75w stroomomvormer auto, kan dat de hele reis aanblijven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726290

Topicstarter
Ik heb zon kleine stroom omvormer voor in de auto gekocht van 75w om tijdens de vakantie een laptop op te laden. De desbetreffende laptop is 65w.

Nou vroeg ik mij af of ik de laptop de hele reis kan opladen, (mocht het nodig zijn) zonder dat de accu ervan leeg gaat? Ik probeer hem zo min mogelijk te belasten (geluid uit, Helderheid omlaag etc.)

Maar heb de laptop wel nodig, probeer een media server te draaien. voor de geïnteresseerden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

1: ja, dat kan gewoon, hoewel je de boel wel ff los moet koppelen als je lang stopt met autorijden, een uurtje kan wel, een hele dag zeker weten niet.

2: Zorg dat de stekker goed in de aansluiting zit en blijft, als ie niet goed vast zit, dan smelt de stekker. been there, done that, twice.

3: schemhelderheid en geluid enzo maakt relatief weinig uit.

4: check of de 65W adapter uberhaupt werkt met de 75W omvormer, mijn vorige laptop (70W met 100W omvormer) had issues, waar m'n huidige (ook 70W maar ander merk) het prima doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
Het kan maar lijkt me niet heel handig?
  1. 75W is niet bepaald ruim bemeten als de laptop 65 W nodig heeft.
  2. Als je de motor niet aan hebt moet het 12V systeem in de auto aan blijven staan (sleutel in contact?) en de motor toch draaien als je de accu van de auto niet wilt ontladen...
    Tijdens rijden, zie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je kunt beter een auto lader halen voor je laptop. Dat scheelt nogal wat verlies in het omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:37
Een beetje moderne laptop trekt niet die volle 65 watt. Zeker als je met volle laptop accu instapt. Hou er rekening mee dat een voeding verlies heeft, dus bovenop die 65 komt een verlies waarmee je exact op de 75 zou kunnen uitkomen. Los daarvan kunnen die omvormertjes vaak wel even pieken.

Mijn lenovo notebook trekt max 40 watt uit de muur zelfs @load en met accu die wordt opgeladen, ik zou me weinig zorgen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Even voor de beeldvorming qua vermogen: 75W is ongeveer 1,4x het vermogen van één koplamp.

Peanuts op het vermogen wat een auto verbruikt, dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 20:06
Je kan beter zoals eerder gesteld is een speciale auto laptop adapter kopen. Je laptop adapter vind de gemodificeerde sinus niet fijn wat uit de transformator komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56

-tom-562

Oliesjeik

Xander schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:24:
Even voor de beeldvorming qua vermogen: 75W is ongeveer 1,4x het vermogen van één koplamp.

Peanuts op het vermogen wat een auto verbruikt, dus.
Ja, maar je koplamp zit niet aangesloten op het accessoire gedeelte van je auto :P Dus check voor de zekerheid ook ff op hoeveel ampère de boel is afgezekerd!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

-tom-562 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:52:
[...]

Ja, maar je koplamp zit niet aangesloten op het accessoire gedeelte van je auto :P Dus check voor de zekerheid ook ff op hoeveel ampère de boel is afgezekerd!
Dit inderdaad, meestal zal het wel meevallen en zit er een 10A zekering in, maar toch verstandig om even te checken en een paar extra mee te nemen mocht je omvormer een keertje pieken om wat voor reden dan ook, of dat je je radio ook nog aanzet etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Tomatoman

Fulltime prutser

TereZz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:37:
Je kan beter zoals eerder gesteld is een speciale auto laptop adapter kopen. Je laptop adapter vind de gemodificeerde sinus niet fijn wat uit de transformator komt.
In aanvulling daarop: een omvormer voor in de auto transformeert 12 Volt gelijkspanning naar 230 V wisselspanning, waarna de voedingsadapter van de laptop de wisselspanning weer terug transformeert naar gelijkspanning die ergens tussen 14 en 18 volt ligt. Dat levert nogal wat warmteverlies op en is bovendien onnodig. Je kunt beter de 12 volt gelijkspanning vanuit de auto in één keer met een efficiënte trafo omzetten naar 14 tot 18 volt, bijvoorbeeld met deze 12 volt laptoplader. Dat levert minder problemen op en is zeker niet duurder.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:30

InFamous

excommunicado

AlexanderB schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:40:
4: check of de 65W adapter uberhaupt werkt met de 75W omvormer, mijn vorige laptop (70W met 100W omvormer) had issues, waar m'n huidige (ook 70W maar ander merk) het prima doet.
Dat kan ook liggen aan de omvormer zelf, veel omvormers gooien een modified sinus wave naar de output. Laptop adapters vinden dat niet bepaald leuk.

Daarom ook het advies voor TS ga van DC naar DC en haal een adapter voor in de auto en ga niet met een omvormer rommelen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tomatoman schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:38:
[...]

In aanvulling daarop: een omvormer voor in de auto transformeert 12 Volt gelijkspanning naar 230 V wisselspanning, waarna de voedingsadapter van de laptop de wisselspanning weer terug transformeert naar gelijkspanning die ergens tussen 14 en 18 volt ligt. Dat levert nogal wat warmteverlies op en is bovendien onnodig. Je kunt beter de 12 volt gelijkspanning vanuit de auto in één keer met een efficiënte trafo omzetten naar 14 tot 18 volt, bijvoorbeeld met deze 12 volt laptoplader. Dat levert minder problemen op en is zeker niet duurder.
Exact dit!

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1