ChUcKiE schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:55:
[...]
Waar ik vooral op doel is dat het, naar mijn opvatting, begint bij visie/strategie/doelstellingen. Oplossingen zijn dan het sluitstuk. Volgens mij begon het betoog en de reacties met de vraag welke nieuwe technologische oplossingen er zijn om te implementeren. Dat is dan net andersom.
Van wie de visie uitgaat is dan nog niet eens het grootste probleem, zolang je vanuit ICT maar aansluiting en draagvlak behoudt bij je gebruikersorganisatie en management.
Klopt. De reden dat ik vraag om specifiek de projecten waar anderen mee bezig zijn of op de agenda hebben staan, is om inspiratie op te doen. Op ICT vlak weet ik wel waar ik ongeveer heen wil en dat gaat vooral over "het verder verbeteren van de stabiliteit en voorspelbaarheid van de gehele ICT infrastructuur".
Kortom, weinig wijzigingen met op de organisatie grote impact maar juist stabiliseren en wat zaken die EOL zijn of bijna EOL te vervangen. Maar ook "opschonen van AD", waarbij de enig echt goede manier om dat te doen het opzetten van een nieuwe AD is.
Qua voorspelbaarheid wil ik onze monitoring verder verbeteren. Meer zaken in Zabbix stoppen maar ook andere monitoring gereedschappen implementeren waardoor we nog wat pro-actiever kunnen acteren.
Question Mark schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:19:
[...]
Maar als de business niet veranderd, dan is het vraagstuk toch ook niet zo moeilijk?
Je moet geen projecten willen doen, om het doen van projecten.
Kijk welke hardware en software straks end-of-life of niet meer supported is, en ga projecten opstarten om die te vervangen. En afhankelijk van wat, kan het zijn dat er tegenwoordig betere technieken zijn en dan kan het verstandig zijn om die te implementeren.
Dat dus.
Projecten doen om het doen van projecten is tijd, geld en energieverspilling. Hooguit ga ik volgend jaar aan de slag met technieken waarvan ik denk dat ze nuttig zijn voor de organisatie maar waar ik nog te weinig ervaring mee heb opgedaan. Dat soort technieken zet ik in een LAB omgeving op voordat ik serieus kijk naar of en wat we gaan implementeren.
Een deel daarvan zal onder "studie" blijven vallen, horizon verbreden, een deel zal terug komen in de organisatie.
Maar dat is sterk afhankelijk van je omgeving en huidige inrichting. En daar is al naar gevraagd, maar wil je niet beantwoorden omdat je een "brede" inspiratie wil. Dat komt een beetje over als vragen naar "leuke" projecten, om daarna pas te kijken of je ze kunt gebruiken. En dat is in mijn ogen de verkeerde volgorde.
Nee, absoluut niet.
Het is me echt om de inspiratie te doen. We zijn met een klein team en ik kan, wil en durf niet zuiver te vertrouwen op onze vaste ICT partners. Hoe vertrouwd ze ook zijn en hoe goed ze onze omgeving ook kennen (en dus hoe goed ze heel specifiek kunnen adviseren), hebben ze wel baat bij het verkopen van nieuwe producten en projecten.
Mijn jaarlijkse ronde en het voortvloeiend advies bestaat uit zowel eigen ideeën (willen blijven innoveren maar ook zien waar de hiaten zitten), adviezen van leveranciers en topics als deze. Juist door te kijken naar wat anderen doen, zie ik dingen waarvan ik denk "hee, daar heb ik nog niet aan gedacht"

Zijn er vanuit het ict beleid eigenlijk nog punten waaraan voldaan moet worden, maar waar jullie nog niet aan voldoen? Is daarnaast het ict beleid al up to date? Let ook op de eerder opmerkingen omtrent beveiliging en privacy.
Ja, daar wilde ik nog op reageren. Beveiliging en privacy staat op de agenda en willen we verbeterslagen doorvoeren. Ook qua instructie naar personeel. Dit jaar gaat het er niet meer van komen maar ik wil volgend jaar een paar sessies doen richting personeel om ze te leren hoe ze bijvoorbeeld met hun wachtwoorden moeten om gaan en waarom.
Vaak heb ik zo rond september al zelf een aardig lijstje in mijn hoofd en is dat mijn startpunt voordat ik een topic als dit open. (Voorheen opende ik een topic in een Facebook groep met een soortgelijk doel als een aantal Tweakers subfora. Dat topic bestaat ook. Er zit volgens mij niet heel veel overlap tussen de 2 maar dat is lastig te zien omdat mensen hier met een nickname zitten en daar in de regel met hun realname.) We zijn dit jaar maanden eerder en de leveranciersgesprekken staan gepland voor over een week of 2, 3.
Mijn doel is, los van de vraag naar inspiratie en een leuk gesprek over individuele projecten, zodra ik zelf een beetje een beeld heb dat ook in dit topic te delen en daar weer een interessant gesprek over te voeren. Dus juist met zijn allen door het delen over elkaars projecten een zinvolle kruisbestuiving te laten plaats vinden.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.