Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:34:
Alleen O365 is op basis van user toch? Ik meen mij te herinneren dat ik O2016 bv enkel als pakket kan kopen, voor op een device. Dat maakt het ook gunstig om het via RDS aan te bieden, dan heb je alleen de RDS en User CAL nodig en 1 O2016 install.
Ik wens je veel succes met de audit wanneer deze komt.....
Nee, voor Office op een RDS moet je voor ieder device dat met de RDS verbindt een licentie hebben (Office standaard en Pro Plus zijn device licenties, geen user licenties). Dit moet een volume licentie standaard of Pro Plus zijn, oem / retail versie's of bijv. een Home & Business mogen niet met een RDS verbinden. De RDS server zelf heeft geen licentie nodig. Wel heb je uiteraard Windows CALs en RDS CALs nodig.
Hou er bijv. ook rekening mee dat iemand die op de zaak een Thinclient heeft, maar ook thuis kan werken via bijv. zijn prive PC ook voor zijn thuis PC een licentie nodig heeft als hij van huis uit op de RDS kan inloggen tenzij de office licentie op zijn primaire device (de Thinclient) afgedekt is met SA.
Een uitzondering is Office 365, bepaalde Office 365 plans (Uit mijn hoofd E3, E5 en Proplus, en de educative plans, andere plans mogen niet met een RDS verbinden), deze plans zijn niet per device maar per User (en iedere user mag 5 devices gebruiken, waarvan 1 de RDS server is).
Voor gebruikers met veel devices is dit een goedkopere oplossing in de regel dan Volume licenties met per device licenties.
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:36:
[...]
Neuh, verschillende vormen van licensing zoals csp en spla voorzien in het provisionen van "eerst user", "dan Office licentie", "dan installatie/gebruik". Sterker nog; ook op RDS heb je voor elke user 1 licentie Office nodig (in de kluis dan, voor de BSA); hoe je je installatie regelt, is niet mijn probleem

Dat is alleen bij Office 365 Pro plus, E3, E5 of SPLA, werk je met Office Standaard of Pro Plus volume licenties via Open / Open Value en dat soort Volume contracten moet je op ieder device dat met de RDS kan verbinden een Office Standaard of Pro Plus hebben staan of voor ieder device een licentie in de kluis hebben liggen, dit is bijv. ook van toepassing op telefoons / tablets die via een RDS client (of bijv. Citrix) kunnen inloggen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Dennism op 22-06-2017 08:57
]