Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modem/router van ISP vervangen door router.

Pagina: 1
Acties:

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-11 17:35

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
He Tweakers,

Ik een multifunctioneel gebouw ben ik bezig met het aanleggen van een netwerkje, om het bestaande te vervangen. Het gaat om een router (Mikrotik Cloudrouter), een aantal servers en een aantal accespoints.

De oude situatie was de normale adsl modem/router van Telfort(P-2812HNU-F1) die het wifi verzorgde voor het hele gebouw(lees voor de ontvangstruimte). Ook zorgt deze voor IPTV met zo'n settopbox en de telefonie.
Hier hing een klein switchje aan.

Nu heb ik het netwerk grotendeels klaar. De Cloudrouter is zo ingesteld dat deze gewoon een dhcp IP krijgt van het modem van Telfort, waarvan hij denkt dat het het WAN IP is. Al het apparatuur hangt ook al achter de cloudrouter, behalve die nog een poort nodig hebben om te werken (Kassa, alarmsysteem, etc.) Deze hangen nog aan het modem van telfort. Ook zijn er Vlans ingesteld voor gast en personeel verkeer.

Nu wil ik het modem in bridge zetten en de routerfunctie laten overnemen door de Cloudrouter.
Toen ik dat vanmiddag deed, werkte de telefonie niet meer net als de IPTV. De Cloudrouter kreeg gewoon het WAN IP van Telfort en internet toegang werkte zoals voorheen.

Nu heb ik gelezen dat de IPTV niet meer werkt via Vlans, maar dat hij gewoon een DHCP adres krijgt en zo zijn IPTV. Zou je dit dan op een of andere manier moeten routen via vlans?

Klopt het dat met de bridge mode telefonie uitgeschakeld wordt?

Hoe zou ik dit werkend kunnen krijgen?

Nick

Verwijderd

Klopt voor wat betreft telefonie.
Om VoIP te laten werken heb jij een IP adres nodig. En omdat de moden in bridge staat (dus gewoon lekker dom alles doorsluizen vanuit het internet naar de Mikrotik), gaat alles transparant en voorbij de VoIP module in de modem.

Oplossing: Losse VoIP ATA kastje nemen en die in de Cloudrouter doen. Maar ik weet niet op je de SIP server gegevens van Telfort krijgt met naam / wachtwoord.

Andere remedie: Gewoon Telfort modem weer in normale router functie zetten. Ja, je krijgt dubbele NAT, maar misschien valt het wel mee, en werkt alles.

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:27:
Klopt voor wat betreft telefonie.
Om VoIP te laten werken heb jij een IP adres nodig. En omdat de moden in bridge staat (dus gewoon lekker dom alles doorsluizen vanuit het internet naar de Mikrotik), gaat alles transparant en voorbij de VoIP module in de modem.

Oplossing: Losse VoIP ATA kastje ne......
Aaah oke, zoiets dacht ik al. Dat is wel jammer, ik heb net gelezen dat telfort hun SIP gegevens niet verstrekken aan klanten.. dus dat wordt hem al niet. Dat leek me wel een hele mooie optie. Misschien is het dan handig om een andere provider te zoeken, die dit wel ondersteund?

Je tweede optie is ook wel een idee. Ik heb gister alles getest met dubbele nat(portforwards op modem en cloudrouter), alleen werkte de nat de helft van de keren wel en dan weer niet. Ik heb gewoon het liefst dat de cloudrouter dit volledig overneemt.

Nick

Verwijderd

XS4ALL heeft geen beperkingen, en alle SIP adressen en gegevens staan op hun website. Provider is wel duurder, maar wel stabieler, en staat open voor "exotische" configuraties. De helpdesk werkt ook niet met scripts etc....

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wat je zoekt is een modem welke ook enkel als modem functioneert op je xDSL lijn.
Een Cisco 887VA kan dit en ook Draytek heeft er 1 in het assortiment zitten.

Wat je dan krijgt is dat de VLAN's (4 voor IPTV en 34 voor Internet bij Telfort) via xDSL binnenkomen op het modem en deze via ethernet naar je Mikrotik gaan. Je Mikrotik kan dan via VLAN34 het WAN IP verkrijgen en je internetverkeer routeren.

De STB kun je untagged in VLAN4 plaatsen om zodoende een IP adres te verkrijgen van de DHCP servers binnen het iTV domein van KPN (/Telfort/XS4ALL). Bij een 887VA kun je natuurlijk ook een van de 4 FastEthernet poorten in VLAN4 plaatsen zodat IPTV niet eens naar/door je Mikrotik hoeft.

Ik heb dit al een tijdje zo draaien thuis. Ik heb zelf XS4ALL waarbij ik de FritzBox! (voor VoIP) gewoon in het LAN kan plaatsen, in jouw geval dus achter de Mikrotik.

Hier de config die ik gebruik voor de Cisco 887VA (i.c.m. XS4ALL dus):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
!
no spanning-tree vlan 4
no spanning-tree vlan 6
!
!
controller VDSL 0
 firmware filename flash:VA_A_38k1_B_38h_24g1.bin
 sra
!
!
bridge irb
!
!
!
!
interface Ethernet0
 no ip address
!
interface Ethernet0.4
 encapsulation dot1Q 4
 bridge-group 1
 bridge-group 1 spanning-disabled
!
interface Ethernet0.6
 encapsulation dot1Q 6
 bridge-group 2
 bridge-group 2 spanning-disabled
!
interface ATM0
 no ip address
 shutdown
 no atm ilmi-keepalive
!
interface FastEthernet0
 description TO LAN
 switchport mode trunk
 switchport trunk allowed vlan add 4,6
 no ip address
!
interface Vlan4
 description IPTV
 no ip address
 bridge-group 1
 bridge-group 1 spanning-disabled
!
interface Vlan6
 description INTERNET
 no ip address
 bridge-group 2
 bridge-group 2 spanning-disabled
!
bridge 1 protocol ieee
bridge 2 protocol ieee
!

Nadelen? Geen routed IPTV, dus ook geen 'MeerTV' op de STB (Lees: Netflix). Voor mij geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

www.google.nl

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:16:
XS4ALL heeft geen beperkingen, en alle SIP adressen en gegevens staan op hun website. Provider is wel duurder, maar wel stabieler, en staat open voor "exotische" configuraties. De helpdesk werkt ook niet met scripts etc....
Net even gechecked, xs4all kan niet leveren op deze postcode.. Telfort levert op het moment 12/0,5 Mb/s, dus of telfort moet sneller kunnen leveren op deze postcode of we gaan naar een andere provider.

Edit: net een postcodecheck gedaan, er kan hier max 12MB/s geleverd worden. Een andere postcodecheck geeft aan dat er max. 30MB/s geleverd kan worden... Wat moet je nu geloven dan 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door nickxofficial op 20-06-2017 12:01 ]

Nick

Verwijderd

Allemaal "theorie" en marketing praat. 12 Mbit is ADLS 1, met ADSL 2 zijn hogere snelheden te halen. Alleen wat er werkelijk uit komt.....

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:28:
Wat je zoekt is een modem welke ook enkel als modem functioneert op je xDSL lijn.
Een Cisco 887VA kan dit en ook Draytek heeft er 1 in het assortiment zitten.

Wat je dan krijgt is dat de VLAN's (4 voor IPTV en 34 voor Internet bij Telfort) via xDSL binnenkomen op het modem en deze via ethernet naar je Mikrotik gaan. Je Mikrotik kan dan via VLAN34 het WAN IP verkrijgen en je internetverkeer routeren.

De STB kun je untagged in VLAN4 plaatsen om zodoende een IP adres te verkrijgen van de DHCP servers binnen het iTV domein van KPN (/Telfort/XS4ALL). Bij een 887VA kun je natuurlijk ook een van de 4 FastEthernet poorten in VLAN4 plaatsen zodat IPTV niet eens naar/door je Mikrotik hoeft.

Ik heb dit al een tijdje zo draaien thuis. Ik heb zelf XS4ALL waarbij ik de FritzBox! (voor VoIP) gewoon in het LAN kan plaatsen, in jouw geval dus achter de Mikrotik.

Nadelen? Geen routed IPTV, dus ook geen 'MeerTV' op de STB (Lees: Netflix). Voor mij geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.
Dus als ik het goed begrijp heb je een Cisco 887VA die het adsl omzet en voor je internet zorgt. Daar heb je je modem van je provider achter gehangen, die voor VoIP zorgt?

In principe zou dat hier ook wel kunnen, alleen heb ik het budget niet om nog meer apparatuur aan te schaffen.. Een VoIP ATA kastje van een paar tientjes zou nog kunnen, maar veel meer niet.

Nu ik het modem van telfort in bridge heb gezet, kreeg de mikrotik gewoon het WAN IP van telfort. Krijgt de mikrotik dan Vlan 34 untagged binnen en Vlan 4 tagged? Hoe moet ik dat zien?

Het modem heeft nu poort 4 voor IPTV en de rest voor internet. Deze routing kun je wel aanpassen in het modem. Je ziet dan ook dat hij Vlan 4 doorgeeft op poort 4 en Vlan 34 op de andere poorten.

Routed IPTV hoeft om mij ook niet. 'MeerTV' is niet nodig in het gebouw :)

Nick

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

nickxofficial schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:12:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je een Cisco 887VA die het adsl omzet en voor je internet zorgt. Daar heb je je modem van je provider achter gehangen, die voor VoIP zorgt?
Nee, de 887VA is puur doorgeefluik, 2 draads IS/RA in, Ethernet uit. Modem van de provider (FritzBox! in dit geval) staat in het LAN in 'IP Client mode' puur vanwege de ATA/VoIP functionaliteit.

Mijn situatie is:
IS/RA -> 887VA -> ASA5505 -> Switch -> FritzBox!

Waarbij de ASA5505 router/firewall/VPN-Gateway is.
In principe zou dat hier ook wel kunnen, alleen heb ik het budget niet om nog meer apparatuur aan te schaffen.. Een VoIP ATA kastje van een paar tientjes zou nog kunnen, maar veel meer niet.
Marktplaats, voor 50€ worden ze soms al aangeboden. Aan een VoIP ATA heb je niets omdat Telfort de benodigde gegevens niet vrijgeeft, vandaar dat je de ExperiaBox in je LAN moet plaatsen om zodoende gebruik te kunnen maken van VoIP. Ik weet trouwens niet of Telfort tegenwoordig nog gebruik maakt van VLAN7 voor VoIP, bij XS4ALL gaat dit over VLAN6 (Internet VLAN).
Nu ik het modem van telfort in bridge heb gezet, kreeg de mikrotik gewoon het WAN IP van telfort. Krijgt de mikrotik dan Vlan 34 untagged binnen en Vlan 4 tagged? Hoe moet ik dat zien?
Ik weet niet hoe het Telfort modem standaard omgaat met bridged mode en hoe hij de VLAN's uitspuugt richting de Mikrotik.
Het modem heeft nu poort 4 voor IPTV en de rest voor internet. Deze routing kun je wel aanpassen in het modem. Je ziet dan ook dat hij Vlan 4 doorgeeft op poort 4 en Vlan 34 op de andere poorten.
Let er wel even op dat je over VLAN34 maar één verbinding op kunt zetten, ondanks dat je meerdere poorten beschikbaar hebt. Deze verbinding laat je dus opzetten door je Mikrotik welke NAT doet en gateway is voor je LAN.
Routed IPTV hoeft om mij ook niet. 'MeerTV' is niet nodig in het gebouw :)
Idd, genoeg devices hier die Netflix kunnen praten :P

www.google.nl

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:24:
[...]

Nee, de 887VA is puur doorgeefluik, 2 draads IS/RA in, Ethernet uit. Modem van de provider (FritzBox! in dit geval) staat in het LAN in 'IP Client mode' puur vanwege de ATA/VoIP functionaliteit.

Mijn situatie is:
IS/RA -> 887VA -> ASA5505 -> Switch -> FritzBox!

Waarbij de ASA5505 router/firewall/VPN-Gateway is.

[...]

Marktplaats, voor 50€ worden ze soms al aangeboden. Aan een VoIP ATA heb je niets omdat Telfort de benodigde gegevens niet vrijgeeft, vandaar dat je de ExperiaBox in je LAN moet plaatsen om zodoende gebruik te kunnen maken van VoIP. Ik weet trouwens niet of Telfort tegenwoordig nog gebruik maakt van VLAN7 voor VoIP, bij XS4ALL gaat dit over VLAN6 (Internet VLAN).

[...]
Ik weet niet hoe het Telfort modem standaard omgaat met bridged mode en hoe hij de VLAN's uitspuugt richting de Mikrotik.

[...]

Let er wel even op dat je over VLAN34 maar één verbinding op kunt zetten, ondanks dat je meerdere poorten beschikbaar hebt. Deze verbinding laat je dus opzetten door je Mikrotik welke NAT doet en gateway is voor je LAN.

[...]

Idd, genoeg devices hier die Netflix kunnen praten :P
Ah oke! Die stap met je router miste ik even ;)

Nee dat zou dan indd niet mogelijk zijn, tenzij we naar XS4ALL verhuizen wat ook geen optie is.

Aangezien ik met een bedrijf zit kan ik niet zomaar tweedehands spul aanschaffen helaas.

Ik beschik trouwens niet over een ExperiaBox, maar over de ZyXEL P-2812HNU-F1.
Deze geeft je wel meerdere opties met het bridgen. Keuze uit Ethernet, IPTV, VoIP en ADSL. Toen ik probeerde alleen ethernet op bridge te zetten, functioneerde helemaal niks meer.

Nick

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
Het fundamentele probleem is dat hij dan zeer waarschijnlijk enkel VLAN 34 untagged bridged, ipv. een trunk van meerdere VLANs (i.e. alles na de PPPoA-laag).

Het zou me verbazen als je dat voor elkaar krijgt met de P2812 met default firmware (er is wel OpenWRT voor, maar dat is enigzins een avontuur).

Je hebt het simpelste modem nodig dat de VLANs tagged kan uitspugen. Telefonie regel je (enkel) met een originele Telfort-modemrouter, de rest kan naar de MikroTik.

Welke dat is? Geen idee.

Ergens op het MikroTik-forum loopt een draadje over SFP-modules voor VDSL, dat is op de lange termijn ook interessant, al leek het momenteel nog verre van bruikbaar

EDIT: Hier. Schijnt toch positiever dan ik dacht, maar kost alsnog ~100 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Thralas op 20-06-2017 21:38 ]

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Hmm ja lastig dan weer.

Hij zal nog wel in gebruiksleen zijn bij telfort, dus durf ik er geen ander firmware op te flashen...

Dus moet ik opzoek naar een modem die met Vlans om kan gaan, even zoeken dus ;)

Wauw, dat dat nu ook al bestaat.. in zo'n kleine module!

Nick

Pagina: 1