Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf 2e handse mountainbike

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• barrybaksteen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 12:09
Dag mede tweakers,

Op het moment ben ik in het bezit van een 3e handse mountainbike met enkele gebreken. Reparatie loont zich niet, dus ben ik op zoek naar een andere 2e handse mountainbike.

Ik ben nog een beginner, dus een luxe carbon mtb hoeft van mij (nog) niet. Technisch moeilijke parcours waag ik mij nog niet aan.

Vandaag kwam ik de volgende advertentie tegen:

http://link.marktplaats.nl/m1176192178

Nu heb ik eens gegoogled en kom tot de conclusie dat het wel een redelijke mtb is voor relatief weinig geld:
- Goed merk: Geen aldi fiets;
- merkonderdelen: Shimano onderdelen
- Technisch in goede staat (als ik de verkoper op zijn blauwe ogen mag geloven)

Wat is jullie mening hierover? Langsgaan om te proefrijden of toch maar laten staan?

Ik hoor graag :)

Beste antwoord (via barrybaksteen op 20-06-2017 15:56)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 23:49
Beter een '96 Cannondale dan een fiets van dit millennium. Die oude Cannondales zijn (bijna) niet kapot te krijgen. Met XT M739 afbouw altijd een goede keuze. LX zou ik laten staan. Hou wel rekening dat zo'n fiets wel goed onderhouden moet zijn, ook goede oude onderdelen slijten. Zorg als je zo'n fiets goed wil houden, dat je de onderdelen niet vervangt door nieuw prut. Een NOS ketting zit snel op de € 30. Achterpion snel op € 75 en voorbladen gaan snel naar de € 125. Als je dit in acht neemt, een '96 Cannondale voor € 150 - € 250 in nieuwstaat ga je dus niet treffen. Maar als je hem weer in nieuwstaat brengt, gaan ze minder snel stuk dan nieuwere fietsen die het dubbele kosten.

Enige echt vervelende punt bij de vintage Cannondales zijn de Headshok voorvorken. Die moet je eigenlijk elk jaar nieuw in het vet doen. Anders gaan de lagers van je af. Gros van de gebruikers vind het te moeilijk / te veel werk. Zie nog maar eens een servicepunt te vinden als de lagers stuk zijn.....

Probleem met veel moderne fietsen is dat ze voor een paar jaar gemaakt worden. Ze zijn lichter, niet alleen door gebruik van lichtere materialen, maar meestal door te veel weg halen van materiaal. Constructies worden brosser, frames die stijfheid verliezen etc. In mijn opinie kan je dan beter leren MTB-en op een oersterk robuuste zwaardere retro, dan een miskoop doen met een nieuwere te goedkope lichtere fiets met slechtere afbouw. Als je de hobby leuk gaat vinden, ga je er vanzelf meer budget voor vrij maken en dan komt er vanzelf wat nieuwers / beters voor terug. Dat kost geld en heb je niet onder de € 500,-. En leer zelf sleutelen ;)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Alle reacties

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16
Volgens mij aardig vintage
Is je budget rond die prijs?

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:07

Typhone

Who Dares Wins

Dat soort fietsen zou ik ook niet zomaar nemen. Let erop dat er zo links en rechts behoorlijke krachten op komen te staan. Framebreuk is meteen einde fiets en weg 250 euro.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 15:35
Typhone schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:20:
Dat soort fietsen zou ik ook niet zomaar nemen. Let erop dat er zo links en rechts behoorlijke krachten op komen te staan. Framebreuk is meteen einde fiets en weg 250 euro.
Ik heb een cadex van pak m beet 25 jaar oud en die heeft onder mijn bewind al behoorlijk wat doorstaan. Een framebreuk verwacht ik niet of wel, wie zal het zeggen. Ik denk dat daar bij die Cannondale ook niets over te zeggen valt. Tenzij de eigenaar er wekelijks de Ardennen mee is doorgedendert.

Ik mis het bouwjaar.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 15:35
https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=8

Dit is ook een zeer nette fiets voor 180 Euro. XT afgemonteerd, volledig Carbon en T1 aluminium voorvork (werd in profwedstrijden gebruikt destijds).

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Verwijderd

Sowieso zijn mountainbikes altijd een risico. Wie wat hoe er mee gefietst is...

Maar even over die eerste fiets, ik zie dat twee van de voortandwielen heel erg versleten zijn, dus die moeten (binnenkort) vervangen worden. Als je het goed doet dan moet je ook meteen de ketting, de cassette en eventueel derailleur vervangen. Ik denk dat die fiets geen 250 euro waard is, want de staat is er niet naar. Eerder 150 euro en als 'ie inderdaad uit 96 komt, dan misschien maar 50 euro. Het is een beetje wat de gek er voor geeft.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 22:54
Mijn 0.02$.. Ik begin niet meer aan een tweede handse. Ik heb al een tweede handse gehad en die was (bij nader inzien) al versleten toen ik hem kocht. Nu 175, euro lichter schakelt ie pas zoals hij hoort te schakelen. Ik overweeg een racefiets en dat gaat zeker een nieuwe worden.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • Beste antwoord

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 23:49
Beter een '96 Cannondale dan een fiets van dit millennium. Die oude Cannondales zijn (bijna) niet kapot te krijgen. Met XT M739 afbouw altijd een goede keuze. LX zou ik laten staan. Hou wel rekening dat zo'n fiets wel goed onderhouden moet zijn, ook goede oude onderdelen slijten. Zorg als je zo'n fiets goed wil houden, dat je de onderdelen niet vervangt door nieuw prut. Een NOS ketting zit snel op de € 30. Achterpion snel op € 75 en voorbladen gaan snel naar de € 125. Als je dit in acht neemt, een '96 Cannondale voor € 150 - € 250 in nieuwstaat ga je dus niet treffen. Maar als je hem weer in nieuwstaat brengt, gaan ze minder snel stuk dan nieuwere fietsen die het dubbele kosten.

Enige echt vervelende punt bij de vintage Cannondales zijn de Headshok voorvorken. Die moet je eigenlijk elk jaar nieuw in het vet doen. Anders gaan de lagers van je af. Gros van de gebruikers vind het te moeilijk / te veel werk. Zie nog maar eens een servicepunt te vinden als de lagers stuk zijn.....

Probleem met veel moderne fietsen is dat ze voor een paar jaar gemaakt worden. Ze zijn lichter, niet alleen door gebruik van lichtere materialen, maar meestal door te veel weg halen van materiaal. Constructies worden brosser, frames die stijfheid verliezen etc. In mijn opinie kan je dan beter leren MTB-en op een oersterk robuuste zwaardere retro, dan een miskoop doen met een nieuwere te goedkope lichtere fiets met slechtere afbouw. Als je de hobby leuk gaat vinden, ga je er vanzelf meer budget voor vrij maken en dan komt er vanzelf wat nieuwers / beters voor terug. Dat kost geld en heb je niet onder de € 500,-. En leer zelf sleutelen ;)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• barrybaksteen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 12:09
Dag allen,

Bedankt voor de feedback. Ik zal deze aan mij voorbij laten gaan, je zou niet zeggen dat deze fiets mogelijk al 21 jaar oud is. (Dat zegt nog niets natuurlijk)

Ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven, aangezien ik nog een "beginner" ben. Later kan ik alsnog besluiten om een andere aan te schaffen.
Pagina: 1