Bedrijf doet zich voor als Google, melden ?

Pagina: 1
Acties:

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 16:49
(jarig!)
Onlangs werd ik telefonisch benaderd door een dame die pretendeerde van "Google Nederland" te zijn. Ze probeerde me over te halen om foto`s af te nemen voor Google Maps Business voor zo`n € 500,-. Omdat het verkoopgesprek vrij aggressief overkwam (ze bleven maar hameren op het maken van een afspraak) en omdat Google zo ver ik weet zelf helemaal geen foto`s van bedrijven maakt, vertrouwde ik het niet helemaal.

Ik heb daarom nog meerdere malen gevraagd of ik Google zelf aan de lijn had, hetgeen aan de andere kant van de lijn werd bevestigd.

Toen ik herhaaldelijk aangaf dat ik geen afspraak wilde maken, vroegen ze me of ze een mail mochten sturen. Deze heb ik inmiddels binnengekregen met als afzender "Businessview Support Team <sales.businessview@gmail.com>" ook in de email doen ze net of ze Google zelf zijn.

Het telefoonnummer dat in de mail staat vermeld, komt echter bij een sales/internet marketing bedrijfje uit.

Nou ben ik normaal niet zo`n klikker en heb ik andere zaken om me druk over te maken, maar ik vind dit wel erg onbeschoft. Het is dat ik bekend ben met de werkwijze van Google en daarom achterdochtig werd toen ik ben gebeld, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hier wel intrappen.

Ik neem aan dat dit ook in strijd is met de wet of in ieder geval in strijd met de voorwaarden van hun google-partnerschap. Ik zou dit dus graag ergens willen melden. Weet iemand waar ik dit kan doen ?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Het enige wat je echt kan doen is het melden bij Google Nederland. Aan hun dan om actie ondernemen. Maar verder zie ik niet wat je nog meer kan doen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Sidenote:
Google heeft ook een dienst die lijkt op Streetview, maar dan voor interieurfoto's van je bedrijf. Die foto's worden met 360-graden camera's gemaakt. Dat doet Google niet zelf, maar door geselecteerde bedrijven. Die bedrijven moeten aan wat kwaliteitsvoorwaarden voldoen en hebben (als enige) de mogelijkheid om dergelijke foto's toe te voegen.
Idem met betaalde diensten van Google Maps. Dat verkoopt Google niet zelf, maar via tussenpartijen.

• AstralizeR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:02

AstralizeR

Foar de kofje net eamelje!

Iemand die werkt 'echt' voor Google heeft een @google.com account.

SW-1682-5926-5204

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Je zou Google kunnen benaderen erover.

Of je kunt ze langs laten komen, dr verhaal doen en dan zeggen 'nee, dank je. Met bedrijven die zich anders voordoen dan ze zijn en zeggen dat ze Google zijn, doe ik geen zaken'.

Ze zullen hooguit een 'google streetview trusted' zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door koektrommeltje op 21-06-2017 20:43 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AstralizeR schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:33:
Iemand die werkt 'echt' voor Google heeft een @google.com account.
Volgens mij kun je die adressen spoofen, daar zou ik dus niet vanuit gaan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:50
kuusj98 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:45:
[...]

Maar andersom werkt het wel, eindigt het op gmail.com, dan weet je natuurlijk al wel dat het fout is

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:56
Yep, ook al meermaals gebeld op de zaak en inderdaad elke keer een vrij agressief verkoopverhaal. En elke keer stellen ze zich voor als Google.
De laatste keer was ik het zat (na vijf keer bellen) en heb ik een mail gestuurd naar Google. Maar omdat ze anoniem bellen kunnen ze er eigenlijk vrij weinig mee. Ik heb me wel voorgenomen om de volgende keer inderdaad af te gaan spreken, om te kijken of ik er meer informatie uit kan halen.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:06
DaneV schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:14:
Nou ben ik normaal niet zo`n klikker en heb ik andere zaken om me druk over te maken
Dit is geen klikken, maar melden.

Klikken is als je je vriendje verraadt als hij een koekje uit de trommel heeft gepikt.
Het doorgeven van een malafide bedrijf is een melding.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

kuusj98 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:45:
[...]

Niet echt. je kunt je afzend adres veranderen naar @alleswatjewilt.com
Maar als je die mail daadwerkelijk wilt ontvangen zul je toch echt toegang tot die server moeten hebben.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• dJos1991
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-04 21:24
heuveltje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:34:
[...]

Niet echt. je kunt je afzend adres veranderen naar @alleswatjewilt.com
Maar als je die mail daadwerkelijk wilt ontvangen zul je toch echt toegang tot die server moeten hebben.
Inderdaad, want tegenwoordig zullen de meeste bedrijven toch wel een SPF op hun domein hebben staan ;)
Pagina: 1