Toon posts:

Tussenwoning opknappen, bouwtechnische vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Geen idee of ik op de juiste plek de vraag stel, maar ik ben op zoek naar wat advies. Ik heb mijn post in wonen & verbouwen aangemaakt, omdat het grotendeels bouwtechnische vragen zijn.

Wij hebben de woning van mijn vader overgenomen. Het betreft een tussenwoning, bouwjaar 1979, ongeveer 120m2 vloeroppervlak, breedte 5.4 meter, 5.2 meter binnenwerks, diepte ongeveer 10meter, kruipruimte en een tuin op zuid-zuidwest. Aan de voorzijde bevindt zich een aangebouwde stenen schuur. De muur tussen de gang en schuur willen we doorbreken en bij de woning betrekken. Daarnaast is er mechanische ventilatie, er is een koker (ongeveer 20cm bij 50cm) die vanaf de kruipruimte naar zolder loopt. Hierin zit ventilatie, afvoer, SWW etc weggewerkt. Mijn idee is om deze koker ook te gebruiken voor bekabeling leidingwerk etc wat extra aangelegd dient te worden.

De woning moet broodnodig opgeknapt worden dus het idee is om dan gelijk door te pakken, zowel qua opknappen als energiebesparing en een gedeelte domotica. Maar dan nu het lastige gedeelte, ik heb geen bouwkundige achtergrond. Ik heb wel de tekeningen van de plattegrond met afmetingen, en de originele bouwteksten. Hopelijk kunnen jullie wat advies geven of zaken verduidelijken.

1) Begane grond vloer is een systeemvloer van boogvormige betonelementen. Na stellen is deze afgestort met beton. Daarna een afwerkvloer van 3 cm. Door mijn vader is er ooit parket gelegd. Ons idee is parket eruit, mogelijk ltv-vloerverwarming erin en dan pvc vloer erover. Is dit haalbaar, of mis ik zaken, behoudens evt. frezen etc? Tevens wil ik de toiletafvoer op de begane grond verplaatsen, zodat de toiletruimte wat groter kan worden.

2) Vloeren 1e en 2e verdieping zijn van 21cm (gewapend) beton. Hoe kom ik erachter wat het precies is? Is dat een op een makkelijke manier met bijvoorbeeld een bouwtechnische keuring te zien? Is het realistisch om hier een grote boiler op te plaatsen, bijv 300 liter? Of kan ik dit gelijk schrappen en de schuur gaan gebruiken als technische ruimte? Ik wil de ruimte niet geheel opofferen, daarnaast is het volgens mij alleen een gemetseld muurtje naar de buitenwereld toe...

3) In de buitenspouw is 40mm glaswol aangebracht, daarnaast zitten er rabatdelen aan voor- en achterzijde, ook met 40mm steenwol. Ik interpreteer dit als volgt: er is spouwmuurisolatie met 40mm steenwol aanwezig. De isolatie achter de rabatdelen zie ik als soort gevelisolatie, klopt dat? Het plan is om de rabatdelen te vervangen door kunststof en gelijk extra isolatie aan te brengen. Zie ik grote constructie zaken over het hoofd? Ik zie het vervangen van die delen namelijk vooral als oud eruit en nieuw erin.

4) Op zolder is een spijkerspant aanwezig, met deuropening, die tevens dienst doet als scheidingswand tussen voorzolder en zolder. Is dit open te werken of op een andere manier uit te voeren? Ik kom weliswaar iets over een spijkerspant tegen bij joost de vree, maar dat snap ik niet helemaal.

5) Dak, de helling is ongeveer 35/36 graden. Over de gordingen ligt geïsoleerde vlasvezelplaat. Het dakbeschot is voorzien van een laag polyurethaanschuim. Begrijp ik het goed dat er dus isolatie aan de buitenzijde maar wel onder de dakpannen ligt?

6) Warmtepomp. In hoeverre is dit interessant? Gasverbruik in de huidig situatie is hoog, ik schat 2000 kuub op jaarbasis. Dit is gebaseerd op het extrapoleren van het vorige verbruik. En pak je gelijk door voor volledig gasloos wonen, of is er later makkelijk op te schalen door nu nog de cv te blijven gebruiken en in de toekomst mogelijk een 2e warmtepomp te plaatsen, parallel aan de 1e?

7) Zonnepanelen gaan er komen, sowieso de zuidzijde vol, of het zinvol is de noordkant te doen weet ik nog niet.

Domotica wil ik eigenlijk op basis van Loxone doen. Elektra is geen probleem, programmeren heb ik zeer weinig ervaring mee, dus de PLC-combi met bijvoorbeeld IP-Symcon ben ik huiverig voor.

Excuus voor de lange lap tekst, maar ik hoop dat ik wat wijzer kan worden.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is lees geen rare gedachtengangen in je ideeen en wensen.

Ad 1
Ik zou vloerverwarming alleen doen als je vloer fatsoenlijk is geisoleerd. Dus eerst isoleren.

Ad 2
Is je vloer niet gemaakt van prefab betonplaten? Dan kun je zien aan de naden van het onderliggende plafond. 300kg is niet overdreven zwaar, zeker niet bij de vloerdikte die je noemt.

Ad 3
De kans om nu te isoleren als je het rabat vervangt moet je inderdaad van profiteren. Eventueel de constructie opdikken zodat je minimaal 8 cm isolatie kwijt kunt. Bij steen of glaswol moet het nat worden van het materiaal kunnen uitsluiten, gebruik anders pir.

A4 gezien je flauwe dakhelling is de ondersteuning van de kap erg belangrijk. Zeker bij een kap van 10 meter. Een deurkozijn is vrijwel nooit een onderdeel van de constructie.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
1) 3cm is niks. Ik zou een nieuwe, geïsoleerde vloerverwarmingsvloer erop leggen. Let wel op je hoogtes
2) Je kan gaatjes boren en als het opeens heel snel gaat is het een kanaalplaatvloer. :P Makkelijkste is in het bouwarchief van de gemeente de tekeningen op te snorren. Een kanaalplaatvloer herken je meteen. Een boiler van 300 liter is ~rond 60x180. Buiten het gewicht van het water weegt de boiler zelf ook zomaar 100-150kg. Een halve ton op een halve vierkante meter is niet iets waar een woning in basis op berekend is. Laat hier een constructeur naar kijken.
3) Zijn de rabatdelen slecht dat ze vervangen moeten worden? Als ze eraf gaan, dan isolatie verdikken. 4cm glaswol geeft nog geen Rc van 1,5-2.0.
4) in oude tijden werden kozijnen wel dragend uitgevoerd, maarre foto?
5) ja, maar verwacht hier niet de wereld van.
6) eerst isoleren! maar begin met een warmteverliesberekening te laten maken. Als je bijgekomen bent kan je alles aanpakken. Maar de kosten kunnen (veel) hoger zijn dan de opbrengsten.
7) noordkant panelen is vrij zinloos. Opbrengst op noord is nog niet de helft. Zie
Afbeeldingslocatie: http://cdn.nlmast-tatarkasy.savviihq.com/wp-content/uploads/2015/11/Instralings-diagram-NB52.png

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.