Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgrade - 1080p of 1440p?

Pagina: 1
Acties:

• masmas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 15:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC word gebruikt voor casual gaming. Ik heb de afgelopen tijd de volgende spellen gespeeld: GTA V, Mafia 3, dishonerd 2, Rainbow 6 Siege, The division, BF1.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro inclusief monitor. Dit is niet een strikt budget, het mag meer en minder zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er betreft hier een upgrade, de volgende onderdelen wil ik her gebruiken:
HDD, 2 SSD's, case (Cooler Master Silencio 550)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De grote vraag is of ik op 24" 1080P blijf gamen, of dat ik naar 27"1440p ga. Ik wil namelijk ook een nieuwe monitor. Hier twijfel ik het meeste over. Ik verwacht nu een monitor te kopen waar ik komende 6-10 jaar mee vooruit kan. Dan is de vraag of ik spijt ga krijgen van 24" 1080P. Ik wil het liefst de komende jaren alles op max kunnen spelen, maar als ik voor de 1440P kies dan word dat een erg dure optie (GTX1080)
Ik wil graag Freesync of Gsync gebruiken. Wat voor mij niet duidelijk is of de meerprijs voor Gsync het waard is. Daarnaast wil graag 60+ fps, op 1080 de 100+ fps.

De monitoren die ik het voorbeeld gebruik kunnen ook veranderen, mochten jullie goede ideen hebben.

Ik heb het systeem niet per direct nodig. Dus zou het het liefst ergens komende maand kopen. Ik wacht al een tijd op VEGA. Ik verwacht dat als dat einde van de maand word aangekondigd dat het nog niet direct in de winkels ligt. Ik heb eigenlijk geen zin om daar verder op de wachten. Want eigenlijk is het handig om 2 maanden na de release pas zulke nieuwe kaarten te kopen, dan is de prijs wat gezakt en zijn de drivers verder ontwikkeld. in dat geval zou ik nog 3 - 4 maanden moeten wachten. (is speculeren natuurlijk)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige XFX Radeon HD7950 Black Edition kan aardig wat herrie maken tijdens het gamen. Dat zou wel minder mogen in de nieuwe build.

Ga je overklokken?
Nee, ik heb niet veel tijd, dus de tijd die ik heb wil ik besteden aan gamen, en niet aan overclocken. Daarom kies ik voor de 1600x en niet de 1600.

Wat verwacht je van ons?[i]
Jullie advies/mening mbt de monitor en videokaart combi. Daarnaast feedback op het hele system, maar dat is grotendeels gebaseerd op de BBG van Mei.

De basis:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 249,-€ 249,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 20,95€ 20,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,40

Optie 1:
Voordeel, lage prijs. op max settings kunnen gamen
nadeel: RX580 slecht leverbaar, monitor misschien niet toekomst bestendig vanwege het formaat?
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 325,49€ 325,49
1Asus MG248Q Zwart€ 320,-€ 320,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,49

Optie 2:
voordeel: 27 inch monitor
nadeel: prijs, niet alles kan op max settings gespeeld worden op 1440p 60hz+?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Asus PG278QR Zwart€ 660,10€ 660,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.110,10

Optie 3
Voordeel, ik verwacht alles op max settings voor de komende 2 jaar
Nadeel: 1080P, 'kleine' monitor.
Is dit teveel overkill? Ik kan natuurlijk ook voor de 1060 gaan in deze combi, dat scheelt zo'n 130 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Asus PG248Q Zwart€ 478,-€ 478,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,-

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 08:46
beste @masmas here's my two cents:

Disclaimer: ik ben geen pro, maar houd toch al wat jaren de prestaties van verschillende kaarten bij en hoe ze zich staande houden door de jaren heen, globaal bij. Dus ik kan het best verkeerd hebben.

Zoals je misschien gemerkt hebt, is de trend toch dat “we” naar de 4k gaan en dat dat de nieuwe norm zal worden. (zal niet meteen gaan gebeuren) Enige kaart die op dit moment goed presteert op 4k is de 1080ti.. maar zelfs dat is nog net op 60fps (afhankelijk natuurlijk van wat je speelt). Wat mij opgevallen is (zeker in het geval van laptops … iets minder met desktop GPU’s) is dat per jaar dat er nieuwe AAA games uitgebracht worden, prestaties van de GPU met ongeveer 1 setting level achteruit gaan. Wat ik bedoel is het volgende: Als je nu een laptop had waar je games op ultra settings kon spelen, zou je de jaar erop (met de release van de nieuwe AAA game), die nieuwe games op high kunnen spelen. De jaar erop op med, enz enz. Op desktop is het niet ZO erg, maar vergelijkbaar is het wel (van wat ik gezien heb iig). Daar waar de 1080ti nu op 4k goed presteert, betwijfel ik dat die de games die over 2 jaar uitkomen, op 4k op 60 fps kan draaien (ultra settings).

Daarom stel ik je voor om nu, (nu 1080p nog niet erg is om op te spelen, en zeker de komende 2 jaren niet) het aan de “goedkope” kan te houden. Als je je 1080p monitor nog hebt, houd die, koop de RX 580 en kan je 2 jaar goed vooruit. In die 2 jaar kan je sparen voor een 4k monitor en alvast ook voor een kaart die dan uit komt en wel langer goed presteert op 4k. Waarom ik een 1440p monitor persoonlijk niet aanraad, is omdat je dan anders extra geld gaat neer leggen voor iets wat je waarschijnlijk over 2-3 jaar zou willen vervangen (ivm 4k). (dit is trouwens de reden waarom ik zelf afgezien heb van het kopen van een 1080ti voor de build waarvoor ik aan het sparen ben)

Maar ik kan mij voorstellen dat er heel wat mensen met die redenatie niet eens zullen zijn :P

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:03
Eens, 1440p gaat nooit een standaard worden meer een tussenweg. 1080P is steeds het meest gebruikte resolutie. 1080p films zien er trouwens ook niet uit op 1440p (Mijn ervaring). Ga nu lekker voor een mooi 1080p scherm en over een aantal jaar een gpu+4k als je systeem aan vervanging toe is.

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
Bedankt voor de feedback! Ik ben niet de TS, maar zat met hetzelfde dilemma :). Ik hou het voorlopig op 24" 1080, thanks!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 20:31
Toch is 1440p een mooie upgrade t.o.v. 1080p, zowel in games als algemeen gebruik. Ik ben zelf programmeur en werk veel prettiger op mijn 27" 1440p scherm dan op 23" 1080p.

Verder kun je met een GTX 1070 een 1440p scherm ook heel prima aansturen, maar je zult niet altijd boven de 60 blijven.

• masmas
Bedankt voor jullie feedback. Ik begrijp jullie punt. Ik houd het voor nu op 1080P. De vraag is dan nu welk scherm, en gsync of freesync. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag. Want ik lees toch wat gemende reviews over de MG248Q.

[ Voor 12% gewijzigd door masmas op 19-06-2017 16:26 ]

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:03
Ik zelf wacht op deze monitor
https://www.monitorstore....msung-lc24fg73fquxen.html
Beste kleuren voor een 1080p scherm (QLED)+144hz en curved.

AMD=Freesync
Nvidea= G sync

Ik zelf zou niet voor een TN gaan.
YouTube: TN panel 144Hz gaming monitor(left) VS Samsung CFG70 gaming monitor ...
Hier het verschil in kleur tussen TN en QLED

hier 1440p ips vs quatom dot
YouTube: IPS vs Quantum Dot - IPS vs VA - (ENG SUB) Samsung CFG70 vs Asus PG2...
Ik vond de QLED er beter uitzien. (Skip naar GTA stukje)

Ik heb de recente versie gezien
pricewatch: Samsung C24FG70 Zwart
, en ik vond de kleuren zelfs beter uitzien dan mijn 4k ips, de kleuren sprongen er als het ware uit bij de qled monitor. Zeer goed voor games en films. Kijk maar eens naar de amazon reviews waar mensen een soortgelijk mening hebben.

[ Voor 87% gewijzigd door Voyarch op 19-06-2017 16:56 ]

• masmas
Ventrexe, dank voor je post. Interresant om de verschillen te zien tussen TN en QLED.

Met mijn vraag Gsync of Freesync doelde ik op: AMD video kaart of Nvidea kaart (met resp scherm).

Ik wacht toch maar even deze maand af, kijken waar AMD mee komt. Ik vind de meerprijs voor een gsync monitor erg hoog, en ik weet niet of dat nu zoveel beter is dan Freesync.

Het scherm wat je als laatste voorsteld is een mooi scherm, maar het is dan wel weer jammer dat freesync alleen werk tussen de 70 en 144 hz.

Wat ik begreep is dat freesync/gsync ook erg nuttig kan zijn in het geval van lagere framerates (onder de 60 fps).

Bij de Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 werkt the freesync tussen de 35 en 120. Dan zijn de lage fps wel handig, maar is het weer zonde dat het niet werkt als je 144 hz hebt. Daarnaast is dit weer een TN scherm, dus minder mooie kleuren.

Keuzes, keuzes...
Pagina: 1