Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 09:55
Beste tweakers,

Na enkele verhalen te hebben gelezen op dit forum en de erg behulpzame antwoorden te hebben gezien, wil ik graag mijn situatie voorleggen om daarover wat objectieve geluiden te horen.

Ik heb nu ongeveer een jaar juridische werkervaring en ben afgelopen 1 april bij een detacheringsbureau begonnen. Zoals bekend kunnen deze mooie verhalen ophangen, al leek het in eerste instantie wel anders in dit geval. Zo werd een goede opleiding geboden die op papier stond uitgeschreven en zou vooral mijn leergierigheid van pas komen, aangezien er veel geleerd moest worden.

We zijn nu bijna drie maanden verder... De cursussen zijn om te huilen. Ze worden dan wel door collega's verzorgd, maar de kwaliteit is bar slecht. Ik zit hier dan ook al drie maanden, maar heb het idee nog niets geleerd te hebben. Ik ben ook nog niet gedetacheerd, waardoor ik niets verder leer. Andere beloftes worden niet nagekomen, mijn mentor is nooit op kantoor en inmiddels heb ik bijna alles wat ik zou kunnen doen en lezen op kantoor, al gedaan.

Daarbij komt dat ik bij mijn sollicitatie heb aangegeven veel ambitie te hebben. Hierop werd gezegd dat hard werken en ambitie beloond werd. Ik heb inmiddels veel collega's gesproken en ze gevraagd naar hun groei in het bedrijf en ambitie. Tot mijn verbazing zeiden velen eigenlijk niet ambitie te hebben of er niet over na te denken. En dat ze sinds het begin al op dezelfde functie zitten. Van junior naar senior heeft in één geval acht jaar geduurd en het enige verschil is meer loon, ipv meer verantwoordelijkheid etc. Dit strookt niet met mijn ambitie en verwachting van werksfeer.

Kortom: ik ben me er erg van bewust een verkeerde keus gemaakt te hebben. Ik heb de keus voor dit bedrijf gemaakt omdat ik niet (weer) werkloos wilde zijn, maar achteraf vind ik dat ik beter had kunnen wachten. Echter is dat ook de reden waarom ik nu niet zomaar weg ga.

Ik vraag me af wat mensen hier objectief gezien van denken, zonder mij als vriend of familie te beschouwen. Ik hoor het graag.

Overwegingen:
Ik ben HBO-Recht opgeleid en zou de profitkant van werk op willen;
Ik denk er over na om een opleiding te doen;
Ik woon in Groningen, maar de kans bestaat dat ik binnenkort met mijn vriendin verhuis;
Ik ben al veel aan het rondkijken voor andere banen;
Ik zou uiteindelijk ook graag een eigen bedrijf oprichten en ben in mijn vrije tijd hier al regelmatig mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:33

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wat ik mis in jouw verhaal: wat heb jij al geprobeerd, aangegeven, gedaan?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik mis nog iets: is dit een juridische detacheerder (bestaan die? Vast wel), of een IT-detacheerder? In beide gevallen denk ik dat je zelf het heft in handen moet nemen, en bepalen waar je heen wilt. Zoek dan daar de cursussen bij uit die je nuttig lijken, en stap binnen bij een mentor of leidinggevende, en geef aan dat je dit en dat wil doen omdat zus en zo. Zeggen ze ja: grijp je kans, doe de cursus, en word beter. Zeggen ze nee: goeie reden om weg te wezen, doe desnoods je kennis buiten werktijd op, en zoek iets beters.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
Ha @RBK

Formeel; bekijk je arbeidsovereenkomst en check wat daar in staat over opzegtermijnen concurrentiebedingen etc...

Daarnaast sluit ik mij bij Tjebakka aan. Wat heb je al gedaan? Heb je de mentor al gemaild om een afspraak te maken? Daarnaast, heb je de ontevredenheid en het niet-beschikbaar zijn van je mentor al besproken met je leidinggevende? Ik kan mij voorstellen dat als je aangeeft dat je niet blij wordt van je huidige baan, men geneigd is om je sneller bij een opdrachtgever te plaatsen, je hebt immers al aardig wat gekost (tenminste drie maandsalarissen).

Je wil én verhuizen én een opleiding gaan doen én, mogelijk, aan een nieuwe baan beginnen. Da's best wel veel hooi op je vork. Misschien verstandig om een keuze hierin te maken. Alle drie tegelijkertijd lijkt me wat ambitieus.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Let wel even op jouw eventuele jaarcontract. Mag je dat binnen een jaar verbreken en zo ja, wat zijn dan de consequenties? Meestal wordt hier niks over afgesproken en dien je de volledige termijn "uit te zitten", tenzij je een hele goede reden hebt om ontslag op staande voet te nemen. Dit kan zijn wanneer de werkgever jou bijvoorbeeld sexueel lastig valt.

Je geeft aan dat je wellicht binnenkort gaat verhuizen. Is dat ver weg of in de buurt van Groningen? Wanneer het ver weg is, zou dat een reden kunnen zijn om te zoeken naar een nieuwe werkkring waar je kunt beginnen na afloop van het tijdelijke contract.

Een eigen bedrijf beginnen.. daar heb ik geen ervaring mee, maar ik kan me zo indenken dat je daar wel wat startkapitaal voor nodig hebt. De UWV kan in ieder geval helpen in het geval je werkloos wordt. Je kunt met behoud van uitkering als ZZP'er proberen een eigen bedrijf op te zetten. Er zitten voorwaarden aan, maar daar kan UWV veel meer over vertellen.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 09:55
@Tjebakka @Bernard0343 Dank voor de snelle en duidelijke reacties. Er staan wel opzegtermijnen in het contract en een regeling over vergoeding van gevolgde cursussen. Vooral dat laatste zou een goede reden zijn om een jaar als het ware uit te zitten en mij voor te bereiden op iets nieuws.

Ik heb zelf al zoveel mogelijk proberen te doen. Veel gevraagd of ik ergens mee kan helpen. Verder dan wat simpele opdrachtjes kwam men niet. Ik probeer ook zoveel mogelijk mee te lopen met andere collega`s. En daarnaast in verschillende gesprekken met mijn mentor al aangegeven dat ik nu graag echt aan de slag wil gaan. Ik probeer er een positieve draai aan te geven, gezien het feit dat ik nog 'nieuw' ben.

@FreezeXJ Op dit moment moet ik mij richten op cursussen die binnen het bedrijf worden aangeboden. Andere cursussen kunnen pas als ik al in die richting ben gaan werken en dan zal ik mij ook meer moeten binden aan het bedrijf (ze willen het dan dus wel betalen, maar ik moet wel langer blijven etc.)

@musiman Thanks voor je advies. Waarschijnlijk zou het financieel handig zijn 'de termijn uit te zitten'. Daarnaast ben ik hier en daar al aan het netwerken en informeren over andere opties, om zo eventueel te kunnen overstappen. Betreft het eigen bedrijf heb ik al veel ideeën. Ik heb mij daar in mijn vorige baan mee bezig te houden dus heb al aardig wat kennis. Het is voor nu echter nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
Detachering is meestal het domein van middelmatigheid. De uurtarieven (en daarmee de loonruimte en de incentive om op te leiden) stijgen de eerste jaren, maar vlakken daarna af.

Heb je echt ambitie? Verlaat het toekomstige AI domein van het HBO recht en pak die mr. titel. Ga lange dagen maken bij een groot advocatenkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:31:
Detachering is meestal het domein van middelmatigheid. De uurtarieven (en daarmee de loonruimte en de incentive om op te leiden) stijgen de eerste jaren, maar vlakken daarna af.

Heb je echt ambitie? Verlaat het toekomstige AI domein van het HBO recht en pak die mr. titel. Ga lange dagen maken bij een groot advocatenkantoor.
Goed advies, zorg wel dat je civiel effect behaalt anders kun je alsnog geen advocaat worden.
Grappig genoeg heb ik die wel, maar wil ik weer geen advocaat worden. Andere ambities ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een tikkie ouder dan de meesten hier, en ik ben ook een redelijk grote werkgever. Put uit mijn onuitputtelijke kennisbron:

"De mensen zijn ratten die de boel bedriegen" (Lange Frans);
"Yolo"( die theedrinker uit Ramsterdam);
"Don't waste my motherfucking time" (Al Pacino in 'Heat').

Ofwel: maken dat je wegkomt. Als ze na drie maanden geen afspraken nakomen weet je genoeg: ze zijn er op uit om je te naaien.

Vooruit gaan, niet stilstaan :-)

EDIT: die chantage voor gevolgde cursussen is een bekende. Jij zou als hbo-er toch moeten weten hoe je daar onderuit kunt komen. Iets met verbintenissenrecht...:D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdv111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09-2020
Ik ben een hele tijd geleden voor mijzelf begonnen naast mijn baan, contract in uren gehalveerd en toen een onderneming gestart.

Uitzonderingen daargelaten zou ik toch al gauw zeggen dat je voor het mooie (afhankelijk van wat je wil) een aardig bedrag klaar moet hebben staan (ik ben begonnen met een kleine 30.000 euro). Mijn bedrag was voor een tijdsinvestering van 20-30 uur per week genoeg om een mooie zij verdienste op te zetten. Maar ik zou er absoluut niet van kunnen leven (denk aan 500-800 euro bruto/bedrijfsvoordelen en BTW-aftrekken daargelaten)

40 uur is uiteindelijk ook maar 1/4de van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
500-800 per maand bij een tijdsbesteding van 20-30 uur per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdv111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09-2020
t_captain schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:11:
500-800 per maand bij een tijdsbesteding van 20-30 uur per week?
Bij mijn eigen bedrijf? Ja. Dat klopt helemaal, zoals ik eerder beschreven heb is het hoofdzakelijk "voor erbij". Daarnaast, zo makkelijk is een asset aanleggen niet, als ik zo vrij mag zijn.

40 uur is uiteindelijk ook maar 1/4de van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat een negatieve houding..

1) Collega`s geen ambitie: positief; meer kans voor jou om te shinen.
2) Niet druk: werk zien is een gave, achter je bureau zitten wachten tot het komt niet..
3) Niet druk:ideaal om eens die master opleiding te gaan doen.
4) Cursussen slecht: zie 1, laat ze maar zien hoe het moet, je hebt tijd genoeg om het voor te bereiden

etc

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Pagina: 1