Afgelopen week was ik de melkweg aan het fotograferen en toen ik later de foto's terug zag op mijn computer bleek er iets geks aan de hand met alle foto's die ik met de Zeiss Loxia 35mm heb geschoten.
Felle sterren in de hoeken lijken een hele aparte "flare" te hebben. Flare tussen haakjes omdat ik niet zeker weet of dat is wat ik zie? Toevallig heb ik een voorbeeld waarbij ik ongeveer dezelfde foto ook heb geschoten met de Sony 16-35mm f/4 waarbij je dit effect niet ziet. Hieronder de twee foto's, je ziet het goed rechtsboven in beeld. Eerst de Loxia dan de Sony. Beide zijn als RAW ingeladen in Lightroom en zonder enige aanpassingen weer geëxporteerd (alleen iets lagere resolutie).
1: Zeiss Loxia 35mm - 35mm - f/2 - 10sec
Test 1 - Zeiss Loxia 35mm by Divwhis, on Flickr
2: Sony 16-35mm - 35mm - f/4 - 30sec
Test 2 - Sony 16-35mm by Divwhis, on Flickr
Heeft iemand dit wel eens eerder gezien? Is dit een flare? En zo ja enig idee waardoor het komt (wellicht moet ik het diafragma verder knijpen; misschien heb ik net niet goed scherpgesteld). Ik hoop dat het een gebruikersfout is, want anders maakt het de Loxia in ieder geval redelijk onbruikbaar voor astrofotografie.
Felle sterren in de hoeken lijken een hele aparte "flare" te hebben. Flare tussen haakjes omdat ik niet zeker weet of dat is wat ik zie? Toevallig heb ik een voorbeeld waarbij ik ongeveer dezelfde foto ook heb geschoten met de Sony 16-35mm f/4 waarbij je dit effect niet ziet. Hieronder de twee foto's, je ziet het goed rechtsboven in beeld. Eerst de Loxia dan de Sony. Beide zijn als RAW ingeladen in Lightroom en zonder enige aanpassingen weer geëxporteerd (alleen iets lagere resolutie).
1: Zeiss Loxia 35mm - 35mm - f/2 - 10sec
Test 1 - Zeiss Loxia 35mm by Divwhis, on Flickr2: Sony 16-35mm - 35mm - f/4 - 30sec
Test 2 - Sony 16-35mm by Divwhis, on FlickrHeeft iemand dit wel eens eerder gezien? Is dit een flare? En zo ja enig idee waardoor het komt (wellicht moet ik het diafragma verder knijpen; misschien heb ik net niet goed scherpgesteld). Ik hoop dat het een gebruikersfout is, want anders maakt het de Loxia in ieder geval redelijk onbruikbaar voor astrofotografie.