Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Voor mobiel internet op vakantie tbv de tablets gebruikte ik tot nu toe altijd een mifi van TP-link maar omdat dat ding de afgelopen vakantie wat kuren ging vertonen en hij enkel 3G ondersteund heb ik gezocht naar een nieuwe die 4G heeft. Deze ook wel gevonden maar nu vroeg ik me eigenlijk af of ik in plaats daarvan misschien beter een mobieltje kon kopen.

Zo'n mifi ligt namelijk de rest van het jaar in de la en een mobieltje zie ik nog wel van pas komen

Wat is je budget?
Wil er eigenlijk niet meer dan €200 aan kwijt zijn

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
mobiel internet voor tablets op vakantie met lokale data sim.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor de mifi de Netgear AirCard 790 en voor de mobiel lijkt de motorola moto G5 me wel wat.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe een mifi werkt heb ik al ervaring mee, de vraag is voornamelijk of een mobieltje geschikt is als mifi vervanger.
  • kan er data only sim in of moet je een bel/data sim hebben voor een mobiel?
  • hoeveel runtime krijg je uit een mobiel als die als 4G hotspot functioneert?
  • kan je de mobiel zelf nog ook gebruiken om op te surfen als die als hotspot dient?
  • eventuele andere zaken die een mobiel onhandig maken om als mifi in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:22

P_Tingen

omdat het KAN

Als je in Europa blijft zou ik het geld eerder investeren in een mobiel; daar heb je de rest van het jaar ook wat aan en je kunt je telefoon inderdaad gewoon gebruiken wanneer die als hotspot dienst doet (tenminste, mijn Lumia kan dat wel, neem aan dat iPhone en Android dat ook kunnen).

Hou er wel rekening mee dat hotspot extra sap trekt dus je wil ofwel een mobiel met een dikke accu, ofwel je wil hem tijdens het hotspotten aan de lader hebben. Dat laatste zorgt er voor dat je zelf wat minder gemakkelijk ermee kan werken. In dat geval is een niet al te dure aparte telefoon wellicht handiger.

Disclaimer: ik heb geen ervaring met een mifi, dus wellicht mis ik evidente voordelen daarvan tov een telefoon.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 21:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Vliegvlug schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:05:
  • kan er data only sim in of moet je een bel/data sim hebben voor een mobiel?
  • hoeveel runtime krijg je uit een mobiel als die als 4G hotspot functioneert?
  • kan je de mobiel zelf nog ook gebruiken om op te surfen als die als hotspot dient?
  • eventuele andere zaken die een mobiel onhandig maken om als mifi in te zetten?
De mobiel kan zelf nog gewoon gebruikt worden wanneer deze ingezet wordt als hotspot, wel gaat de batterij sneller leeg. Een mifi voorzie je natuurlijk van stroom, als je je telefoon als hotspot in zet zul je deze op een gegeven moment ook aan de stroom moeten hangen en dan is hij niet meer "mobiel".

Plus punt wel is, telefoon kun je op batterij meenemen, wanneer je onderweg ook een hotspot wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Lawwie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:33:
[...]

De mobiel kan zelf nog gewoon gebruikt worden wanneer deze ingezet wordt als hotspot, wel gaat de batterij sneller leeg. Een mifi voorzie je natuurlijk van stroom, als je je telefoon als hotspot in zet zul je deze op een gegeven moment ook aan de stroom moeten hangen en dan is hij niet meer "mobiel".

Plus punt wel is, telefoon kun je op batterij meenemen, wanneer je onderweg ook een hotspot wil?
Zo'n mifi is juist ook mobiel, heeft ingebouwde batterij en gaat best lang mee, 11 uur zegt Netgear voor de 790.
Nu zal dat wel niet heel realistisch zijn maar zo lang gebruik ik 'm toch niet achter elkaar als ik onderweg ben.

Als ik met een mobiel 4 uur haal is dat ook genoeg.
P_Tingen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:28:
Als je in Europa blijft zou ik het geld eerder investeren in een mobiel
...
Wat bedoel met Europa?
De frequenties ?

De netgear 970 ondersteund:
4G CA 1800+700, 1800+2600, 2600+700, 2600+2600 MHz
4G 700/900/1800/2100/2600 MHz

Moto 5G
800, 850, 900, 1800, 1900, 2100, 2600 zegt belsimpel
gsm arena: LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 19(800), 20(800), 28(700), 38(2600), 40(2300), 41(2500) - XT1684, XT1685

en Lenovo zelf: 4G LTE (B1, 3, 5, 7, 8, 19, 20, 28, 38, 40) maar met een disclaimer; Band coverage varies by model, country, and service provider.

Kortom niet helemaal duidelijk of het overeen komt. :?

Tenslotte, iemand die weet of een data-only sim werkt in een mobieltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Data only sim gaat prima werken logischerwijs. Het is even de vraag naar welk land je vooral denkt te gaan aangezien niet elke willekeurige smartphone in elk land zal kunnen verbinden met 3G/4G. Er zijn genoeg smartphones die veel frequenties pakken, maar better safe than sorry. ;)

Overigens haalt een smartphone gemakkelijk 4 uren tijdens gebruik als hotspot. Ikzelf heb volgens mij wel eens een hele dag gedaan met een Galaxy S3 destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De moto G5 is inmiddels besteld, dank voor de input.

Ben benieuwd of het net zo handig is als een mifi maar daar gaan we wel achter komen. :P

Update;
tel is inmiddels binnen en betreft model XT1676 welke de volgende LTE banden ondersteund: 1/3/5/7/8/19/20/28/38/40

[ Voor 30% gewijzigd door Vliegvlug op 22-06-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Vliegvlug schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:20:
De moto G5 is inmiddels besteld, dank voor de input.

Ben benieuwd of het net zo handig is als een mifi maar daar gaan we wel achter komen. :P
Let wel op. Als je de telefoon als hotspot gebruikt terwijl hij aan de oplader ligt, wordt de accu te heet. Gevolg is dat je accu onbetrouwbaar zal worden en je alsnog zonder verbinding kan komen zitten.
Ga je de telefoon dan ook nog gebruiken voor iets anders terwijl hij als hotspot aan de lader ligt, dan denk ik dat je wel heel snel je accu hebt opgebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gadgeteer op 22-06-2017 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
Voor anderen die in dit topic terecht komen met dezelfde vraag: via eBay kun je redelijk goedkoop unlocked hotspots kopen uit (o.a.) China. Ben je voor 4-5 tientjes klaar. Wel letten op de verschillende (4G) banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gadgeteer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:31:
[...]

Let wel op. Als je de telefoon als hotspot gebruikt terwijl hij aan de oplader ligt, wordt de accu te heet. Gevolg is dat je accu onbetrouwbaar zal worden en je alsnog zonder verbinding kan komen zitten.
Ga je de telefoon dan ook nog gebruiken voor iets anders terwijl hij als hotspot aan de lader ligt, dan denk ik dat je wel heel snel je accu hebt opgebruikt.
Is dat specifiek voor de moto G5 of in zijn algemeenheid?

Mijn huidige LG G4 kan ik gewoon aan de lader hebben met spelletjes erop spelen en dan wordt ie wel warm maar nog nooit uitgevallen.

Is gebruik enkel als hotspot dan zo intensief?
Grote verbruikers zoals scherm en GPU staan dan uit en bij normaal gebruik is sowieso ook of wifi of 4G actief.
Maakt wifi en G4 samen dan werkelijk zoveel uit voor de warmte?
barrymossel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:09:
Voor anderen die in dit topic terecht komen met dezelfde vraag: via eBay kun je redelijk goedkoop unlocked hotspots kopen uit (o.a.) China. Ben je voor 4-5 tientjes klaar. Wel letten op de verschillende (4G) banden.
Ging me niet om zo weinig mogelijk betalen, heb liever een betrouwbaar apparaat.
Die netgear ac790 is zeker niet goedkoop maar ondersteund wel 300mbit, dat is waarom ik die gekozen had met het oog op de toekomt, ga je voor 150mbit G4 dan kan het ook al een stuk goedkoper in nederlandse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Vliegvlug schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:20:
[...]

Is dat specifiek voor de moto G5 of in zijn algemeenheid?
Dat geld eigenlijk voor alle telefoons (en tablets etc.). Continu aan de lader liggen terwijl in gebruik (hotspot, spelletje of whatever) is gewoon slecht voor je accu.
Als je een hotspot opent waar je meerdere tablets mee verbindt dan verwacht ik dat je toestel (vooral accu) na een paar minuten best warm wordt wanneer deze aan de lader ligt, direct stuk gaan zal hij niet maar het verkort wel de levensduur van je accu als het vaak voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
oké op die manier, nou dan hoef ik me er niet al te druk over te maken want de G5 heeft gelukkig nog een verwisselbare accu, dus als die gaar is koop ik wel een nieuwe.
Heb ik de G5 niet specifiek op uitgezocht maar is achteraf wel handig.
Kan ik ook nog een tweede accu meenemen als ik m toch langer onderweg wil gebruiken en de accuduur toch tegen blijkt te vallen.
Pagina: 1