Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SSD's verplaatsen, OS behouden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Alvast een welgemeend excuus als ik hiervoor geen nieuw topic hoefde te openen. Ik ken de struggles van newbies die enkel voor één probleem je forum komen vervuilen. Ik heb lang gezocht en kon er geen betere plek voor vinden.

Dan nu: er komt een nieuwe laptop in huis met voornaamste reden om games wat beter te draaien. Deze wordt geleverd met een 128gb SSD, maar mijn huidige laptop heeft een Samsung Evo 500gb SSD welke ik er zelf destijds in heb gezet.

Nu wil ik graag alle gegevens behouden op de grotere SSD en deze in de nieuwe laptop zetten. Kan dat, of raden jullie aan schoon te beginnen i.v.m. de andere hardware?

Ook wil ik graag de nieuwe kleinere SSD in de oude laptop zetten en deze verkopen. Kan dit met behoud van het OS?

Alvast bedankt voor de hulp.

Oude laptop https://www.beste.nl/2005...c55-c-13q-voor-euro549--/
Nieuwe laptop https://www.mediamarkt.nl...hp-17-w210nd-1486832.html

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat kan opzich wel. De verschillen tussen de hardware zijn niet zo extreem, het enige waar je misschien moeite mee zou kunnen hebben is UEFI vs. BIOS, maar dat kan je in de instellingen van de firmware van de nieuwe laptop aanpassen zodat het matcht met de oude. Wat wel belangrijk is, is eerst naar Windows 10 upgraden als je dat nog niet gedaan had.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zolang het Windows 8 of hoger is kan het zonder problemen. Zelfs van AMD naar Intel en van Intel naar AMD systeem werkt (getest met Windows 8.1, Windows 10 en Server 2012R2)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Super. Ik ben inderdaad geupgrade naar Windows 10.

Dan nog een laatste vraag: Raden jullie aan om twee SSD's te plaatsen of de 1TB HDD te houden en enkel de SSD te wisselen?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je denkt dat je zo je OS disk kan overzetten is het antwoord nee.

De hardware veranderd vanuit je OS gezien, dus zal je Windows licentie komen te vervallen. En omdat er zoveel veranderd qua hardware en drivers is het beter om een verse install te doen. Dan weet je zeker dat je geen ongein tegen gaat komen.
Wim-Bart schreef op maandag 19 juni 2017 @ 02:47:
Zelfs van AMD naar Intel en van Intel naar AMD systeem werkt (getest met Windows 8.1, Windows 10 en Server 2012R2)
Dat is echt erom vragen. Als je installeert moet Windows de HAL (Hardware Abstraction Layer) aanpassen op de hardware. Dit kan enkel op dat moment en daarna nooit meer. Daarom juist bij een grote verandering herinstallatie doen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32

Croga

The Unreasonable Man

CMD-Snake schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:30:
De hardware veranderd vanuit je OS gezien, dus zal je Windows licentie komen te vervallen. En omdat er zoveel veranderd qua hardware en drivers is het beter om een verse install te doen. Dan weet je zeker dat je geen ongein tegen gaat komen.
Aangezien de licentie niet meer in de installatie zit maar in de BIOS zal dat geen drol uit maken.

De oude laptop had win10, de nieuwe laptop heeft win10. De SSD van de oude in de nieuwe plaatsen gaat zorgen dat Windows in de BIOS kijkt, daar een geldige key ziet en gewoon zonder problemen door boot.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:51
Één klein puntje:
Die HP zal een 2.5" HDD en een M.2 SSD hebben.
Je huidige SSD zal een 2.5" versie zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, niet bij stil gestaan. Goed punt. Dan wil ik alsnog de HDD inruilen voor mijn SSD.

Verder is het een welles-nietes hierboven. Ik denk bij nader inzien toch dat het prettiger is weer schoon te beginnen, als dat de discussie makkelijker maakt.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

Je kan het natuurlijk altijd proberen. Bij problemen kan je altijd nog herinstalleren. Hier wordt heel vaak geroeptoeterd dat je het 'echt niet moet willen' en dat het 'absóluut niet kan', maar in de prakijk wil het heel vaak zonder enkel probleem. En stel er zou al een hypothetische inefficiëntie zijn ten opzichte van een kale installatie. Alsof je die zou gaan merken bij normaal gebruik.

Als het overduidelijk meteen faalt met BSOD's en ellende kan je altijd nog een herinstallatie doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Anderzijds is het bij Windows wel handig om eens in de zoveel tijd eens een schone installatie te doen. ;)
Je merkt daar bij een SSD (die het meer camoufleert dankzij de hoge random snelheid) wel minder snel wat van dan bij een harde schijf. Als hij daar geen zin in heeft, probeer het rustig en doe het een keer wanneer het goed uitkomt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 15:01 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:00:
Anderzijds is het bij Windows wel handig om eens in de zoveel tijd eens een schone installatie te doen. ;)
Je merkt daar bij een SSD (die het meer camoufleert dankzij de hoge random snelheid) wel minder snel wat van dan bij een harde schijfniets van. Als hij daar geen zin in heeft, probeer het rustig en doe het een keer wanneer het goed uitkomt.
Bij een SSD en met een moderne Windows merk je dat echt alleen als je benchmarks gaat draaien en dat gaat zitten te vergelijken. Die schone installatie van een Windows-installatie heb ik sinds m'n SSD 6 jaar geleden al niet meer gedaan. Zonde van je tijd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

MsG schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:18:
[...]

Bij een SSD en met een moderne Windows merk je dat echt alleen als je benchmarks gaat draaien en dat gaat zitten te vergelijken. Die schone installatie van een Windows-installatie heb ik sinds m'n SSD 6 jaar geleden al niet meer gedaan. Zonde van je tijd.
Zoals ik zei, de SSD camoufleert dat voor een groot deel. Ik ben ooit een keer gedwongen om een verse installatie te doen (W7) omdat de computer op een gegeven moment zelfs niet meer wou booten. Dit was een computer waarmee ik weinig deed: weinig installaties, weinig verwijderd, ik gebruikte die enkel als het nodig was (en heel erg veel hibernatie). Bij mijn andere computer merkte ik op een gegeven moment dat die absurd traag opstartte, deze computer gebruikte ik wel intensief. Een verste installatie later startte Windows weer gewoon binnen 30 seconden (5400 RPM).
Waar je ook voor kiest, mijn advies is om een aparte kleine (60-100 GB) partitie te reserveren voor het besturingssysteem, maak een backup van die partitie zodat je een clean install kan doen als het ooit nodig is. De andere data is dan veilig en je hoeft niet van alles opnieuw te downloaden (mediaspeler, spellen...). Een browser moet je natuurlijk wel altijd opnieuw downloaden, daarvan een oude versie installeren is niet verstandig. :)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Croga schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:44:
Aangezien de licentie niet meer in de installatie zit maar in de BIOS zal dat geen drol uit maken.
De huidige Windows 10 van TS is geactiveerd via de gratis upgrade. Die licentie is gebonden aan de GUID van de huidige hardware. Ik denk dat die licentie komt te vervallen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32

Croga

The Unreasonable Man

CMD-Snake schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:57:
De huidige Windows 10 van TS is geactiveerd via de gratis upgrade. Die licentie is gebonden aan de GUID van de huidige hardware. Ik denk dat die licentie komt te vervallen.
Maar dat maakt helemaal niets uit. De licentie van Win10 wordt in de BIOS bij gehouden. Zodra hij de SSD in de andere laptop zet, kijkt Win10 in de BIOS van die laptop en ziet daar een geldige key voor die laptop. Geen enkel probleem dus.
Pagina: 1