Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 902865

Topicstarter
Begin september begint het echte werk en daar hoort natuurlijk ook een bijpassende laptop bij. Maar welke moet het nou worden. Ik heb het tot nu toe kunnen verkleinen tot deze drie laptops van Dell:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell XPS 13 9360-KX17J€ 1.679,-€ 1.679,-
1Dell XPS 13 9360-P54G€ 0,-€ 0,-
1Dell XPS 15 9560-NGG9X€ 1.714,50€ 1.714,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.393,50

De Dell XPS 13 9360-P54G is een plaats houder omdat ik niet de laptop van Dell's eigen website kon vinden met Ubuntu en de Intel i7-7650U welke dan dus nog maar €1579 kost. Hierop zet ik dan zelf nog Windows 10. Deze is dus met 16GB RAM en 512GB SSD ruimte i.p.v. wat er in de Pricewatch staat.

Ook de prijs van de Dell XPS 13 9360-KX17J klopt niet helemaal omdat ik deze nog gezien heb bij Amazon voor €1490. Echter wel met UK stopcontact en moet er moet dus een EU adapter bij gekocht worden. Deze kosten geloof ik €60 bij Dell maar gezien de site van Dell zo'n rotzooi is kan ik niet met honderd procent zekerheid zeggen of ik de goede heb gevonden.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik ben van plan deze laptop te gebruiken voor mijn HBO-ICT studie aan het Saxion in Enschede. De richtig die ik dan op wil gaan is Software Engineering, maar nu weet ik alleen niet of je hier ook mee komt met een Intel U-series processor of dat je toch echt een HQ-series nodig gaat hebben. Gezien dit geen Technische Informatica is en dus hoogstwaarschijnlijk geen beest van een pc nodig gaat hebben.

Mocht een lichte en zuinige laptop toch de betere keuze zijn dan is remote desktop ook nog een optie.

Natuurlijk is een beetje gamen ook wel leuk op Lan-party's maar zeker niet een noodzaak gezien de laptop op de eerst plaats toch echt wel voor de studie is. En daarbij zijn de spellen die ik speel toch wel wat ouder zoals Skyrim of 2D zoals Factorio of Rimworld. Maar misschien veranderd die smaak in de toekomst nog wel.

Windows 10 wordt toch wel mijn OS naar keuze en het meeste wat hiermee gedaan wordt is waarschijnlijk programmeren in C++ en Java (denk aan Android etc.) dus niet het meest intensieve qua taken maar ik stel een 'smooth experience' wel zeer op prijs.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik ben bereidt er €1600~€1750 aan uit te geven. Zou er een heel erg goede reden zijn om er meer aan uit te geven dan kan dit bedrag ook nog wel met honderd euro worden verhoogd. Maar natuurlijk heb ik dat liever niet.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Het is voor mijn HBO studie en ik moet deze laptop dus eerst nog in de bus meezeulen en daarna nog op de campus dus ik neem liever geen 17" gaming monster mee op mijn rug.

Qua accuduur moet de laptop toch minimaal 2 à 3 uur zonder oplader kunnen, niet dat er geen stopcontacten daar zijn maar het maakt het toch wel gemakkelijk als je twee uurtjes rustig buiten kan werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Zoals te zien is aan de lijst die ik tot nu toe heb, gaat mijn voorkeur toch wel uit naar een Dell laptop. Maar ik sta natuurlijk altijd open voor onderbouwde suggesties. Zolang het maar niet van die 'gamery' plastic gedrochten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:03
Bij ons op de ICT opleiding maakt het vrij weinig uit wat voor laptop je gebruikt. Ik heb klasgenoten met dikke alienware's en ik heb klasgenoten met laptops met de naam waarvan je niet eens wist dat het een merk was. Iedereen komt mee, je werkt bijna alleen in IDE's. Voordeel heb je als je een SSD hebt en een goede processor maar daar blijft het ook bij.

Tldr; kies gewoon wat je wilt. Het maakt echt amper iets uit. Als je wilt gamen moet je gewoon een dedicated videokaart in de laptop hebben zitten.

Gebruik zelf een XPS 15 9530.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsht
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-05-2024
Wat BSOD baby zegt klopt, het maakt niet zo heel veel uit, maar liever een i5 dan een i3/pentium/celeron en het is belangrijk dat er een snelle SSD in zit. Daarnaast zou ik je willen adviseren om een degelijk scherm te kiezen (vooral niet te klein!). Je zit straks langere tijd op een dag aan die laptop te werken en als het scherm dan van mindere kwaliteit is dan stoort je dat dus vaak. Volgens mij kun je voor ~700 al een prima laptop vinden. De overige ~1000 van je budget zou je kunnen gebruiken om een desktop te kopen voor thuis voor games of wat dan ook.

--bron: Ik ben docent bij Fontys ICT Software Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

Volgens mij kom je prima weg met een goedkope laptop. Ik vind 1600 euro een hoop geld, maar als het je primaire computer wordt is het nog enigszins te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik zou inderdaad een laptop kopen met iets mindere specs, en daarnaast een desktop voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Wat ik zag destijds op school(2008-2012) dat de gene met de bakbeesten nogal vaak accuproblemen hadden. Zo n desktop replacement laptop die gaat in het begin wel 2-3 uurtjes op accu mee, maar na een jaar kan je daar ook wel een uurtje van aftrekken en dan wordt het wel krap. Op school vind je ook niet overal een stopcontact. Ook tijdens de lessen is het handig dat je niet per se langs de kant van de muur moet zitten omdat je laptop op een halve lading zit.

Is het een optie dat je een i5 laptop neemt van ong 500 euro en vervolgens een desktop erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-04 08:21
Ik ben zelf eerstejaars student HBO-ICT SE op het Saxion (ook in Enschede), dus ik kan je wel vertellen hoe en wat :)

Wat hierboven ook al meerdere keren wordt verteld, kan ik ook beamen. Er lopen hier best veel studenten rond met bakbeesten, voornamelijk dikke MSI laptops. Nadeel van deze game-laptops is dat ze continu aan de lader hangen.
In Enschede heb je op het Saxion zowat overal beschikking over een stopcontact. In grote hoorcollege-zalen zijn ze mondjesmaat te vinden, dus als je iedere les op tijd bent zou je een plek met stopcontact kunnen uitzoeken. In de lokalen waar je werkcolleges/practica hebt heb je eigenlijk altijd beschikking over tafels met stopcontacten (hierin zitten dan wel de stekkers van de veel te oude iMac's, maar die trek je er gewoon uit :+ ).

Qua specificaties kun je het heel simpel houden. Ik ben dit jaar begonnen met een Lenovo Yoga 700, met een i5 processor, 8gb RAM en een 500gb SSHD. Deze laptop kan alles makkelijk aan, maar 1 tip:
Koop een laptop met een SSD.

Je bent namelijk continu bezig in het eerste jaar met IntelliJ IDEA en Android Studio, en deze starten zoveel sneller op met een SSD. Ik heb nu een Macbook Pro 15, met een NVME SSD, en deze is een verademing met de opstarttijden en het compileren van projecten/apps.

Wat je kunt doen zijn twee dingen:
- koop een goedkopere laptop, meer in de richting van de Lenovo die ik heb gehad, maar dan met een SSD, en daarnaast een desktop om op te gamen.
- geef je budget wel uit aan een laptop met een redelijke videokaart. Jouw games kun je makkelijk draaien op de XPS 15 die je in je lijstje hebt staan, de XPS 13 waarschijnlijk niet.

Bij optie 1 zul je een stuk meer performance krijgen in je games, aangezien je bij die optie een pc kunt bouwen met een betere videokaart dan de GTX 1050 in de XPS.

Mocht je nog meer willen weten over de opleiding, zeg het maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ben redelijk druk met werk en dus had ik helaas nog geen tijd gevonden om te reageren.

Maar goed ik heb een paar dagen geleden de XPS13 QHD ontvangen en ik moet zeggen. Wanneer er gezegd wordt dat hij erg klein is, dan geloof me, dat is hij ook echt. De laptop is helaas wel teruggestuurd, had hem per ongeluk met een qwertz toetsenbord besteld *oeps*. Toch al wel een eerste indruk gehad van de laptop en ik moet zeggen dat voor zo een klein apparaat het toch wel erg indrukwekkend is.

Voor nu is het plan om de XPS15 te halen met wel het correcte toetsenbord en de desktop te gebruiken voor de echt zwaardere taken.

Iedereen bedankt voor het meehelpen denken en advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvangool
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-01-2022
Anoniem: 902865 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 01:47:
Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ben redelijk druk met werk en dus had ik helaas nog geen tijd gevonden om te reageren.

Maar goed ik heb een paar dagen geleden de XPS13 QHD ontvangen en ik moet zeggen. Wanneer er gezegd wordt dat hij erg klein is, dan geloof me, dat is hij ook echt. De laptop is helaas wel teruggestuurd, had hem per ongeluk met een qwertz toetsenbord besteld *oeps*. Toch al wel een eerste indruk gehad van de laptop en ik moet zeggen dat voor zo een klein apparaat het toch wel erg indrukwekkend is.

Voor nu is het plan om de XPS15 te halen met wel het correcte toetsenbord en de desktop te gebruiken voor de echt zwaardere taken.

Iedereen bedankt voor het meehelpen denken en advies.
Hoe is je ervaring met het aankopen en terugsturen bij Dell? Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe laptop ter vervanging van mijn HP Elitebook 8570w (aka de stoeptegel) en de XPS15 staat hoog op mijn wenslijst. Ik probeer alleen al dagen in contact te komen met Dell, maar ik vind nergens een fatsoenlijk emailadres. Dat en de slechte recensies over de gang van zaken omtrent het bestellen en leveren bij Dell maken me een beetje huiverig. Dus misschien kan jij me uit mijn lijden verlossen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@kvangool De Dell XPS 13 was gekocht bij easynotebooks.de en is dus teruggestuurd maar nog niet verwerkt en terugbetaald, dus daar moet ik nog achteraan. Maar dit ligt dus niet aan Dell.

De Dell XPS 15 heb ik wel bij Dell gekocht op 25-6, deze is al wel verwerkt maar zit nog in verzending met UPS. Dus ik zal dit later updaten als ik de XPS heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvangool
@Anoniem: 902865 Thanks! Ik ben benieuwd, ook naar hoe hij je bevalt. Voor welke setup ben je gegaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell XPS 15 9560-NGG9X€ 1.773,86€ 1.773,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.773,86

@kvangool Ik heb deze gehaald bij de Nederlandse site van Dell. Dat is dus de derde optie daar met de 97Whr batterij. Ik hoop dus dat de combinatie van een pittig grote batterij en een FHD scherm ervoor zorgt dat de accuduur lang genoeg is om makkelijk een dagje door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvangool
Anoniem: 902865 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:36:
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell XPS 15 9560-NGG9X€ 1.773,86€ 1.773,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.773,86

@kvangool Ik heb deze gehaald bij de Nederlandse site van Dell. Dat is dus de derde optie daar met de 97Whr batterij. Ik hoop dus dat de combinatie van een pittig grote batterij en een FHD scherm ervoor zorgt dat de accuduur lang genoeg is om makkelijk een dagje door te komen.
Nice! Dat is exact het model dat ik ook op het oog heb. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@kvangool Ik heb gisteren de XPS 15 ontvangen maar had toen geen tijd om het een beetje meer te testen i.v.m. de diploma uitreiking.

Maar goed nu is het dus een dagje verder en, man, wat een beest is deze laptop. Dit zal natuurlijk als geen verassing komen als je een paar reviews gezien en/of gelezen hebt. Maar toch ben ik onder de indruk ondanks de hoge verwachtingen.

Ik ga proberen te werken aan een iets meer uitgebreidere review in het weekend wanneer ik iets meer tijd heb hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvangool
@Anoniem: 902865 Ik kijk uit naar je review. Ben vooral heel benieuwd naar het scherm. Ik bewerk zelf redelijk wat foto's dus ik twijfel een beetje of ik niet voor de 4K moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981735

@Anoniem: 902865 Ik ben op dit moment ook aardig benieuwd naar hoe de laptop bevalt. Zelf ga ik volgend jaar ook HBO-ICT studeren en zat ik eraan te denken deze laptop aan te schaffen of een vernieuwde versie. Ik hoor het graag van je!
Pagina: 1