Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len_P
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-06 21:38
Hallo,

ik ben 2 jaar geleden omgeschoold naar software engineer. Nu ben ik onlangs bij een bedrijf gestart waar ik Java-certificering kan doen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ben op het volgende uitgekomen.

Ik ga na (een beetje) zelfstudie het examen OCA doen.

Daarna wil ik een cursus/studie voor OCP gaan doen. Ik ben op 2 plekken uitgekomen:
  1. https://www.vijfhart.nl/o...er-certificering-1z0-809/
  2. website van oracle : https://education.oracle....=609&get_params=dc:D84838
Mijn vraag is eigenlijk: heeft er iemand al eens de OCP certficering gehaald en wat heeft diegene daarvoor gedaan (qua zelfstudie, opleiding). Ik vind het aanbod van cursussen van OCP redelijk klein. Misschien heeft iemand een goede tip voor een cursus/cursusinstituut.

Groeten,

Len

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 16:13
Ik ben van plan deze te halen door zelfstudie. Moet goed te doen zijn.

Een cursus is altijd mooi als het wordt betaald, maar ze zijn vrij prijzig imo.

Ik zou eens zon proefexamen doen, dan weet je wat je ongeveer kan verwachten. Is online wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:31

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb een aantal collega's begeleid die met hun certificering bezig zijn (OCA, OCP, ...), en die hebben het gehaald met de study guides van Jeanne Boyarsky enScott Selikoff plus proefexamensoftware plus natuurlijk veel "oefenen" tijdens het werken.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:55
Ik heb een jaar of wat geleden de OCA en OCP gedaan. Dat was enkel zelfstudie. Qua boeken vind ik deze serie altijd wel aardig, al weet ik niet of er al Java 8 versies zijn:
https://www.manning.com/b...er-ii-certification-guide

Qua proefexamens een tooltje van Enthuware gebruikt, al was dat in mijn ogen niet heel geweldig.

Moet wel zeggen dat ik al vrij ruime programmeerervaring had, al was mijn Java kennis ietwat gedateerd.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Ik ben zelf ook bezig met OCA nu, daarna nog OCP. Heb het boek doorgelezen die Robtimus heeft genoemd voor 1Z0-808. Ik had zelf al de nodige programmeerervaring opgedaan tijdens m'n studie en in de maanden dat ik nu al werk, dus sommige dingen die in het boek staan zijn niet nieuw. Naast de theorie is het natuurlijk ook mogelijk om oefenexamens te maken.

Als je een cursus wilt volgen bij een instituut: onlangs heb ik met een aantal collega's een Angular cursus gevolgd die verzorgd werd door Vijfhart, en dit is ons zeer goed bevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik begeleid vanuit een van mijn rollen (ben software engineer/architect/lead) ontwikkelaars die met hun OCA of OCP bezig. Mijn persoonlijke ervaring, vanuit mijzelf en wat ik zie, is dat het heel persoonlijk is. Je hebt mensen die het boek een week van te voren doorlezen en hun examen halen. Je hebt mensen die veel lezen, samenvattingen schrijven en veel oefenen. Ga dat eerst na voor jezelf.

Als je tot de laatste categorie behoort is handig als je iemand op je werk hebt waarmee je kan sparren. Dit kan zijn dat die persoon je vragen stelt (als een soort examinator), of dat je met die persoon een hoofdstuk doorneemt. Ik heb met meerdere mensen de oefenopgaven gemaakt (leer ik er ook nog wat van).

Bedenk wel dat OCA een stuk makkelijker is dan OCP.

Over cursussen bij Vijfhart. Ik heb er wisselende ervaringen mee. Je hebt wel een docent nodig die de stof grokt, anders kan je net zo goed zelf het boek lezen. Examenvoorbereiding vond ik niet nuttig. Ymmv!

En sowieso moet je natuurlijk altijd blijven oefenen. Lezen en gebruiken en toetsen. Weer terug het boek in. Weer het nieuwe geleerde toepassen. Als je dat niet doet, of niet kan vanuit je werkgever, blijft het een theoretische exercitie.

tl;dr
Ga na hoe jij studeert en stem daar je leertraject op af.

[ Voor 21% gewijzigd door JBrennan op 20-06-2017 11:09 . Reden: cursussen + oefenen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len_P
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-06 21:38
Ok, bedankt voor alle reacties.

Als ik naar de onderwerpen van OCP kijk ben ik met 30-40% redelijk tot goed bekend, de rest ook wel aardig maar zie ook een aantal nieuwe dingen.

Ik wil graag een cursus doen omdat ik sneller leer als iemand het me uitlegt en ik daar gelijk vragen bij kan stellen, dan als ik een boek moet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:29
Voor mijn OJCP heb ik Headstart Java gebruikt en nog een Java boek.
Het voordeel van Headstart was dat het erg basic en rustig uitlegt met voorbeelden en oefeningen.
Pagina: 1