Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weysboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 21:57
Voor mijn nieuwe baan kan ik ervoor kiezen om mijn privé laptop te gebruiken als zakelijke laptop. Het lijkt mij zelf fijn om met mijn eigen laptop te kunnen werken aangezien die vrij snel is en fijn werkt. Een onkostenvergoeding is hiervoor bespreekbaar. Mijn werkgever weet alleen eigenlijk niet zo goed wat er mogelijk is op het gebied van (belastingvrije) onkostenvergoedingen op dit gebied. (Ik ook niet). Hebben jullie hier ervaring mee en wat is er fiscaal mogelijk?

Huidige laptop:
Macbook pro 13" mid 2012
Ik heb hier zes maanden geleden een SSD ingezet waardoor die weer als een zonnetje draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
Heb je al met de belastingtelefoon gebeld? Of google eens op 'werkkostenregeling'

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Weet ook niet precies wat de regels meer zijn maar wij hadden een netto vergoeding van 50 euro per maand dacht ik. kijk gewoon wat je nodig heb voor onderhoud van je comp dus elke 3 jaar een nieuwe. dus nieuwe macbook 1600? / 3 = 44 euro netto nodig maakt het anders 50 euro voor onverwachte kosten zoals iets gaat stuk.

Maar als het goed is weet het accountant van jullie bedrijf het wat wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:14

P_Tingen

omdat het KAN

Laptops vallen vziw niet onder de wkr; deze zijn nodig voor de uitoefening van je beroep. Of dat ook geldt voor een vergoeding voor het gebruik van je eigen laptop weet ik zo niet, maar dat kan de belastingtelefoon je wellicht vertellen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom moet topicstarter met de Belastingtelefoon bellen? De werkgever weet niet wat wel/niet mag maar een "BYOD-vergoeding" valt in ieder geval onder een aftrekpost voor de werkgever en, vziw, niet als belastbaar voor de topicstarter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Kijk wel even goed wat er in de personeelshandboek staat. Bij een werkgever van mij stond in de kleine lettertjes, dat je wel een verzekering moest hebben (wanneer laptop stuk is of bij diefstal). Heeft werkgever bijvoorbeeld ook laptops achter de hand stel dat jouw laptop niet meer werkt, of moet je dan volgende dag een nieuwe kopen. Geen idee wat voor werk je doet, maar ik zou zelf niet graag de hele dag achter een 5 jaar oude laptop willen zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
@MAX3400

TS moet helegaar niks hoor, het was een suggestie, geen dwingende opdracht ;). Maar over het algemeen weet men bij de Belastingdienst wel wat in deze mag en kan.....

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Ik zou het niet doen, mocht er iets met je laptop gebeuren dan kan je je werk niet meer uitvoeren. Als het een laptop van de baas is kan je zeggen dat hij een nieuwe moet regelen, nu kan de baas tegen jou zeggen dat je een nieuwe moet kopen. En wie gaat die tijd vergoeden die daar in gaat zitten?

En wat als je laptop gestolen wordt onder werktijd, of er zit een virus op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

GrooV schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:59:
Ik zou het niet doen, mocht er iets met je laptop gebeuren dan kan je je werk niet meer uitvoeren. Als het een laptop van de baas is kan je zeggen dat hij een nieuwe moet regelen, nu kan de baas tegen jou zeggen dat je een nieuwe moet kopen. En wie gaat die tijd vergoeden die daar in gaat zitten?

En wat als je laptop gestolen wordt onder werktijd, of er zit een virus op?
Een eigen laptop wil niet zeggen dat je niet kan meeliften op de software van het bedrijf. Een installatie Office, Windows, antivirus en dergelijke is vaak goed te doen, als voorbeeld. Ook een MFA-token en/of VPN zijn redelijk standaard om in te richten op BYOD, mits de eigenaar van het device weet wat 'ie doet.

Maar een goede non-nonsense verzekering is aan te raden. Eentje die ook snel uitkeert. Niets is vervelender voor een werkgever als een medewerker 3 dagen niet werkt omdat er een nieuwe laptop gekocht moet worden; niet alleen zijn dat arbeidskosten maar ook gederfde inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn werkgever vergoed tot een bepaald bedrag een Choose Your Own Device. Alles daar boven is voor eigen rekening. Hij biedt ook een standaard laptop of een Macbook aan. Alle hardware kan sowieso na 4 jaar voor 200 ex btw overgenomen worden door de gebruiker.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik kan me voorstellen dat je 't makkelijker vindt om werk en privé op je laptop te combineren, maar zo'n zaken houd je beter gescheiden...

Als jij je eigen laptop verknoeit (virus, malware, laks onderhoud of lakse beveiliging, ...), wat zegt je werkgever daar dan van? Want dan kan jij je werk niet doen, en dan is het niet zijn fout...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Buiten de mogelijkheid/keuze tot eigen device; ik werk in de IT en mijn werkgever voorziet in een relatief goede laptop. Laat ik het zo zeggen, als ik prive een dergelijke machine moet aanschaffen, vind ik het het geld niet waard x2. Maar omdat mijn werkgever verwacht dat ik 24/7 kan werken, snel kan werken, mobiel kan zijn etc. kunnen wij regelmatig(er) een gloednieuwe high-end Dell ofzo krijgen.

Andersom zit er nog wel een addertje onder het gras; stel je zit met je prive-laptop op werk en je collega mikt er koffie overheen. In een aantal gevallen zal je toch echt de rechtsbijstand moeten inschakelen om die schade vergoed te krijgen ivm discussie "wel op kantoor vs. eigen device".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je werkgever kan toch gewoon een nieuwe Macbook pro kopen?

Ik snap niet zo goed waarom mensen hun prive spullen zakelijk zouden willen inzetten. De werkgever lacht zich kapot door al het risico bij je neer te leggen en betaalt daar een schijntje voor. 50 euro netto en dan moet jij maar zorgen voor alles, inclusief het risico op kapot gaan. Er is geen sysadmin meer nodig, want dat moet je zelf doen, dat is de werkgever wel een paar tientjes waard.

Ik ben gezegend met een werkgever die gewoon een (zeer ruim) budget geeft voor een nieuwe laptop. Geen gezeik, gewoon bestellen. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:02:
[...]

Een eigen laptop wil niet zeggen dat je niet kan meeliften op de software van het bedrijf. Een installatie Office, Windows, antivirus en dergelijke is vaak goed te doen, als voorbeeld. Ook een MFA-token en/of VPN zijn redelijk standaard om in te richten op BYOD, mits de eigenaar van het device weet wat 'ie doet.
Ik ben er niet zo zeker van dat je mee kan liften. Daar zal de werknemer op zijn minst een soort van bijtelling over moeten betalen verwacht ik. De werkgever betaalt namelijk al een vast bedrag voor het gebruik van je prive laptop.

Vergelijk het maar met een prive auto. De werkgever kan je een vergoeding geven (waarvan de eerste 19 cent onbelast zijn). Maar hij mag je niet zomaar een tankpas geven of nieuwe banden kopen.

Als je je prive laptop gebruikt en daar een bedrag voor krijgt, dan denk ik dat de belastingdienst er vanuit gaat dat dat all-in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:28:
[...]

Ik ben er niet zo zeker van dat je mee kan liften.
Voor een groot gedeelte kan ik het met je eens zijn in jouw argumenten. Maar een betaalde VPN-client en een MFA-token, wordt over het algemeen wel verstrekt door de werkgever. Net zoals bijvoorbeeld een TSCAL als je met je prive-laptop op een terminal server aanlogt.

De kosten/facturatie (zeker onder bepaalde licentie-vormen) om extra een Office-installatie uit te rollen, is op userbasis en niet device-basis, al helemaal als je Office365 gebruikt. Sterker nog; de licentie kan worden ingetrokken op het moment dat je device gejat is en/of je uit dienst gaat.

Of je je VPN-client werkend krijgt (zelfstandig) op een MacBook, daar valt nog wel over te twijfelen maar ik ken niet heel veel software-leveranciers die moeilijk doen over het verstrekken van een licentie zoals beschreven. En ik vermoed ook dat de fiscus echt niet bij een loondienst-medewerker komt controleren of zijn Office wel correct is aangeschaft. Aannames, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:32:
[...]

Voor een groot gedeelte kan ik het met je eens zijn in jouw argumenten. Maar een betaalde VPN-client en een MFA-token, wordt over het algemeen wel verstrekt door de werkgever. Net zoals bijvoorbeeld een TSCAL als je met je prive-laptop op een terminal server aanlogt.

De kosten/facturatie (zeker onder bepaalde licentie-vormen) om extra een Office-installatie uit te rollen, is op userbasis en niet device-basis, al helemaal als je Office365 gebruikt. Sterker nog; de licentie kan worden ingetrokken op het moment dat je device gejat is en/of je uit dienst gaat.

Of je je VPN-client werkend krijgt (zelfstandig) op een MacBook, daar valt nog wel over te twijfelen maar ik ken niet heel veel software-leveranciers die moeilijk doen over het verstrekken van een licentie zoals beschreven. En ik vermoed ook dat de fiscus echt niet bij een loondienst-medewerker komt controleren of zijn Office wel correct is aangeschaft. Aannames, maar toch ;)
De VPN maak ik mij ook weinig zorgen over.
Ik denk overigens wel dat de belastingdienst vragen komt stellen als je 100 werknemers hebt en 2 zakelijke laptops, dan hebben ze graag uitleg ;)

Alleen O365 is op basis van user toch? Ik meen mij te herinneren dat ik O2016 bv enkel als pakket kan kopen, voor op een device. Dat maakt het ook gunstig om het via RDS aan te bieden, dan heb je alleen de RDS en User CAL nodig en 1 O2016 install.

Even wat opgezocht:
Welke licenties heb ik nodig om Office op Remote Desktop Services te gebruiken?
Wanneer u Office 2016 (of oudere versie) op Remote Desktop Services (RDS) - voorheen Terminal Services - wilt gaan gebruiken moet u hiervoor Office volume licenties - Office Standard 2016 of Office Professional Plus 2016 - gebruiken, of Office 365 ProPlus (als los Office 365 abonnement of samen met online diensten in Office 365 Enterprise E3 of E5). Alleen met deze edities kunt u Office in shared application of shared desktop scenario's op RDS gebruiken. Met alle andere edities van Office is dit technisch niet mogelijk en ook volgens de licentievoorwaarden niet toegestaan.

Office Standard 2016 en Office Professional Plus 2016 zijn licenties per apparaat, dus moet u voor elke client waarvan af met Office op RDS gewerkt gaat worden over een Office licentie beschikken. Voor de installatie op de RDS zelf is geen aparte licentie voor Office vereist. Moeten gebruikers ook vanaf computers buiten de organisatie met Office op RDS kunnen werken, bijvoorbeeld een privé PC thuis, koop dan Office 2016 licenties met Software Assurance. Zolang de Software Assurance actief is heeft u dan zogeheten Office Roaming Use Rights welke dit gebruik ook toestaan.
Zoals altijd, volledig onduidelijk door de achterlijke regels van MS. Maar ik lees eruit dat je Office 2016 Standard op een RDS server mag installeren, en daar mogen users op werken mits ze over de juiste RDS/Windows CAL beschikken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:34:
[...]

Alleen O365 is op basis van user toch? Ik meen mij te herinneren dat ik O2016 bv enkel als pakket kan kopen, voor op een device. Dat maakt het ook gunstig om het via RDS aan te bieden, dan heb je alleen de RDS en User CAL nodig en 1 O2016 install.
Neuh, verschillende vormen van licensing zoals csp en spla voorzien in het provisionen van "eerst user", "dan Office licentie", "dan installatie/gebruik". Sterker nog; ook op RDS heb je voor elke user 1 licentie Office nodig (in de kluis dan, voor de BSA); hoe je je installatie regelt, is niet mijn probleem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Neuh, verschillende vormen van licensing zoals csp en spla voorzien in het provisionen van "eerst user", "dan Office licentie", "dan installatie/gebruik". Sterker nog; ook op RDS heb je voor elke user 1 licentie Office nodig (in de kluis dan, voor de BSA); hoe je je installatie regelt, is niet mijn probleem ;)
Zie boven. Weer zo wazig als wat.

Maar ik blijf erbij dat je als werkgever niet die office mag kopen en gratis verstrekken aan de gebruiker. Daar gaat de belastingdienst niet mee akkoord verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Die lijnen zijn aardig vervaagd in het SaaS tijdperk. Wat is "verstrekken" tegenwoordig? Het bedrijf koopt een softwarelicentie opdat iedere betrokkene bij een of ander bedrijfssysteem kan. Daar zit geen aanmerkelijk privévoordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit lijkt me inderdaad de relevante info. Ik haal daar niet uit dat er een onbelaste vergoeding uitgekeerd mag worden.

Ik vraag me dan ook af hoe bedrijven dat hebben opgelost die dat toch doen. Ze zoeken volgens mij of de grens op van wat wel en niet mag, of ze hebben hier specifiek toestemming voor gekregen van de belastinginspecteur.

Het enige waar je mee weg komt is wanneer je de laptop hebt gekocht terwijl je in dienst bent. Dan lever je een kopie van de bon in bij je werkgever, en mag die evenredig aan het percentage zakelijk gebruik dat deel van de factuur belastingvrij aan jou vergoeden (en zelf de btw ook nog terugvragen als ik het goed heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Gezien het noodzakelijkheidscriterium zie ik wel ruimte voor een vergoeding met gerichte vrijstelling (dus buiten de algemene vrije ruimte). Zie 20.1.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:15:
Die lijnen zijn aardig vervaagd in het SaaS tijdperk. Wat is "verstrekken" tegenwoordig? Het bedrijf koopt een softwarelicentie opdat iedere betrokkene bij een of ander bedrijfssysteem kan. Daar zit geen aanmerkelijk privévoordeel aan.
Dat is ook weer waar.

Maar stel dat het mag, dan ben je als werkgever toch ook gek als je het gaat vergoeden? Prive laptop gebruiken = prive laptop gebruiken. Daar krijg je een vergoeding voor, dus regel je alles zelf maar.

Heb ik het niet over de VPN client, dat is vaak zo specifiek dat je dat niet kan verwachten van een gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:34:

Ik wens je veel succes met de audit wanneer deze komt..... ;)

Nee, voor Office op een RDS moet je voor ieder device dat met de RDS verbindt een licentie hebben (Office standaard en Pro Plus zijn device licenties, geen user licenties). Dit moet een volume licentie standaard of Pro Plus zijn, oem / retail versie's of bijv. een Home & Business mogen niet met een RDS verbinden. De RDS server zelf heeft geen licentie nodig. Wel heb je uiteraard Windows CALs en RDS CALs nodig.

Hou er bijv. ook rekening mee dat iemand die op de zaak een Thinclient heeft, maar ook thuis kan werken via bijv. zijn prive PC ook voor zijn thuis PC een licentie nodig heeft als hij van huis uit op de RDS kan inloggen tenzij de office licentie op zijn primaire device (de Thinclient) afgedekt is met SA.

Een uitzondering is Office 365, bepaalde Office 365 plans (Uit mijn hoofd E3, E5 en Proplus, en de educative plans, andere plans mogen niet met een RDS verbinden), deze plans zijn niet per device maar per User (en iedere user mag 5 devices gebruiken, waarvan 1 de RDS server is).
Voor gebruikers met veel devices is dit een goedkopere oplossing in de regel dan Volume licenties met per device licenties.
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Dat is alleen bij Office 365 Pro plus, E3, E5 of SPLA, werk je met Office Standaard of Pro Plus volume licenties via Open / Open Value en dat soort Volume contracten moet je op ieder device dat met de RDS kan verbinden een Office Standaard of Pro Plus hebben staan of voor ieder device een licentie in de kluis hebben liggen, dit is bijv. ook van toepassing op telefoons / tablets die via een RDS client (of bijv. Citrix) kunnen inloggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 22-06-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:52:
[...]

Ik wens je veel succes met de audit wanneer deze komt..... ;)
Ik denk dat dat wel goedkomt :) Alle devices hier hebben een O2K13 standard en de RDS ook :)
Pagina: 1