Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Op het moment probeer ik een Linux workstation (Debian, maar sta open voor andere suggesties) in te richten met 6 Full-HD monitoren.

De monitoren zijn fysiek in een 3 bij 2 setup geplaatst en worden aangestuurd door twee Nvidia NVS 510 grafische kaarten.

De laatste closed source drivers van Nvidia zijn geïnstalleerd en met de "Base Mosaic" mode kan ik alle 6 minitoren aansturen.

Op het moment lukt het prima om de monitoren te positioneren d.m.v. Settings -> Displays. Dit genereert een monitos.xml in de home-dir waarbij de posities bepaald worden op basis van de unieke serial numbers van de monitoren zelf.

So far, so good!

Nu hebben we meerdere workstations met dezelfde hardware en monitor setup, maar met andere unieke serial numbers van de monitoren.

Met een xrandr one-liner lukt het mij om de posities in te stellen op basis van de DisplayPort output en dus onafhankelijk van de setup, de correct posities kan instellen.

Het probleem: Het "fix-monitor-positions.sh" script werkt alleen correct vanuit een al reeds gestarte screen-session.

Ik heb het volgende geprobeerd: systemd-service maken, verwijzingen in de /etc/gdm3/[Init|PreSession|PostSession]/ en /etc/X11/Xsession.d/. Helaas werkt de xrandr one-liner op die plekken niet. Dat terwijl vele tutorials/fora op internet wel succesvol lijken te zijn :X

Bovengenoemde script schrijft voor debugging ook zijn huidige User, Datetime en de output van xrandr weg naar een log-file. Hierdoor kan ik verifiëren dat mijn script correct wordt uitgevoerd.

TL:DR; Iemand suggesties/tips hoe ik op basis van xrandr of andere tooling de monitor posities kan zetten op basis van de videokaart output?

Specs:
Huidige OS: Debian 8 jessie
Desktop environment: Gnome 3
Display Manager: GDM3
Display Server: X11
Andere OS'en geprobeerd: Debian 9 strech, CentOS 7, Fedora 25, Ubuntu 16.10
Videokaart: Nvidia NVS 510
Videodriver: Laatste Nvidia closed source
Monitoren: 6x Dell Full-HD op DisplayPort

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zet 't eens in $HOME/$USER/.config/autostart. Moet wel een .desktop bestand zijn, die verwijs je naar je script. Andere optie is om 't in de Desktop Omgeving sessie te fixen, ipv de Xsession.d optie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
De "Desktop Omgeving" heb ik geprobeerd in /etc/gdm3/[Init|PreSession|PostSession]/ mappen. Of heb je andere suggesties?

$HOME/$USER/.config/autostart optie zou ik inderdaad kunnen proberen, maar dan blijft het login scherm nog wel verkeerd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik bedoel de DE oplossing waar de daadwerkelijke sessie staat. Ik dacht ergens in /usr/share oid.

Is het echt een ramp als je loginscherm niet op een specifiek scherm staat? Ik heb overigens met Lightdm dat de input komt waar de muis is. Heb 2 monitoren gedefinieerd voor de VM waar ik in werk en de input velden schuiven daarbij mee met de muis van monitor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Helaas niet gelukt op alle mogelijk manieren.

Inmiddels opgelost door toch met de monitors.xml te werken en te symlinken op een stukje persitent memory.

De symlink staat nu in de skeleton, waardoor iedere nieuwe user standaard de juiste config krijgt.