Afvoer mobiele airco zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:34
Mijn huis is zeer goed geïsoleerd en ik kan de zon goed buiten houden. Het is op dit moment nog aangenaam in huis. Maar na een paar hitte golven natuurlijk niet meer.

Ik had het idee om een mobiele airco op de zolder te plaatsen (koude lucht zakt), hier heb ik nog een afvoer die oorspronkelijk bedoeld was voor een droger. Ik wil de airco voornamelijk gebruiken om het huis een paar graden af te koelen, dus niet om overdag vol te laten blazen en binnen te gaan zitten.

Iemand een mening hierover? Zou dat goed werken?

PS: Ik heb niet echt een mogelijkheid om een split unit te plaatsen en ik vind ze te duur.

Beste antwoord (via Abom op 19-06-2017 18:41)

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:46
Ik heb op zolder een mobiele airco staan (7000 btu). Ons oudste zoontje slaapt daar en gisteren was het bijvoorbeeld, nadat we de hele dag weg waren geweest, 29 graden (zonder airco) op zijn kamer. Op een hete dag als gisteren of vandaag, koelt de airco de zolder terug tot 23-24 graden. Dan zetten we hem wel al voor de middag aan. Wij hebben een slecht geïsoleerd jaren 30 huis met op zolder over de gehele breedte van het huis een dakkapel (daarin wel sinds een paar jaar nieuwe kozijnen met HR++ glas en een rolluik).

De ventilatie van onze badkamer loopt door de zolder naar de dakdoorvoer (achter een knieschot). De slang hiervan heb ik nu afgekoppeld en de afvoer van de airco hierop aangesloten.

Vorig jaar sliep de kleine nog een verdieping lager en toen zetten we de airco overdag aan op zijn kamer met de slang uit het raam. Toen deed de airco het beduidend slechter dan nu.

Op de eerste verdieping wordt het ook wel iets koeler, maar dat is denk ik maar 1 graad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupiler666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-02 08:08
met een mobiele airco op zolder om je huis een paar graden te koelen zal niet gaan denk ik...bij ons werkt hij prima voor 1 vertrek koeler te krijgen en aangenaam te houden en zeker als straks de klusjes man ons ingenieus systeem voor tussen de schuifpui af heeft :P
wel lekker als er iemand slaapt op zolder maar anders zou ik hem toch ergens anders zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05

Croga

The Unreasonable Man

Abom schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:34:
Ik had het idee om een mobiele airco op de zolder te plaatsen (koude lucht zakt), hier heb ik nog een afvoer die oorspronkelijk bedoeld was voor een droger. Ik wil de airco voornamelijk gebruiken om het huis een paar graden af te koelen, dus niet om overdag vol te laten blazen en binnen te gaan zitten.
Dat gaat je niets opleveren. Zeker niet op de beneden verdieping. De airco op zolder zal niet eens krachtig genoeg zijn om de verwarming van de zolder te vertragen.

Wij hebben hier een split unit met twee units binnen. Één daarvan hangt op zolder. Als het buiten warm wordt (echt warm) mogen we heel erg blij zijn als dat ding 24 uur per dag op vol vermogen de zolder onder de 28 graden houdt. En dat doet hij dan met geluid van een behoorlijke ventilator.
We hadden voorheen een binnen unit op de eerste verdieping. Een 20 vierkante meter kamer kwam op een zomerse dag daarmee niet onder de 30 graden terwijl hij meer herrie maakte dan een vrachtwagen die langs rijdt.

Wil je dit echt oplossen dan is een split unit absoluut je enige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Ik weet dat een splitunit de beste oplossing is. Echter, verwarmt mijn huis op een dag zoals gisteren (29 graden) op van 22 graden naar 22.5 graden. Ik ben benieuwd of ik dat niet (makkelijk) kan compenseren met een mobiele unit.
Het vocht wegtrekken van de zolder is ook een plus, aangezien daar mijn was hangt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Abom op 19-06-2017 11:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:46
Ik heb op zolder een mobiele airco staan (7000 btu). Ons oudste zoontje slaapt daar en gisteren was het bijvoorbeeld, nadat we de hele dag weg waren geweest, 29 graden (zonder airco) op zijn kamer. Op een hete dag als gisteren of vandaag, koelt de airco de zolder terug tot 23-24 graden. Dan zetten we hem wel al voor de middag aan. Wij hebben een slecht geïsoleerd jaren 30 huis met op zolder over de gehele breedte van het huis een dakkapel (daarin wel sinds een paar jaar nieuwe kozijnen met HR++ glas en een rolluik).

De ventilatie van onze badkamer loopt door de zolder naar de dakdoorvoer (achter een knieschot). De slang hiervan heb ik nu afgekoppeld en de afvoer van de airco hierop aangesloten.

Vorig jaar sliep de kleine nog een verdieping lager en toen zetten we de airco overdag aan op zijn kamer met de slang uit het raam. Toen deed de airco het beduidend slechter dan nu.

Op de eerste verdieping wordt het ook wel iets koeler, maar dat is denk ik maar 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Bedankt voor de info heren.
Ik ga het denk ik toch proberen. Zoals ik al zei op een dag zoals gisteren en vandaag stijgt de temperatuur in de woonkamer met 0,5 graden. Het gaat mij er voornamelijk om, om die stijging te compenseren op de hete dagen waarbij simpelweg ventileren in de nacht niet meer voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Heb je balansventilatie in huis? Een idee is misschien om de toevoer dan los te maken waardoor dit systeem koude lucht in elk vertrek blaast wat hij aanzuigt vanaf de zolderkamer. (Welke koud is door de airco). Wel zou je de bypass aan moeten zetten om te voorkomen dat deze koele lucht opgewarmd wordt door de heat exchanger. Dat is leuk in de winter maar wil je nu juist niet :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 10:14
Met een mobiele airco trek je veel warme, vochtige lucht naar binnen, (even veel als dat de unit naar buiten spuit). Dat is de belangrijkste reden waarom het effect zo tegen valt.

In een goed geïsoleerd huis heb ik op zolder een split unit hangen. Voor de zolder is dat prima, maar verwacht niet dat je dan ook de rest van het huis ermee kan koelen.

Wat ook kan helpen tegen de warmte zijn zonnepanelen op je dak, die houden de zon goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:57
Heeft iedereen hier van die grijze import splitunits die eigenlijk allang niet meer verkocht mogen worden? Dus die echte 'airco-airco' gevallen (standje 0 of 100). Wij hebben hier in huis Mitsubishi splitunit 'airco' (inverters) hangen 2500kWh en 3500kWh en die krijgen op standje economic met groot gemak het hele huis koel (165m2) Verbruik van die dingen samen is iets hoger geweest dan onze oude mobiele airco (merk Eurom lol) in ons oude kleine huurappartement waar ie zo ongeveer 0,0 verkoeling kon brengen behalve op de slaapkamer.

Zo'n Gamma/Praxis/Hornbach ding hier in huis ook maar lekte en bleek toen niet te repareren te zijn. Toen maar eens onderzoek naar die dingen gedaan. Gaat het mis met die dingen moet je tevens je verzekering even nakijken (kans is klein dat ze erachter gekomen maar je hebt STEK certificering nodig).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Abom
Ik heb uiteindelijk toch een mobiele unit gekocht, toen het een paar dagen 30+ was. Het werkt uiteraard niet zo goed als een splitunit, maar de airco kan prima de warme lucht afvoeren via de afvoer op de zolder. De koude lucht wordt het trapgat ingeblazen en mengt met de lucht op 1e etage. Echt verder zakken tot de begane grond doet het niet echt volgens mij.

Ik maak gebruik van de onderdruk die de unit genereert. Ik zet voornamelijk de unit 's morgen een paar uur aan (middels timer) terwijl ik naar mijn werk ga. Dan is het huis vrijwel volledig dicht, alleen de ventilatieroosters op de begane grond staan dan open. Dan wordt er frisse lucht van buiten, de begane grond ingezogen en de airo koelt de zolder en de 1e etage.

's avonds, indien de temperatuur buiten acceptabel is, gaan de ramen op de 1e etage open zodat er wel geventileerd wordt.

Het is niet briljant, de unit maakt vooral veel herrie, maar het doet wel wat ik voor ogen had; de temperatuur binnen blijft stabiel rond 22-23 graden en ik hoef minder handmatige klimaat management toe te passen.

edit:
Deze post krijgt nog thumbs-up, vandaar nog een toevoeging

Mijn huis is vrij goed geïsoleerd, energielabel A. Met een slecht geïsoleerd huis werkt deze oplossing waarschijnlijk niet zo goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Abom op 11-07-2022 14:44 ]

Pagina: 1