Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Hallo allemaal!

Heb gisteren een DL380-G6 opgehaald van Marktplaats, met 2 xeons en 32GB ram voor 70 euro, erg goeie deal! alleen zaten er helaas geen disks bij (Wel caddies), nu is mijn vraag, wat voor disks kan ik het beste voor deze server kopen? Het kunnen het best wel SAS schijfjes zijn, daar was ik al wel achter, maar moeten dit dan persé HP certified schijven zijn oid?

Mvgr, Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nee, in principe moet iedere standaard SAS schijf op de ingebouwde P410(i) werken, zeker in een G6. Eventueel kan je er zelfs laptopschijven in doen en daar een array van bouwen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 19-06-2017 21:30 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Probeer dan wel dezelfde schijven te nemen (type/serie). Persoonlijk heb ik niet heel goede ervaringen met non-hp onderdelen in een hp server als het echt stabiel moet zijn (24/7 server), maar voor home lab oid prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat de beste schijven voor said server zijn hangt vooral af van je eigen wensen, eisen, en budget.

Zo'n server vreet zo'n beetje alle 2,5" SATA en SAS disks die je 'm voert en omdat het om een 2e hands speeldoos gaat, lijkt me dat je niet afhankelijk bent van een supportcontract.

Qua controller, wat wil je er mee gaan doen? Zo'n P410 is een prima controller *tenzij* je ZFS wilt doen of de disks 1:1 in een willekeurige andere doos wilt kunnen stoppen en door wilt kunnen draaien. Dan kun je best die controller d'r uit trekken en vervangen door een HBA en software RAID doen. (Hoe dan ook vind ik software RAID een prettiger alternatief dan hardware maar da's een heel andere discussie.)

Ook zinvol is te kijken of je aan de laatste SPP (Support Pack for Proliant Servers) kunt komen met recente BIOS en ILO updates. Da's fijn. Fixt in de regel wat eigenaardigheden en bugs. :) (Ding kun je alleen bij HP downloaden met een actief support contract dus je zult creatief moeten zijn.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

2.5" SAS disks moeten werken, liefst dual port SAS disks :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Wim-Bart schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:24:
Zolang er geen dual-port backplane in zit heeft dat weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:24:
Totaal nutteloos in een hobbydoos.
Je kunt d'r echt prima stock 2,5" SATA diskjes in duwen.

Zelfde formaat is wel handig maar veel meer eisen hoef je d'r niet aan te hebben al hangt dat nogal af van wat TS precies met die doos gaat doen.

Gaat 'ie er privé productie op draaien, zijn er andere wensen en eisen dan als alle data die er op staat volstrekt vervangbaar is en hooguit een paar lab vm's om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nielson schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:29:
[...]
Zolang er geen dual-port backplane in zit heeft dat weinig nut.
Ken ze alleen maar met dualport backplanes, maar tja, misschien omdat we die altijd bestellen :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@MaxTheKing
Een thuisservertje heeft niets met Professional Networking & Servers te maken. Move naar Opslagtechnologie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
spone schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:30:
Nee, in principe moet iedere standaard SAS schijf op de ingebouwde P410(i) werken, zeker in een G6. Eventueel kan je er zelfs laptopschijven in doen en daar een array van bouwen ;)
Heb er inderdaad nu een 1tb SSHD'tje uit mijn laptop in, echter is deze niet vooruit te branden zo traag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:20:
Wat de beste schijven voor said server zijn hangt vooral af van je eigen wensen, eisen, en budget.

Zo'n server vreet zo'n beetje alle 2,5" SATA en SAS disks die je 'm voert en omdat het om een 2e hands speeldoos gaat, lijkt me dat je niet afhankelijk bent van een supportcontract.

Qua controller, wat wil je er mee gaan doen? Zo'n P410 is een prima controller *tenzij* je ZFS wilt doen of de disks 1:1 in een willekeurige andere doos wilt kunnen stoppen en door wilt kunnen draaien. Dan kun je best die controller d'r uit trekken en vervangen door een HBA en software RAID doen. (Hoe dan ook vind ik software RAID een prettiger alternatief dan hardware maar da's een heel andere discussie.)

Ook zinvol is te kijken of je aan de laatste SPP (Support Pack for Proliant Servers) kunt komen met recente BIOS en ILO updates. Da's fijn. Fixt in de regel wat eigenaardigheden en bugs. :) (Ding kun je alleen bij HP downloaden met een actief support contract dus je zult creatief moeten zijn.)
Mijn idee was gewoon 2 identieke schijfjes te kopen en dan een RAID 1 array op te bouwen, voor redundantie, het word wel mijn "main" server zegmaar, dus hij zal ook als router functioneren, en mijn website hosten, databescherming is dus wel belangrijk!

Bios zit al op de laatste versie, kon ik gelukkig via de FTP van muffnet binnen harken (Moderator van /r/homelab)

[ Voor 4% gewijzigd door MaxTheKing op 20-06-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MaxTheKing schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:19:
[...]

Mijn idee was gewoon 2 identieke schijfjes te kopen en dan een RAID 1 array op te bouwen, voor redundantie, het word wel mijn "main" server zegmaar, dus hij zal ook als router functioneren, en mijn website hosten, databescherming is dus wel belangrijk!
Als databescherming belangrijk is, kijk eens naar ZFS.
Wil je geen aparte NAS, installeer Proxmox op die machine met ZFS als onderlaag. :)
(Toss dan wel die P410 de prullenbak in en vervang 'm door een HBA.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
unezra schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:40:
[...]

Als databescherming belangrijk is, kijk eens naar ZFS.
Wil je geen aparte NAS, installeer Proxmox op die machine met ZFS als onderlaag. :)
(Toss dan wel die P410 de prullenbak in en vervang 'm door een HBA.)
Aparte NAS heb ik al, een synology met een raid 1 array

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MaxTheKing schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:20:
[...]

Aparte NAS heb ik al, een synology met een raid 1 array
Allrighty.
Waarom zet je dan niet 2 disksjes met Proxmox in RAID1 op dat ding (al dan niet met ZFS maar dat bied weinig voordelen als je echt enkel een hypervisor draait) en zet je al je vm's op je NAS?

Werkt als een malle. NFS aanzetten op NAS, al je data op je NAS laten staan en een hypervisor (mag ook ESXi of iets anders zijn maar dat bied in de gratis versies aanzienlijk minder mogelijkheden) op je DL380.

Overigens, de herrie is je vast al opgevallen maar check ook het stroomverbruik van dat ding. Die dingen doen in regulier bedrijf 200, 225W. Niet erg als je daar op bedacht bent, wel erg als je na een jaar een heftige naheffing krijgt waar je niet op had gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxTheKing
unezra schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:42:
[...]

Allrighty.
Waarom zet je dan niet 2 disksjes met Proxmox in RAID1 op dat ding (al dan niet met ZFS maar dat bied weinig voordelen als je echt enkel een hypervisor draait) en zet je al je vm's op je NAS?

Werkt als een malle. NFS aanzetten op NAS, al je data op je NAS laten staan en een hypervisor (mag ook ESXi of iets anders zijn maar dat bied in de gratis versies aanzienlijk minder mogelijkheden) op je DL380.

Overigens, de herrie is je vast al opgevallen maar check ook het stroomverbruik van dat ding. Die dingen doen in regulier bedrijf 200, 225W. Niet erg als je daar op bedacht bent, wel erg als je na een jaar een heftige naheffing krijgt waar je niet op had gerekend.
Dat zou inderdaad kunnen, weet alleen niet of de nas dat heel erg leuk gaat vinden, is geen erg krachtig ding namelijk, een ds215j met 2x wd red, en hij fungeert ook als downloadserver en centrale opslag hier thuis, dus de performance moet nog wel een beetje oké blijven zegmaar :P

Stroomverbruik valt me nog mee, heb er nu één CPU in, en één hdd, idle zit op zo'n 65 watt.

[ Voor 4% gewijzigd door MaxTheKing op 20-06-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MaxTheKing schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:46:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, weet alleen niet of de nas dat heel erg leuk gaat vinden, is geen erg krachtig ding namelijk, een ds215j met 2x wd red, en hij fungeert ook als downloadserver en centrale opslag hier thuis, dus de performance moet nog wel een beetje oké blijven zegmaar :P
Dat zal zo'n vaart niet lopen tenzij je echt heel wilde dingen met je vm's gaat doen maar gezien de setup is het op zijn minst het uitproberen waard. Sure, het zal niet zo snel zijn als lokale storage maar als je die snelheid niet nodig hebt...
Stroomverbruik valt me nog mee, heb er nu één CPU in, en één hdd, idle zit op zo'n 65 watt.
Da's nog redelijk netjes inderdaad. Die 32G geheugen maakt dat 'ie ook wat minder verbruikt dan de 72G 2x 4-core 6x SAS bakken die ik hier in mijn thuislab heb staan. (Vanwege de herrie en het stroomverbruik staan die ook niet 24/7 aan maar alleen als ik ze nodig heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
unezra schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:09:
[...]

Dat zal zo'n vaart niet lopen tenzij je echt heel wilde dingen met je vm's gaat doen maar gezien de setup is het op zijn minst het uitproberen waard. Sure, het zal niet zo snel zijn als lokale storage maar als je die snelheid niet nodig hebt...

[...]

Da's nog redelijk netjes inderdaad. Die 32G geheugen maakt dat 'ie ook wat minder verbruikt dan de 72G 2x 4-core 6x SAS bakken die ik hier in mijn thuislab heb staan. (Vanwege de herrie en het stroomverbruik staan die ook niet 24/7 aan maar alleen als ik ze nodig heb.)
Ja precies, de hoofdreden dat ik deze heb gekocht is dat ik de mogelijkheid heb om Plex media te transcoden, gaat met mijn huidige Optiplex XE bakkie niet echt namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

MaxTheKing schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:38:
[...]
Ja precies, de hoofdreden dat ik deze heb gekocht is dat ik de mogelijkheid heb om Plex media te transcoden, gaat met mijn huidige Optiplex XE bakkie niet echt namelijk.
Da's volgens mij vooral CPU bound, niet IO bound.

Kortom, nog steeds de moeite waard NFS aan te steken op je NAS en met een hypervisor je vm's via NFS te draaien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxTheKing
Heb via via al 8x HP 72GB 15k sas schijfjes op de kop kunnen tikken voor 50 euro! :)
Pagina: 1