Gevraagd: gericht advies over mogelijk nieuwe (2e) laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Goedendag mede-tweakers!

Ik kwam via dit forum deze aanbieding tegen (onbekende Medion laptop, binnenkort te koop bij de Aldi):

http://computerkiezen.nl/...-60800-aldi-28-juni-2017/

Mijn vragen:
1. Hebben jullie enig idee hoe ik erachter kan komen of deze (makkelijk) uitbreidbaar wat betreft ROM en RAM?
Ik wil er namelijk het liefst natuurlijk een SSD bijplaatsen.

2. Het gaat zo te zien om de nieuwste generatie i3 processor (i3 7167U), maar klopt het dat deze significant meer stroom verbruikt dan bijv. oudere generaties i3/i5 processoren?
Ik ben namelijk bang voor de (relatief grote?) invloed hiervan op de accuduur van het apparaat.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 21:46
Faraz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:22:
1. Hebben jullie enig idee hoe ik erachter kan komen of deze (makkelijk) uitbreidbaar wat betreft ROM en RAM?
Ik wil er namelijk het liefst natuurlijk een SSD bijplaatsen.
Ik heb de handleiding gevonden, maar hierin staat niets over uitbreidbaarheid. Op deze site staat dat er een extra bay beschikbaar is voor uitbreiding van het opslaggeheugen. Het RAM-geheugen is vermoedelijk ook uitbreidbaar/te vervangen, maar ik kan dat nergens zwart op wit vinden.
2. Het gaat zo te zien om de nieuwste generatie i3 processor (i3 7167U), maar klopt het dat deze significant meer stroom verbruikt dan bijv. oudere generaties i3/i5 processoren?
Ik ben namelijk bang voor de (relatief grote?) invloed hiervan op de accuduur van het apparaat.
Ik herken dit niet. Voor zover ik weet zijn alle modellen van de Kaby Lake generatie efficiënter dan hun Skylake voorgangers. Bovendien is de batterijduur ook nog afhankelijk van software optimalisaties (of juist bloatware) en de grootte van de accu, waarover ik niks kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Dit type gebruikt volgens intel een stuk meer Wattage. 28Watt in tegenstelling tot de 15Watt uit de 7100u & de 7200U. Dit komt de zwaardere iris plus 650 chip.

De hamvraag is hoe ga je de laptop gebruiken. Ik kan niet 123 vinden hoe goed deze processor/GPU is. Allee n voor hetzelfde geld heb je een fullHD laptop met een 256GB SSD. Het één hoeft niet beter als het ander te zijn. Wanneer ik het op mijzelf betrek, ik ben studerend en heb een lange accu duur nodig. Een zuinigere CPU icm met een snellere/zuinigere/stillere SSD zou beter bij mij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dashlane schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:17:
Dit type gebruikt volgens intel een stuk meer Wattage. 28Watt in tegenstelling tot de 15Watt uit de 7100u & de 7200U. Dit komt de zwaardere iris plus 650 chip.

De hamvraag is hoe ga je de laptop gebruiken. Ik kan niet 123 vinden hoe goed deze processor/GPU is. Allee n voor hetzelfde geld heb je een fullHD laptop met een 256GB SSD. Het één hoeft niet beter als het ander te zijn. Wanneer ik het op mijzelf betrek, ik ben studerend en heb een lange accu duur nodig. Een zuinigere CPU icm met een snellere/zuinigere/stillere SSD zou beter bij mij passen.
Exact, ik vraag me inderdaad af of deze CPU (28W) niet 'ten koste gaat van' een betere accuduur.
Ik geef namelijk ook meer om een redelijke CPU + snelle SSD + batterijduur.

Eigenlijk is de werkelijke vraag of hij constant 28W ge-/verbruikt of dat hij dat alle doet als de GPU (zwaar) beladen wordt.

Welke Full-HD laptop met 256 GB SSD (+vergelijkbare specs) bedoel je dan bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Pindasmeer schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:52:
[...]

Ik heb de handleiding gevonden, maar hierin staat niets over uitbreidbaarheid. Op deze site staat dat er een extra bay beschikbaar is voor uitbreiding van het opslaggeheugen. Het RAM-geheugen is vermoedelijk ook uitbreidbaar/te vervangen, maar ik kan dat nergens zwart op wit vinden.
Precies, die website had ik ook gevonden maar dat biedt inderdaad geen duidelijkheid.
Hoezo denk je dat het RAM geheugen uitbreidbaar is?
[...]

Ik herken dit niet. Voor zover ik weet zijn alle modellen van de Kaby Lake generatie efficiënter dan hun Skylake voorgangers. Bovendien is de batterijduur ook nog afhankelijk van software optimalisaties (of juist bloatware) en de grootte van de accu, waarover ik niks kan vinden.
Exact, ik herkende het ook niet. Ik was verbaasd dat dat ergens stond (28W ipv 15W).
[NB: Natuurlijk hebben de grootte van de accu en de software er ook mee te maken, maar dat even achterwege gelaten..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Faraz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:13:
[...]

Exact, ik vraag me inderdaad af of deze CPU (28W) niet 'ten koste gaat van' een betere accuduur.
Ik geef namelijk ook meer om een redelijke CPU + snelle SSD + batterijduur.

Eigenlijk is de werkelijke vraag of hij constant 28W ge-/verbruikt of dat hij dat alle doet als de GPU (zwaar) beladen wordt.

Welke Full-HD laptop met 256 GB SSD (+vergelijkbare specs) bedoel je dan bijvoorbeeld?
Volgens intel gaat dat om het gemiddelde.

I5-7200U / 128GB SSD / 41wH accu / 4GB
pricewatch: HP 15-ay128nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dashlane schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:06:
[...]

Volgens intel gaat dat om het gemiddelde.

I5-7200U / 128GB SSD / 41wH accu / 4GB
pricewatch: HP 15-ay128nd
  • Geen 256gb SSD (heel mss uitbreidbaar/vervangbaar?)
  • Geen mat scherm, maar glanzend(!)
  • Scherm/beeld is korrelig, zie reviews
  • 50% minder ram, echter wel uitbreidbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Na contact te hebben gehad met Medion blijkt er geen extra bay meegeleverd te worden. Wel is er een uitsparing (waar normaal de CD/DVD speler zit) om een extra harde schijf in te bouwen.
Dus als het goed is er dus gewoon een 2.5 inch SSD te plaatsen. Mocht dit onverhoopt toch niet kloppen,
kun je nog altijd de HDD in een externe behuizing stoppen en de SSD op de plaats van de HDD doen.product: Crucial MX300 2,5" is een goed model.
Hierdoor wordt gebruik gemaakt van dual channel geheugen. Dat is een voordeel. Maar als je wilt upgraden moet je altijd een module vervangen.

Wil je graag 8 GB hebben dan moet je de 2GB module voor een 4GB model.
Hieruit concludeer ik dat je minimaal de module van 2GB kan vervangen. Dat betekent dat je minimaal tot 20GB RAM kunt uitbreiden (16GB + 4GB)

Dit staat overigens gewoon op de gelinkte site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja je kan het geheugen uitbreiden met sowieso 2x8GB RAM, en misschien zelfs 2x16GB RAM.
Pagina: 1