Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis-tuin-keuken pc - budget 'nihil'

Pagina: 1
Acties:

• kipoewee
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is voor m'n ma. Hij dient voor normaal thuisgebruik: facebook, youtube, online banking, mails, surfen... In ieder geval niet om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Door jaren met zware medische kosten heeft m'n ma het absoluut niet breed meer. Zo goedkoop mogelijk is dus steeds de norm. Om de prijs te drukken dacht ik zelf iets in elkaar te steken. Ik ken er niet veel van en het zou mijn eerste DIY pc zijn, maar met youtube kan iedereen toch alles? :p . Ik beschouw 200-250 als absolute bovengrens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord en scherm zijn al aanwezig.
Ik heb nog een oude pc op zolder staan, die had destijds vaak last van bluescreens en liep absoluut niet meer soepel. Die kan ik dus niet schenken, maar de kast, voeding en harde schijf kan ik volgens mij wel nog overnemen (specs zie verder).
Ik heb ook nog een externe harde schijf liggen van 500gb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij alles behalve voeding, kast en harde schijf?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen speciale merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid etc speelt niet echt een rol. Zolang het (meerder jaren) soepel werkt en onder budget blijft zal ze wel tevreden zijn.

Ga je overklokken?
Dat gaat m'n petje helemaal te boven, dus nee. :p

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk vroeg ik me gewoon af of mijn samenraapsel zou werken, of iets beter kan en of jullie nog wat nuttige tips 'nd tricks hebben voor het bouwen zelf.

In gedachten (€180 incl levering)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 51,98€ 51,98
1ASRock FM2A68M-DG3+€ 43,03€ 43,03
1Maxtor DiamondMax 21 STM3320820AS, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 590€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/4€ 32,55€ 32,55
1Cooler Master Real Power RS450€ 0,-€ 0,-
1Transcend SSD340K 32GB€ 35,74€ 35,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,30

Eventueel is er dus nog een externe schijf van 500gb ter beschikking.
Alvast bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door kipoewee op 21-06-2017 15:00 ]

• kipoewee
(pricewatch lijstje op komst)

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik denk niet dat het wenselijk is om voor de oude AMD processoren te gaan.
Ik heb ook even een lijstje gemaakt, waarbij niet echt de kantjes er vanaf zijn geschoren en voor deze eisen zeer lang mee kunnen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 39,91€ 39,91
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Core 1100€ 39,40€ 39,40
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,-€ 61,-
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 46,-€ 46,-
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 54,57€ 54,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,83

Met deze SSD kan je ook al die oude dingen laten liggen. Ook kan je dan de voeding vervangen die van jou is al behoorlijk oud. De kast zou je eventueel wel mee kunnen nemen. Scheelt weer wat.

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Met dit budget is er niet veel ruimte over. Moet het perse een nieuw systeem zijn of is tweedehands ook goed? Op V&A staan er voor jouw budget mooie pc's te koop, zoals: deze.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Verwijderd

BeToBe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:11:
Met dit budget is er niet veel ruimte over. Moet het perse een nieuw systeem zijn of is tweedehands ook goed? Op V&A staan er voor jouw budget mooie pc's te koop, zoals: deze.
Voor zoiets zou ik met zo'n budget dan ook echt gaan. Ga je veel snellere hardware krijgen dan nieuw, plus die videokaart zou je nog kunnen verkopen en onboard gebruiken. Maakt weer wat meer ruimte in het budget :)

• kipoewee
Goh, ik weet graag wat er met onderdelen is gebeurd... Tweedehands drukt de prijs wel, maar ik sta er niet voor te springen.
En voor wat het internet me leerde is amd wat goedkoper dan intel en in de lagere categorieën vaak ook beter, vandaar die keuze. Klopt dat of had ik net een slechte site vast? :p

• kipoewee
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:31:
[...]
die videokaart zou je nog kunnen verkopen en onboard gebruiken. Maakt weer wat meer ruimte in het budget :)
nieuw kost die asus strix rx460 4gb een 140€, in welke prijsrange ligt de tweedehandse verkoopprijs dan? Ik kan niet direct eentje vinden op de tweedehandsmarkt ter vergelijking... Spreken we nog over €100, meer, minder?

Verwijderd

Kaarten zijn graag gebruikt voor mining en er is een explosie op die AMD kaarten momenteel. 80-110 range moet te halen zijn :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55
Je moet er dan wel bij vertellen dat die kaarten dag en nacht hebben gedraaid, maar dat ze in een nette omgeving hebben gedraaid. Voor hardware is het constant opwarmen en koud worden het gedeelte wat funest is.

Ofwel, Mining kaarten zijn over het algemeen goed behandeld en kunnen nog heel lang mee.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11 16:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Waarom niet ergens een goedkope 2e handse Windows tablet scoren? :)

V&A aangeboden: Microsoft Surface RT 32GB Zwart

Professioneel Heftruck Syndroom

• kipoewee
Arunia schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:55:
Ofwel, Mining kaarten zijn over het algemeen goed behandeld en kunnen nog heel lang mee.
Maar als ik de uitleg van de verkoper zie is dit geen mining kaart ;)
Al hoeft dat mijn probleem niet te zijn als ik 'm toch doorverkoop.

Maar dat is technisch dus een goed systeem? qua prijs vergelijkbare V&A's hier hebben zo te zien geen ssd, dus dan krijgt deze toch weer een streepje voor...

• kipoewee
NeFoRcE schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:59:
Waarom niet ergens een goedkope 2e handse Windows tablet scoren? :)

V&A aangeboden: Microsoft Surface RT 32GB Zwart
Als ik zie hoeveel moeite m'n ma al heeft met haar gsm, dan gaat een tablet helemaal fout gaan :p
Maar toch bedankt voor de denkpiste ;)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:44

MsG

Forumzwerver

Het is wel een goed systeem maar alsnog een overdaad aan prestaties. Het is een gebruikelijke misvatting in de computerwereld dat een 'betere/duurdere' computer per se langer meegaat. Er zijn ook wel goedkopere systemen te vinden. Denk dat je voor onder de honderd ook wel iets kwalitatiefs kan vinden wat gewoon werkt. Bijvoorbeeld zo'n zakelijke Desktop HP. Zou in ieder geval niet eerste hands gaan, dat is veel te duur voor wat je er mee wil. De meeste mensen hier die iets verkopen houden het vrij netjes en als je een beetje zoekt is er wel iets schappelijks te vinden. Zeker als het om iemand gaat die vanwege medische kosten nu enigszins goedkoper moet doen qua computer is er wel een redelijke Tweaker die iets heeft.

Plaats anders eens een gevraagd-advertentie https://tweakers.net/aanbod/nieuw/ denk dat je genoeg reacties krijgt als je een beetje een goede advertentie opstelt.

Bijvoorbeeld zoiets? V&A aangeboden: Complete PC a8-3870k + 4gb ram + 1tb hdd eventueel SSD'tje er in stoppen en gaan met die banaan.

V&A aangeboden: HP 6000 Pro (Q8300, 2GB, 60GB SSD) met garantie wat extra ram en verder ook niet zo gek met SSD.

V&A aangeboden: Dell Optiplex 780MT

[ Voor 29% gewijzigd door MsG op 21-06-2017 16:06 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

... en gaat over tot de orde van de dag

• kipoewee
ik was tot anderhalf jaar terug gegaan bij de bbg's, dus ja :)
maar qua prijs scoorde deze nog wat te hoog, en er komen ook nog verzendkosten bij...

al kan de kast er natuurlijk wel uit, daar lette ik nog niet op toen ik ze bekeek.
en m'n oude voeding is ook krachtig genoeg, tenzij die volgens jullie afgeschreven is?
pakt dat ie door de jaren heen nog 300w kan geven ipv de oorspronkelijke 450w, dan is dat toch nog steeds voldoende voor ie opstelling?

[ Voor 17% gewijzigd door kipoewee op 21-06-2017 16:17 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:44

MsG

Forumzwerver

Op een licht systeem maakt dat allemaal niet zoveel uit. Hier wordt iets te vaak aangeraden om uit voorzorg maar een voeding te kopen van de helft van je hele PC-budget, let daar vooral niet te veel op.

Maar tweedehands geen optie zo te lezen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• kipoewee
tweedehands is altijd een optie, zeker budgettair.
maar 't hoofd heeft het er nog wat lastig mee :)
Pagina: 1