Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OSX weigert DNS server te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Kleine schets

Ik heb een router met DNS en DHCP functionaliteit.
Laatst is er een Windows Server in het netwerk gekomen, en om daarop een active directory te gebruiken heb ik ook een DNS nodig.
Nu wil ik graag de DNS van m'n Windows Server testen, door deze handmatig op te geven in de netwerkinstellingen van m'n Mac. Dit ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NHGjTvI.png

Ziet er goed uit, m'n router zit op de .1, de Windows server DNS op de .150

Echter, als ik een traceroute uitvoer zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4QerZFW.png

Waarom loopt het verkeer toch langs de .1? Zou het verkeer niet eerst naar de .150 moeten gaan?

Als ik wil pingen naar m'n Windows server met de computernaam lukt dit ook niet: ping dc01
pingen naar 192.168.2.150 lukt gewoon wel.

Iemand ideeën?

mvg
Mathias

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt geen idee hoe netwerk werkt. Verkeer gaat via gateways, niet via DNS servers. Zou helemaal lekker zijn, dan valt je hele verbinding weg als een DNS server niet reageert. Daarom kan je er meerdere opgeven. Het vraagt alleen het adres op van een naam, zoals jij een contactpersoon in je telefoon zet. Bel je Piet Klaassen, of 0612345678? ;)

Dit heeft verders niets in NOS te doen, want Mac OSX heeft z'n eigen hoek. Het past echter ook niet in 3i, want het gaat over netwerk en dat is generiek, ongeacht het OS. NOS -> Netwerken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als het verkeer niet op hetzelfde subnet zit, zou het toch langs de gateway moeten. In dit geval is dat je router.

Uiteindelijk komt de trace wel uit op de .150?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 18:08
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:26 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

DNS werkt gewoon, want je Mac weet hoe hij www.google.be moet resolven naar het IP adres. Dat is wat DNS doet.

Daarna wil je de route weten naar dat IP adres (want dat ga je uitzoeken met het commando tracert/traceroute. ) En dan gaat je cliënt naar zijn gateway, want het adres wat hij zoekt ligt buiten zijn eigen reeks.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-11 16:29

Joran

<3 natalee

Je kan kijken welke DNS-server je gebruikt door in je terminal:

code:
1
dig google.com

te doen. Je ziet dan onderaan:
code:
1
2
3
4
;; Query time: 7 msec
;; SERVER: 192.168.0.1#53(192.168.0.1)
;; WHEN: Wed Jun 21 16:19:35 2017
;; MSG SIZE  rcvd: 180

bij SERVER welke DNS server je gebruikt.

Send me your gameboys

Pagina: 1