Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278733

Topicstarter
Ik heb een probleem en kom er na veel zoeken op het internet niet uit.

Situatie:
29 mei een sollicitatiegesprek gehad bij opdrachtgever (OG), samen met de detacheerder (DR).
30 mei komt het goede nieuws dat ik wordt aangenomen.
31 mei komt het verzoek om vandaag nog ontslag te nemen, in verband met hoge nood voor personeel bij OG. Ik neem die dag ontslag en 30 juni zal dan mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever zijn. Contracten zijn nog niet voorbij gekomen en ga op goed vertrouwen uit.

14 mei krijg ik het contract via een portal toegestuurd, dit gebeurd via een payroll (PR) bedrijf, welke ook het detacheringscontract regelt. Dus mijn DR doet eigenlijk niets, behalve een link te leggen.
De laag structuur is dus werknemer (ik) - DR - PR - OG. Maar het zal, kon me er niet echt moeilijk over maken.

15 mei; ik krijg een belletje van de DR dat de OG een oud-collega van hem is tegengekomen en heeft besloten hem maar aan te nemen en de opdracht te laten vervallen. Knap zuur en vuile praktijken.

Ik heb inmiddels dus al ontslag ingediend en het kwam mijn huidige werkgever niet slecht uit, want de opdrachten liepen terug.

In de detacheringsovereenkomst staat het volgende:

Verklaren hiermede een arbeidsovereenkomst op basis van detachering (detacheringovereenkomst) te zijn
aangegaan voor bepaalde tijd onder de volgende voorwaarden:

Artikel 1: Soort overeenkomst
Deze overeenkomst is een uitzendovereenkomst in de zin van artikel 7:690 BW. Werknemer zal ter
beschikking worden gesteld aan een of meer opdrachtgever(s) om onder diens leiding en toezicht
werkzaamheden te verrichten. Werknemer is ingedeeld in fase A van de CAO voor Uitzendkrachten (CAO
Artikel 13, lid 1).

Artikel 4: Duur van de detacheringsovereenkomst
1. Deze detacheringssovereenkomst gaat in op 3 juli 2017 of vanaf de datum dat de werkzaamheden
daadwerkelijk worden aangevangen en eindigt van rechtswege zonder dat opzegging is vereist op: 3
oktober 2017. Let op! Zolang medewerker bij x kan blijven werken, verlengt deze
detacheringsovereenkomst zich telkens met een zelfde periode (binnen fase A).

Artikel 6: Tussentijdse beëindiging van de detacheringovereenkomst
De detacheringovereenkomst kan uitsluitend overeenkomstig artikel 15 van de CAO tussentijds worden
beëindigd.

Artikel 7: Uitsluiting loondoorbetalingverplichting
Als gedurende de looptijd van deze detacheringsovereenkomst de arbeid wegvalt doordat de inleenopdracht
wordt beëindigd of ingetrokken, maakt werkgever gebruik van de mogelijkheid tot uitsluiting van de
loondoorbetalingverplichting, zoals beschreven in artikel 40 lid 1 t/m 3 van de CAO.

Bijlage 1. Uitzendbevestiging

Datum: Woensdag 14 juni 2017
Uitzendbevestiging behorende bij de arbeidsovereenkomst gesloten te Groningen d.d. 3 juli 2017

De arbeidsovereenkomst is een zogenaamde detacheringovereenkomst voor bepaalde tijd.
De overeenkomst kan gedurende Fase A steeds met eenzelfde periode worden verlengd tot het
moment dat de overeenkomst eindigt als gevolg van:
· Het in werking treden van artikel 4 van de overeenkomst;
· Het in werking treden van artikel 6 van de overeenkomst;

(dit is ook een mooie:)
Afspraak = Afspraak
X verwacht dat je je houdt aan de gemaakte afspraken, dat doen wij ook.

En dan de vraag:

Kan ik hier nog iets mee doen? Of heb ik gewoon pech en moet maar zien hoe ik weer aan inkomen kom?

Ik voel me echt zwaar genaaid. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Beetje vaag verhaal met die constructie. Een detacheerder en een payroller als tussenlaag. Hoeveel pooiers heb je nodig? ;) Ik zou zelf nooit instappen in die constructies, zeker niet als ik al een vaste baan had. Deze functie vanaf de start al een tijdelijke los van wat er nu gebeurt is.

Maar heb je van je detacheerder gehoord hoe ze nu verder willen gaan met je? Heb je daar al een gesprek over gehad met ze? Indien niet dan zou ik morgen nog iemand daar bellen om het te vragen. Dat lijkt mij belangrijke informatie. Zoals ik lees ben je niet per definitie nu ontslagen bij ze.

Je kan kijken of je oude baas je misschien terug wil hebben. Anders zou ik toch snel gaan solliciteren zodat je een nieuwe baan hebt. Het blijft een wazige zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 21:52
Ha @Anoniem: 278733,

Ik ben geen deskundige, maar als ik naar de stukken kijk was je niet gedetacheerd maar had je een uitzendcontract. En dan heb je de eerste twaalf weken een opzegtermijn van 0 (nul) dagen. Het ziet er dus naar uit dat je genaaid bent. Leg echter álle correspondentie én contracten voor aan een jurist (van het Juridisch Loket of van je rechtsbijstandsverzekering) om zo zeker te weten dat je er niets of iets aan kan doen.

Heb je sindsdien nog iets van de detacheerder vernomen? Zijn ze druk bezig om een nieuwe plek voor je te vinden? Of houdt men zich akelig stil? Heb je je al bij het UWV gemeld?

Succes / Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
bernard038 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:18:
Ik ben geen deskundige, maar als ik naar de stukken kijk was je niet gedetacheerd maar had je een uitzendcontract. En dan heb je de eerste twaalf weken een opzegtermijn van 0 (nul) dagen.
Maar tenzij de detacheerder TS de wacht heeft aangezegd gebeurt er nog weinig.

Je hebt hier te maken met meerdere niveau's van afspraken.

TS heeft een overeenkomst met de detacheerder om een klus uit te voeren.
Detacheerder heeft een overeenkomst met de Payroller om iemand te verhuren aan ze.
Payroller heeft overeenkomst met Opdrachtgever om iemand te verhuren aan ze.

Op dit moment is er dus mogelijk een probleem tussen de Payroller en de Opdrachtgever in de eerste plaats. In de basis heeft TS nog altijd een overeenkomst liggen met de detacheerder die kennelijk nog niets gedaan heeft (?) neem ik maar aan omdat die informatie niet in de start post staat.

@Anoniem: 278733 Ik zie dat je in je de artikelen uit je contract die je plaatst nog een bedrijfsnaam staat. Ik zou die eventjes weghalen. Is denk ik netter en mogelijk als je anoniem wil blijven is dit naar je te herleiden als je namen gaat noemen.

[ Voor 11% gewijzigd door CMD-Snake op 20-06-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als het je werkgever goed uitkwam dan zou het me niet eens verbazen als het een een-tweetje is geweest tussen die partijen.

Je (ex) werkgever is lekker goedkoop van je af op deze manier...

Je zal niet de eerste zijn die er op die manier uitgewerkt wordt.

Ik ben bang dat er weinig meer aan te doen is.

Sterkte er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
@cmd-snake
In het de arbeidsovereenkomst wordt duidelijk aangegeven dat het een uitzendovereenkomst is. Opzegtermijn is dan nul dagen. Ieder eventueel probleem is vakkundig op TS afgewenteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dus je hebt opgezegd zonder nieuw, getekend, contract? Dat is echt zuur, ik zou me ook enorm genaaid voelen. Maar ik denk ook dat de partijen erom heen wel iets te verwijten valt, dus ik zou zeker juridische hulp inschakelen. Gelijk ook checken of je recht hebt op ww (denk het niet), bij het UWV.

En dat contract dat je hebt ontvangen, was dat al door hun ondertekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:50
Bel met het UWV en leg ze de situatie voor. Ze kunne je vaak wel adviseren in welke stappen je moet nemen. Ook kun je het beste juridische hulp zoeken zoals al aangegeven werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 16:46

BeToBe

Privacy jurist

Anoniem: 278733 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:40:
Ik heb een probleem en kom er na veel zoeken op het internet niet uit.

Situatie:
29 mei een sollicitatiegesprek gehad bij opdrachtgever (OG), samen met de detacheerder (DR).
30 mei komt het goede nieuws dat ik wordt aangenomen.
31 mei komt het verzoek om vandaag nog ontslag te nemen, in verband met hoge nood voor personeel bij OG. Ik neem die dag ontslag en 30 juni zal dan mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever zijn. Contracten zijn nog niet voorbij gekomen en ga op goed vertrouwen uit.

14 meijuni krijg ik het contract via een portal toegestuurd, dit gebeurd via een payroll (PR) bedrijf, welke ook het detacheringscontract regelt. Dus mijn DR doet eigenlijk niets, behalve een link te leggen.
De laag structuur is dus werknemer (ik) - DR - PR - OG. Maar het zal, kon me er niet echt moeilijk over maken.

15 meijuni; ik krijg een belletje van de DR dat de OG een oud-collega van hem is tegengekomen en heeft besloten hem maar aan te nemen en de opdracht te laten vervallen. Knap zuur en vuile praktijken.
Ontslag nemen voordat je een ander contract getekend hebt of überhaupt hebt gezien is natuurlijk niet verstandig. Helaas kleven er dan toch zulke risico's aan.

Zelf denk ik dat het een zure les is, maar dat er niks aan te doen is. Bij een gewone arbeidsovereenkomst zie ik hier nog wel mogelijkheden. Mondeling kan er ook een arbeidsovereenkomst tot stand komen en er zijn al bepaalde toezeggingen gedaan. Alleen is dit een bijzondere constructie, omdat het gaat om een uitzendovereenkomst. De OG kan dan binnen 12 weken opzeggen met een opzegtermijn van 0 dagen. Dus zelfs als je juridisch kan afdwingen dat er een overeenkomst tot stand komt, dan mag je 3 juli opdagen en is 4 juli je laatste werkdag. Geen energie meer instoppen en vooruit kijken.

Heel zuur en veel sterkte!

BeToBe heeft een lange tijd geleden voor het laatst te maken gehad met arbeidsrecht, dus 100% zeker durf ik het niet te zeggen

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij uitzoeken hoe nu verder, zou ik vanwege voorgaande vooral aandacht hebben voor of/hoe je recht op WW kan behouden.
offtopic:
Alles is verder al wel gezegd denk ik, toch even reageren met een zijdelingse tip: lees en begrijp voortaan een contract en de consequenties ervan goed voordat je tekent. Een contract is er niet voor de momenten dat alles goed gaat, het is er puur voor wanneer je "ruzie" krijgt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Wat ik mij wél afvraag en misschien heeft @BeToBe daar een antwoord op, is het volgende:

ik kan mij voorstellen dat de detacheerder bij TS over een arbeidsovereenkomst op detacheringsbasis (dus 'gewoon' in dienst bij de detacheerder op basis van een tijdelijke aanstelling) heeft gesproken (of in mails heeft aangegeven). Dit lijkt mij een wezenlijk andere overeenkomst dan een uitzendcontract.

Detacheerder heeft TS 'onder druk' gezet om vóór het ontvangen van de nieuwe arbeidsovereenkomst, zijn huidige baan op te zeggen. Dus TS heeft zijn baan opgezegd er van uitgaande dat hij een 'gewone' arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd zou krijgen. Pas nadát hij opgezegd had, ontving hij een uitzendcontract.

Mocht het zo zijn dat de uitzendconstructie als een duveltje uit een doosje verscheen en (en dat zal TS moeten bewijzen) er eerder telkens sprake was van detachering, lijkt het mij dat TS, mogelijk, een zaak heeft. Hij zou 'gewoon' ergens in dienst gaan, zonder dat hier sprake zou zijn van een uitzendconstructie.

Maar of TS hier een zaak van kan (of wil) maken, ligt ook aan het gedrag van de detacheerder. Wanneer deze écht actief op zoek is naar een andere opdracht voor TS, lijkt het mij dat TS de relatie goed wenst te houden. Wanneer hij niets meer van detacheerder hoort, lijkt het mij dat deze club niet te goeder trouw heeft gehandeld.

Aanvulling: In het arbeidscontract dat TS op 14 juni ontving is een uitzendbeding opgenomen. Vraag is of detacheerder daarvoor gewag heeft gemaakt van dit uitzendbeding óf dat detacheerder hier niets over gezegd heeft.Heeft detacheerder niet eerder over het uitzendbeding gesproken, zou TS een punt hebben.

Overigens @Anoniem: 278733 kom je nog eens in je eigenste topic?

[ Voor 9% gewijzigd door bernard038 op 21-06-2017 10:50 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 278733

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het antwoorden, meedenken en meevoelen.

@bernard038 ja hoor, alleen vergt de situatie behoorlijk veel van mijn energie, vandaar dat ik gisteren de pc niet heb aangeslingerd.

Ik was er al bang voor; de zwakste in deze schakel draait voor de sores op. Er zijn mondelinge toezeggingen gedaan, waaronder dus detachering, maar probeer dat maar eens hard te maken.

Gelukkig heb ik niet stilgezeten; ik ben naar mijn huidige werkgever gegaan en van hem mag ik tot en met 31 augustus blijven, hij heeft tot dan nog wel voldoende werk. De druk is dus wat van de ketel.

Omdat ik ergens in mijn achterhoofd, onbewust, al vanaf het begin iets voelde dat niet klopte, heb ik een andere sollicitatie niet onderbroken, maar ben contact blijven houden. Ik ben al met die sollicitatie sinds maart bezig.
Inmiddels heb ik vandaag tussen neus en lippen door een positief geluid daarover gehoord. T/m vorige week waren er nog 2 kandidaten, waarna op maandag is besloten niet verder te gaan met de andere. Ik blijf dus over.
Vandaag heb ik te horen gekregen dat de keuze is gemaakt en dat volgende week woensdag het laatste gesprek zal plaatsvinden.
Omdat het in dat bedrijf razend druk is, kan er voor de bouwvak geen werkplek worden gemaakt, dus besloten om na de bouwvak te beginnen. dat zal dan eind augustus/begin september zijn.

Met deze baan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. De baan ligt mij beter, een goede klik met het bedrijf, dichter bij huis en groeimogelijkheden.

Ik heb nu wel dat euforisch gevoel wat bij de vorige eigenlijk ontbrak, het had zo moeten zijn.

En meest belangrijk; het gezin blijft doorgaan.

Nogmaals: iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
@Anoniem: 278733

Wat fijn dat je in ieder geval tot eind augustus aan de bak kan (die baas verdient een taart) en, mogelijk, daarna ook bij een leuke club!

Ik begrijp dat je een gezin hebt, inclusief, vrouw, kind, kat, hond en goudvissen? Zo met mensen omgaan vind ik altijd al smerig, maar zeker als er een zo'n burootje weet dat ze hiermee ook een heel gezin, mogelijk, in een financieel minder fijne situatie brengen, maakt hun handelswijze meer dan walgelijk (niet in de laatste plaats voor de goudvissen ;)).

Veel succes op je gesprek woensdag! En, inderdaad, intuïtief voel / weet je vaak veel meer dan je cognitief weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 16:46

BeToBe

Privacy jurist

bernard038 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:32:
Wat ik mij wél afvraag en misschien heeft @BeToBe daar een antwoord op, is het volgende:

ik kan mij voorstellen dat de detacheerder bij TS over een arbeidsovereenkomst op detacheringsbasis (dus 'gewoon' in dienst bij de detacheerder op basis van een tijdelijke aanstelling) heeft gesproken (of in mails heeft aangegeven). Dit lijkt mij een wezenlijk andere overeenkomst dan een uitzendcontract.
Dat hangt er echt van af en is vanaf hier lastig te beoordelen. Volgens mij is de constructie TS --> overeenkomst --> DS --> Overeenkomst --> OG. Die laatste hebben we het over gehad en daar valt helaas niks aan te doen. Die eerste, tja. Dat hangt ervan af wat er afgesproken is. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat altijd een arbeidsovereenkomst moet zijn, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat dat een 0-uren contract is, waarbij DS alleen hoeft te betalen als zij een klus hebben. Zulke gaten worden vaak wel door ervaren DS gedicht.

Voor wat betreft TS; ik ben blij dat het zo gelopen is en dat het uiteindelijk nog goed komt. Hopelijk haal je veel plezier uit je (toekomstige) werk!

Wel heel goed je toekomstige arbeidsovereenkomst lezen, he :P

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:33
bernard038 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:43:
@Anoniem: 278733

Wat fijn dat je in ieder geval tot eind augustus aan de bak kan (die baas verdient een taart) en, mogelijk, daarna ook bij een leuke club!

Ik begrijp dat je een gezin hebt, inclusief, vrouw, kind, kat, hond en goudvissen? Zo met mensen omgaan vind ik altijd al smerig, maar zeker als er een zo'n burootje weet dat ze hiermee ook een heel gezin, mogelijk, in een financieel minder fijne situatie brengen, maakt hun handelswijze meer dan walgelijk (niet in de laatste plaats voor de goudvissen ;)).

Veel succes op je gesprek woensdag! En, inderdaad, intuïtief voel / weet je vaak veel meer dan je cognitief weet!
Ik zie niet in waarom een gezin zieliger zou zijn dan een alleenstaande. Een alleenstaande heeft gelijk helemaal geen inkomsten meer waar bij een gezin de moeder nog geld kan verdienen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Standeman

Prutser 1e klasse

LordSinclair schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Ik zie niet in waarom een gezin zieliger zou zijn dan een alleenstaande. Een alleenstaande heeft gelijk helemaal geen inkomsten meer waar bij een gezin de moeder nog geld kan verdienen.
Omdat er meer mensen, buiten hun schuld, worden getroffen misschien?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Als ik m'n baan verlies hebben we kwa hypotheek en dus het onderkomen van 2 jonge kinderen wel een flink issue. Nogal een verschil dus of "genaaid" worden effect heeft op 1 persoon of op 4 personen waarvan 2 kinderen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
[...]

De kinderen, hond, kat, maar vooral de goudvissen, hebben er wel last van, maar kunnen er niets aan doen.

Maar zoals ik eerder zei, ik vind de handelswijze van dit buro walgelijk, in alle gevallen.
Pagina: 1