleen maar door naar een krachtstroom aansluiting aan de onderkant van de ventilator(die leeg is) en vervolgens op de kabel die daar uit komt staat maar 2 Volt
De blauwe staat maar 2 Volt.

Is deze 2 Volt al genoeg, of gaat er hier gelijk al iets mis, want ik meet nergens meer dan 2 Volt behalve gelijk bij de stekker
Die geel groen is geen mindraad !
Dat is je aarde kabel die is er alleen ter beveliging en moet nergens in dat circuit aangesloten zitten. alleen op metalen delen die je kunt aanraken.

blauw is je "min" draad bruin is je plus.
ALleen dit is wisselspanning, dus je heebt geen min en plus, maar 0 en fase.

Ik denk dat het toch even handig is als je je eerst een beetje verdiept in hoe stroom werkt :)

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 21-06-2017 16:57 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geel groen is dus de aarde, is dan bruin de plus(hier staat 230 op) en blauw de min?

EDIT: Je had je post al aangepast zag ik. Ik heb mijn multi meter als het goed is ook op wisselspanning staan. Wat bedoel je precies met fase en geen fase.

Een beetje basiskennis van stroom heb ik, vandaar deze post zodat ik hopelijk het verstand van iemand anders kan gebruiken dit op te lossen :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08 22:40
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:55:
Geel groen is dus de aarde, is dan bruin de plus(hier staat 230 op) en blauw de min?

EDIT: Je had je post al aangepast zag ik. Ik heb mijn multi meter als het goed is ook op wisselspanning staan. Wat bedoel je precies met fase en geen fase.

Een beetje basiskennis van stroom heb ik, vandaar deze post zodat ik hopelijk het verstand van iemand anders kan gebruiken dit op te lossen :)
Hier staat de werking van wisselspanning mooi uitgelegd:
http://www.conrad.be/ce/n...ektriciteit/elektriciteit:
"Een elektriciteitskabel bestaat bij huisinstallaties in de basis uit twee draden. Een bruine fasedraad en een blauwe nuldraad. De bruine fasedraad wisselt hierbij 50 maal per seconde (50 hertz) tussen een positieve spanning van 325 volt en een negatieve spanning van 325 volt. De blauwe nuldraad sluit de stroomkring; hier zal normaal gesproken geen spanning op staan. Dit levert een effectieve wisselspanning op van ongeveer 230 volt. In grafische vorm zou dit er als volgt uitzien. Deze vorm noemt men een ‘sinus’."

https://www.youtube.com/channel/UCiHhuyYXyckkbeMgtu3Pr-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de informatie!

De spoel ook doorgemeten en deze geeft een weerstand van 0,5 k ohm, wat me redelijk aannemelijk lijkt? en met de permanente magneet kan ook weinig mis zijn.

volgens mij gaat er wat mis met de elektronica, aangezien ik overal maar 2 volt meet i.p.v. 230 of daar in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08 22:40
staat er een kenplaatje op de motor met de benodigde spanning?

https://www.youtube.com/channel/UCiHhuyYXyckkbeMgtu3Pr-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
> volgens mij gaat er wat mis met de elektronica, aangezien ik overal maar 2 volt meet i.p.v. 230 of daar in de buurt

De potmeter is de dader. daarmee regulier je immers de draaisnelheid van de ventilator
(veel elektronica is er niet, enkel een cap en een potentio/schakelaar)

Meet spanning voor de potmeter en je hebt 220v (Moet bijna wel)

Indien zelfs daar geen 220v, een flinke breuk in de voedingskabel. Komt niet vaak voor maar het kan

[ Voor 23% gewijzigd door osmosis op 21-06-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat op de onderkant een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2z4mo2h.jpg

Betreft de draden.
Uit de stekker komt een bruine, blauw en een gele draad

Bruin 223 V wordt met een kroonsteentje doorgeschakeld naar een krachtstroom(zie ook op foto) aansluiting, waar die vervolgens dood slaat, omdat hier niks in zit.
De blauw draad geeft 2 Volt en gaat naar de Choke en de switch, en vervolgens naar de condensator. Vanaf de condensator gaan beide punten(bruin en blauw) naar boven.
De groene draad gaat rechtstreeks naar het frame en naar boven.
Vanaf de krachtstroom aansluiting gaat ook nog een draad naar boven

Is het niet raar dat de choke en de switch om de min-draad zijn gekoppeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:21:
Er staat op de onderkant een plaatje.

Betreft de draden.
Uit de stekker komt een bruine, blauw en een gele draad

Bruin 223 V wordt met een kroonsteentje doorgeschakeld naar een krachtstroom(zie ook op foto) aansluiting, waar die vervolgens dood slaat, omdat hier niks in zit.
De blauw draad geeft 2 Volt en gaat naar de Choke en de switch, en vervolgens naar de condensator. Vanaf de condensator gaan beide punten(bruin en blauw) naar boven.
De groene draad gaat rechtstreeks naar het frame en naar boven.
Vanaf de krachtstroom aansluiting gaat ook nog een draad naar boven

Is het niet raar dat de choke en de switch om de min-draad zijn gekoppeld?
Nee, is stapsgewijs. Je ventilator heeft wass 2 of 3 standen.
Als je 2 volt hebt voor de choke. Kan je onmogelijk 220v hebben op de kroonsteen
Tevens het is geen krachtstroom maar gewoon reguliere wisselspanning
Groen is randaarde dus dat gaat inderdaad naar de chassis
Niks raar aan op te merken. Ik denk dat je iets verkeerd meet (220v <-> 2v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of ik begrijp je verkeerd, of jij begrijp mij verkeerd denk ik.

De bruine draad waar 220 volt op staat, gaat alleen maar door naar de krachtstroom aansluiting. Deze 220 Volt gaat dus rechtstreeks door naar de aansluiting voor krachtstroom(waar niks in zit). Deze aansluiting zie je ook op de foto. Dit is denk ik ook de reden dat de stroom niet verder gaat.

De blauw draad heeft overal 2 Volt aangezien de 220 Volt niet verder komt dan die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Wat bedoel je met krachtstroom?
Wij bedoelen daar waarschijnlijk heel iets anders mee dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oja, daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb het over de aansluiting die je ook op de bovenstaande foto ziet : 250 V , 400mA . Bij nader inzien is dit inderdaad geen krachtstroom volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Er is wel een condensator waar 400v 2microfarad op staat geschreven. Die 400v is de max die er op mag. Maar er komt 230 AC op binnen.

In dit geval is er sprake van 1 fase (230volt) dus er kan nooit sprake zijn van krachtstroom.
Pak er eens wat literatuur over Electronica bij. Dan weet je wat de onderdelen zijn en wat ze doen.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 21-06-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Tip voor @TS: Google eens op "repaircafe" en je woonplaats... Dan heb je een grote kans dat je wel goede uitleg krijgt en hulp bij het repareren, in plaats van het risico om jezelf te elektrocuteren...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:46:
Er is wel een condensator waar 400v 2microfarad op staat geschreven. Die 400v is de max die er op mag. Maar er komt 230 AC op binnen.
Ik probeer dus momenteel deze microfarad te meten met de multimeter,
maar deze blijft 0 aangeven.

Ik pak de rechter 2 aansluitingen met uF geselecteerd en pak beide kanten van de condensator.
Betekend dit dat deze kapot is, of doe ik iets fout bij het meter?
Afbeeldingslocatie: https://www.velleman.eu/images/products/1/dvm68_front.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij werkt weer! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Das een anti climax
Vertel dan ook even wat je gedaan hebt daarvoor :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 23:24
Ik denk dat die gewoon de zekering in dat ronde gaatje gedaan heeft bij het plaatje met opschrift " 400mA T 250V " ? Die zit er namelijk niet in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fabje schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:58:
Ik denk dat die gewoon de zekering in dat ronde gaatje gedaan heeft bij het plaatje met opschrift " 400mA T 250V " ? Die zit er namelijk niet in :)
Precies dit! Aangezien die 220 Volt nergens anders te meten was, moest hier iets fout gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02
fabje schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:58:
Wat een baas ben jij :7 .
heb hardop gelachen toen ik zag dat dit ook daadwerkelijk de oplossing was

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1