Fans draaien sneller bij afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M. van Aken
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-03 01:47
Hallo,

Niet zo'n grote vraag:
Als ik mijn computer uitzet gaat de LED-verlichting ook uit. Maar als ik hem uitzet zit er altijd tussen het afsluiten en het uit zijn een paar milisecondes dat de fans op max. rpm draaien. Normaal gesproken draaien ze allemaal op performance mode.

Enig idee waarom hij voor het afsluiten nog heel even hard draait?

Redneck ingenuity is still ingenuity

Beste antwoord (via M. van Aken op 21-06-2017 03:08)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Is doodgewoon een bescherming. doet ieder MB hier in huis. Hoogst waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat de BIOS of ander stukkie software/hardware dit doet om te voorkomen dat je CPU gaat bakken en kapot gaat.

Niks is er namelijk erger dat je CPU op 100% staat te stoken zonder dat er enige besturing meer is en je fan's bijvoorbeeld op 25% staan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:28
Waarom het precies gebeurd weet ik niet, maar het is niet ongewoon.
Heb hier pc's die het wel en niet doen, zal wel een of andere bios/driver setting zijn die er voor zorgt dat alles voldoende afgekoeld is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Is doodgewoon een bescherming. doet ieder MB hier in huis. Hoogst waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat de BIOS of ander stukkie software/hardware dit doet om te voorkomen dat je CPU gaat bakken en kapot gaat.

Niks is er namelijk erger dat je CPU op 100% staat te stoken zonder dat er enige besturing meer is en je fan's bijvoorbeeld op 25% staan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.