Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Lensent op 20-06-2017 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:13
Ik zou vooral kijken hoeveel rood staan kost, want meestal is dat erg prijzig dus kan je dat beter zo snel mogelijk aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is precies je vraag in dezen? Want roodstand wegwerken lijkt mij sowieso de eerste stap. Dat voorkomt extra kosten. Sparen levert momenteel sowieso niets op, dus dat moet vooral vooruitschuiven als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
In België krijg je dan hulp van het OCMW.
Dat vereist natuurlijk transparantie, maar ze kunnen wel helpen met budgetbeheer, schuldbemiddeling, kijken of ze het inkomen krijgt wat ze zou moeten krijgen etc.

Zo lang deze persoon geen volledig inzicht geeft in haar situatie kan je haar niet helpen, tenzij inderdaad met wat gratis kledij of meubels.

Anderzijds, zo lang ze bij haar zoon woont, wat kan ze dan doen met meubels en te veel andere rommel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Lensent op 20-06-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Help haar niet door jullie financiën over te hevelen naar haar rekening. De persoon in kwestie moet zichzelf bedruipen. Natuurlijk is het een mooi gebaar dat je haar wilt helpen en dat je daar zelf wat onkosten voor maakt, helpen vraagt nou eenmaal offers. (tijd, geld, middelen zijn offers)

Verder kun je haar vragen of je samen met haar de administratie op orde kunt brengen, je hebt geconstateerd dat er in het recente verleden het een en ander is verdwenen aan huisraad en dat dit niet zomaar gebeurt, daar is iets voor nodig. Help de persoon door een financieel overzicht te maken samen met haar, dus doe het niet vóór haar.

Kijk of er behalve roodstand ook nog andere schulden zijn die betaald moeten worden. Begin bij de kleinste en eindig bij de grootste schuld. Iedere schuld die weg is is weg, hoe klein ook. Wanneer de grote schulden overblijven tref je met die schuldeisers betalingsregelingen zodat de dame in kwestie ook nog een beetje kan leven en niet iedere maand alles kwijt is.

Verder kun je haar vragen of je haar mag blijven helpen bij haar financiën op orde te houden. Stel een bepaald bedrag per week op aan zakgeld waar ze mee kan doen wat ze wil, leg de bankpas aan de kant en doe zaken contant, kan ze zien wat ze uitgeeft.

Eigenlijk het standaard riedeltje van "Dubbeltje op z'n kant", behalve dat ik tegen je roep: kijk ook eens of je voordeliger kunt met je energierekening en verzekeringen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:38
Members only: hoogte salaris

Verder wel met sypie eens. Het lijkt me dat je zelfredzaamheid wilt bereiken. Je wilt bijvoorbeeld niet in het scenario terecht komen waarin de vrouw afhankelijk wordt van jou, of de relatie/vriendschap enkel draait om de door jouw geboden hulp, dat is ongezond voor beiden.

Misschien is het zelfs een idee om haar te laten helpen door professionals? Die kunnen ook beter helpen met eventuele emotionele moeilijkheden. In ieder geval zal de website van Nibud ongetwijfeld waardevolle informatie bevatten. En misschien dat @Ardana nog wat zinnigs wil toevoegen?

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 20-06-2017 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

[ Voor 59% gewijzigd door Lensent op 20-06-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Als ze bij haar zoon woont lijkt me die 800 euro met dat helemaal niet zo lage salaris makkelijk weg te werken zoals hierboven ook al gezegd. Als dat niet lukt mist er een stukje van het verhaal, of anders is het beter om haar pinpas in te nemen en zakgeld te geven. In dat geval zou ze wat betreft uitgaven namelijk een ongeleid projectiel zijn en is het een wonder dat het maar tot 800 euro beperkt gebleven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Lensent op 20-06-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

..

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 20-06-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:04

St@m

@ Your Service

En wat vind de persoon er in kwestie zelf van? Roodstand oplossen lijkt me inderdaad het eerste wat je moet doen. Sowieso alle schulden wegwerken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

[ Voor 73% gewijzigd door Lensent op 20-06-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Lensent op 20-06-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Misschien ook even antwoorden op de wat moeilijkere vragen van Ardana? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dit. Je bent teveel met symptomen bezig (wat je ziet/merkt) en niet wat er echt aan de hand is (waardoor..).

Dus begin is bij het begin, namelijk hoe is dit überhaupt zover gekomen en zijn er nog meer zaken waar rekening mee gehouden moet worden richting de toekomst.

Vervolgens kun je gaan kijken hoe je die zaken oplost en in welke volgorde/mate.

Members only:

[ Voor 65% gewijzigd door Xanaroth op 20-06-2017 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Members only:

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:21

A13X

Dude

Members only: title

[ Voor 13% gewijzigd door A13X op 20-06-2017 12:36 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ga gewoon eens met haar zitten met de vraag of ze geholpen wil worden met weer zelfstandig wonen. De vervolgstap is de financiën inzichtelijk krijgen.

Op zich zijn er nog geen rode vlaggen. Met een inkomen van 22k is 800 saldotekort niet per se een probleem. De vraag is of er meer schulden uitstaan.

Er zijn genoeg huishoudens die van maand op maand leven zonder noemenswaardig spaargeld of schulden.

Als er dan wat gebeurt is het een kwestie van even snoeien in de uitgaven om weglekken van geld te stoppen.

Een issue hier is natuurlijk wel woonruimte vinden die betaalbaar is. Dat is een grotere uitdaging dan 800 euro roodstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En toevoegend op @Rukapul: Laat haar eens beginnen met het opschrijven van alle uitgaven. Wat kan daarop bespaard worden? Dan kun je een plan maken hoe snel je de 800 euro weg wilt werken. Werk met een vorm van zakgeld: Een pinpas is levensgevaarlijk voor snelle, kleine uitgaven, zoals dat patatje of ijsje.

Cash is makkelijker te beheren voor mensen met problemen. Dan weten ze wat ze hebben en wat ze kunnen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:52:
Ga gewoon eens met haar zitten met de vraag of ze geholpen wil worden met weer zelfstandig wonen. De vervolgstap is de financiën inzichtelijk krijgen.

Op zich zijn er nog geen rode vlaggen. Met een inkomen van 22k is 800 saldotekort niet per se een probleem. De vraag is of er meer schulden uitstaan.

Er zijn genoeg huishoudens die van maand op maand leven zonder noemenswaardig spaargeld of schulden.

Als er dan wat gebeurt is het een kwestie van even snoeien in de uitgaven om weglekken van geld te stoppen.

Een issue hier is natuurlijk wel woonruimte vinden die betaalbaar is. Dat is een grotere uitdaging dan 800 euro roodstand.
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helpen is goed, pas alleen op dat je niet teveel invloed wilt uitoefenen..
Ik heb ook 2-3x schoonfamilie geholpen en mijn verlies 2x moeten nemen (financieel gezien).
Bij de 3e keer stond zelfs mijn relatie onder druk omdat ik financieel niet meer wilde helpen..

Stel van te voren vast hoe je wil helpen en baken het goed af zodat jij en de andere partij weten wat ze van elkaar kunnen verwachten..

Laat de ander in hun waarde, kom niet over als de persoon die even de situatie overneemt.
Maak een balans met inkomsten en uitgaven en maak een balans op met schulden.
Help mee met afspraken maken met schuldeisers, en laat de schuldenaar ook gewoon de gesprekken voeren..

Het gaat om verantwoordelijkheidsgevoel kweken en laten inzien wat er aan de hand is.
Soms is de uitkomst dat er drastische maatregelen genomen moeten worden, denk aan verhuizen, auto de deur uit, of spullen verkopen.
Ga gewoon het dialoog aan en laat ze zelf ook achter de keuzes staan, opleggen heeft geen zin, dan creeer je alleen maar weerstand..

Leer ze budgetteren en idd contant geld is een goed middel om in de gaten te krijgen wat je te besteden hebt en uitgegeven hebt.
Bewaar alle bonnetjes en loop die periodiek samen eens door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Als de financien ongeveer kloppen (geen schulden, uitgaven in balans met inkomsten) en een eenmalige financiele hobbel in de wegstaat voor bijvoorbeeld een verhuizing naar woonruimte waarvoor in principe de draagkracht bestaat dan is de oplossing m.i. eenvoudig: doe een gift.

Maar dat is dus onder de explicite voorwaarde dat de financien in de basis gezond zijn en dat men er grip op heeft of krijgt (met hulp).

Ik ken meerdere voorbeelden en elk had zijn eigen oplossing nodig:
  • arbeidsongeschikt manisch-depressief persoon maakte rommeltje van financien -> meer dan jaar lang intensief begeleiden met financien op orde brengen en financieel opvoeden
  • ouder stel met prima inkomen en geen schulden maar waar al het geld weglekt en altijd zorgen voor grote uitgaven (gebitsrenovatie, vervangen auto, begrafeniskosten, ...) -> geen grip op te krijgen
  • oudere zieke arbeidsongeschikte voor wie het goed zou zijn om te verhuizen maar opkeek tegen diverse bijkomende kosten ondanks dat financien keurig op orde waren -> toezegging gedaan om alle bijkomende kosten te betalen -> mentale rust en nooit een cent hoeven betalen
De rode draad is dat er meestal helemaal geen financieel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 20:54
De woning waarin je schoonbroer woont, is je schoonmoeder de hoofdbewoner of haar zoon? Op wiens naam staat de woning?

Ik zal eerst gewoon haar betaalrekening z.s.m. aanvullen tot een positieve saldo. Rood staan is erg duur ( bij sommige betaalrekeningen, 12,5 procent op jaarbasis).

Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, moet je in ieder geval een IB 2016 kunnen voorleggen, om te bewijzen dat je inkomen had in 2016. Kan je digitaal opvragen tegenwoordig via belastingdienst.nl. Afhankelijk van de woning kan er ook nog aanvullende zaken gevraagd worden zoals salarisstroken, betaalspecificaties etc. van de afgelopen 3 maanden. Daarnaast heb je ook nog eens te maken met meettijden bij sociale huurwoningen. Dus elke dag reageren! als je al in aanmerking kan komen voor een woning.

Voor meubilair kan je ook terecht bij kringloop zaken. Je kan ook voor een tweedehands ikea bank gaan bijv. met wasbare hoezen. Even een nieuwe hoes erbij of in de wasmachine en bank is weer lekker fris. Sommige zaken hebben er echt parels tussen staan a la art deco / vintage.

Als ze alleen gaat wonen en ze zit zodanig nog erg krap bij kas, kan ze nog kwijtschelding aanvragen voor zaken zoals afvalstoffen heffing, etc. (afhankelijk van je inkomen) Ook bieden sommige gemeente een collectieve ziektekostenverzekering aan, daar kan je ook op besparen.

Wat belangrijk is, is dat je schoonmoeder haar administratie loskoppelt en volledig losstaat van anderen wat betreft financien.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Geen ervaringsdeskundige hier -gelukkig!- maar in TV-programma's als 'de deurwaarder op bezoek..' of 'een dubbeltje op z'n kant' enz. beginnen ze altijd (!) met 1 ding: in beeld brengen van ALLE schulden en ALLE inkomsten en uitgaven. Pas dan, en alléén dan, kun je met iemand praten over de situatie en hoe je die kunt oplossen.

Op zich is er geen sprake van een superlaag inkomen, dus het geldtekort moet komen door een te hoog uitgavepatroon. Of dat vrijwillig is (shoppen, dure abonnementen, veel boodschappen, dure auto) of meer vanuit hoge woonlasten of schuldaflossing en rente en dat soort zaken zul je moeten achterhalen. Die laatste categorie is vaak veel moeilijker aan te pakken dan de eerste, dus dáár zitten ook de quick-wins!

Kijk eens op sites als die van het Nibud etc, daar staan ook veel tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Jij en je partner zijn familie, geen schuldhulpverleners. Beste advies is die van @Willion01, de rest is praktisch en met boerenverstand goed in te kleden. Zorg dat je schoonmoeder met die personen om tafel komt die haar écht verder kunnen helpen. Geld is een raar iets... zeker in relationele sferen.

Als oud-verpleegkundige heb ik vele families zien ruziën over zaken die in het begin met de beste intenties zijn bedoelt....

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
~~ Vul hier het geluid van een alarm dat afgaat in~~

Beste @Lensent
Het is heel nobel (echt!) dat jij je schoonmoeder wilt helpen. Maar als dit niet goed gaat en er gedoe van komt, zal dit de relatie met je schoonfamilie én, mogelijk, je relatie met je partner onder druk zetten.

Ik begrijp (een beetje) dat je schoonmoeder in een nare situatie zit, maar dat er nog geen sprake hoeft te zijn van een formeel schuldhulpverleningstraject. Maar toch raad ik je aan om het op orde krijgen van de financiën van je schoonmoeder door een externe te laten doen. De Stichting Humanitas heeft hiervoor in veel gemeenten dit project lopen. Staat de gemeente waar je schoonmoeder woont er niet tussen, Google dan eens op "hulp bij thuisadministratie" "gemeente". Ook al wordt deze hulp door vrijwilligers geboden, zij:
* Hebben verstand van financiën, anders zouden zij dit niet doen.
* Hebben zij 'vreemde ogen' en vreemde ogen dwingen.
* Kennen zij de sociale kaart van de gemeente, mogelijk, iets beter.

Echt, Lensent, je bedoelingen zijn heel goed, maar het zou zo sneu zijn als je goede bedoelingen verzanden in allerlei 'gedoe'.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Bedankt voor alle tips en waarschuwingen.

Ik denk dat ik ga aansturen op een overzicht maken van inkomsten en uitgaven, ga aanmoedigen om het spaargeld wat te laten groeien door te kijken waar bezuinigd kan worden. De roodstand laat ik voor nu buiten beschouwing en zodra er een woning gevonden wordt en de door ons verzamelde spullen daar naartoe gaan is het verder weer haar eigen pakkie aan.
Ik ga ook aangeven dat de opslag niet voor eeuwig gehuurd zal blijven worden door ons en dat als er niet genoeg wordt gespaard we dan wel genoodzaakt zijn dat op te heffen. Zo simpel is het wel voor mij.

Het hele traject van hulp bij thuisadministratie kan ik altijd nog eens opperen als ze eenmaal zelfstandig woont.

Iedereen in dit verhaal is er bij gebaat dat ze zsm zelfstandig gaat wonen. En dat is de kern van het verhaal en daar moet de focus liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
Lensent schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:58:
Bedankt voor alle tips en waarschuwingen.

Ik denk dat ik ga aansturen op een overzicht maken van inkomsten en uitgaven, ga aanmoedigen om het spaargeld wat te laten groeien door te kijken waar bezuinigd kan worden. De roodstand laat ik voor nu buiten beschouwing en zodra er een woning gevonden wordt en de door ons verzamelde spullen daar naartoe gaan is het verder weer haar eigen pakkie aan.
Ik ga ook aangeven dat de opslag niet voor eeuwig gehuurd zal blijven worden door ons en dat als er niet genoeg wordt gespaard we dan wel genoodzaakt zijn dat op te heffen. Zo simpel is het wel voor mij.

Het hele traject van hulp bij thuisadministratie kan ik altijd nog eens opperen als ze eenmaal zelfstandig woont.

Iedereen in dit verhaal is er bij gebaat dat ze zsm zelfstandig gaat wonen. En dat is de kern van het verhaal en daar moet de focus liggen.
Ik denk dat een dwingende noot als dat verkeerd valt. Daarmee leg je druk op ipv dat je ontlast. Want wat is 'genoeg' gespaard? Hoe ga je dat controleren? En wat wint ze er mee? Mijn ervaring is dat druk uitoefenen juist averechts werkt. Ik denk dat je met een dergelijk vage afspraak onnodig ingewikkelde situatie met spanning creeerd. Een beetje mens begrijpt zelf dat het niet eeuwig draagbaar is voor je (tevens behoorlijk nutteloos), en wil zelf jou ook niet eeuwig tot last zijn.

Ik zou het anders formuleren. Bijvoorbeeld een termijn stellen aan de hand van een reeële inschatting totdat ze een huis heeft. Zo breng je gewoon helderheid, weet ze wat je aan je heeft en hoeft ze zich geen zorgen te maken over haar spullen. Zij is er immers zelf bij gebaat een huis te vinden en jou daarmee dus indirect te ontlasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:37

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Lensent schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:08:

Members only:
volgens mij doe je hier een grote stap te veel en te snel, en dat kan erg ergerlijk zijn...

Je eerste zorg zou zijn de betreffende persoon ook eerst toestemming te vragen je te bemoeien met haar financiele situatie, pas _als_ ze daartoe instemt moet je dat gaan doen en niet al voordat ze je toestemming geeft.

Volgens mij moet onderling vertrouwen de basis zijn en is het niet gepast te denken dat jij alles zomaar kunt gaan overnemen, ook zonder dat die vrouw zelf controle over haar eigen financiele zaken behoud.

Hoe goedbedoeld je ook lijkt te handelen, soms heb je niet eens door dat dat niet altijd werkelijk zo over hoeft te komen als je het eigenlijk wel bedoelt.
Verder is het allerminst correct zomaar jouw eigen financiele principes naar iemand anders over te hevelen en domweg te stellen dat deze de zelfde houding moet aannemen als jij dat hebt (ook al vind je het een betere houding, probeer dan te overtuigen, maar respecteer dat die persoon haar eigen keuzes moet maken en dat die anders kunnen zijn dan jij zou doen)

[ Voor 26% gewijzigd door RM-rf op 21-06-2017 10:32 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Lensent schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:58:
Ik denk dat ik ga aansturen op een overzicht maken van inkomsten en uitgaven
Uitstekend, doen! Inzicht, hoe beroerd de conclusie ook is, is goed.
... ga aanmoedigen om het spaargeld wat te laten groeien door te kijken waar bezuinigd kan worden. De roodstand laat ik voor nu buiten beschouwing
Awwww. Boem. Is er nog spaargeld dan? Stap 1 in alle gevallen is die roodstand wegwerken, en definitief wegwerken.

Ik snap dat je haar graag in een eigen huis wilt hebben, maar a. dat gaat niet van vandaag op morgen, en b. dan heb je wel 'dubbele' lasten.
Zou ik nu nog niet over beginnen, ze zal het zelf ook niet graag zo zien, dus laat het even zo. Als je zoiets niet voor minimaal een half jaar kunt dragen, moet je er vooral niet aan beginnen. Nu dreigen het alweer op te zeggen (hoewel je het niet zo bedoelt, kan het zo opgevat worden) is meteen een dreun erbij.

Hmmmm tja, maar zelfstandig wonen liefst ook schuldenvrij, of althans met behapbare schulden, anders valt ze in no time weer terug, en verder.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dan moet je dat dus gewoon doen, maar dan heeft het ook geen zin om hier om hulp/advies te gaan vragen. Ik vind het jammer dat je nog steeds niet de vraag "waarom is ze haar woning kwijt geraakt" beantwoord hebt.
Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:21:
De rode draad is dat er meestal helemaal geen financieel probleem is.
Dit. Het is vrijwel nooit een gebrek aan inkomsten, of te grote noodzakelijke uitgaven. Er zit vrijwel altijd een emotioneel (en in mindere mate, verstandelijk) probleem achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ardana schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:57:
[...]

Dan moet je dat dus gewoon doen, maar dan heeft het ook geen zin om hier om hulp/advies te gaan vragen. Ik vind het jammer dat je nog steeds niet de vraag "waarom is ze haar woning kwijt geraakt" beantwoord hebt.

[...]

Dit. Het is vrijwel nooit een gebrek aan inkomsten, of te grote noodzakelijke uitgaven. Er zit vrijwel altijd een emotioneel (en in mindere mate, verstandelijk) probleem achter.
Ze is haar woning kwijtgeraakt doordat ze is gaan samenwonen en de kinderen uiteindelijk in overleg met moeder hebben besloten ieder hun eigen weg te gaan en uit huis te gaan. Dus toen is de huur opgezegd.
Daar lag geen ernstige situatie aan ten grondslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:52
[mo] Staat in het begin. Inkomen uit werk van 22k/jaar.
Met zo'n inkomen hoeft het niet lang te duren om een beetje roodstaan weg te werken. Zeker als je (tijdelijk) een huis deelt met iemand.
Als je in de bijstand zit verwachten ze dat je met de helft rond komt. Kwestie van aanpassen.

In aanmerking komen voor een nieuwe sociale huurwoning, geschikt voor een alleenstaande, is lastiger...
In de randstand is de wachtlijst 5-10 jaar. En elke regio heeft weer andere regeltjes.
Gezien de baan zal het ook in de buurt van haar werk moeten zijn. Anders zit je weer met een dure auto.
En aangezien ze niet dakloos is en geen jonge kinderen heeft, verwacht ik ook geen urgentie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
RocketKoen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Met zo'n inkomen hoeft het niet lang te duren om een beetje roodstaan weg te werken. Zeker als je (tijdelijk) een huis deelt met iemand.
Als je in de bijstand zit verwachten ze dat je met de helft rond komt. Kwestie van aanpassen.

In aanmerking komen voor een nieuwe sociale huurwoning, geschikt voor een alleenstaande, is lastiger...
In de randstand is de wachtlijst 5-10 jaar. En elke regio heeft weer andere regeltjes.
Gezien de baan zal het ook in de buurt van haar werk moeten zijn. Anders zit je weer met een dure auto.
En aangezien ze niet dakloos is en geen jonge kinderen heeft, verwacht ik ook geen urgentie.
Geen rijbewijs, scheelt ook weer ;)
Wellicht 55+ woningen, we zullen zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 20:54
Aangezien je nu de focus wilt leggen op het bemachtigen van een huurwoning voor haar: staat ze ingeschreven bij een woningstichting en wat is haar opgespaarde wachttijd nu? en wat zijn de gemiddelde wachttijden in haar regio?

Ik had zelf een wachttijd opgespaard van 10 jaar (regio Nijmegen) en nog had ik heel veel moeite om een huurwoning te bemachtigen en stond ik vaak achteraan. Reageerde elke dag en heb er maanden over gedaan. Maar dat is uiteraard weer per regio verschillend. Indien ze op korte termijn alleen wilt wonen, dan is dat heel moeilijk als ze ook nog eens moet sparen en moet wachten totdat ze voldoende spaargeld heeft.

Ik vind het zelf een slecht idee om het rood staan buiten beschouwing te laten. Dat gaat je geld kosten. Het is veel verstandiger om het eerst weg te werken en indien noodzakelijk het bedrag opnieuw opnemen. Rood staan op een betaalrekening is echt heel duur.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RocketKoen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:13:
[...]
Niet helemaal.

Er staat:
Members only:

Er staat niet bij van wie die 22k is, en waarmee het verkregen wordt.
Maar goed, TS heeft laten weten dat schoonmoeder 24u pw werkt in de zorg. Even ervan uit gaan dat die 22k bruto is, heeft schoonmoeder dus +/- € 1.500 per maand netto te besteden. Sorry hoor, maar dan is 'n roodstand van € 800 binnen 1 maand weggewerkt, want woonlasten heeft ze niet.

Voordeel van haar inkomen is dat ze niet boven de "passend toewijzen" inkomstengrens zit, nadeel is dat ze vrijwel niet particulier kan huren.

Maar goed, buiten het feit dat ze haar huurwoning vrijwillig heeft opgezegd, zijn er dus eigenlijk geen acute problemen: ze heeft een inkomen van € 1.500 netto, ze werkt, ze heeft vrijwel geen vaste lasten, behalve een roodstand van € 800 die ze binnen 1 maand in kan lopen en een volledige inboedel kan ze zelf binnen 1 maand van haar eigen inkomen bij de Kringloop kopen Doe er een maand later een nieuw matras van de Ikea bij (ik snap dat je niet graag op 'n tweedehands matras slaapt, en binnen 2 maanden heeft ze een complete inrichting en geen financiële problemen meer.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
In feite zou het zo kunnen zijn, maar we weten niet wat er allemaal aan bullshit uitgaat, hoe hoog haar zorgpremie is die ze al jaren niet meer heeft herzien, ze rookt, of ze nog betalingsachterstanden heeft bij bepaalde instanties etc etc.

Dus inderdaad, op basis van een geschat inkomen mag je logischerwijs ervanuitgaan dat het allemaal wel oke zou moeten kunnen zijn maar dat weten we dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Lensent schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:45:
In feite zou het zo kunnen zijn, maar we weten niet wat er allemaal aan bullshit uitgaat, hoe hoog haar zorgpremie is die ze al jaren niet meer heeft herzien, ze rookt, of ze nog betalingsachterstanden heeft bij bepaalde instanties etc etc.

Dus inderdaad, op basis van een geschat inkomen mag je logischerwijs ervanuitgaan dat het allemaal wel oke zou moeten kunnen zijn maar dat weten we dus niet.
Als ze op basis van 22k/jaar met 24uur werken rond loopt (1700/maand, dus boven fulltime minimumloon), betekend het (grofweg) dat ze ruim boven modaal niveau werkt. Dan moet ze toch zeker een hoge mate van intelligentie en kennis hebben om zichzelf al te kunnen helpen, nog afgezien van alle levenskennis gezien de leeftijd.

Bovendien komt ze dan als het goed is in aanmerking voor alle toeslagen zoals huur, zorg, etc. wat een netto inkomen tussen de 1500-2000 zou moeten opleveren. Dan is haar schuld in 1 maand bij zoonlief wonen weggewerkt, en zou ze binnen 2 maanden alles ruimschoots op orde moeten hebben.

Ergens lijkt dus iets niet te kloppen tussen inkomsten, uitgaven en het verhaal. Kan me niet voorstellen dat iemand met dergelijke netto inkomen en hoog niveau baan tegelijk honderden euro's per maand meer uitgeeft dan er binnenkomt, en niet in staat is meer te gaan werken, zonder dat er meer aan de hand is.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 20-06-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:52

Je gaat heel makkelijk meer uitgeven als je ook meer gaat verdienen.
Andersom hebben mensen meer moeite mee.
Zeker zoiets als roken. Een pakje per dag is al 1/8 deel van haar netto inkomen in rook op.
Ik ga er ook vanuit dat ze nu al het geld iedere maand uitgeeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Xanaroth schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:16:
[...]
Bovendien komt ze dan als het goed is in aanmerking voor alle toeslagen zoals huur, zorg, etc. wat een netto inkomen tussen de 1500-2000 zou moeten opleveren. Dan is haar schuld in 1 maand bij zoonlief wonen weggewerkt, en zou ze binnen 2 maanden alles ruimschoots op orde moeten hebben.
Met dat inkomen zit je net boven het kantelpunt van de huurtoeslag.

Afhankelijk van het precieze inkomen is er in deze casus geluk of pech door de "passend toewijzen" regelgeving. Het overgrote deel van de huurwoningen met een huur van 592,55 < huur < 710,68 moet toegewezen worden aan huurders met, bij eenpersoonshuishouden, een inkomen van 22.201 < inkomen < 36.164.

Afhankelijk van de regio (buiten "Amsterdam binnen de ring", Utrecht) is er in dit segment een relatief ruim aanbod van huurwoningen.
Deze regels komen overeen met de inkomens waarbij er geen huurtoeslag meer ontvangen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:13
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Financiëel adviseur is geld weggooien. Ga dan idd naar Humanitas of een budgetcursus. Daar heb je veel meer aan, en is vele malen goedkoper, zo niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm

Ofwel, eerst maar eens inventariseren wat nou daadwerkelijk het probleem is.. (dan wel structureel, danwel psychisch, dan wel zoals rakupal opperde gewoon even wat tekort om daadwerkelijke stappen te maken.. Of c: Anders namelijk...) Dan kan je pas besluiten of je überhaupt verder kan eh wil helpen. Anders kom je geen stap verder en ben je enkel symptoom bestrijding aan het doen.

[ Voor 9% gewijzigd door analogworm op 20-06-2017 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

RM-rf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:39:
[...]

volgens mij doe je hier een grote stap te veel en te snel, en dat kan erg ergerlijk zijn...

je eerste zorg zou zijn de betreffende persoon ook eerst toestemming te vragen je te bemoeien met haar financiele situatie, pas _als_ ze daartoe instemt moet je dat gaan doen en niet al vordat ze je toestemming geeft.

Volgens mij moet nderling vertrouwen de basis zijn en is het niet gepast te denken dat jij alles zomaar kunt gaan overnemen, ook zonder dat die vrouw zelf controle over haar eigen financiele zaken behoud...

Hoe goedbedoeld je ok lijkt te willen handelen, soms heb je niet eens door dat dat niet altijd werkelijk zo over hoeft te komen als je het eigenlijk wel bedoelt.
verder is het allerminst correct zomaar jouw eigen financiele principes naar iemand anders over te hevelen en domweg te stellen dat deze de zelfde houding moet aannemen als jij dat hebt (ook al vind het een betere houding, probeer dan te overtuigen, maar respecteerd dat die persoon haar eigen keuzes moet maken en dat die anders kunnen zijn dan jij zou doen)
Dit dus x2.

Ik zou eerst om tafel gaan om het eea te vragen over hoe het gaat en of jullie haar kunnen helpen met het eea. Ik moet er niet aan denken dat mijn zoon zich zomaar gaat bemoeien met mijn financiële zaken. Mijn moeder zou dat ook niet waarderen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Even een schop, ik heb per mail gevraagd of er interesse zou zijn om een administratie in te richten omdat inzicht veel kan opleveren.

Reactie was dat het aanbod lief was en gewaardeerd werd maar dat het wel onder controle was en dat er geen grote schulden en achterstanden waren (uhu). 2 betalingsachterstanden zijn eind vh jaar weg evenals een achterstand bij de BD. Dusss....

Ik heb gezegd dat als ze er op terug wil komen dat dat geen probleem is maar dat ik het verder niet zal opdringen.

Oftewel: zoek het lekker uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat ik hier dan in lees: een heel stuk grotere problemen dan 800 euro roodstand.

2 betalingsachterstanden + achterstand bij de Belastingdienst = 3 (+ roodstand = 4?) schulden die meer dan 6 maanden gaan kosten om weg te werken, en ontkennen van het probleem.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Een gezonde afstand van houden inderdaad.

Als je zoiets trouwens serieus wilt proberen dan stel je het niet voor per mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Rukapul schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:29:
Een gezonde afstand van houden inderdaad.

Als je zoiets trouwens serieus wilt proberen dan stel je het niet voor per mail.
Dat is een mening. Dat is mijn manier om iets goed overdacht te kunnen formuleren.

Topic mag dicht wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Lensent schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:30:
[...]

Dat is een mening. Dat is mijn manier om iets goed overdacht te kunnen formuleren.

Topic mag dicht wmb.
Dat is inderdaad een mening, ik deel hem ook. In dit geval bied je hulp aan op een vlak wat erg dicht bij de eigenbeschikking ligt en dat kan nogal gevoelig liggen. Door het in persoon te formuleren heb je kans dat de persoon ontvankelijker is, beiden kunnen ieders emoties en intenties makkelijker lezen. En door het per brief te formuleren kan je heel gestructureerd en overdacht formuleren. Voor beide valt wat te zeggen. Misschien in het vervolg de brief schrijven, niet versturen, en het dan alsnog in persoon vertellen/vragen? Best of both worlds ;)

Hoe dan ook, nu ben ik nog wel erg benieuwd naar wat je hebt afgesproken over het aanhouden van de opslag?
Pagina: 1