Belgische webwinkel wil geen sale artikel retour nemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij een belgische webwinkel kleding besteld, heb daar ook wat van retour gestuurd. Hier zat ook 1 kledingstuk bij die halve prijs was. Nu wilt die webwinkel dit kledingstuk niet retour storten omdat deze in de uitverkoop is.

Mijn vraag is nu, is dat normaal dat je in Belgie niet mag retouneren als ik iets in de uitverkoop koopt.
En binnen hoeveel dagen zijn ze verplicht het retourbedrag terug te storten...

Is er eventueel ook een site waar ik een klacht kan melden voor Belgische webshops

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Volgens mij is de wet van thuislevering in geheel de EU geregeld. Dit zou betekenen dat je binnen 14 dagen alles wat thuis geleverd is zonder vragen terug mag sturen. Dit lijkt mij dan ook niet juist van de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke webwinkel? Welke kleine letters?

Het is wel vaker zo dat ook normale fysieke winkels bepaalde kleding in de uitverkoop hebben met een bordje/vermelding dat ruilen niet mogelijk is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:40

MsG

Forumzwerver

MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:57:
Welke webwinkel? Welke kleine letters?

Het is wel vaker zo dat ook normale fysieke winkels bepaalde kleding in de uitverkoop hebben met een bordje/vermelding dat ruilen niet mogelijk is.
Bij een reguliere winkel heb je dan ook helemaal geen wettelijk retourrecht als het product wel conform is, maar je het zelf niet blieft. Bij een online aankoop wèl.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 12:31
Als ik kijk op deze website die een artikel geplaatst heeft over het kopen van artikelen in buitenlandse webshops: https://www.consuwijzer.n...-bij-buitenlandse-webshop dan wordt hier het volgende aangegeven:

De wettelijke bedenktijd is veertien dagen.

Ook wordt dit nogmaals bevestigd via de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ten-bij-aankoop-in-europa. Op deze website wordt er verwezen naar een link die het niet meer lijkt te doen. Als ik handmatig op de betreffende website kijk dan staat daar ook:

Koopt u in het binnen- of buitenland iets via internet? Dan heeft u recht op een goed product, 14 dagen bedenktijd en volledigheid van informatie. Deze regels gelden niet in alle situaties. Voorbeelden van uitzonderingen hierop zijn:

- Pakketreizen;
- Gokactiviteiten, waarbij u een geldbedrag inzet bij kansspelen;
- Timeshare- en holiday club-overeenkomsten.

Bron: https://www.eccnederland..../rechten-van-de-consument

Jouw artikel komt niet voor in het bovenstaande lijstje, dus voor zover ik kan zien heb je recht om je geld terug te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Diigii op 21-06-2017 12:03 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij bestaat er officieel niet zoiets uit uitverkoop. Als dat zo is kan je je hele winkel wel permanent in de uitverkoop gooien en zo makkelijk onder de regels uitkomen. Vziw moeten ze ook dat item gewoon retour nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
Er is op GoT best wat informatie rondom dit onderwerp te vinden en ook op Google. Ik mis echt een beetje eigen inzet. Ik laat het topic voor nu open, maar kom a.u.b. zelf ook met enige inzet.

Je begint overigens gelijk al over, waar kan ik een klacht openen, terwijl je daarvoor nog een vraag stelt of het eigenlijk wel kan/normaal is. Mij lijkt het dan ook verstandig zelf ook wat onderzoek te doen. Dan heeft een discussie hier ook heel veel meer zin.

[ Voor 34% gewijzigd door Perkouw op 23-06-2017 13:30 . Reden: Feedback Floppus verwerkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De colportagewet gaat denk ik voor in dezen. Dus ik zie niet in waarom het niet zou moeten kunnen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:41:
De colportagewet gaat denk ik voor in dezen. Dus ik zie niet in waarom het niet zou moeten kunnen...?
Uhh, nee, die heeft hier niets mee te maken. Die gaat over agressieve verkooptechnieken waarbij je ongevraagd iets krijgt toegestuurd en als je het niet terugstuurt je de rekening krijgt. Totaal irrelevant.

Diigii in "webwinkel wil geen sale artikel retour nemen" slaat de spijker op zijn kop. "uitverkoop" is inderdaad geen geldige uitzondering op het retourrecht, dus de winkel moet dit gewoon terugnemen.

Wel kunnen de verzendkosten voor het retourneren voor de klant zijn. Want een eventuele extra coulance regeling van de shop die kostenloos retourneren mogelijk maakt is natuurlijk niet aan die wet gebonden en kan wel extra voorwaarden stellen en sales producten uitsluiten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha. Ik bedoelde wet koop op afstand... LOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de antwoorden.
De retourzending heb ik vooraf aangemeld, Ze kon toen ook al zien dat er een sale artikel bij zat. Vorige week heeft ze dus alle retour ontvangen, en melde toen pas dat ze geen sale retour neemt. Beetje vreemde gang van zaken. Ik heb haar al gewezen op de wetgeving, maar krijg hier geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Is dit een eenmanszaakje zonder KvK-vermelding? Zeg maar, iemand die voor de hobby kleding maakt/verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 11:36
De wet koop op afstand geld alleen tussen aankopen (op afstand) tussen particulieren en ondernemers. En is dus in dit geval niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

a.boogerd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:14:
De wet koop op afstand geld alleen tussen aankopen (op afstand) tussen particulieren en ondernemers. En is dus in dit geval niet van toepassing.
Lees ik over informatie heen? TS is toch consument en de webwinkel is een onderneming. En er is dus op afstand besteld. Mis ik iets?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
MsG schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:19:
[...]

Lees ik over informatie heen? TS is toch consument en de webwinkel is een onderneming. En er is dus op afstand besteld. Mis ik iets?
Als ze niet is ingeschreven bij de KvK (of in geval van een ander land een gelijke organisatie) is ze geen onderneming. Of ieder geval niet ingeschreven als onderneming.

En een webwinkel is niet per definitie een onderneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je met handelsintentie zakelijk kleding verhandelt val je er gewoon onder hoor. Hoezo neem je aan dat ze geen KVK heeft überhaupt? Antwoorden op basis van zelfbedachte aannames is alleen maar vreselijk verwarrend.

Dus TS, schep even wat duidelijkheid:

- Gaat het om een bedrijf of een particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een bedrijfje met een KVK nummer en BTW nummer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:02
a.boogerd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:25:
[...]

Als ze niet is ingeschreven bij de KvK (of in geval van een ander land een gelijke organisatie) is ze geen onderneming. Of ieder geval niet ingeschreven als onderneming.

En een webwinkel is niet per definitie een onderneming.
Nou, volgens de Nederlandse maatstaven (Belgie zal vast niet een wereld van verschil zijn);
1. Er worden goederen geleverd
2. Het gaat (zeer aannemelijk) om meer dan een symbolische (onkosten)vergoeding
3. En er word deelgenomen aan het economische verkeer.
Dan is het een onderneming en zal dus ook de betreffende wet- en regelgeving van toepassing zijn.

Dusja, volgens mij kun je bij becommerce.be een klacht indienen - als de TS er samen met de webshop niet uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
Mijn excuus dacht te lezen dat het om een hobby website zou gaan. Kvk en BTW is inderdaad een onderneming en wel de wet koop op afstand van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Ze moeten het gewoon terugnemen binnen 14 dagen volgens de Wet Koop Op Afstand (WKOA), mits jij ook aan de voorwaarden daarvan kan voldoen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 13:04
Heel veel gedoe; maar kort gezegd:

TS geeft aan; ingeschreven bij KVK en heeft BTW nummer. Is dus 100% ondernemer.
Hier is de 14 dagen bedenktijd van de wet koop op afstand dan ook 100% op van toepassing, en TS staat in zijn gelijk en kan dit aandragen bij de tegenpartij.

(Als het al een particulier is; die een webshop runt, dan gaat het om een zakelijke deal, en geldt het ook. Enkel als je via een Facebook groepje koopt/besteld geldt het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:21
In België is het wel gebruikelijk om te stellen dat afgeprijsde kledij niet geruild kan worden. Zowel in de winkel als op het web ben ik het al tegen gekomen. Het kan zijn dat je wettelijk dat niet kan, maar ik denk dat het lastig gaat worden dat af te dwingen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
manzonderdas schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:47:
In België is het wel gebruikelijk om te stellen dat afgeprijsde kledij niet geruild kan worden. Zowel in de winkel als op het web ben ik het al tegen gekomen. Het kan zijn dat je wettelijk dat niet kan, maar ik denk dat het lastig gaat worden dat af te dwingen in de praktijk.
Lijkt mij niet.. De ondernemer heeft gewoonweg een probleem als hij zich niet aan de regels houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Aikon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:03:
Volgens mij bestaat er officieel niet zoiets uit uitverkoop. Als dat zo is kan je je hele winkel wel permanent in de uitverkoop gooien en zo makkelijk onder de regels uitkomen. Vziw moeten ze ook dat item gewoon retour nemen.
In Belgie is de uitverkoop (Solden) zelfs verankerd in de wet qua data en wat wel / niet mag e.d., dat is daar dus wel officieel. Neemt echter niet weg dat voor zover ik weet dit geen uitzondering oplevert voor de 14 dagen bedenktijd inzake koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De Belgische wet zal waarschijnlijk niet heel veel afwijken. Hier in Nederland zou je ook afgeprijsde artikelen moeten kunnen retourneren. Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, zoals producten waar hygiene in het geding komt.

Voor de consument is het prima geregeld. Ik zou als webwinkel helemaal ziek worden van al dat volk dat 10 paar schoenen besteld om vervolgens alles weer terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de topictitel iets aangepast zodat het gelijk duidelijk is dat hem om een Belgische webwinkel gaat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
manzonderdas schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:47:
Ze ingebreken stellen is niet heel lastig hoor. En aangeven dat een dagvaarding zal volgens zal de meeste ondernemers even iets van juridisch advies vragen. En er snel achter komen dat ze die dagvaarding niet willen hebben. Dit gaat ze veel geld kosten. En voor de rechter komen gaat de ondernemer al helemaal veel geld kosten. Zeker als het een erg zwart/wit verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

loki504 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:08:
[...]

Ze ingebreken stellen is niet heel lastig hoor. En aangeven dat een dagvaarding zal volgens zal de meeste ondernemers even iets van juridisch advies vragen. En er snel achter komen dat ze die dagvaarding niet willen hebben. Dit gaat ze veel geld kosten. En voor de rechter komen gaat de ondernemer al helemaal veel geld kosten. Zeker als het een erg zwart/wit verhaal is.
Het voordeel/nadeel in deze is dan wel dat de Belgische ondernemer kan "bluffen" dat de Nederlandse consument helemaal niet weet hoe je een rechtszaak in Belgie moet aanvliegen. En al helemaal niet voor iets wat al in de uitverkoop was.

Ik zeg niet dat het niet het recht is van de consument maar er is een punt dat je soms beter kan stoppen met "proces voeren" en eventueel een verlies nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:12:
[...]

Het voordeel/nadeel in deze is dan wel dat de Belgische ondernemer kan "bluffen" dat de Nederlandse consument helemaal niet weet hoe je een rechtszaak in Belgie moet aanvliegen. En al helemaal niet voor iets wat al in de uitverkoop was.
Als de Belgische webshop aan Nederlanders verkoopt, hoef je helemaal niet naar de Belgische rechter :) De Belgische webwinkeleigenaar mag dan naar Nederland komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

wolly_a schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:17:
De Belgische wet zal waarschijnlijk niet heel veel afwijken. Hier in Nederland zou je ook afgeprijsde artikelen moeten kunnen retourneren. Volgens mij zijn er wel uitzonderingen, zoals producten waar hygiene in het geding komt.

Voor de consument is het prima geregeld. Ik zou als webwinkel helemaal ziek worden van al dat volk dat 10 paar schoenen besteld om vervolgens alles weer terug te sturen.
Beter 10 paar schoenen bestellen en er 9 terugsturen dan dat ze 10x één paar schoenen bestellen en die elke keer weer terugstuurt. In het eerste geval heb je alleen maar de logistieke problemen (en evt voorraad aangezien je die 9 niet aan een ander kan verkopen), bij het tweede voorbeeld moet je ook nog eens 9x verzendkosten terugbetalen aan de klant.

Wat betreft de webshop, door het geven van verkeerde informatie is je retourrecht nu toch ook met X maanden verlengd?

[ Voor 6% gewijzigd door mark-k op 21-06-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:12:
[...]

Ik zeg niet dat het niet het recht is van de consument maar er is een punt dat je soms beter kan stoppen met "proces voeren" en eventueel een verlies nemen.
Uiteraard is dit vanuit Nederlandse wetgeving gezien. Maar ik kan een Belg prima in Nederland aanklagen. En als hij/zij zich wil verdedigen zal hij/zij zelf moeten komen. Of een vertegenwoordiger sturen. Maar dat kost ook een flinke duid geld. Facebook moet immers ook gewoon in Frankrijk/Duitsland komen terwijl Facebook EU in Ierland is gevestigd.

@mark-k Yep met 12 maanden. (Al weet ik niet of het 12 maanden is of 12 maanden en 14 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 21-06-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theesipper
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2022
wolly_a schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:17:
Ik zou als webwinkel helemaal ziek worden van al dat volk dat 10 paar schoenen besteld om vervolgens alles weer terug te sturen.
Bij Amazon sturen ze periodiek een selectie op en laten ze je 3 dingen kiezen en de rest terugsturen....Die zien juist behoefte hierin.

Digital marketeer, food addict en thee expert bij teasenz.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Even een schaamteloze copy/paste vanuit een ander topic; hier is de informatie van de Europese richtlijn. Die dus ook in lijn daarmee in de Belgische wet zal zijn geïmplementeerd:

Vrijwel alle zaken ten aanzien van consumentenrecht zijn Europees geregeld. Her en der kan je afwijkingen hebben (zolang lokale wet verder gaat, zie NL wet rond garantie), maar in grote lijnen is het hetzelfde.

http://europa.eu/youreuro...tees-returns/index_nl.htm

http://eur-lex.europa.eu/...=CELEX:32011L0083&from=NL
Artikel 40: 14 dagen
Artikel 44: Verplicht modelformulier

Enzovoort; deze wet is zoals je kan lezen niet direct 'de wet'. Het is een uitleg hoe de lidstaten zaken in hun wetgeving op moeten nemen.

Consuwijzer legt ook (helaas vaag) een sale situatie uit, met het voorbeeld fysieke winkel, maar met verwijzing KoA als uitzondering:
https://www.consuwijzer.n...kleding-uitverkoop-ruilen

[ Voor 59% gewijzigd door Perkouw op 23-06-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Orion84 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Uhh, nee, die heeft hier niets mee te maken. Die gaat over agressieve verkooptechnieken waarbij je ongevraagd iets krijgt toegestuurd en als je het niet terugstuurt je de rekening krijgt. Totaal irrelevant.
Nee, colportage is verkoop buiten de verkoopruimte zoals deur-aan-deur en op straat (krantenverkopers).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PcDealer schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 00:19:
[...]

Nee, colportage is verkoop buiten de verkoopruimte zoals deur-aan-deur en op straat (krantenverkopers).
My bad, niet goed genoeg naar de Google resultaten gekeken. Maar nog steeds irrelevant in elk geval. Dank voor de correctie :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
GlowMouse schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:17:
[...]

Als de Belgische webshop aan Nederlanders verkoopt, hoef je helemaal niet naar de Belgische rechter :) De Belgische webwinkeleigenaar mag dan naar Nederland komen.
Dat weet ik helemaal niet zo zeker.

Dat is een stuk internationaal recht, van wat ik me van die college's herinner is het zo geregeld dat men dan kijkt wie het grootste belang heeft en de grootste partij is. In dat land moet het dan voor de rechter komen en die wetgeving is van toepassing.

Als je dan vanuit NL een aankoop bij een winkel in BE hebt gedaan, en het is slechts 1 stuk dat ze niet terug willen nemen zal je een grote kans hebben dat het gewoon in BE gaat blijven.

Maargoed, die college's zijn alweer even geleden :)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat er daarbij vooral om of de winkel zich (ook) richt op het land waar de klant woont.
https://blog.iusmentis.co...d-richt-een-website-zich/

Tussen bedrijven kan het anders liggen. Bij consumenten geldt extra bescherming- dat je niet om je recht te halen voor een kleine aankoop ineens naar een rechtbank in Timboektoe hoeft met een voertaal die niemand in Nederland spreekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Hoe heb je betaald? Paypal of CreditCard? In dat geval kun je een geschil starten om het resterende bedrag terug te krijgen.

Zelf een keer een conflict gehad met een shop uit Spanje. Geschil gestart met verwijzing naar de Europese richtlijn en de shop heeft alsnog het resterende bedrag teruggestort.
Pagina: 1