TNW schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:15:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De situatie die ik voorstel is als volgt:
Het fototoestel heeft een sensor welke per pixel de versterking omhoog of omlaag kan regelen. Bij het maken van een foto zal de sensor bij donkere gedeeltes meer versterking toepassen en bij highlights de versterking terugregelen, zodat er geen clipping meer onstaat en/of zaken in de ruis zakken. Het resultaat is een tone mapping welke in het dynamische bereik van het opgeslagen bestand zit. Dit dynamische bereik blijft hetzelfde, alleen reageert de sensor niet meer lineair op de lagere en hogere lichtniveaus.
Nee want de lichtere punten maak je donkerder en de donkere punten maak je lichter

Echter was het onderwerp gewoon lichter/donkerder dan de pixel op kon slaan zonder te clippen.
Bij een HDR foto doe je het zelfde als dat je nu voorstelt maar dan aan de hand van meerdere opnamen. Máár zo'n HDR foto met meerdere opnamen (32-bit TIFF) heeft écht het dynamisch bereik alleen kan je beeldscherm dat niet weergeven, noch kun je het afdrukken. Je kan niet een zonnebril op doen en dan ineens wel die blauwe lucht zien op je beeldscherm.
Mensen vonden dat nutteloos en gingen daarom de foto's terug omtoveren tot LDR foto's (tonemappen) en de highlights omlaag trekken en de shaduwen omhoog halen zonder verlies van kwaliteit (m.u.v. beweging tussen de shots). Zo konden ze ook van de blauwe lucht genieten zonder een HDR monitor en zonnebril

Maar goed, dat maakt het gewoon een LDR foto.
Met pixels die zelf de belichting aanpassen eindig je dus eigenlijk ook met een LDR foto. Het zal mij ook niet verbazen als dit meer ruis / vlekken op gaat leveren als elke pixel dat zelf moet gaan bepalen. Om nog maar niet te spreken over bewegende onderwerpen
--
Een optimaal belichtende camera is er dus niet maar een foto optimaal belichten is prima te doen met de juiste kennis, instellingen en ervaring. Heb je de tijd en een statief dan kun je altijd nog een HDR bracket schieten voor een dynamisch bereik waar je U tegen zegt.
[
Voor 7% gewijzigd door
Ventieldopje op 20-06-2017 23:49
]