Win10 licentie loskoppelen van de laptop die ik wil verkopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:12
Hallo,

Ik heb wel eens vaker gegoogled naar dit onderwerp maar ik vond niks relevants. Het zit zo ik heb een Macbook Pro die ik wil verkopen. Hij heeft een bootcamp partitie met Windows 10. Oorspronkelijk was dit Windows 8.1 die heb ik toen geupgraded naar Windows 10. Punt is hoe weet ik zeker dat na de verkoop de licentie nog steeds voor mij is en niet voor de volgende eigenaar?

Dus ik wil dat als de volgende eigenaar besluit bootcamp; windows 10 te installeren dat hij niet een geactiveerde Windows krijgt omdat ik die ooit geactiveerd had. Ik wil dus dat de licentie van mij mijn macbook ''vergeet''

T/m Windows 8.1 was dit simpel, toen was na een herinstallatie gewoon alles weg en moest je je licentiecode ingeven om hem te activeren.

Hopenlijk kan iemand mij hier advies in geven :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een Windows 10 licentie geupgrade vanuit 8.1 is sowieso gebonden aan de hardware, dit is niet los te koppelen want dit staat op de servers van MS.

Als die 8.1 geen OEM is maar een Retail kan je die gewoon hergebruiken door opnieuw 8.1 te installeren en opnieuw te upgraden. Voor zover ik weet is het gratis programma hiervoor afgelopen, maar is het nog wel mogelijk om alsnog te doen.

Is die 8.1 een OEM dan moet je eigenlijk sowieso een nieuwe licentie kopen als je naar een andere machine gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2017 20:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Als je 8.1 retail is dan kan je als ik het goed heb nog steeds gratis upgraden als je de toegankelijkheidsfunctie voor (visueel) gehandicapten nodig hebt.
Of je die nodig hebt weet jij beter dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
PilatuS schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:43:
Een Windows 10 licentie geupgrade vanuit 8.1 is sowieso gebonden aan de hardware, dit is niet los te koppelen want dit staat op de servers van MS.

Als die 8.1 geen OEM is maar een Retail kan je die gewoon hergebruiken door opnieuw 8.1 te installeren en opnieuw te upgraden. Voor zover ik weet is het gratis programma hiervoor afgelopen, maar is het nog wel mogelijk om alsnog te doen.

Is die 8.1 een OEM dan moet je eigenlijk sowieso een nieuwe licentie kopen als je naar een andere machine gaat.
Volgens mij is het geen van beide, die licentie kreeg ik toen voor schooldoeleinden via dreamspark. Ik zelf hoef de licentie niet meer te hebben. Maar het zit me niet lekker als ik dit ding in deze staat verkoop en iemand anders kan vrolijk die licentie gebruiken.
Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:46:
Als je 8.1 retail is dan kan je als ik het goed heb nog steeds gratis upgraden als je de toegankelijkheidsfunctie voor (visueel) gehandicapten nodig hebt.
Of je die nodig hebt weet jij beter dan ik ;)
Ik hoef die licentie zelf niet meer te gebruiken> zie hierboven. Maar ik wil niet dat de volgende gebruiker op die licentie kan meeliften.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:15:
[...]
Maar het zit me niet lekker als ik dit ding in deze staat verkoop en iemand anders kan vrolijk die licentie gebruiken.
Waarom ? Wat maakt het uit ? Waarom gebruik je het niet als extra verkooppunt. Als iemand anders er Windows 10 opzet word die netjes geactiveerd door de servers van MS, dit staat los van andere gegevens dus voor jou maakt het niets uit.

Dat jij die licentie niet makkelijk meer zelf kan gebruiken is eigenlijk het enige minpunt dat ik zie, maar blijkbaar maakt jou dat niet uit, dus zie ik het probleem eigenlijk niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
[...]

Volgens mij is het geen van beide, die licentie kreeg ik toen voor schooldoeleinden via dreamspark. Ik zelf hoef de licentie niet meer te hebben. Maar het zit me niet lekker als ik dit ding in deze staat verkoop en iemand anders kan vrolijk die licentie gebruiken.

[...]

Ik hoef die licentie zelf niet meer te gebruiken> zie hierboven. Maar ik wil niet dat de volgende gebruiker op die licentie kan meeliften.
Jij hebt de laptop voor Windows 10 geactiveerd. Je hebt dus helemaal geen Windows 10 licentie, maar de laptop heeft die. Licentietechnisch kan je die helemaal niet 'los' zien van de hardware.

Je kan wel de Windows 8 licentie ergens anders gebruiken. In theorie heeft de toekomstige gebruiker daar de code niet van en daarmee heb jij die licentie en hij dus niet. Die Windows 8 licentie 'heb' jij dus wel en niet je machine.

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 20-06-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
johnkeates schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:19:
[...]

Je kan wel de Windows 8 licentie ergens anders gebruiken. In theorie heeft de toekomstige gebruiker daar de code niet van en daarmee heb jij die licentie en hij dus niet. Die Windows 8 licentie 'heb' jij dus wel en niet je machine.
Dus jij bedoelt als ik bv op 2 pc's windows 10 of 8.1 zet met dezelfde key dat de volgende gebruiker er niks mee kan? Want zover ik me herinner was die code voor 2 systemen. Maar dat merk je vanzelf als hij aangeeft dat hij niet activeert lijkt me.

Edit: even uit nieuwschierigheid. Stel dat iemand een zelfbouw systeem heeft met een retail key. En hij besluit dat systeem te verkopen dan kan hij zelf die key niet meer gebruiken?! Zou schandalig zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door dennis_rsb op 20-06-2017 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met retail wel. Maar de Windows 10 upgrade is OEM en niet retail. DreamSpark is trouwens ook niet retail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

dennis_rsb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:30:
Edit: even uit nieuwschierigheid. Stel dat iemand een zelfbouw systeem heeft met een retail key. En hij besluit dat systeem te verkopen dan kan hij zelf die key niet meer gebruiken?! Zou schandalig zijn.
Klinkt als 'voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten' ;) Je hebt goedkoop een licentie op de kop kunnen tikken, voor niks gaat de zon op...

@johnkeates Zo'n schoollicentie is toch ook restrictief? Kan me niet voorstellen dat MS daar soepeler mee omgaat dan met een OEM-licentie...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
johnkeates schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:36:
Met retail wel. Maar de Windows 10 upgrade is OEM en niet retail. DreamSpark is trouwens ook niet retail.
Ah dus stel je hebt win 7 of 8.1 retail en je hebt geupgraded naar 10 wordt dat een OEM? Dus dan kun je na verkoop je retail weer gebruiken en vervalt de upgrade? Dreamspark is MSDNAA.

Moet zeggen dat ik destijds verschillende verhalen hoorden. De ene bron zei oem blijft na upgrade oem. En bij retail blijft retail. De andere bron zei weer retail wordt oem. Verwarrend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Borromini schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:41:
[...]

Klinkt als 'voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten' ;) Je hebt goedkoop een licentie op de kop kunnen tikken, voor niks gaat de zon op...
Nogmaals ik heb die licentie niet meer nodig. Het gaat mij puur om het idee. Een retail licentie begint al gauw bij een euro of 150 volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dennis_rsb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:43:
[...]

Nogmaals ik heb die licentie niet meer nodig. Het gaat mij puur om het idee. Een retail licentie begint al gauw bij een euro of 150 volgens mij.
Jouw probleem is dat MS die licentie aan de fingerprint van die PC heeft gekoppeld en jij die niet kan loskoppelen. (Licentie staat dat ook niet toe).

Zelfs als je de PC helemaal schoonpoetst kan een nieuwe koper windows 10 downloaden en installeren en bij activeren wordt de hardware herkent als een systeem waar windows 10 op mag draaien.

Ik vrees dat wat jij wil dus niet gaat lukken, als je de hardware verkoopt, migreert de licentie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:37:
[...]

Jouw probleem is dat MS die licentie aan de fingerprint van die PC heeft gekoppeld en jij die niet kan loskoppelen. (Licentie staat dat ook niet toe).

Zelfs als je de PC helemaal schoonpoetst kan een nieuwe koper windows 10 downloaden en installeren en bij activeren wordt de hardware herkent als een systeem waar windows 10 op mag draaien.

Ik vrees dat wat jij wil dus niet gaat lukken, als je de hardware verkoopt, migreert de licentie mee.
Was er al bang voor maar ik dacht er wellicht een trucje voor was. Het is geen ramp, ik kan hem ondanks dit opzich wel verkopen mits er een juist bedrag wordt neergelegd. Tot nu toe zijn de boden nog te laag dusja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 11:32
Is dit niet de manier om de windows 10 licentie los te koppelen van de hardware? Door je licentie te linken aan je Microsoft account.
How to activate Windows 10 after hardware change

If you have taken advantage of the free upgrade offer of Windows 10, and then you made some significant hardware changes, such as replacing the motherboard, Windows 10 won’t re-activate.

However, starting with the Windows 10 Anniversary Update, you can link your Microsoft Account with your Windows 10 digital licence, and use the new Activation Troubleshooter tool to re-activate the operating system.

Linking your digital license with your account is very straightforward, if you’re already have a Microsoft Account connected to your Windows 10 Anniversary Update or later, you’re good to go.

If you only have a local account, you need to add a Microsoft Account to Windows 10. Go to Settings > Update & security > Activation, click Add an account and complete the process.

Then you can use the Activation Troubleshooter. Go to Settings > Update & security > Activation, click Troubleshoot, sign-in with your Microsoft Account. Then select your computer your the list of digital licenses associated with your account, check This is the device I’m using right now, and click Activate. If the activation fail, then you’ll need to contact customer support for assistants.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
AquaSheep schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:50:
Is dit niet de manier om de windows 10 licentie los te koppelen van de hardware? Door je licentie te linken aan je Microsoft account.

[...]
Ik heb geen MS acc gekoppeld, maar ik ga nog t een en ander bekijken. En anders verkoop ik hem in deze staat (mits het bedrag voldoende is wat er geboden wordt) of ik doe wat John zei proberen. Thuis dus op 2 pc's 8.1 activeren (msdnaa dreamspark staat dacht ik 2 pcs per licentie toe) al dan niet virtueel.Op die manier vervalt misschien de win10 upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 11:32
Ik twijfel nu toch weer of je uberhaupt de licentie kunt loskoppelen van de hardware. Een ander artikel en mss meer van toepassing op jouw situatie zegt weer dit:
Never Allowed: Moving a Windows 10 Upgrade “Digital Entitlement” to a New PC

if you’ve taken advantage of the free Windows 10 upgrade offer, Microsoft registered your PC’s hardware as having a “digital entitlement“. You don’t actually receive a Windows license key. Instead, when you reinstall Windows 10 on that computer in the future, it will be automatically activated.

There’s no way to move this “digital entitlement” license to a new computer. It’s associated with that particular hardware you upgraded to Windows 10. Yes, even if you upgraded a system that was running a Retail license of Windows 7 or 8.1 that allowed you to move it to other PCs, you can’t move the resulting Windows 10 license to a new PC. However, Microsoft should allow you to reactivate Windows 10 on a PC if you had to replace the motherboard because it was broken. It won’t automatically activate–you’ll have to contact Microsoft and explain you replaced the motherboard because it was broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
AquaSheep schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:01:
Ik twijfel nu toch weer of je uberhaupt de licentie kunt loskoppelen van de hardware. Een ander artikel en mss meer van toepassing op jouw situatie zegt weer dit:

[...]
Denk niet dat het kan, wellicht zou de optie van John kunnen werken. Ik zal het nog eens op me gemak bekijken. Ook al is het voor de verkoop geen pure noodzaak vind ik het interessant om hier wat meer van op de hoogte te zijn. En als dat zou resulteren in een ongedaangemaakte win10 activatie op de mac die ik wil verkopen zou dat mooi meegenomen zijn.

Had je deze info overigens van de site van microsoft? Linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

:+ Op Google heb ik wel het een en ander kunnen vinden van personen die hetzelfde als jij willen.
https://www.tenforums.com...ctivate-windows-10-a.html
Of dit werkt weet ik niet en ga ik ook niet proberen, maar laat ff weten of dit werkt...

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PilatuS schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:43:
Je kunt tegenwoordig gewoon Windows 10 vers installeren en activeren met de retail Windows 8 key. :)
Er is wel verschil tussen een OEM key of een retail key. :) ;)

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2017 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CH40S schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:30:
[...]
Je kunt tegenwoordig gewoon Windows 10 vers installeren en activeren met de retail Windows 8 key. :)
Dus mijn retail 8.1 Pro is nu een retail 10 Pro geworden die ik met de komende nieuwe moederborden kan blijven hergebruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
Sowieso... Een onderwijslicentie heeft beperkingen (je moet in de doelgroep vallen)... Die mag je niet eens mee verkopen...Topic klinkt een beetje sneu als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PilatuS schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:55:
[...]

Dus mijn retail 8.1 Pro is nu een retail 10 Pro geworden die ik met de komende nieuwe moederborden kan blijven hergebruiken ?
Volgens mij blijft het X aantal activaties wel van kracht. Het is niet dat je eeuwig een retail key kan activeren. :) Of je moet een volume license key hebben natuurlijk. :)

Ik kon in elk geval mijn Technet key wederom activeren, nadat ik zowel nieuw moederbord, CPU als GPU in de PC stak en de PC activeerde daarna wel direct. Terwijl an sich zo'n beetje de belangrijkste onderdelen van de hardware ID vervangen zijn. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2017 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Oekiejoekie schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:56:
Sowieso... Een onderwijslicentie heeft beperkingen (je moet in de doelgroep vallen)... Die mag je niet eens mee verkopen...Topic klinkt een beetje sneu als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...
Ja ik volgde een ICT opleiding. En wat bedoel je met die laatste opmerking. Anyhow, dat je op deze manier het niet mee mag doorverkopen was ook het eerste waar ik aan dacht voordat ik dit topic opende vandaar dat ik ook zei dat ik m t liefst wil de-activeren. Ik ga die link van tenforum ook nog eene onderzoeken. Daadwerkelijk actie ondernemen doe ik pas als de geboden bedragen oke zijn. Het zit er nog wel zo'n 200 euro vandaan dusja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:33
AquaSheep schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:01:

[...]
Je kan je windows gewoon blijven gebruiken bij een hardware upgrade door het te koppelen aan je microsoft account. Ik weet niet in hoeverre dit geld met een compleet nieuwe pc

Zoek even op google windows 10 en hardware change misschien icm binding microsoft account en het komt vast wel naar voren

Ik heb laatst ook mijn windows 10 op deze manier aan een oude pc gekoppeld ivm mobo cpu ram upgrade en heb het antwoord zelf gevonden op de microsoft site. Normaliter moet je naar ze bellen maar de optie zit nu zelf in windows.

Er wordt dan ook gevraagd of je de key aan de ge upgrade pc wilt kopellen waarop je positief moet antwoorden. Denk dat microsoft je graag als klant houd en software 2x kopen jaagt mensen naar de pinguïn kant toe.

Bron:

https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

[ Voor 15% gewijzigd door Bartosy op 21-06-2017 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]
Zoals anderen al zeggen OEM blijft bij de PC. Een retail license kan je zo vaak overzetten als je wilt.

De vraag is echter of dat nuttig is, een retail license Windows 10 pro kost je al snel meer dan 200 euro.

Een systembuilder licentie voor dezelfde versie, die aan een PC gekoppeld wordt, kost je 20 a 30 euro. Hoe vaak koop je een nieuwe PC, denk je echt dat dat meer dan 7-8 keer is gedurende de levensduur van Windows 10?

Ik koop zelf iedere 3 jaar een nieuwe PC, Ik heb 5 licentie codes gekocht voor 22,95 per stuk (10pro engels). Daar kan ik dus ca. 15 jaar mee voort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:54:
[...]

Zoals anderen al zeggen OEM blijft bij de PC. Een retail license kan je zo vaak overzetten als je wilt.

De vraag is echter of dat nuttig is, een retail license Windows 10 pro kost je al snel meer dan 200 euro.

Een systembuilder licentie voor dezelfde versie, die aan een PC gekoppeld wordt, kost je 20 a 30 euro. Hoe vaak koop je een nieuwe PC, denk je echt dat dat meer dan 7-8 keer is gedurende de levensduur van Windows 10?

Ik koop zelf iedere 3 jaar een nieuwe PC, Ik heb 5 licentie codes gekocht voor 22,95 per stuk (10pro engels). Daar kan ik dus ca. 15 jaar mee voort!
Waar vind jij een systeembuilder licentie 100% legaal voor 20 a 30 euro? Of bedoel je die grijze keys die hier goedkoop in de pricewatch staan? Ik upgrade zelf mijn pc door de jaren heen in delen, dus ik vind retail wel fijn omdat OEM beperkingen heeft wat je wijzigt en hoevaak. Zeker als je het moederbord of de cpu vervangt kan je gezeur krijgen met OEM licentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat is nu echt het probleem?

Als jij aangeeft dat er geen Windows 10 licentie op die laptop zit, de nieuwe eigenaar koopt de laptop, zet er alsnog Windows 10 op, welke automatisch activeert via je oude Dreamspark-upgrade licentie, maar de nieuwe eigenaar voldoet niet aan de criteria voor die licentie, is het echt jouw probleem niet meer, maar van de nieuwe eigenaar. Dat het wel werkt, en het MS waarschijnlijk zeer weinig uitmaakt, is ook niet jouw probleem?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dennis_rsb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:03:
[...]
Waar vind jij een systeembuilder licentie 100% legaal voor 20 a 30 euro? Of bedoel je die grijze keys die hier goedkoop in de pricewatch staan? Ik upgrade zelf mijn pc door de jaren heen in delen, dus ik vind retail wel fijn omdat OEM beperkingen heeft wat je wijzigt en hoevaak. Zeker als je het moederbord of de cpu vervangt kan je gezeur krijgen met OEM licentie.
Die keys in pricewatch zijn niet grijs hoor. Er zitten voorwaarden aan vast. Zo mag je officieel de key alleen gebruiken voor PC's die voor de verkoop zijn. Dat is natuurlijk een wassen neus, dan verkoop ik de PC aan mijn moeder en koop ik hem meteen terug. Voorwaarde voldaan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarom verkoop de de MacBook niet met een compleet geschoonde harddisk en verse installatie van OSX? Dan kan de koper altijd later zijn eigen bootcamp installatie uitvoeren als hij/zij Windows wil gebruiken. Ben je gelijk van je licentieprobleem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

Misschien dat ik er overheen lees en het is gezegd, maar kan de licentie sowieso niet niet overgedragen worden omdat het om een onderwijsgebonden regeling gaat en die is dus gebonden aan jouw persoon en in principe alleen geldig zolang je nog studeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:11

LankHoar

Langharig tuig

[...]

Ik zelf hoef de licentie niet meer te hebben. Maar het zit me niet lekker als ik dit ding in deze staat verkoop en iemand anders kan vrolijk die licentie gebruiken.

[...]

Je zegt zelf dat je deze licentie niet meer kunt gebruiken, waarom dan niet iemand anders er eventueel blij mee maken? Het kost jou niets extra om je Mac in deze staat te verkopen, en het kost je juist moeite om mogelijk een benefit voor de koper te verijdelen. Jammer dat je iemand anders niet zoiets gunt, vooral omdat het je niets kost en je er geen baat bij hebt om het te verijdelen...

Komt er bij mij niet in dit, zoveel moeite doen omdat je per se wilt voorkomen dat iemand een meevaller heeft. Ben blij dat ik niet je koper ben. En gelukkig zijn er ook nog mensen op de wereld die een ander wel iets gunnen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
SlinkingAnt schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:11:
Wat is nu echt het probleem?

Als jij aangeeft dat er geen Windows 10 licentie op die laptop zit, de nieuwe eigenaar koopt de laptop, zet er alsnog Windows 10 op, welke automatisch activeert via je oude Dreamspark-upgrade licentie, maar de nieuwe eigenaar voldoet niet aan de criteria voor die licentie, is het echt jouw probleem niet meer, maar van de nieuwe eigenaar. Dat het wel werkt, en het MS waarschijnlijk zeer weinig uitmaakt, is ook niet jouw probleem?
Heb je ook gelijk in, maar ik vind het gewoon vaag dat ik dat niet kan deactiveren. T/m Win 8.1 MOEST je de code ingeven. Verder heb je gelijk, en het is uberhaubt de vraag of de volgende eigenaar bootcamp gebruikt
MissingDog schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:30:
Waarom verkoop de de MacBook niet met een compleet geschoonde harddisk en verse installatie van OSX? Dan kan de koper altijd later zijn eigen bootcamp installatie uitvoeren als hij/zij Windows wil gebruiken. Ben je gelijk van je licentieprobleem af.
Dat ga ik ook doen op het moment dat de deal mondeling overeen gesloten zou zijn. Maar dan is Win10 nog wel geactiveerd meteen.
712641 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:36:
Misschien dat ik er overheen lees en het is gezegd, maar kan de licentie sowieso niet niet overgedragen worden omdat het om een onderwijsgebonden regeling gaat en die is dus gebonden aan jouw persoon en in principe alleen geldig zolang je nog studeert.
Ja maar hij werkt nog wel, ik gebruik hem alleen niet actief omdat ik die macbook uberhaubt weinig gebruik.
LankHoar schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:51:
[...]

Je zegt zelf dat je deze licentie niet meer kunt gebruiken, waarom dan niet iemand anders er eventueel blij mee maken? Het kost jou niets extra om je Mac in deze staat te verkopen, en het kost je juist moeite om mogelijk een benefit voor de koper te verijdelen. Jammer dat je iemand anders niet zoiets gunt, vooral omdat het je niets kost en je er geen baat bij hebt om het te verijdelen...

Komt er bij mij niet in dit, zoveel moeite doen omdat je per se wilt voorkomen dat iemand een meevaller heeft. Ben blij dat ik niet je koper ben. En gelukkig zijn er ook nog mensen op de wereld die een ander wel iets gunnen.
Ik denk dat jij het verkeerd ziet, ik wil gewoon de laptop verkopen in de staat dat hij ooit is gekocht dus zonder Win10 geactiveerd. Dat heeft niks te maken met niet gunnen. En wellicht dat ik hem in deze staat idd verkoop. Maar A. Ik ben gewoon benieuwd of zoiets mogelijk is uberhaubt die deactivatie en B. Hoezo gun je iemand een plezier? De kans dat die licentie een keer stopt is best aanwezig als bv. de school de regeling met MS over key XXX stopt. Volgens mij is er niks mis om met zijn alle gezond na te denken hoe zoiets in de praktijk werkt.

En ik heb toch wel de antwoorden die ik al verwachtte, dat Win10 dus écht gebonden in de aan de computer.

Edit: en C. Ik doe het als het kan liever volgens de regeltjes. Als ik een pc op marktplaats verkoop die bewijzen van spreken nog XP heeft, dan ga ik daar niet van te voren Windows 10 op zetten illegaal om hem beter te verkopen. Nee dan gaat er mooi een XP install op aan de hand van de licentiecode.

[ Voor 4% gewijzigd door dennis_rsb op 21-06-2017 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:11

LankHoar

Langharig tuig

dennis_rsb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:57:
Ik denk dat jij het verkeerd ziet, ik wil gewoon de laptop verkopen in de staat dat hij ooit is gekocht dus zonder Win10 geactiveerd. Dat heeft niks te maken met niet gunnen. En wellicht dat ik hem in deze staat idd verkoop. Maar A. Ik ben gewoon benieuwd of zoiets mogelijk is uberhaubt die deactivatie en B. Hoezo gun je iemand een plezier? De kans dat die licentie een keer stopt is best aanwezig als bv. de school de regeling met MS over key XXX stopt. Volgens mij is er niks mis om met zijn alle gezond na te denken hoe zoiets in de praktijk werkt.

En ik heb toch wel de antwoorden die ik al verwachtte, dat Win10 dus écht gebonden in de aan de computer.

Edit: en C. Ik doe het als het kan liever volgens de regeltjes. Als ik een pc op marktplaats verkoop die bewijzen van spreken nog XP heeft, dan ga ik daar niet van te voren Windows 10 op zetten illegaal om hem beter te verkopen. Nee dan gaat er mooi een XP install op aan de hand van de licentiecode.
Oké, in dat geval las ik het misschien anders dan jij het schreef :+ Alsnog zie ik het probleem niet zo; de W10 licentie is legaal dus je kunt deze prima verkopen zonder illegaal bezig te zijn. Je kunt zelfs aanbieden bootcamp vers te installeren, en aangeven dat er legale W10 OEM versie bij mee komt (wellicht worden je boden dan iets hoger?). Dat zo’n key eventueel later ongeldig word is niet iets waar je nu al rekening mee hoeft te houden imo. Kan me dat ten eerste niet zomaar voorstellen, en ten tweede is dat dan het probleem van de koper, mocht dat gebeuren.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:36:
Dreamspark software mag je als student na je studie verder blijven gebruiken, mits niet commercieel. Doorverkopen mag expliciet niet volgens de licentie. Je hebt als ik het goed begrijp de oorspronkelijke windows versie via dreamspark verkregen en dus moet je bij verkoop windows er helemaal afhalen.

Dat Microsoft vervolgens de machine weer activeert als iemand anders bootcamp windows erop zet, dat lijkt me hun probleem. Jij hebt aan de voorwaarden voldaan als je de machine schoon zonder windows doorverkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:32
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:54:
[...]

Je kunt gewoon gratis upgraden naar Windows 10, ik heb 3 legale Win10 installaties voor 0,00 per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan gewoon je Laptop verkopen met de Windows 10 licentie. Wat van belang is dat jij je Licentiecode van Windows 8.1 nog hebt. Straks kan je gewoon een nieuw systeem installeren met Windows 10. Bij installatie geef je je Windows 8.1 key in en dan wordt alles gewoon netjes geactiveerd.

Dit zoals @PilatuS reeds aan gaf.

Of het legaal is weet ik niet, maar in Windows staat er gewoon "Geactiveerd met een Digitale licentie".

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nopheros schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:09:
[...]

Je kunt gewoon gratis upgraden naar Windows 10, ik heb 3 legale Win10 installaties voor 0,00 per stuk.
Dat heb ik gedaan met mijn laptop en mijn HTPC, die hadden windows 8 en 7 respectievelijk. Mijn desktop heb ik echter zelf gebouwd en had dus geenb versie om gratis te upgraden.

Toekomstige machines zullen ook nieuw gebouwd worden en mijn tijd van moeilijk doen met cracks is wel voorbij. Voor 30 euro is dat te veel moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dennis_rsb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:57:
[...]

Dat ga ik ook doen op het moment dat de deal mondeling overeen gesloten zou zijn. Maar dan is Win10 nog wel geactiveerd meteen.

[...]
Heb je dat al eens geprobeerd? Ik meen dat je bij een herinstallatie van Windows 10, zelfs op hardware waar deze op geactiveerd is, je eerst moet inloggen met je Live account waar deze OEM license aan gebonden is voordat je deze kunt gebruiken. Dus als de koper niet over jouw gegevens + de hardware beschikt...dan zou naar mijn gevoel (let op: mijn gevoel) de Windows installatie niet automagisch geactiveerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MissingDog schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:29:
[...]

Heb je dat al eens geprobeerd? Ik meen dat je bij een herinstallatie van Windows 10, zelfs op hardware waar deze op geactiveerd is, je eerst moet inloggen met je Live account waar deze OEM license aan gebonden is voordat je deze kunt gebruiken. Dus als de koper niet over jouw gegevens + de hardware beschikt...dan zou naar mijn gevoel (let op: mijn gevoel) de Windows installatie niet automagisch geactiveerd moeten worden.
Windows word zonder in te loggen op de MS account gewoon geactiveerd op basis van de hardwareconfig. Ik heb nog nooit op mijn machine ingelogt op de MS account en meerdere keren is mijn Windows 10 geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
[...]

Precies wat Pilatus zegt, toen Win10 uit kwam bijna 2 jaar geleden was daar inderdaad op internet wat leesvoer over of je wel of niet hem zou moeten koppelen aan je account en of je een key nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
echt dubieuze sleutels zijn ook te koop voor 12-13 euro overigens.
key zit aan moederbord/cpu lijkt het overigens.
maar ik log dan ook niet in met een live id op mijn installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Wat meer mensen al zeggen gewoon laten hardrive compleet whipen en verkopen .
Niet verder omkijken of lastig doen
De kans dat die persoon windows 10 installeert op een mac laptop is meestal toch maar een kleine kans
En als hij het doet oke. als de key nog werk heeft hij geluk anders niet tja. jammer dan
Dus Again: niet lastig doen whippe en verkopen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
[...]

Nee, Windows activeert op basis van de ID's van de hardware. Wat echter wel kan is je licentie herstellen met je account. Stel je doet een hardware wijziging waardoor je licentie niet meer gevonden kan worden (bijvoorbeeld vervangen van een defect moederbord) dan kan je je licentie met behulp van je account overzetten en activeren.

In dit geval is er geen hardware wijziging, dus Windows zal gewoon activeren. Met of zonder account.

Dat gezegd hebbende: ga hier nu geen extra geld voor vragen. Gebruik het als extra verkoop argument en je ben misschien sneller van dat ding af. Jij blij, koper blij
Pagina: 1