Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Hoi,

Een vraagje van een niet-zo'n-MS-expert over slipstreamen van Office2013SP1. Algemeen wil ik met een Filewave gepusht script een VM aanmaken dat een unattended install van Windows10Pro doet en post-install ook nog een Filewave client erop zet zodat verdere updates/software kan worden gemanaged. Alles werkt in principe en alles geraakt up-to-date (inclusief office2013) maar het probleem is dat na de unattended install, filewave ervoor zorgt dat de VM nog ~5x reboot om alle updates te installeren. Het leek me dat dat toch veel eleganter moet kunnen (slipstreamen) maar het wil maar niet lukken.

Mijn vraag
Bestaat er een tool om automatisch alle updates na SP1 van Office2013 ook mee te slipstreamen in Office? Bij voorkeur iets dat alle benodigde updates zelf zoekt, in een folder zet die ik dan weer in de \Updates folder kan plaatsen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil een volledig up-to-date Office installeren in Windows10, unattended. Windows10 zelf draait in een Parallels VM.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Een lijst gemaakt van alle updates die FileWave probeert te installeren en betreffende updates gedwonload, extracted en de MSP's in de \Updates folder geplaatst, build nummer geraakt niet verder dan SP1 zonder updates
  • Win toolkit -> programma dat zou moeten werken maar doet niet veel anders dan Internet Explorer openen met advertenties
  • WUD, schijnt geen UL te hebben voor Office 2013 SP1.
  • autopatcher lijkt ook niet te werken voor Office 2013

Beste antwoord (via bucovaina89 op 27-06-2017 11:05)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tool: WSUS offline
Downloaden: https://blogs.technet.mic...dates-for-office-q2-2017/

Per kwartaal (ongeveer) komt een reeks cumulative updates uit, deze bevat de laatste patches inclusief vorige updates.
Download de updates even (zijn er een stuk of 10), gebruik 7Zip of WinRAR om de executables uit te pakken (elk in eigen map)
Zoekfunctie in Explorer eroverheen (zoek naar *.msp)
Leeg de Updates map en plaats deze bestanden in de Updates map van je Office installatie. Kost je een uurtje per kwartaal, hooguit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online

Per kwartaal (ongeveer) komt een reeks cumulative updates uit, deze bevat de laatste patches inclusief vorige updates.
Download de updates even (zijn er een stuk of 10), gebruik 7Zip of WinRAR om de executables uit te pakken (elk in eigen map)
Leeg de Updates map en plaats deze bestanden in de Updates map van je Office installatie. Kost je een uurtje per kwartaal, hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Bedankt voor de tip, ik ben ermee aan het testen maar ik begrijp dat ik naar alle waarschijnlijkheid alle mogelijke updates voor o2k13 heb binnen gehaald (wsus offline dir is nu 5,9GB). Hoe weet ik nu welke downloads ik effectief nodig heb? Of met andere woorden, wat doe ik in stap 5 and beyond?

1. WSUS offline gedownload
2. tab office > O2k13 enkel English
3. Verify downloaded updates, Include C++ en Include Service Packs aangevinkt.
4. Klik start en wacht een uur tot alle scripts gerund hebben.
5. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Je kunt de updates folder op je installatiemedium gebruiken hiervoor.
Updates in deze folder zetten en ze worden meegenomen met de installatie.

(En mocht het een C2R versie zijn dan krijg je al automatisch recente updates bij het installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MDT inzetten en WSUSOffline?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Bevat je installatie iso/folder van Office 2013 al niet SP1? Zo niet, dan zou ik dat eerst regelen. Je hoeft dan geen ServicePacks te downloaden voor Office 2013 en inderdaad met WSUS offline ben je alle updates aan het binnenhengelen. Gebruik dan gewoon de Cumulative Updates methode zoals ik die heb aangereikt. Ik heb maar 12 MSP bestanden toegevoegd staan in de Updates map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@akimosan : you are officially a hero.

Afgezien van dat ik de link naar de blog nog niet deftig had bekeken, was ik niet van SP1 vertrokken en de lync-helper update werd niet geïnstalleerd wegens component niet geïnstalleerd dus heb ik die niet mee in de /Updates folder opgenomen. Nu werkt het wel.Voor de rest loopt het nu bijna zoals ik het zou willen hebben. Er zijn nog een paar extra security updates die niet mee in de installer zitten maar daar kan ik best mee leven.

Just to be sure: in de lijst van geïnstalleerde software zie je nog steeds de build number van SP1 maar als je Word/Excel opent en je about kiest, zou je build number van SP1 moeten zien en erna MSO(laatste build number van de cumulative update). Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

akimosan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:42:

Helaas is het jammer dat je dat geen slipstreamen kan noemen :P

Ik ben een paar jaar terug wel eens bezig geweest om te kijken of het slipstreamen van updates in Office (2010) installatiebestanden daadwerkelijk mogelijk is, maar helaas was ik onsuccesvol. De enige optie lijkt het gebruiken van de update-map te zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Raven schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:24:
[...]

Helaas is het jammer dat je dat geen slipstreamen kan noemen :P

...
...
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Slipstreamen is het bijwerken van bestaande installatiebestanden naar nieuwere versies, waarna je na een installatie meteen met een bijgewerkte installatie zit. Installeren van updates is dan niet nodig, tot er weer nieuwe uitkomen dan. De installatietijd blijft vergelijkbaar.

Voeg je echter updates toe aan de updates-map, dan neemt de installatietijd alleen maar toe omdat de updates na het installeren van Office nog geïnstalleerd moeten worden, iets dat met het bijwerken van de installatiebestanden dus niet nodig is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Aha, thanks voor de toelichting. Ik dacht dat de hele \Updates-folder-procedure neer kwam op "slipstreamen".

En kan je dan ook "echt" slipstreamen met office 2013?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

bucovaina89 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:55:
Aha, thanks voor de toelichting. Ik dacht dat de hele \Updates-folder-procedure neer kwam op "slipstreamen".

En kan je dan ook "echt" slipstreamen met office 2013?
Volgens velen helaas wel :P

Ik heb na Office 2010 daar niet meer naar gekeken, maar afgaand op wat met Google te vinden lijkt het erop van niet :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
En weer wat bijgeleerd.

Uiteindelijk is het hele installatieproces voor mij nu "elegant genoeg" zodat een eindgebruiker (stel dat er iets mis is bij hem/haar) met 1 klik op de knop zijn hele VM kan wissen en met nog een klik op de knop, Windows van 0 (unattended)kan (her)installeren met achteraf een (zo goed als) Up-to-date office 2013. Het aantal reboots is nu herleid van 5 naar 1. Toppie!!!

Die "60 seconden" extra en "bijgewerkte versie van" neem ik er dan wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gelukkig kan het bij Win7 wel, dat is daar wel érg handig, na SP1 >200 updates :X Bij W7 is het proces overigens zo simpel geworden dat je met 1 bestand (pakket met updates) en één commando, in een keer een paar 100 updates kan slipstreamen :) en je kan datzelfde pakket ook nog eens gebruiken om een al draaiende W7 installatie bij te werken.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
De term "slipstreaming" is officieel eigenlijk komen te vervallen sinds Windows XP en Office 2003. Hierbij kwam het erop dat neer dat je een servicepack integreerde in een set installatie bestanden. Maar de term wordt nog gebruikt voor de nieuwe processen die weliswaar soms net iets anders werken maar het resultaat komt grotendeels op hetzelfde neer.

Of je nu DISM gebruikt voor offline danwel online servicing van Windows, een Updates folder gebruikt bij Office 2007 en hoger installaties, whatever, het is vaak het resultaat dat telt.

Wat betreft de versienummers bij geïnstalleerde software, deze kijkt naar de versienummers in het register van Windows en komt voort uit de MSI bestanden van Office. Deze blijven ongewijzigd in je installatiemap en daarom wordt daar nog de initiële versie getoond zoals die op de CD staan..

Het hele installatie, configuratie en onderhouds proces en alles wat je ermee kunt voor Office 2013 staat hier uitstekend beschreven (verplicht leesvoer):
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/dd162398.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
thanks man!
Pagina: 1