Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC/ Future Proof (VR ready?) +/- €1200,-

Pagina: 1
Acties:

• Tbeunders
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11 18:19

Tbeunders

It´s something

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een PC om vooral op te gamen. Games zoals bijvoorbeeld Arma 3, GTA, Rainbow six.
Ik zit ook te kijken naar VR, hoewel ik het binnenkort waarschijnlijk nog niet ga aanschaffen wil ik de optie wel open houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil absoluut niet meer dan €1500,- uitgeven. Ik zit nu met mijn lijst rond de €1200,- en dat vind ik wel een redelijke prijs. Maar het mag wel iets meer of minder zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een SSD en een HDD die ik meeneem, een beeldscherm en muis & toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik de optie tot VR wel open wil houden is een goeie videokaart een must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het zijn werk goed doet ben ik blij.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat op mijn kamer en omdat ik soms de pc aan laat, is het wel fijn dat die niet te veel geluid maakt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of het systeem dat ik tot nu heb samengesteld bij elkaar past en of het wel het beste is wat ik op dit moment voor die prijs kan krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 243,90€ 243,90
1MSI B250 PC Mate€ 93,-€ 93,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 94,95€ 94,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.148,84

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Welke resolutie speel je nu op? 1080p/60hz? 1440p/60hz? 1080p/144hz? Dat is wel even relevant. :)

Verder geef je aan niet te willen overclocken, dan is een 7600k eigenlijk niet te rechtvaardigen. Ook kan een Intel B250 bordje maar maximaal 2400mhz RAM draaien, dus een 3000mhz setje kopen is zinloos. De Mugen 5 is verder totale overkill.

Ik zou eerder een Ryzen 1600X systeempje overwegen. Niet alleen heb je dan een CPU die nauwelijks onderdoet in oudere games, maar ook eentje die gelijkwaardig of beter presteert in moderne titels ten opzichte van een 7600, en twee extra cores en zes extra threads heeft. Ook kan je wel RAM draaien boven de 2400mhz wat ook snelheidswinst oplevert. Ook heb ik de kast maar uitgewisseld voor een niets goedkoper, maar zeer vergelijkbaar model. Dit is nog iets goedkoper ook. ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 249,-€ 249,-
1MSI B350 PC Mate€ 97,95€ 97,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.121,40

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tbeunders

Tbeunders

It´s something

Topicstarter
Op het moment speel ik nog op 1080/60hz, maar binnenkort krijg ik een nieuw beeldscherm die 1080/144hz is.

Verder had ik ergens gelezen(kan het ff niet terug vinden) dat de AMD Ryzen minder goed was voor games dan de Intel processors. daardoor had ik juist gekozen voor de i5. Maar het kan zijn dat ik hier helemaal mis zit.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Ik zie weinig toegevoegde waarde van de X-varianten van Ryzen, tenzij je extreem gaat overklokken kan je met de non-X versies en de stock cooler ook overclocken tot 15-20% hogere MHz.

Ik hoor overigens van verschillende gamers dat ze met een i5/GTX1070 combinatie tegen de grens van de processor aanlopen. Hangt natuurlijk erg van de game af.

Star Citizen Referral Code

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tbeunders schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:46:
Op het moment speel ik nog op 1080/60hz, maar binnenkort krijg ik een nieuw beeldscherm die 1080/144hz is.

Verder had ik ergens gelezen(kan het ff niet terug vinden) dat de AMD Ryzen minder goed was voor games dan de Intel processors. daardoor had ik juist gekozen voor de i5. Maar het kan zijn dat ik hier helemaal mis zit.
Ah, dat heb ik nu ook al 10.000 keer gehoord, maar nooit echt goede bewijsvoering gezien. :+
Het grote verschil is dat een Intel Kaby Lake CPU iets meer instructies per clock (IPC) kan doorvoeren dan een Ryzen. Dat komt effectief neer op een verschil van 0,1 a 0,2ghz. Dit geld voor oudere games die nog erg hangen op een CPU core. Dat is alleen snel aan het veranderen. Games gaan steeds meer cores gebruiken, en in een aantal recente titels is de 1600X al sneller dan de 7600k. Daarnaast loopt een quadcore nu al tegen een limiet aan bij een zware titel zoals BF1. Nu een CPU kopen die al alle cores maximaal belast is weinig futureproof.

Een game zoals Arma 3 zal beter draaien op Intel, want meer IPC prestaties. Het draait alsnog minder dan optimaal omdat Arma 3 is waardeloos geoptimaliseerd, maar je kan niet alles hebben. Het verschil zou alleen niet enorm moeten zijn, terwijl huidige en toekomstige titels vergelijkbaar of beter zullen presteren. Ook is een hexacore in de regel beter voor minimale framerates.

Op het internet kan je heel veel vs filmpjes vinden met CPU load en framerate aangegeven. Dump er hier even eentje.

YouTube: Ryzen 5 1600X vs i5 7600k - GTA 5 Battlefield 1 Overwatch - GTX 1080...

Ook nog een reviews waar minima en frametimes duidelijk uitgelicht zijn. Vergelijk de i5 7600k @3,8ghz en de Ryzen 1600X @3,6ghz eens rustig. Het zou toch op moeten vallen dat de framerates stabieler zijn bij Ryzen in de meeste gevallen. Moet nog bijgezegd worden dat BF1 echt problemen heeft met 64 MP games en een i5, en dat Tomb Raider ondertussen gefixed is met een patch.
http://www.tomshardware.c...0x-cpu-review,5014-4.html

Juist al deze redenen is Ryzen hier wel de betere keuze. De verschillen tussen de 7600k en 1600X zijn niet dramatisch, de minimale framerates, en dus een veel soepele ervaring zijn voor de 1600X, de extra cores gaan gebruikt worden, en worden dat al, en dan zal een Ryzen hexacore ook nog eens gaan weglopen van een i5 in prestaties. :)

Qua 1600X vs 1600. Je geeft aan niet te willen overclocken, waardoor het beetje extra aan clocks gewoon zinvol is in bepaalde scenario's. Extra clocks helpen vrijwel altijd en je hebt afdoende budget om de 1600X te kunnen betalen. Zeker als je echt 100+ fps wil halen met een 144hz monitor kan een beetje extra clocks helpen. Een stabiele framerate is hier alleen belangrijker dan een iets hoger gemiddelde en drops. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tbeunders

Tbeunders

It´s something

Topicstarter
Duidelijke uitleg, de Ryzen it is. d:)b

Toch nog even 2 vraagjes.
De Mugen 5 is verder totale overkill.
Ik had trouwens deze gekozen voor het geluid, want ik wou hem zo stil mogelijk. Is dat ook het geval met de Be Quiet?
Ook heb ik de kast maar uitgewisseld voor een niets goedkoper, maar zeer vergelijkbaar model. Dit is nog iets goedkoper ook. ;)
Ook hier, zit hier veel verschil qua geluid in?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tbeunders schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:07:

Toch nog even 2 vraagjes.

Ik had trouwens deze gekozen voor het geluid, want ik wou hem zo stil mogelijk. Is dat ook het geval met de Be Quiet?
De naam zegt het eigenlijk al. ;)
https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Pure_Rock/7.html

Eigenlijk wil je onder de 40db blijven, dat is in principe niet te horen tenzij je je hoofd in je kast steekt en echt wat wil horen. De stock koeler die bijvoorbeeld bij mijn Ryzen 1700 kwam, hoor ik echt niet, en die koelt vrij aardig. Een Pure Rock is echt even een stap hoger. Een Mugen 5 is nog een stap. Dit is een uitstekende, echt uitstekende koeler, bedoeld om een extreme overclock ook nog koel te houden zonder over te moeten stappen naar waterkoeling, en ook nog eens extreem stil. Ryzen is alleen niet de beste overclocker ooit, en is zeker onder de 3,7ghz vrij zuinig en koel, waardoor iets minder extreems ruim zal volstaanm. Uiteraard ben je vrij alsnog een Mugen 5 te kopen, het zal beter zijn, maar of het merkbaar is durf ik te betwijfelen. :)
Ook hier, zit hier veel verschil qua geluid in?
Als ik de twee kasten naast elkaar zet, dan zie ik maar bar weinig verschil. De R5 lijkt vooral wat luxer uitgevoerd te zijn en heeft intern wat dingetjes anders gedaan. Voor de rest zijn ze redelijk gelijkwaardig. Qua kast koop je die nog wel eens voor meerdere builds. Ik zou dus de foto's eens bekijken en de specificaties en je afvragen of je de extra dingen van de R5 echt nodig hebt en wil. Het grootste verschil lijkt te zitten in een meegeleverde fancontroller die je bij de R5 wel krijgt. Dat kan wat schelen qua geluid want tegenwoordig zijn je ventilatoren een van de, zo niet het luiste component in je PC. :)

• Tbeunders

Tbeunders

It´s something

Topicstarter
Nogmaals heel duidelijk, dankjewel! _/-\o_

• Craftop
  • Laatst online: 28-11 13:46
Tbeunders schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:07:

Vergeet niet in je build te kiezen voor een ander moederbord (@DaniëlWW2 had dit in zijn lijstje uiteraard wel gedaan!). De door hem aanbevolen MSI B350 PC mate is een prima bordje voor je Ryzen build! Ikzelf gebruik hem nu een kleine twee maanden in mijn nieuwe build. Deze is zelfs vrijwel identiek aan de build die Daniel voorstelde. Echter heeft de ryzen 1600 al een meegeleverde koeler (welke ik wel van plan ben om te vervangen omdat deze naar mijn mening toch iets meer geluid produceert dan gewenst).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1MSI B350 PC Mate€ 97,95€ 97,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 479,90€ 479,90
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,49€ 84,49
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,99€ 18,99
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.267,23

[ Voor 75% gewijzigd door Craftop op 20-06-2017 08:35 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tbeunders schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 01:04:
Nogmaals heel duidelijk, dankjewel! _/-\o_
Graag gedaan. Als laatste kan je nog overwegen om bijvoorbeeld dit bordje te kopen. Hiermee ruil je betere audio in voor meer USB poorten. pricewatch: Asus Prime B350-Plus

Ook kan deze waar nog even een actie loopt waar je €20 aan steam tegoed krijgt. Dit is een bordje met een uitstekende audiochip voor de prijs, en wat meer USB poorten. Heb deze zelf. Bios kan beter, maar je gaat toch niet overclocken dus het is niet erg relevant.
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Als laatste komen er nieuwe biossen aan die eindelijk de problematiek met je RAM draaien zouden moeten oplossen. Afhankelijk van de winkel waar je besteld kan je ook nog 3200mhz RAM overwegen. Het verschilt een beetje per winkel hoeveel meer dit is. Voor een tientje kan je het overwegen, voor twintig+ is het minder interessant. :)

PS: ik vergat nog wat ook. :P
Al die benchmarks van sites worden gedaan op kale PC's met alleen windows, GPU driver en indien nodig steam. Weinig overhead voor je CPU dus. Bij een normaal systeem draait er heel wat meer mee, waardoor de resultaten nog verder in het voordeel van Ryzen uit kunnen vallen. :)

@Craftop overweeg eens om een fanprofiel te maken voor je koeler in je bios. In principe zou die stil moeten zijn tot zo'n 60% fanspeed. Zeker bij idle gebruik zou je de koeler niet moeten horen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-06-2017 11:18 ]

• Craftop
  • Laatst online: 28-11 13:46
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:06:
[...]

@Craftop overweeg eens om een fanprofiel te maken voor je koeler in je bios. In principe zou die stil moeten zijn tot zo'n 60% fanspeed. Zeker bij idle gebruik zou je de koeler niet moeten horen. :)
Daar zal ik nog eens naar gaan kijken, maar dan weet ik niet precies welke instellingen goed zijn, aangezien dit natuurlijk ook de temperatuur van cpu beinvloedt. Wellicht dat ik gewoon wat moet gaan spelen met die instellingen.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Craftop schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Daar zal ik nog eens naar gaan kijken, maar dan weet ik niet precies welke instellingen goed zijn, aangezien dit natuurlijk ook de temperatuur van cpu beinvloedt. Wellicht dat ik gewoon wat moet gaan spelen met die instellingen.
Een beetje spelen helpt altijd. Op het moment is het ook minder met de hitte die ook effect heeft. Zelf overweeg ik ook om ter zijner tijd een Pure Rock koeler te kopen, maar nu nog even niet. :)

• Ozfo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 13:38
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:00:
Verder geef je aan niet te willen overclocken, dan is een 7600k eigenlijk niet te rechtvaardigen. Ook kan een Intel B250 bordje maar maximaal 2400mhz RAM draaien, dus een 3000mhz setje kopen is zinloos. De Mugen 5 is verder totale overkill.
Op de site van Alternate zie ik bij de Ryzen 1600x
https://www.alternate.nl/...duct/1340584?event=search

Geheugen controller (CPU)
Standaarden
DDR4-2133, DDR4-2400
Kanalen
2

Zorgt dit er niet voor dat uberhaupt alle Ram boven de 2400 Mhz zinloos zou zijn?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ozfo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Op de site van Alternate zie ik bij de Ryzen 1600x
https://www.alternate.nl/...duct/1340584?event=search

Geheugen controller (CPU)
Standaarden
DDR4-2133, DDR4-2400
Kanalen
2

Zorgt dit er niet voor dat uberhaupt alle Ram boven de 2400 Mhz zinloos zou zijn?
Nee, dat is de officiële specificatie, en die is nog fout ook. :P
Ryzen ondersteund tot 2666mhz out of the box, maar je kan een XMP profiel aanzetten in je bios waarmee je hoger kan halen. Met de nieuwste ronde aan bios updates zou 2933 en 3200 stabiel moeten worden, en komt 2800 en 3066 bijvoorbeeld ook beschikbaar omdat je nu in stapjes van 133 kan gaan werken. Verder levert snellere RAM ook extra frames op. :)

Overigens zou dit lijstje wel kloppen voor Intel haar B250 platform. Dat is 2400mhz en klaar. Voor sneller moet je naar Z270. ;)

• Ozfo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 13:38
Ooh, dat maakt het al duidelijker.
Ikzelf wil namelijk binnenkort ook een pc bouwen en wil daarbij ook voor de Ryzen gaan.

Echter koos ik daarbij ook 2400 Mhz omdat de CPU niet hoger zou kunnen was mijn idee.
Verder ben ik je ook gelijk dankbaar voor de build, ik ga daar zeker wat dingen uit gebruiken!

Dan wordt het alsnog 3k Mhz voor mij! :)
Pagina: 1