Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27
Is er een manier om een goed ontwerp te maken van gebruikers en de rechten die ik ze geef?

Het gaat om een Ubuntu 16.04 server (met GUI), waarop geen persoonlijke gebruikers nodig zijn. Ik draai samba voor filesharing en wil daarnaast allerlei Dockers draaien voor oa. Web, Sonarr, Radarr, etc.
Ik heb alleen geen enkele ervaring met user management en welke rechten ik moet toekennen en welk eigenaarschap voor welke mappen het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

celshof schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:34:
Is er een manier om een goed ontwerp te maken van gebruikers en de rechten die ik ze geef?
Vast wel... Nu is Ubuntu niet mijn vakgebied, maar ik zie al wel dat in de manual al heel veel informatie staat over usermanagement en security considerations:

https://help.ubuntu.com/1...uide/user-management.html

Dat lijkt mij al een aardige start. Verder is Ubuntu geen Windows OS, ik verplaats het topic dan ook even naar de buren van NOS... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is je doel met al die docker containers en moeten ze bij elkaars bestanden? Is het alleen lezen, of moet er ook geschreven kunnen worden? Wat heb je zelf als idee hiervoor?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27
Hero of Time schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:10:
Wat is je doel met al die docker containers en moeten ze bij elkaars bestanden? Is het alleen lezen, of moet er ook geschreven kunnen worden? Wat heb je zelf als idee hiervoor?
Eerste doel is om te voorkomen dat een wijziging aan a invloed heeft op de werking van applicatie b. Ik hoop het systeem op deze manier schoner te houden en de applicatie beter te kunnen beheren.
Daarnaast wil ik graag meer leren over de werking van docker, puur voor de kennis.

Wat betreft toegang, de meeste dockers zullen wel lees en schrijfrechten krijgen naar de schijven, maar richting elkaar zal schrijven een uitzondering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Naar elkaar hoeft niet direct, maar als je een map hebt waar ze allemaal in moeten werken, omdat je bijvoorbeeld Sabnzb en Sickbeard of wat dan ook wil combineren, zal je wel met gelijke gebruikers moeten werken. Lees je daarom even in in zo'n situatie waar ze meerdere applicaties die voor elkaar gemaakt zijn en gedeelde data gebruiken om te werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate