Windows: time-out voor iPconfig via LAN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik zit met een modem Technicolor tg789bvn die bedraad moeilijk (of: geen) internetverbinding geeft aan mijn laptops van HP (zelfde probleem bij verschillende windows-versies).
Er is wel altijd een LANverbinding, binnen ca 5 sec van start uit slaap.
Maar het gele driehoekje ("geen internet") gaat vaak niet weg; als dat er langer als 4 seconden blijft dan blijft dat zo.
Ik kan dan "problemen oplossen" in Windows, en na soms meerdere pogingen slaagt de internetverbinding dan wel.

Nu heb ik wat proeven gedaan via Opdrachtpromt
C:\WINDOWS\system32>ipconfig /release
C:\WINDOWS\system32>ipconfig /renew

Hier blijkt dat het soms erg lang, soms wel 20 seconden kan duren, maar uiteindelijk lukt het dus toch via de opdrachtpromt.
Kennelijk heeft het Technicolor tg789bvn modem soms zo lang nodig om te leveren.

Vraag(1):
Ik vermoed nu dat er een time-out (10 seconden vanaf start, of ca 4 sec vanaf LAN actief) in Windows zit als ik volgens de standaardinstelling LANinternet zoek.
Kan iemand dit bevestigen?

Vraag(2):
Zo ja, is er een mogelijkheid (en hoe dan) om die time-out te omzeilen, of te wijzigen?

Beste antwoord (via Bruin Poeper op 28-06-2017 08:40)

Verwijderd

Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:44:
@MarchelHoek
Ik heb die Realtek drivers geprobeerd.
Wat er nu op staat is de meeste recente via HP
Van Linuxmint ben ik de login kwijt, kan er dus niets mee.

@sypie
Waarom moet ik DNS veranderen? Alles werkt perfect als ik maar eenmaal internetverbinding heb.
En gebruik ik wifi dan krijg ik sowieso direct internet.

@musiman
Nee, ik heb niet op duplicate MAC adressen gecontroleerd. Waar moet ik dat zoeken?
Ik denk niet dat ik virtualisatiesoftware gebruik, omdat ik eigenlijk niet eens weet wat dat is.

@Brahiewahiewa
Ik kan met user/ user in het modem komen, maar daar staat weinig bijzonders in. Wat wil je weten?

@alle meedenkers
De situatie is bij laptop1 met nieuwste Windows 1703 gelijk aan laptop2 met Windows Vista.
Beiden werkten met vorige provider online.nl altijd probleemloos, modem was Huawei hg655d.

Met Tele2 en Technicolor tg789bvn zijn de problemen begonnen.
Op zich geeft wifi altijd direct internet, dat is oke. Maar bedraad werkt internet vaak pas nadat ik soms meerdere malen "Probleemoplosser" heb gedraaid.

Ik ben erg benieuwd wat die Probleemoplosser doet, en waarom die soms meerdere runs nodig heeft. Kunnen we ons daar op concentreren? Ik ben ergens een logboek tegen gekomen, maar daar stond niets/weinig (leesbaars) in vzv ik me herinner.

Wellicht dat je met Linux meer kan zien, maar om daar verder mee te gaan moet ik er wel een ervarene bij hebben. Voorlopig laat ik dit ter zijde.
Zo'n "probleemoplosser" doet echt niet zo veel bijzonders. Het reset de netwerkstack en poogt vast te kunnen stellen waar het probleem zit. Dat lukt overduidelijk niet, want anders had je nu geen problemen meer gehad. Dat ie het af en toe toevallig wel doet wijst daarnaast toch meer op een hardware probleem. Software veranderd niet zomaar 123 van configuratie en besluit het niet "ineens" te weer gaan doen. Haperde hardware (router, kabels) kunnen daar wel voor zorgen.

Daarbij ga ik er natuurlijk wel van uit dat je alles zo vanilla hebt gelaten als kan. Dus geen static ips of routes, router dhcp deelt ips uit, je hebt geen gereserveerde ip's, enz. Dus je hebt niks veranderd, op wellicht het passphrase van de wlan na dan. Aangezien de helft van deze termen jou waarschijnlijk niet zoveel zeggen (gelet op vorige reacties) is dat een veilige aanname :)

Ik mis nu nog een beetje medewerking van jouw kant ;)

1. Download ubuntu, brand het op een dvd'tje (of usb stick) en start er van op. Open de webbrowser (wijst zich vanzelf) en je weet of je internet hebt. Met een beetje handigheid 5 minuten werk. Dan kunnen we met zekerheid uitsluiten dat het aan de software van je pc ligt.

2. Reset je router. Dus helemaal terug naar de fabrieksinstellingen.

3. Probeer een andere router.

Mensen die roepen: pas DNS aan hebben geen idee waar ze het over hebben. Primaire symptoom bij is dat het erg lang duurt (meestal dus te lang) voordat je een DHCP lease krijgt. DNS heeft daar niks mee te maken in principe. DHCP gaat via broadcast en daar heb je geen DNS voor nodig (en zelfs geen IP anders zou je een kip-ei-probleem krijgen).

Het feit dat 1) het probleem op meerder pcs bestaat, 2) niet bestaat bij wifi, wijst duidelijk in de richting van een brakke ethernet poorten (pc of router) of de verbinding daartussen.

Aanvulling: hoe is je netwerkt opgebouwd? Wat hangt er allemaal aan en hoe is dat onderling verbonden? Graag uitgebreid beschrijven svp.

Aanvulling 2: het ip dat je pc krijgt wanneer het niet werkt onderstreept mijn verhaal: het ip valt binnen de range die windows automatisch toewijst wanneer ie geen ip ontvangt van de dhcp server (= router). Zie voor meer info https://www.lifewire.com/...ing-816437?i10c.referrer=

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 21:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Is niet één time-out; windows doet (afhankelijk van de versie) een handjevol checks en elk van de checks heeft een aantal time-outs. Denk aan arp-requests, dns-requests, pings; allemaal hun eigen time-outs

Maar je hebt een probleem op je router, dat moet je dan ook op je router oplossen, niet op de clients

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Brahiewahiewa Ik was in eerste instantie niet tevreden met je antwoord, want het leek zo simpel om even een time-out waarde aan te passen.
Mijn experiment blijkt bij nader inzien alleen te werken vanaf dat ik een werkende LAN-internetverbinding heb.
Als die er niet was, dan krijg ik hem met /release /renew ook niet aan de praat. Probleemoplosser is dan toch nodig.
Je zal dus wel gelijk hebben. Het is complexer dan het mij in eerste instantie leek.

Als het probleem in de router zit dan kan ik het niet oplossen, want die zit ingebouwd in het modem.
Dat is van Tele2. En Tele2 heeft eigenlijk maar 1 (berucht) commentaar: "dat ondersteunen wij niet".
Tele2 kijkt of zij internet in het modem krijgen, maar acht zich niet verantwoordelijk voor hoe jij het er aan jouw kant uit krijgt. Je moet accepteren dat het werkt zoals het werkt, al is het nog zo belabberd.

Heb je misschien een idee wat er in de router/modem niet goed zit?

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 20-06-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Tele2 levert een apparaat dat bij een dienst hoort. Wanneer dit apparaat niet naar behoren functioneert, dan is Tele2 aansprakelijk voor het disfunctioneren van dit apparaat.

Oftewel, ga op je strepen staan!!! Laat ze desnoods een nieuwe modem opsturen.

Maar nu even naar jouw probleem. Ik vind dit een heel interessante issue en kan zo snel niet bedenken hoe het zou komen. Daarom even een paar algemene dingen:
- Wat zijn alle MAC adressen in jouw netwerk? Is er ergens een MAC adres conflict? Zo ja, dan kan dit de enorme vertraging verklaren... de switch in de Tele2 modem kan daar namelijk helemaal gek van worden, wat vertraging tot gevolg heeft;
- Heeft de modem voldoende ip adressen in de DHCP scope om uit te delen?
- Heb je de modem al eens gereset?
- Probeer op een client eens het volgende:
* open een CMD prompt in administrator mode
* netsh int ipv4 reset
* netsh winsock reset
* de pc herstarten
* krijgt die nu direct een internet verbinding?

Tot zover.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn jouw kabels wel in orde? Je zou de eerste niet zijn met half gare kabels die de router beschuldigd van disfunctioneren.

Probeer eerst aan te tonen wat er stuk is. Dat kan dus je pc, de kabels of de router zijn.

Probeer dus eens een andere kabel. Ga dan verder zoeken: reset de router en probeer de andere poorten. Let erop dat je je kabels in de juiste poort steekt, bij bijvoorbeeld ip tv zijn er ook een of twee poorten gereserveerd voor ip tv. Die kan je dan niet gebruiken voor internet.

Ga niet zitten rommelen met allerlei advanced parameters van je networkstack als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Je probleem los je daar namelijk niet mee op.

Succes en ik hoor graag of het gelukt is!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:27:
...
Ga niet zitten rommelen met allerlei advanced parameters van je networkstack als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Je probleem los je daar namelijk niet mee op....
Doel je met die opmerking op de netsh commando's die ik gaf? Dat zijn in ieder geval geen advanced parameters van de networkstack, maar een simpele reset. Het is een standaard stap in het troubleshooting proces en zeker niet advanced. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@kwibox
Ja mijn kabels zijn in orde. Heb andere geprobeerd.
En: er komt wel een goede LANverbinding met het modem, maar geen internet (=geel driehoekje).
Bovendien: na 'probleem oplossen' (moet soms paar keer achter elkaar) heb ik gewoon stabiel internet.
Ik ben hier al een week mee aan het klooien, dus svp alleen 'intelligente' vragen stellen. ;)

@musiman
cmd
*netsh int ipv4 reset
*netsh winsock reset
* de pc herstarten
Verandert niets aan het gedrag. Dus: na 2 of 3x in/uit slaapstand krijg ik geen internetverbinding en moet ik de probleemoplosser draaien om internet verbinding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En je DNS instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29
Wat is de output van CMD ipconfig /all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:46:
@kwibox
Ja mijn kabels zijn in orde. Heb andere geprobeerd.
En: er komt wel een goede LANverbinding met het modem, maar geen internet (=geel driehoekje).
Bovendien: na 'probleem oplossen' (moet soms paar keer achter elkaar) heb ik gewoon stabiel internet.
Ik ben hier al een week mee aan het klooien, dus svp alleen 'intelligente' vragen stellen. ;)
Als het al meer dan een paar seconden duurt voordat jij een ip krijgt van je router, is jouw lan-verbinding alles behalve goed...

Jammer dat er zo gereageerd wordt op iemand die jouw erop wijst dat je, als dit soort problemen hebt, het eerst zaak is problemen in de fysieke laag uit te sluiten.

Als dus de nic van je pc prima werkt en je kabels helemaal in orde zijn, is het dus tijd om je router te resetten en als dat niet helpt te vervangen door een ander om te bewijzen dat die niet inorde is.

En even voor de duidelijk: het werkt niet op meerdere laptops he?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Daar heb ik niets aan gedaan. Die krijg ik zoals Tele2 het aanlevert.
Ik heb hier niks geen rare dingen verder. Op het modem zit mijn smartTV met een LANkabeltje, die geeft verder geen problemen, werkt helemaal goed.
Ik probeer gewoon met mijn laptop te internetten via LANkabel. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Misschien moet je je DNS instellingen eens even gaan bekijken dan. Wat voor DNS server heb je ingesteld op je computer(s) en wat voor DNS instelling heb je in het modem staan?

Hoe zit je netwerk in elkaar?
Heeft je computer een vast IP-adres of via DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:00:
Misschien moet je je DNS instellingen eens even gaan bekijken dan. Wat voor DNS server heb je ingesteld op je computer(s) en wat voor DNS instelling heb je in het modem staan?

Hoe zit je netwerk in elkaar?
Heeft je computer een vast IP-adres of via DHCP?
DHCP, anders hebben /release en /renew natuurlijk weinig zin. Maar dit weet de TS natuurlijk omdat er alleen intelligente vragen gesteld mogen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
a.boogerd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:54:
Wat is de output van CMD ipconfig /all
(Als hier privacygevoelige info in staat moet je het even zeggen, dan moet iemand dat er uit halen)
C:\WINDOWS\system32>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : LAPTOP-Pietje
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : *****
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : *****%3(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.65(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : dinsdag 20 juni 2017 12:46:24
Lease Expires . . . . . . . . . . : woensdag 21 juni 2017 12:46:24
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 1234****
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : *****
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265
Physical Address. . . . . . . . . : ****

Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 11:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter

Ethernet adapter Bluetooth-netwerkverbinding:

Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)

Tunnel adapter LAN-verbinding* 14:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Teredo Tunneling Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:****(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80:*****(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 28521****
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : ****
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

C:\WINDOWS\system32>

Status internetverbinding nu: werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

musiman schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:40:
[...]

Doel je met die opmerking op de netsh commando's die ik gaf? Dat zijn in ieder geval geen advanced parameters van de networkstack, maar een simpele reset. Het is een standaard stap in het troubleshooting proces en zeker niet advanced. :)
Nee bedoelde meer op het willen aanpassen van allerlei parameters zoals de DHCP request timeout zoals de TS eerder voorstelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:45
Je kan proberen je laptop eens te starten met een linux live cd.
Komt de verbinding onder linux ook met moeite tot stand, dan zou het kunnen duiden op een hardwarematig iets hoewel mijn gevoel naar een software issue neigt.

Is de computer qua netwerk drivers up to date?

Je kan als test ook even je IPv6 uitschakelen op je netwerkkaart...

[ Voor 11% gewijzigd door MarchelHoek op 20-06-2017 13:13 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Modem al eens gereboot?
Als eens packet captures gemaakt om te kijken waarom alles zo lang duurt? (zoekhint: Wireshark)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29
Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:04:
[...]

(Als hier privacygevoelige info in staat moet je het even zeggen, dan moet iemand dat er uit halen)
Je mag van mij de mac adressen (Physical Address) verwijderen. Die gaat niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@MarchelHoek
Ik heb op andere laptop Linuxmint staan, die zal ik straks eens proberen.
Ik ben niet zo thuis in Linux, maar kijken of het werkt is zeker zinvol.

Ik heb zondag de creatorsupdate 1703 maar eens geinstalleerd, maar dat verandert niets aan LAN-internet.
(Ik ben trouwens wel heel gelukkig met de verbeterde Bluetooth: ik zie nu eindelijk weer mijn Sculpt Touch Mouse.)
Al met al heb ik eigenlijk alles kwa drivers updates geprobeerd, hoewel je daar nog al eens mee van de wal in de sloot kan geraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:45
Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:22:

Ik heb zondag de creatorsupdate 1703 maar eens geinstalleerd, maar dat verandert niets aan LAN-internet.
Maar dat is niet de driver die Realtek beschikbaar heeft voor jou netwerkkaart.
installeer de drivers eens op de site van Realtek http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zet je DNS eens op die van OpenDNS: 208.67.222.222 en 208.67.220.220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

[privacymode]Haal jouw IPv6 adressen weg: 2001:nogwat en FE80:nogwat[/privacymode]

Heb je al op duplicate MAC adressen gecontroleerd? Gebruik je virtualisatie software (VMWare, Hyper-V etc.) en hebben virtuele computers duplicate MAC adressen?

[ Voor 6% gewijzigd door musiman op 20-06-2017 14:11 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:53:
...Als het probleem in de router zit dan kan ik het niet oplossen, want die zit ingebouwd in het modem.
Dat is van Tele2. En Tele2 heeft eigenlijk maar 1 (berucht) commentaar: "dat ondersteunen wij niet".
Tele2 kijkt of zij internet in het modem krijgen, maar acht zich niet verantwoordelijk voor hoe jij het er aan jouw kant uit krijgt. Je moet accepteren dat het werkt zoals het werkt, al is het nog zo belabberd.

Heb je misschien een idee wat er in de router/modem niet goed zit?
Even voor de zekerheid: kun je als admin inloggen op het modem? Of heb je daar het password niet van?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@MarchelHoek

@sypie
Waarom moet ik DNS veranderen? Alles werkt perfect als ik maar eenmaal internetverbinding heb.

@musiman
Nee, ik heb niet op duplicate MAC adressen gecontroleerd. Waar moet ik dat zoeken?
Ik denk niet dat ik virtualisatiesoftware gebruik, omdat ik eigenlijk niet eens weet wat dat is.

@Brahiewahiewa
Ik kan met user/ user in het modem komen, maar daar staat weinig bijzonders in. Wat wil je weten?

@alle meedenkers
De situatie is bij laptop1 met nieuwste Windows 1703 gelijk aan laptop2 met Windows Vista.
Beiden werkten met vorige provider online.nl altijd probleemloos, modem was Huawei hg655d.

Op zich geeft wifi altijd direct internet, dat is oke. Maar bedraad werkt internet vaak pas nadat ik soms meerdere malen "Probleemoplosser" heb gedraaid.

Ik ben erg benieuwd wat die Probleemoplosser doet, en waarom die soms meerdere runs nodig heeft. Kunnen we ons daar op concentreren? Ik ben ergens een logboek tegen gekomen, maar daar stond niets/weinig (leesbaars) in vzv ik me herinner.

Wellicht dat je met Linux meer kan zien, maar om daar verder mee te gaan moet ik er wel een ervarene bij hebben. Voorlopig laat ik dit ter zijde.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 20-06-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Als ik dit zo op het eerste moment lees lijkt het alsof je client geen / moeilijk een IP-adres krijgt.
Je zou ook je laptop ook eens een Statisch IP kunnen geven, dan sluit je de DHCP server op je modem/router uit.

Ook kan het zo zijn dat het windows icoontje soms langzamer reageert dan de daadwerkelijke verbinding.
Ik heb uit slaapstand altijd direct internet, terwijl het gele driehoekje soms pas na 10-60 sec weggaat.

Je zou eens een Ping kunnen laten lopen ( met -t ) en terwijl deze loopt je laptop in slaapstand zetten en daarna er weer uit halen.
kijken hoe snel de verbinding weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
_trickster_ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:51:
Ook kan het zo zijn dat het windows icoontje soms langzamer reageert dan de daadwerkelijke verbinding.
Ik heb uit slaapstand altijd direct internet, terwijl het gele driehoekje soms pas na 10-60 sec weggaat.
(Weet je dat zeker?: een LANverbinding met het modem hebben is niet hetzelfde als internet hebben.)

Dat komt dus precies overeen met wat ik zie met werkend internet via ipconfig /relase /renew.
Maar dat is niet de actie die ik krijg via slaapstand. Die 60 sec wachten heeft bij mij geen zin. Bij mij moet geel driehoekje binnen 10sec na wake up weg zijn, of hij blijft er voor altijd en dus geen internet.

Bij mij komt er uit slaap binnen 5 sec (na rood) een LANverbinding met modem. Eerst met geel driehoekje. Pas als dat driehoekje weg is heb ik internet. Dat moet er zijn na 10 sec, anders wordt het probleemoplosser draaien.

Welke provider+modem gebruik je?

[ Voor 6% gewijzigd door Bruin Poeper op 20-06-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

Reptile209

- gers -

Kan je eens een ipconfig /all posten als het niet werkt?

En wild guess: maak je ergens in huis gebruik van powerline adapters (netwerk via stopcontact)? Daar heb ik ooit een hoop gedoe mee gehad omdat ik - ondanks beveiligde verbinding - opeens ook aan het netwerk van buren 2 huizen verderop hing. En dan heb je opeens 2 dhcp servers enzo...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Reptile209 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:47:
Kan je eens een ipconfig /all posten als het niet werkt?
(Ik geef beide: niet werkend en wel werkend; verschil zit in Ethernet adapter en Tunnel adapter.)
(nummer0...nummer10 zijn dummy ivm privacy)

Als het niet werkt, wel Ethernet maar geen internet:
C:\WINDOWS\system32>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Physical Address. . . . . . . . . : nummer0
Link-local IPv6 Address . . . . . : nummer11(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.106.134(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : nummer1
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : nummer2
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1

Physical Address. . . . . . . . . : nummer3

Physical Address. . . . . . . . . : nummer4

Physical Address. . . . . . . . . : nummer5

Physical Address. . . . . . . . . : nummer6

Als het wel werkt, Ethernet èn internet:
C:\WINDOWS\system32>IPconfig /all

Windows IP Configuration

DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Physical Address. . . . . . . . . : nummer0
Link-local IPv6 Address . . . . . : nummer11(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.64(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : dinsdag 20 juni 2017 19:57:31
Lease Expires . . . . . . . . . . : woensdag 21 juni 2017 19:57:30
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : nummer1
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : nummer2
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Physical Address. . . . . . . . . : nummer3

Physical Address. . . . . . . . . : nummer4

Physical Address. . . . . . . . . : nummer5

Physical Address................:nummer6
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : nummer9(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : nummer10(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : nummer7
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : nummer8
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:44:
@MarchelHoek

@sypie

@musiman

@Brahiewahiewa

@alle meedenkers

Zo'n "probleemoplosser" doet echt niet zo veel bijzonders. Het reset de netwerkstack en poogt vast te kunnen stellen waar het probleem zit. Dat lukt overduidelijk niet, want anders had je nu geen problemen meer gehad. Dat ie het af en toe toevallig wel doet wijst daarnaast toch meer op een hardware probleem. Software veranderd niet zomaar 123 van configuratie en besluit het niet "ineens" te weer gaan doen. Haperde hardware (router, kabels) kunnen daar wel voor zorgen.

Daarbij ga ik er natuurlijk wel van uit dat je alles zo vanilla hebt gelaten als kan. Dus geen static ips of routes, router dhcp deelt ips uit, je hebt geen gereserveerde ip's, enz. Dus je hebt niks veranderd, op wellicht het passphrase van de wlan na dan. Aangezien de helft van deze termen jou waarschijnlijk niet zoveel zeggen (gelet op vorige reacties) is dat een veilige aanname :)

Ik mis nu nog een beetje medewerking van jouw kant ;)

1. Download ubuntu, brand het op een dvd'tje (of usb stick) en start er van op. Open de webbrowser (wijst zich vanzelf) en je weet of je internet hebt. Met een beetje handigheid 5 minuten werk. Dan kunnen we met zekerheid uitsluiten dat het aan de software van je pc ligt.

2. Reset je router. Dus helemaal terug naar de fabrieksinstellingen.

3. Probeer een andere router.

Mensen die roepen: pas DNS aan hebben geen idee waar ze het over hebben. Primaire symptoom bij is dat het erg lang duurt (meestal dus te lang) voordat je een DHCP lease krijgt. DNS heeft daar niks mee te maken in principe. DHCP gaat via broadcast en daar heb je geen DNS voor nodig (en zelfs geen IP anders zou je een kip-ei-probleem krijgen).

Het feit dat 1) het probleem op meerder pcs bestaat, 2) niet bestaat bij wifi, wijst duidelijk in de richting van een brakke ethernet poorten (pc of router) of de verbinding daartussen.

Aanvulling: hoe is je netwerkt opgebouwd? Wat hangt er allemaal aan en hoe is dat onderling verbonden? Graag uitgebreid beschrijven svp.

Aanvulling 2: het ip dat je pc krijgt wanneer het niet werkt onderstreept mijn verhaal: het ip valt binnen de range die windows automatisch toewijst wanneer ie geen ip ontvangt van de dhcp server (= router). Zie voor meer info https://www.lifewire.com/...ing-816437?i10c.referrer=

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:20:
[...]
Dat was me ook opgevallen: als het werkt zit de LANethernet op 192.168.1.64; zo staat het ook in het schema in de modem. Als het niet werkt zit hij op 192.254.106.134, en dat is een 'raar' adres, waar jij een aannemelijke verklaring voor hebt. Dank!

T.a.v. bekabeling:
1)die heb ik verwisseld voor de TVethernetkabel, welke bewezen goed werkt op TV.
2)die heb ik verwisseld voor de meegeleverde korte ethernetkabel met aangegoten stekkers
3)als ik eenmaal internet via ethernet heb valt dat nooit uit
4)de kabels werkten probleemloos met modem en abo van de vorige provider.
Die kabels deugen dus. Niet meer over praten.

Tav modem: die heb ik al -tig keer (al of niet hard) gereset.

Tav router: die zit geïntegreerd in het modem, je kunt een beperkt aantal zaken instellen, het is van Tele2.

Ik heb wel 1 onduidelijkheid:
Mijn Broadband Connection scherm van het modem spreekt over 2 soorten:
1)Internet-over-ADSL die is Connected via IPv4
2)Internet Type: PPPoE die is Connecting...

De laatste is vreemd wat mij betreft, bij mijn vorige provider had ik gewoon 1 manier van instellen.
Type 2)PPPoE daar kan ik niet bij. Tele2 wil geen inloggegevens verstrekken.
Het is me niet duidelijk of het van belang is en of het met een telefoonlijn te maken heeft: het schijnt dat je er een alternatieve inbelverbinding mee kan maken.
Bij Tele2 was het altijd verplicht om er telefoonnummer bij te nemen. Sinds kort hoeft dat niet meer, en ik heb dat dus ook niet.
Default staan beide aan, als ik de type PPPoE disconnect verandert er ogenschijnlijk niets.
Maar ik heb nu zo'n vaag vermoeden dat Tele2 in de configuratie toch die PPPoE gebruikt met niet geheel juiste uitgangspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Die PPPoE zal in elk geval niks met je DHCP te maken hebben. Nog even over mijn andere vraag: heb je iets van een powerline adapter? Want dat "gekke" adres dat je ziet is wat anders dan het 169.* adres dat Windows toewijst als er geen DHCP gevonden wordt. Lijkt dus van een ander netwerk af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bruin Poeper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:33:
[...]

Dat was me ook opgevallen: als het werkt zit de LANethernet op 192.168.1.64; zo staat het ook in het schema in de modem. Als het niet werkt zit hij op 192.254.106.134, en dat is een 'raar' adres, waar jij een aannemelijke verklaring voor hebt. Dank!

T.a.v. bekabeling:
1)die heb ik verwisseld voor de TVethernetkabel, welke bewezen goed werkt op TV.
2)die heb ik verwisseld voor de meegeleverde korte ethernetkabel met aangegoten stekkers
3)als ik eenmaal internet via ethernet heb valt dat nooit uit
4)de kabels werkten probleemloos met modem en abo van de vorige provider.
Die kabels deugen dus. Niet meer over praten.

Tav modem: die heb ik al -tig keer (al of niet hard) gereset.

Tav router: die zit geïntegreerd in het modem, je kunt een beperkt aantal zaken instellen, het is van Tele2.

Ik heb wel 1 onduidelijkheid:
Mijn Broadband Connection scherm van het modem spreekt over 2 soorten:
1)Internet-over-ADSL die is Connected via IPv4
2)Internet Type: PPPoE die is Connecting...

De laatste is vreemd wat mij betreft, bij mijn vorige provider had ik gewoon 1 manier van instellen.
Type 2)PPPoE daar kan ik niet bij. Tele2 wil geen inloggegevens verstrekken.
Het is me niet duidelijk of het van belang is en of het met een telefoonlijn te maken heeft: het schijnt dat je er een alternatieve inbelverbinding mee kan maken.
Bij Tele2 was het altijd verplicht om er telefoonnummer bij te nemen. Sinds kort hoeft dat niet meer, en ik heb dat dus ook niet.
Default staan beide aan, als ik de type PPPoE disconnect verandert er ogenschijnlijk niets.
Maar ik heb nu zo'n vaag vermoeden dat Tele2 in de configuratie toch die PPPoE gebruikt met niet geheel juiste uitgangspunten.
Helder! Weet uit ervaring dat brakke kabels voor heel veel vage ellende kunnen zorgen dus vandaar.

Problemen over wan (de provider kant van het verhaal) kunnen idd niet zorgen voor dhcp problemen. De modem-router combi deelt ip's uit en doet dat ook gewoon als er geen adsl kabeltje in het modem zit ;)

(en aangezien je wifi internet wel gewoon werkt, mogen er vanuit gaan dat Tele2 geen PPPoE gebruikt)

Jouw probleem heeft dus ook weinig met (de connectie naar) Tele2 te maken, hoogstens zou het modem-router combi die zij hebben geleverd stuk kunnen zijn ;)

Ik neem aan dat de laptop op een van de gele poorten zit? De rode is namelijk niet functioneel.

Ook als je de kabels omprikt naar de poort waar de tv opzit heb je geen verbinding? (waarvan je dus weet dat die het zou moeten doen). Zo kunnen we uitsluiten dat je modem-router stuk is (of een van de ethernet poorten).

En hoe zit idd je netwerk eruit? Zijn er meerder routers/ap's etc aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

_trickster_ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:51:
Als ik dit zo op het eerste moment lees lijkt het alsof je client geen / moeilijk een IP-adres krijgt.
Je zou ook je laptop ook eens een Statisch IP kunnen geven, dan sluit je de DHCP server op je modem/router uit.
Geef je laptop eens een statisch ip adres, zoals _trickster_ al voorstelde.

Ga naar de properties van je netwerkkaart en stel de volgende configuratie in:
ip adres: 192.168.1.64
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1
DNS server: 192.168.1.1

Ik vind het trouwens opvallend dat je eerder in de thread een ip adres van 192.168.1.65 kreeg en nu 192.168.1.64, maar dat terzijde.

Kijk of je met deze vaste instelling wel direct internet hebt.

P.S. HAAL JOUW IPV6 ADRESSEN UIT JE POST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door musiman op 21-06-2017 14:08 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

@musiman : twee dingen die anders moeten. Gebruik geen IP adres uit de dhcp-pool om statisch in te stellen, dat is vragen om problemen. Gebruik bijvoorbeeld x.200. En de gateway moet op x.1, niet op het lokale adres! :x

Dat de TS de ene keer .65 en de andere keer .64 heeft, is juist hoe dhcp werkt. Windows vraagt de server wel om een voorkeursadres (wat hij vorige keer had), maar de server bepaalt of je dat ook krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik stop even met experimenteren. Wacht op een nieuw modem.

Heb ondertussen nog wel even gekeken wat er gebeurt bij herstart modem.
Vanaf dat het DSL lampje brandt duurt het nog een paar minuten voordat er internet is.
Extreem lang. Daar heeft de smartTV ook last van, die blijkt ook te moeten wachten.
Verschil is dat de TV gewoon wacht op verbinding, maar via windows lijkt er een time out van ca 10 sec op te liggen.
Ik dacht misschien is er een DNS probleem.
kHeb op PC alternatieve DNS ingegeven OpenDNS 208.67.222.222 en 208.67.220.220, of GoogleDNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Geen van beide lost het op.
In het modem zelf staan DNS 62.56.48.30 en 62.58.153.220. Die zijn van Tele2 en niet te wijzigen, terwijl juist daar mijn verdenking ligt. Volgens mij doen die eerst wat voordat Windows, of een ander apparaat, een verbinding krijgt van Tele2 modem/router.

[ Voor 16% gewijzigd door Bruin Poeper op 21-06-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Reptile209 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:24:
@musiman : twee dingen die anders moeten. Gebruik geen IP adres uit de dhcp-pool om statisch in te stellen, dat is vragen om problemen. Gebruik bijvoorbeeld x.200. En de gateway moet op x.1, niet op het lokale adres! :x

Dat de TS de ene keer .65 en de andere keer .64 heeft, is juist hoe dhcp werkt. Windows vraagt de server wel om een voorkeursadres (wat hij vorige keer had), maar de server bepaalt of je dat ook krijgt.
Oeps, wat een stomme fout van mij, heb het gelijk aangepast. Natuurlijk is de router de default gateway. Dit was een tikfoutje.

Het was alleen om even te proberen of de computer dan wél direct internet heeft, dan maakt het niet zoveel uit of het adres nu wel in de DHCP pool zit of niet. Ik heb ook geen idee welke range de router van hem uitdeelt, dus wat had ik anders voor adres moeten kiezen?

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

musiman schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:41:
[...]
P.S. HAAL JOUW IPV6 ADRESSEN UIT JE POST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rustig maar, je link-local address heb je buiten ts's netwerk niets aan; en het teredo address ook niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bruin Poeper schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:50:
Ik stop even met experimenteren. Wacht op een nieuw modem.

Heb ondertussen nog wel even gekeken wat er gebeurt bij herstart modem.
Vanaf dat het DSL lampje brandt duurt het nog een paar minuten voordat er internet is.
Extreem lang. Daar heeft de smartTV ook last van, die blijkt ook te moeten wachten.
Verschil is dat de TV gewoon wacht op verbinding, maar via windows lijkt er een time out van ca 10 sec op te liggen.
Ik dacht misschien is er een DNS probleem.
kHeb op PC alternatieve DNS ingegeven OpenDNS 208.67.222.222 en 208.67.220.220, of GoogleDNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Geen van beide lost het op.
In het modem zelf staan DNS 62.56.48.30 en 62.58.153.220. Die zijn van Tele2 en niet te wijzigen, terwijl juist daar mijn verdenking ligt. Volgens mij doen die eerst wat voordat Windows, of een ander apparaat, een verbinding krijgt van Tele2 modem/router.
Ja dat is denk ik nu het beste; als de tv ook zo laat een ip krijgt, zou best kunnen dat die modem-router niet helemaal 100 is. Het is simpelweg niet normaal dat het meerdere minuten kan duren voordat de er via DHCP een ip aangewezen wordt.

En nogmaals: DNS heeft hier niks mee te maken. Als de DNS servers van tele2 brak waren, hadden we dit wel op de fp van tweakers kunnen lezen. DNS zet adressen van "websites" (tweakers.net) om in ip adressen (bv 8.8.8.8). Je isp levert het ipadres van hun dns server aan jouw modem-router en jouw router weer aan jouw apparaten (via DHCP). Als jouw apparaat geen tijdig DHCP antwoord krijgt, is het dus ook logisch dat ie (ook) geen DNS adres weet. (beetje kort door de bocht, maar wel feitelijk correct). Daarnaast zouden dan ook de apparaten op je wifi er last van moeten hebben (bij haperde DNS).

Je zou nog kunnen proberen om handmatig je ipadres op de laptop in te stellen zoals hierboven aangegeven. Maar aangezien je aangeeft dat het op de wifi wel goed werkt (toch?) en ik er maar vanuit ga dat je maar een router hebt, mogen we stellen dat de DHCP server in je router ansich goed zou moeten werken.

Maar nogmaals, een beschrijving van wat je nu allemaal hebt zou het "glazenbol gehalte" van deze discussie flink kunnen verbeteren. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Brahiewahiewa schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:42:
[...]

Rustig maar, je link-local address heb je buiten ts's netwerk niets aan; en het teredo address ook niet
Uhh... Teredo zorgt ervoor dat je met ipv6 naar het internet kunt, dwars door een ipv4 NAT router. De teredo tunnel heeft een publiek ipv6 adres gekregen. Rara wat mensen op internet met die informatie kunnen...

[ Voor 3% gewijzigd door musiman op 22-06-2017 08:12 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

musiman schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:12:
[...]

Uhh... Teredo zorgt ervoor dat je met ipv6 naar het internet kunt, dwars door een ipv4 NAT router. De teredo tunnel heeft een publiek ipv6 adres gekregen. Rara wat mensen op internet met die informatie kunnen...
Ja, maar het staat default uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Wanneer je kijkt naar zijn ipconfig resultaten, dan zie je duidelijk dat teredo bij hem aan staat. Hij krijgt ook een publiek ipv6 adres waarop hij, vanaf het internet, rechtstreeks benaderd kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door musiman op 23-06-2017 13:16 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Waarschijnlijk is het gewoon je PC en niet het lan of je router.
Het treed blijkbaar alleen op als de PC in sleep mode geweest is.

Waarschijnlijk is hij na de sleep z'n default gateway adres kwijt en/of DNS.
Ook kan het voorkomen dat hij een ander ipadres gekregen heeft en dan doet hij helemaal geen dhcp request meer en dat ipadres zit dan niet in het juiste subnet.

Controleer eens hoe die settings staan nadat hij uit de sleep mode komt.

Je kunt eens proberen de 'System Idle Power Saver" optie van je netwerk kaart uit te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ben(V) schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:54:
Waarschijnlijk is het gewoon je PC en niet het lan of je router.
Het treed blijkbaar alleen op als de PC in sleep mode geweest is.

Waarschijnlijk is hij na de sleep z'n default gateway adres kwijt en/of DNS.
Ook kan het voorkomen dat hij een ander ipadres gekregen heeft en dan doet hij helemaal geen dhcp request meer en dat ipadres zit dan niet in het juiste subnet.

Controleer eens hoe die settings staan nadat hij uit de sleep mode komt.

Je kunt eens proberen de 'System Idle Power Saver" optie van je netwerk kaart uit te zetten.
Ik had in mijn hoofd dat een andere laptop hetzelfde probleem had, maar teruglezend twijfel ik daar nu aan. Kan de TS dat nog even verduidelijken?
En mijn vraag over powerline adapters - of een andere dhcp server in het netwerk - staat nog open volgens mij.

Maar als het idd alleen deze laptop is, heb je wel een terecht punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@raptile Inderdaad had ik met een andere laptop (met Windows Vista) hetzelfde probleem.
Voor de rest: ik heb het simpelste wat je maar kan bedenken: een standaard modem/router van Tele2 met ethernet UTP-bekabeld naar 1 laptop en 1 TV.
Geen powerline adapters, versterkers, routers, switches of andere apparatuur. Geen game apparaten. Niks.
Alles via wifi staat uit, dus ook mijn telefoon. Ik gebruik wel Bluetooth voor muizen en printercommunicatie.
Beide laptops hadden probleemloos bekabeld internet tot eind mei 2017 via dezelfde ADSL-lijn en Huaweihg655d van Online.nl.
Vanaf 8 juni zit ik bij Tele2 en heb dus ander modem, en doet zich genoemd probleem met de laptops voor.
SmartTV-internet is wel steeds beschikbaar zodra ik TV aan zet op NL1,2,3 DVB-T.
Echter bij bv France24 via satelliet duurt het soms lang of de blauwe knop blijft helemaal weg weg. Maar wellicht zit dat dan even niet in het signaal. 'tLijkt afhankelijk van de zap-richting...

Ondertussen heb ik een nieuw modem gekregen en met Tele2 de computerinstellingen nagelopen.
De problemen zijn niet opgelost en Tele2 stuurt nu een monteur.
Ik ben razend benieuwd wat die zal vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Bruin Poeper op 23-06-2017 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:20:
[...]
De monteur is geweest. Heeft geconstateerd dat alle kabels OK waren.
Heeft uitgebreid geprobeerd om het met Windows werkend te krijgen, is niet gelukt.

Met zijn monteurs-Linux-laptop kon hij wel gerust de LANkabel uit&in doen. Zo leek het althans, er is niet uitgebreid op door getest. Die kan voor servicedoeleinden een "werkt altijd" afstelling hebben.
Bovendien: de smartTV werkt ook onder Linux en die gaf ook geen problemen.
Ik ben daarom nog niet overtuigd dat het modem (of zijn DHCP server) OK zou zijn.

Dat APIPA gedoe van Windows lijkt iets 'slims', met de aanwijzing dat er problemen zijn. Zit dat ook in Linux?
Er moet toch een reden zijn dat Windows APIPA inschakelt?

In Windows Firewall staat: "Alle verbindingen blokkeren met apps die niet in de lijst met toegestane apps voorkomen"....... zou er zo'n verstopt appje (bv van modem) zijn waar ik niets van weet, of wat windows niet meldt?

[ Voor 12% gewijzigd door Bruin Poeper op 27-06-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Er is geen (verborgen) app in Windows die met je modem zou moeten communiceren. Wat evt wel zou kunnen, is dat de Windows Firewall (of eventueel een firewall van je antivirus of een stand-alone firewall) de DHCP-pakketjes opvreet, totdat de software helemaal 'ontwaakt' is na opstarten of resumen uit suspend. Mogelijk geeft dat dan een timing-probleem. Probeer alle mogelijke firewalls (hopelijk maar eentje, anders kan je sowieso rekenen op problemen) even uit te schakelen als test.

Windows stelt een default-configuratie in op het moment dat het niet lukt om een DHCP-adres te krijgen. Dus niet persé een symptoom van het probleem maar een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Reptile209,

Ik heb Windows Firewall uit gezet. Draai nu met vast IP voor laptop. Probleem blijft bestaan.

EDIT:
Firewall staat weer aan, en ik heb vast IP er weer afgegooid. Enig verschil is volgens mij dat de lease nu weer na 24 uur verloopt, ipv nooit.
En nog steeds: Ethernet moet vaak aan de gang gebracht worden via probleemoplosser. Probleem blijft bestaan.

Ik houdt het er op dat de Technicolor tg789bvn een ***modem is.
Als windows via APIPA {beste antwoord Kwibox's Aanvulling 2 :) } slechts een lokale verbinding {Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.x.y(Preferred)} krijgt duidt dat erop dat de DHCPserver van de Technicolor niet thuis geeft. Dat ding deugt dus niet.

[ Voor 95% gewijzigd door Bruin Poeper op 28-06-2017 08:56 ]

Pagina: 1