Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje mbt windows (10) iso's. Ik heb voor een stichting een aantal machine's (verschillende laptops en desktops, verschillende hardware, wel allemaal x64) staan, maar we willen de windows omgeving optimaliseren. Momenteel wordt er op iedere machine met een gebruiker gewerkt, en staan daar alle programma's op geïnstalleerd.

Waar we graag heen willen is dat op iedere pc een gebruiker staat voor iedere "rol" (bv administratie) met de benodigde programma's per gebruiker. Het idee hierbij is dat iedere pc gelijk is, dat een laptop van locatie kan wisselen en verschillende rollen kan vervullen. Het idee is ook dat als er een machine kapot gaat of om een andere reden vervangen moet worden, er een nieuwe uit de kast getrokken kan worden, aangesloten en gebruikt kan worden.

Het hoeven geen "online" gebruikers / remote desktop te zijn, lokaal is prima, en zelfs benodigd aangezien er op bepaalde plekken geen internetverbinding is. Bestandsdeling waar nodig wordt via dropbox oid gedaan, dus dat is geen issue.

Mijn vraag heeft betrekking mbt de installatie van deze machines. Graag zou ik één systeem inrichten, en deze configuratie van programma's en gebruikers overzetten naar andere apparaten. Ik heb gekeken naar een ISO trekken van een machine, maar dit is geen goede oplossing omdat deze een niveau te laag gaat zitten: op driverniveau. Dit werkt niet, omdat het allemaal verschillende machines betreft en vervangen geen optie is. Graag zou ik een aangepaste windows installatie ISO maken, die net zoals de normale installatie eventuele ontbrekende drivers van het internet trekt (tijdens installatie is wél internet beschikbaar) en de gespecificeerde gebruikers en programma's installeerd.

Iemand hiervoor een suggestie? Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden zijn programma's die dus een 100% iso maken, op drivernivea.

TL;DR:
  • De situatie betreft een low-budget omgeving, met goedkope computers en vrijwilligers (dus geen budget om een bedrijf in te schakelen)
  • We hebben verzameling systemen met nu "losse" installaties
  • We willen graag alle pc's gelijk maken op software niveau, zodat iedere computer iedere rol kan uitvoeren (behalve internet, zie hieronder)
  • Het idee is dus om een soort van extended windows install iso te maken, welke ook direct een aantal gebruikers aanmaakt en programma's voor deze programma's installeerd
  • Het betreft verschillende desktops en laptops, dus een "normale" iso is ontoereikend omdat drivers niet 1 op 1 overgezet kunnen worden
  • Niet iedere locatie heeft een internetverbinding, maar tijdens de installatie is er voor iedere pc een internetverbinding beschikbaar, dus drivers automatisch downloaden zoals windows dat doet tijdens installs is geen probleem
Alvast bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door roger128 op 23-06-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Consultancy inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:07
Geen internetverbinding maar wel Dropbox?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kan Windows Deployment Services dit niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:18
FiXeR.nl schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:59:
Kan Windows Deployment Services dit niet?
Ja dat kan inderdaad. Verschillende images capturen en daar de task sequence op laten aansluiten. Wds/mdt ondersteunt ook user migrations.

[ Voor 7% gewijzigd door YaYo86 op 21-06-2017 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 13:15
YaYo86 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:00:
[...]

Ja dat kan inderdaad. Verschillende images capturen en daar de task sequence op laten aansluiten. Wds/mdt ondersteunt ook user migrations.
WDS heeft geen task sequences, dat is MDT. Overigens lijkt MDT mij wel de juiste weg voor dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De vraagstelling is wat wollig; zonder goede (lokale) policies heb je kans dat de gebruiker "receptie" alsnog programma's kan opstarten die voor de gebruiker "financien" zijn bedoeld. Daarbij, maar dat is vast wel terug te vinden in jullie licensing-model, is het niet altijd mogelijk zonder extra kosten dit soort oplossingen te realiseren.

Mag ik trouwens subtiel opmerken dat "geen internet" not done is tegenwoordig? Geen idee of de gebruikers 100% veilig werken en op de hoogte zijn van alle kneepjes van het vak omtrent (besmette) USB-sticks, DVD's, verdachte emails etc. maar zonder internet, blijven jouw PC's dus altijd onbeschermd en zonder updates.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ik zal nog even een tl;dr opsomming geven in te topicstart, om de onduidelijkheid weg te werken
Dit is geen optie aangezien we met beperkt budget en vrijwilligers werken
CappieL schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:58:
Geen internetverbinding maar wel Dropbox?
De locatie's waar bestanden gedeeld worden zijn voorzien van een internetverbinding, maar sommige locaties niet (en daar wordt uiteraard ook niet met dropbox gewerkt :+ )

[ Voor 50% gewijzigd door roger128 op 23-06-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:48
Opzich is dit wel een redelijk lastig vraagstuk. Voornamelijk omdat het niets mag kosten. De optie WDS/MDT wordt lastig aangezien hier een Windows Server licentie voor nodig is. Je zou kunnen proberen om op een VM het OS + alle benodigde software + gebruikers toe te voegen en dit doormiddel van clonezilla/ghost etc. Hiervan een image te maken en deze te deployen op alle systemen. Helaas ontkom je er dan niet aan dat de drivers verschillen op alle systemen. Om over rechten etc nog niet te spreken. Het blijft lastig dit zonder kosten in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50
Murrays schreef op Friday 23 June 2017 @ 16:05:
Opzich is dit wel een redelijk lastig vraagstuk. Voornamelijk omdat het niets mag kosten. De optie WDS/MDT wordt lastig aangezien hier een Windows Server licentie voor nodig is. Je zou kunnen proberen om op een VM het OS + alle benodigde software + gebruikers toe te voegen en dit doormiddel van clonezilla/ghost etc. Hiervan een image te maken en deze te deployen op alle systemen. Helaas ontkom je er dan niet aan dat de drivers verschillen op alle systemen. Om over rechten etc nog niet te spreken. Het blijft lastig dit zonder kosten in te regelen.
Dat klopt inderdaad. Weet dat je MDT ook op een 'Client OS' kunt draaien, maar dan heb je dus geen PXE (en dus WDS) mogelijkheden. Je kunt dan ook een bootstick maken om van te booten, geen idee of die constructie ook echt werkbaar is, aangezien ik eigenlijk altijd wel een Windows Server (met dus WDS) tot m'n beschikking had. Maar gezien de vraag en de beperking zou ik daar wel eens naar gaan kijken. Ik lees hier dat mijn vermoeden wordt bevestigd en het dus gewoon kan. WDS is alleen nodig voor de PXE boot :+ Ohw..en MDT is gratiz!

MDT lijkt misschien op het eerste opzicht 'ingewikkeld'...maar als je daar even tijd aan besteed (zo ingewikkeld is het overigens niet en er is genoeg over te vinden) ga je heel veel tijd besparen :)
YaYo86 schreef op Wednesday 21 June 2017 @ 16:00:
[...]

Ik zou gewoon 1 image capturen en dan voor de diverse modellen drivers in MDT importeren....deze vervolgens deployen op de verschillende modellen.

[ Voor 68% gewijzigd door TheVMaster op 23-06-2017 18:59 ]

Pagina: 1