Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gtx 980 met oud amd moederboord resulteert in frame drops?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JordyBuijsman
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 25-03 18:18
Hallo beste tweakers,

Ik heb vrij recent een tweede hands MSI GTX980 gekocht(heel weinig gebruikt)
maar de prestaties van de kaart zijn niet zoals ze moeten zijn.
met een 3Dmark firestrike score van 9300 ipv 13000+ en ook frame drops in GTA V, van 60 naar 27.

Mijn vraag is dus of het kan liggen aan mijn huidige systeem?
Die is namelijk al bijna 4 jaar oud.
Mijn systeem bestaat uit:
-AMD FX8350 processor
-ASUS M5A78L-M PLUS/USB3 moederboord
-8GB DDR3 RAM
-Coolermaster 600 watt voeding
- En dan nu een msi GTX980 (was eerst een gtx 760)

Al vast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jordy

Beste antwoord (via JordyBuijsman op 21-06-2017 11:15)

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12:00

Nemesizz

Untouchable

Dit is zo'n beetje de goedkoopste AM3 bord die goed overweg kan met een octacore FX: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Maar zelfs dat vind ik nog behoorlijk aan de prijs. Hoe je het went of keert, zo'n beetje iedere moderne CPU is al sneller dan die FX, ook als die niet throtteled. Kun je denk ik beter het geld in je zak houden en doorsparen voor bijvoorbeeld een Ryzen systeem of iets dergelijks. Die zijn vele malen sneller en kosten de wereld ook niet.

Je kan je performance misschien iets opkrikken (thermal throttle voorkomen) door dingen zoals turbo uit te zetten, en bijvoorbeeld 2 cores uitschakelen. Zonder thermal throttle, ondanks bijvoorbeeld een lagere clockspeed / minder cores, is altijd sneller dan wanneer zo'n ding constant terugklokt naar 1400Mhz.
Zo bespaar je wat geld wat je dus beter in een up-to-date systeem kan steken.

Maar goed, dat zou mijn voorkeur hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

quote:
AMD FX8350 processor
-ASUS M5A78L-M PLUS/USB3 moederboord
Tja...dat is vragen om problemen. Een 4+1 fase VRM bord zonder heatsinks en dan een AMD FX octa-core gebruiken.

Reken maar dat je CPU om de haverklap zit te thermal throttelen omdat de VRM's te warm worden.
(en nee, die temperatuur is in de meeste gevallen niet uit te lezen, dus dat je andere onderdelen niet te heet worden zegt niks).

Draai maar eens CPU-z en doe dan een CPU test, reken maar dat de CPU dan constant terug springt naar 1600Mhz of iets in die richting.

• JordyBuijsman
quote:
Nemesizz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:28:
[...]
Draai maar eens CPU-z en doe dan een CPU test, reken maar dat de CPU dan constant terug springt naar 1600Mhz of iets in die richting.
Bedankt voor de reactie!
Telt 3D renderen ook? want als ik in cinema 4d zit te renderen gaat mijn cpu voor paar seconden op 4100MHz en dan weer paar seconden op 1400MHz. en zo gaat dat door...

Maar is dat een erge bottleneck voor mijn videokaart?

zo ja, welk moederboard zou je aan kunnen raden? als het kan onder de 100euro.

Groeten, Jordy.

JordyBuijsman wijzigde deze reactie 20-06-2017 10:53 (5%)

• batumulia
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-04 17:30
pricewatch: MSI 970 Gaming

Dit is er 1 waar ik geen problemen over lees icm een FX-8350. Zorg daarnaast ook voor een goede airflow in je kast.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:03

Compizfox

I use Arch, btw

Waarschijnlijk wordt je GPU gewoon gebottleneckt door je CPU.

Tja, dan kun je wel downgraden naar een tragere GPU, en dan wordt je GPU logischerwijs minder hard gebottleneckt, maar qua performance schiet je daar niks mee op.

Als je inderdaad ziet dat je CPU throttlet, dan is dat het grotere probleem. Eerlijk gezegd vraag ik me wel af of het nog wel de moeite waard is om te investeren in een nieuw AM3-bord...

Compizfox wijzigde deze reactie 20-06-2017 11:06 (29%)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• geforce5_guy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
JordyBuijsman schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor de reactie!
Telt 3D renderen ook? want als ik in cinema 4d zit te renderen gaat mijn cpu voor paar seconden op 4100MHz en dan weer paar seconden op 1400MHz. en zo gaat dat door...

Groeten, Jordy.
Zie je dit ook bij GTA?

SPECS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

quote:
JordyBuijsman schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor de reactie!

Groeten, Jordy.
Bij 3d renderen (en dingen zoals games) word een CPU natuurlijk ook belast. Alles met hoge belasting zal zorgen voor thermal throttle, en dat is dus (met 99% zekerheid) de reden waarom je die framedrops hebt.

Als een CPU gaat throttelen dan gaat dat altijd een enorme bottleneck zijn. Op 1400Mhz is elke CPU een bottleneck voor een GTX980 volgens mij.

Thermal throttle door oververhitte VRM's is overigens een veel voorkomend probleem bij AM3 borden. Bij veel van die borden zet een fabrikant doodleuk die octacores in de CPU support list, maar in de praktijk geeft dat vaak problemen omdat de VRM's oververhitten onder belasting en dan moet de CPU throttelen om doorbranden te voorkomen (wat bij sommige borden overigens nog wel gebeurt, niet allemaal hebben goede beveiliging).

@batumulia Goedkoopste goedwerkende AM3 bord is de Gigabyte 970 UD3P, al vind ik nu nog geld steken in een AM3 bord het eigenlijk niet meer waard. Beter kan TS kijken of die een upgrade kan doen naar een nieuwer platform.

• JordyBuijsman
@Nemesizz bedankt voor het uitleggen, Het verklaart in ieder geval de oorzaak. Ik snap nu ook waarom ik frame drops kreeg met mijn oude video kaart, alleen dat viel minder op, omdat hij sws niet hele hoge fps haalde.
Dat word nu weer even door sparen voor een nieuw moederbord en processor, en als ik dat vervang kan een modulaire voeding en nieuwe kast er ook wel bij.

In iedergeval bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Soms helpt het om een fan op de vrms te richten.

Welke koeler gebruik je? Niet elke koeler koelt de vrms ook en dan word fit probleem alleen maar erger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:29
Je kan natuurlijk ook gewoon even op V&A kijken naar een AM3+ bordje voor je CPU die wel genoeg VRM's heeft. Dan kun je voor 50 euro klaar zijn.

Anders kun je bv ook nog zoiets kopen:
pricewatch: ASRock 970A-G/3.1

KevinT wijzigde deze reactie 20-06-2017 14:53 (34%)

• JordyBuijsman
@.Maarten Ik heb een cooler master evo 212 voor mijn processor, geen moederbord cooling hellaas.

• JordyBuijsman
@KevinT Dat kan ik idd ook doen! bedankt, zal zo eens even kijken of ik iets kan vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dit is zo'n beetje de goedkoopste AM3 bord die goed overweg kan met een octacore FX: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Maar zelfs dat vind ik nog behoorlijk aan de prijs. Hoe je het went of keert, zo'n beetje iedere moderne CPU is al sneller dan die FX, ook als die niet throtteled. Kun je denk ik beter het geld in je zak houden en doorsparen voor bijvoorbeeld een Ryzen systeem of iets dergelijks. Die zijn vele malen sneller en kosten de wereld ook niet.

Je kan je performance misschien iets opkrikken (thermal throttle voorkomen) door dingen zoals turbo uit te zetten, en bijvoorbeeld 2 cores uitschakelen. Zonder thermal throttle, ondanks bijvoorbeeld een lagere clockspeed / minder cores, is altijd sneller dan wanneer zo'n ding constant terugklokt naar 1400Mhz.
Zo bespaar je wat geld wat je dus beter in een up-to-date systeem kan steken.

Maar goed, dat zou mijn voorkeur hebben.

• ACB2401
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
quote:
JordyBuijsman schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:39:
@.Maarten Ik heb een cooler master evo 212 voor mijn processor, geen moederbord cooling hellaas.
Een towerkoeler als de 212 EVO maakt het probleem alleen maar erger. Op zo'n moederbord moet je niets anders gebruiken dan een topflow cpu koeler.

The older I get, the better I was.

• JordyBuijsman
Hey!

Bedankt voor alle reacties, Ik heb voor nu een tijdelijke oplossing gevonden. Het is wat @Nemesizz had gezegd, Ik heb 2cores uitgezet. En voor nu lijkt het te werken, Hij blijft nu op constant op 4Ghz draaien.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

quote:
JordyBuijsman schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:16:
Hey!

Bedankt voor alle reacties, Ik heb voor nu een tijdelijke oplossing gevonden. Het is wat @Nemesizz had gezegd, Ik heb 2cores uitgezet. En voor nu lijkt het te werken, Hij blijft nu op constant op 4Ghz draaien.
Mocht er nog thermal throttle optreden (niet ondenkbaar), kun je altijd nog iets de kloksnelheid verlagen. Gewoon met kleine stapjes tot je geen last meer hebt van throttle (dus ipv 4Ghz, 3,8Ghz proberen, of 3,6Ghz).
Maar 2 cores uitschakelen scheelt al behoorlijk wat. Veel van die 4+1 fase bordjes willen wel werken met een hexacore (mits die op stock draaien, dus geen overkloks).

Bespaard je weer wat centen die je beter in een (toekomstige) upgrade kan steken dan een AM3 bord.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True