Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Helaas is afgelopen dagen mijn trouwe HD7950 videokaart gestorven. De computer start alleen nog maar op in de veilige modus of in de bios, en geeft daar allemaal blauwe (verticale) strepen weer. Mijns inziens is dan de videokaart kapot.

Nou heb ik momenteel niet de financiële mogelijkheden om een nieuw systeem te kopen, en daarom wil ik graag enkel de videokaart vervangen. Mijn oog is hierbij gevallen op de RX580 die ook in het Best Buy systeem genoemd wordt. Echter ben ik daar niet de enige in met daarom een lange levertijd als gevolg.

Nou vind ik het heel moeilijk om te oordelen wat ik nu moet doen. Ik speel af en toe een spelletje, daarnaast werk ik af en toe met simulatie software die baat heeft bij een GPU. Daarom wil ik graag een videokaart die wel wat kan, maar niet de hoofdprijs kost. Gamen op FHD, met toekomstbestendige settings, dat is een beetje wat ik zoek. Het budget is dan ook rond de 300, 350 euro.

Op het moment heb ik het erg druk, waardoor de komende maand de pc niet erg belast zal worden. Tekstverwerken, muziek luisteren, mail en youtube. Hierdoor zou ik de komende maand een goedkoop (tweedehands) alternatief kunnen aanschaffen, om vervolgens over te stappen.

Een ander alternatief is de aanschaf van bijvoorbeeld een GTX1060, welke vaak redelijk gelijk opgaat met de RX580 (toch?). Echter is de prijs volgens mij redelijk hoog op dit moment door alle gekte op de markt.

De rest van mijn systeem bestaat uit een i5-3570k en 16gb DDR3 geheugen. Het is de bedoeling om dit in de komende maanden (+- 6 maand) te upgraden. Daarnaast gebruik ik momentee twee FHD beeldschermen, wat belangrijk is voor de toekomstige videokaart.

Nou mijn vraag, wat kan ik het beste doen? Kan ik het beste nu een 1060 kopen, tegen een inflatieprijs? Kan ik het beste een ander alternatief kopen? Of is het het beste om tijdelijk een 'slechte/oude' videokaart te kopen om even een maandje mee door te komen, om daarna een RX580 te kopen? (ik zag op marktplaats een 8800GTX voor 20 euro, of bijvoorbeeld een 30 euro kaartje van de lokale elektronica winkel?) Of is het juist dan weer beter om een nieuwe generatie kaart te kopen (VEGA?). Is er iets bekend over de vooruitzichten van de levertijd?

Aangezien elke euro maar 1x uitgegeven kan worden, wil ik het graag goed doen :)

Bedankt voor alle hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonerhead
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2024
Same, zit in dezelfde situatie. Ik ga dit topic even volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Een 1060 is een goed alternatief voor een 580, maar die prijzen zijn ook redelijk gestegen door het tekort aan amd kaarten.

Je zou ook tijdelijk een gtx 970 via de v&a kunnen halen, voor fhd nog een prima kaart, en upgrade t.o.v. Je 7950.
Als de amd kaarten weer verkrijgbaar zijn kan je de 970 voor dezelfde prijs weer verkopen.
Of deze houden totdat je je gehele systeem gaat vervangen en je oude met 970 verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je tot nu toe tevreden bent over de 7950 zou je naar een gebruikte HD 7950/7970, R9 280/280X/285/380/380X kunnen kijken. Die zou je 2e hands , op de laatste 2 na, voor minder dan €100 moeten kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
Yep zeker in deze tijd vervangen. Hoe de prijs van de 970 is weet ik niet. Maar als ik naar de prijs kijk van de r9 290 kon ik voor het zelfde bedrag vrijwel een nieuwe kopen 1 a 2 jaar geleden. Als de 580 weer normaal voorradig is zullen ook de 2de hands prijzen van de 290/970 een flink stuk zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb op het moment een 8800GTS uit 2006 erin, grote kans dat ik het hier even mee uithoudt tot er iets meer bekend is met betrekking tot de gekte op dit moment. (gamen gaat niet echt lukken, dat klopt ;) )

Ik heb het een en ander gezocht op het internet, maar klopt het dat er nog veel vraagtekens zijn bij de Vega kaarten? Ik lees dat er twee series komen, een high-end 10 GPU, en een lagere 11-chip. Waarbij de 10-chip series de bakbeesten van de serie moeten worden die waarschijnlijk qua prijs ook niet haalbaar zijn. De 11-chip zou dan de opvolger worden van de RX570 en RX580, maar deze zouden pas mogelijk volgend jaar uitkomen?

Is er iets meer bekend over de laatste details? Is het bijvoorbeeld de verwachting dat met de release van de Vega serie de aandacht van de miners zou gaan verschuiven (waardoor er weer aanbod verschijnt)?
Pagina: 1