Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

Topicstarter
Zoals de titel al zegt.. Hoe krijg ik Windows 10 in hemelsnaam geiistaleerd op een Ryzen systeem ?!?

Dit is mijn build :
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 365,-€ 365,-
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 232,95€ 232,95
1Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC€ 329,-€ 329,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart€ 153,50€ 153,50
1LG 27UD68-P Zwart€ 457,38€ 457,38
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,99€ 18,99
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 156,-€ 156,-
1Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,95€ 54,95
1G.Skill Trident Z F4-4266C19D-16GTZA€ 251,-€ 251,-
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,65€ 65,65
1EVGA SuperNOVA 750 P2€ 160,49€ 160,49
1Samsung 960 EVO 500GB€ 232,-€ 232,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.525,86

Heb verschillende versies geprobeerd (Windows 10 Standard)
Voor zover ik ontdekken kon is build 1703 de huidige versie.
Deze had ik ook geprobeerd maar helaas geen succes.
http://windowsiso.net/ is waar ik de ISO's vandaan haalde.

Bij laatste pogingen om te instaleren komt ie niet verder dande fase "informatie verzamelen"
Hierin vraagt het mij om een stuurprogramma te instaleren waarvan ik niet precies weet wat ik nodig ben :?

De melding is als volgt :
er ontbreekt een vereist mediastuurprogramma. dit kan een stuurprogramma voor dvd, usb of een harde schijf zijn. als u een cd, dvd of usb-flassdrive met het stuurprogramma hebt, plaatst u dit nu.

opmerking; als het instalatiemedium voor Windows zich in het dvd-station of op een usb-station bevind, kunt u dit voor deze stap zonder problemen verwijderen.

Ik heb ook geprobeerd om de drivers te installeren die ik kon vinden van het moederbord en de HDD.

Suggesties over hoe ik dit probleem kan oplossen ?

EDIT :
De bios is al geflashed naar CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-bios 1201
Helaas heeft ook dit nix geholpen

Beste antwoord (via DarkSystems op 20-06-2017 12:57)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Als eerste zou ik maar eens gewoon via de media creation tool een USB media maken van Windows 10. Dat kan gewoon via de site van Microsoft.

Op de deze pagina de tweede knop kiezen.

Ik zou die andere site niet eens proberen, je weet niet wat voor onzin je binnen haalt. De media tool van Microsoft maakt een USB disk aan die probleemloos op alle Ryzen systemen werkt, je hebt geen drivers nodig. Wanneer je de verkeerde Windows image hebt, dus niet die van MS zelf dan kunnen essentiële drivers ontbreken.

Plaats de gemaakte USB disk in een USB 3.0 poort, let op NIET in een USB 3.1 poort. Voor de Asus is dat een poort aan de voorkant of 1 van de USB 3.0 poorten aan de achterkant.

Let op, het board heeft zwarte en blauwe USB poorten aan de achterkant, pak als eerste de zwarte om te proberen (USB 2.0) en anders de blauwe. De rode USB gaat niet werken. Wanneer het goed is zijn de onderste twee zwarte USB poorten het beste.

Boot hierna je systeem en druk op [F2] of {DEL]. Je komt dan als het goed is in het "EZ Mode" menu waar je rechts alle boot devices ziet. Druk nu op [F8]. Kies daar iets met [UEFI USB 2.0] en druk op [ENTER].

Hierna zal de UEFI installatie starten. Wat je niet wil is een "conventionele" installatie omdat daar te veel nadelen aan zitten in de toekomst. Recovery is ook eenvoudiger met UEFI installatie.

Sidenote: een goede Windows 10 USB media zal op een UEFI systeem 2 x in boot menu voor komen. 1 keer als USB device en 1 keer als UEFI USB device.

Hierna start setup en kan je het systeem installeren zonder drivers nodig te hebben.

En Key vraag kan je in eerste instantie gewoon skippen. Key kan later wel worden ingegeven als je tevreden bent over de installatie.

Indien er om drivers gevraagd wordt dat heb je dus een verkeerde USB poort te pakken of een verkeerde download.

Nog even het volgende. Wanneer je een RAID set hebt aangemaakt, of je hebt RAID aanstaan in de BIOS in plaats van ACHI dan heb je wel drivers nodig. En dat is een issue, want dan moet je de ASUS drivers op je USB stick er bij zetten. Je kan deze dan tijdens de installatie kiezen. Je moet de volgende Zip file uitpakken en in een folder op je USB zetten. Wat je nodig hebt is alles in de folder PT_RAID.

Wees voorzichtig met de ASUS tooling, met name FAN aansturing van ASUS is nogal brak en kan spontane reboots veroorzaken. Stel fan's in de BIOS in zoals je ze wilt. Scheelt ook weer extra software.

En installeer niet de AURA software van je GPU, maar alleen de software van het MB. Anders zit je met een eeuwig corrupte AURA installatie en is enige oplossing "Windows herinstalleren", althans dat deelde ASUS support mij mede.

Vergeet ook na installatie niet de Samsung driver voor M.2 drives te installeren. Scheelt je behoorlijk wat performance.

[ Voor 47% gewijzigd door Wim-Bart op 19-06-2017 06:22 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Als eerste zou ik maar eens gewoon via de media creation tool een USB media maken van Windows 10. Dat kan gewoon via de site van Microsoft.

Op de deze pagina de tweede knop kiezen.

Ik zou die andere site niet eens proberen, je weet niet wat voor onzin je binnen haalt. De media tool van Microsoft maakt een USB disk aan die probleemloos op alle Ryzen systemen werkt, je hebt geen drivers nodig. Wanneer je de verkeerde Windows image hebt, dus niet die van MS zelf dan kunnen essentiële drivers ontbreken.

Plaats de gemaakte USB disk in een USB 3.0 poort, let op NIET in een USB 3.1 poort. Voor de Asus is dat een poort aan de voorkant of 1 van de USB 3.0 poorten aan de achterkant.

Let op, het board heeft zwarte en blauwe USB poorten aan de achterkant, pak als eerste de zwarte om te proberen (USB 2.0) en anders de blauwe. De rode USB gaat niet werken. Wanneer het goed is zijn de onderste twee zwarte USB poorten het beste.

Boot hierna je systeem en druk op [F2] of {DEL]. Je komt dan als het goed is in het "EZ Mode" menu waar je rechts alle boot devices ziet. Druk nu op [F8]. Kies daar iets met [UEFI USB 2.0] en druk op [ENTER].

Hierna zal de UEFI installatie starten. Wat je niet wil is een "conventionele" installatie omdat daar te veel nadelen aan zitten in de toekomst. Recovery is ook eenvoudiger met UEFI installatie.

Sidenote: een goede Windows 10 USB media zal op een UEFI systeem 2 x in boot menu voor komen. 1 keer als USB device en 1 keer als UEFI USB device.

Hierna start setup en kan je het systeem installeren zonder drivers nodig te hebben.

En Key vraag kan je in eerste instantie gewoon skippen. Key kan later wel worden ingegeven als je tevreden bent over de installatie.

Indien er om drivers gevraagd wordt dat heb je dus een verkeerde USB poort te pakken of een verkeerde download.

Nog even het volgende. Wanneer je een RAID set hebt aangemaakt, of je hebt RAID aanstaan in de BIOS in plaats van ACHI dan heb je wel drivers nodig. En dat is een issue, want dan moet je de ASUS drivers op je USB stick er bij zetten. Je kan deze dan tijdens de installatie kiezen. Je moet de volgende Zip file uitpakken en in een folder op je USB zetten. Wat je nodig hebt is alles in de folder PT_RAID.

Wees voorzichtig met de ASUS tooling, met name FAN aansturing van ASUS is nogal brak en kan spontane reboots veroorzaken. Stel fan's in de BIOS in zoals je ze wilt. Scheelt ook weer extra software.

En installeer niet de AURA software van je GPU, maar alleen de software van het MB. Anders zit je met een eeuwig corrupte AURA installatie en is enige oplossing "Windows herinstalleren", althans dat deelde ASUS support mij mede.

Vergeet ook na installatie niet de Samsung driver voor M.2 drives te installeren. Scheelt je behoorlijk wat performance.

[ Voor 47% gewijzigd door Wim-Bart op 19-06-2017 06:22 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
Dank u zeer.
Dat klinkt veelbelovend.
Gisteren een dag voor jan met de korte achternaam bezig geweest om em aan de praat te krijgen.
Zal je suggesties vanavond proberen.
Laat het nog wel even weten hoe het gegaan is.

By the way... M'n M.2 herkent ie niet in de bios. Ook niet na de bios te hebben geupdate.
Zal mij benieuwen of windows hem wel gaat kunnen zien.
Zo niet.. dan wordt dat een gevalletje RMA.

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
Als je opslagmedium niet wordt herkent in UEFI, dan zal Windows deze ook niet zien. Lijkt inderdaad om een defect product te gaan.

Verder heeft Wim-Bart uitstekend uitgelegd hoe je Windows 10 het beste kunt installeren. Met ISO's van vage websites moet je niet aan de gang willen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
@Wim-Bart
Wat voor nadelen zou dit kunnen hebben dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
DarkSystems schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:57:
Dank u zeer.
Dat klinkt veelbelovend.
Gisteren een dag voor jan met de korte achternaam bezig geweest om em aan de praat te krijgen.
Zal je suggesties vanavond proberen.
Laat het nog wel even weten hoe het gegaan is.

By the way... M'n M.2 herkent ie niet in de bios. Ook niet na de bios te hebben geupdate.
Zal mij benieuwen of windows hem wel gaat kunnen zien.
Zo niet.. dan wordt dat een gevalletje RMA.

Tnx
Je hebt vast het verkeerde soort M.2 kaart, dit is dan niet defect maar werkt gewoon niet. Je hebt er die op pci-e werken en die op sata3 werken. Sommige moederborden ondersteunen beide soorten, maar de meeste ondersteunen er maar 1 van de 2 soorten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
kfaessen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:16:
[...]

Je hebt vast het verkeerde soort M.2 kaart, dit is dan niet defect maar werkt gewoon niet. Je hebt er die op pci-e werken en die op sata3 werken. Sommige moederborden ondersteunen beide soorten, maar de meeste ondersteunen er maar 1 van de 2 soorten.
Net even voor de zekerheid gecheckt en het moederbord ondersteunt beide types en de pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB is de NVMe variant dus dat had goed moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

DarkSystems schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:23:
[...]

Net even voor de zekerheid gecheckt en het moederbord ondersteunt beide types en de pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB is de NVMe variant dus dat had goed moeten gaan
Niet toevallig ook een ander device zitten op SATA aansluiting 7 of 8? Zit ie goed vast? Hij zou hem in de BIOS moeten zien als NVMe disk. Zelf heb ik een M.2 Sata die direct gezien wordt, maar bij NVMe weet ik het niet.
DarkSystems schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:11:
@Wim-Bart
[...]

Wat voor nadelen zou dit kunnen hebben dan ?
  • UEFI zorgt voor het opheffen van de maximaal 4 partities per disk.
  • Booten gaat sneller
  • Resume uit stanby gaat extreem sneller;
  • Secureboot werkt (als je dat wil gebruiken);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
Heb de WD HDD in poort 1 en de Blueray burner in poort 3 uit het blote hoofd
Eerst had ik beide in respectievelijk poort 1 en 2 zitten maar dat gaf IO-errors.
Na het omschakelen naar 1 en 3 de melding nog niet weer gehad, betreft overwachte IO-error.

Meer heb ik niet aangesloten kwa dat
De M2 had ik er eerst gewoon in maar omdat ie em toch niet zag in de bios er maar uit gehaald.
Wellicht als windows instaleren deze keer wel goed gaat, dat ik het nog eens probeer met de M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
@Wim-Bart
Het werkt :) Many tnx _/-\o_
Ennuh... wanneer ik m'n M2 drive aan de praat krijg kan ik in principe zo de installatie van HDD overzetten naar M2 toch?
Of is dat af te raden?
Btw Enig idee wat voor software (freeware) ik het beste kan gebruiken hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

DarkSystems schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:22:
@Wim-Bart
Ennuh... wanneer ik m'n M2 drive aan de praat krijg kan ik in principe zo de installatie van HDD overzetten naar M2 toch?
Of is dat af te raden?
Btw Enig idee wat voor software (freeware) ik het beste kan gebruiken hiervoor ?
Volgens mij wordt er bij Samsung altijd een papiertje of boekje geleverd met daarop een sticker met een licentiesleutel. Maar je kan op deze pagina software downloaden:

http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html

Onder het kopje "Data Migration".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

DarkSystems schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:22:
@Wim-Bart
Of is dat af te raden?
Is dat een bestaande Win installatie? Zeker af te raden... Ik heb m'n Ryzen ook vanaf een Intel geïnstalleerde Windows laten starten en dan krijg je em nooit helemaal 100% kwa perforamance.

Knal Windows op de M2 drive, in EUFI (& AHCI) & PCI-Ex4 mode en trek je bestanden achteraf over... Niet de drivers, niet de andere zooi, alleen je bookmarks, docs, savegames, app preferences etc.

Let wel, oude Windows builds zijn niet optimaal, je hebt ISO 1604 en nieuwer nodig. Ik geloof dat incl creators update 17xx is. Aka geen oude USB stick erbij pakken maar gewoon nieuw laten maken met die Win media tool.

Ryzen's M2 support in de EUFI's is eigenlijk verbazingwekkend goed, vergeleken met de afgelopen 3 generaties Intel mainstream borden.

Als je code kwijt bent, kan je beter even in je vorige Win setup booten en daar onder het activatie scherm de code eruit plukken. MS heeft die functionaliteit echt al 3x verplaatst, dus misschien even zelf googlen. Alternatief is even een tool als Licence crawler gebruiken. (Als je em niet vertrouwd, gewoon even je netwerk killen na de download oid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
Wim-Bart schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:53:
[...]
• UEFI zorgt voor het opheffen van de maximaal 4 partities per disk.
• Booten gaat sneller
• Resume uit stanby gaat extreem sneller;
• Secureboot werkt (als je dat wil gebruiken);
Aha Oke.
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)
djunicron schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 02:15:
[...]
Is dat een bestaande Win installatie? Zeker af te raden... Ik heb m'n Ryzen ook vanaf een Intel geïnstalleerde Windows laten starten en dan krijg je em nooit helemaal 100% kwa perforamance.
Dat hangt er dan vanaf wat je verstaat onder bestaand denk ik ;)
Dit is een nieuwe build en dus een nieuwe install.
Aangezien ik windows nu eerst op de HDD installeer en daarna over wil zetten naar de M2 zou je inderdaad kunnen spreken van een "bestaande installatie".
Maar voor zover ik zelf kan beoordelen is het omzetten naar de M2-disk niks anders dan een "image" overzetten. Correct me if i'm wrong
Dus tenzij er belangrijke dingen veranderd zijn aan het systeem zoals ander moederbord / andere processor of dat soort dingen.. zou het goed moeten gaan dacht ik.
Dit vanuit ervaring vanuit het verleden.
Weet niet 100% zeker of dit met Ryzen ook helemaal opgaat.. vandaar m'n vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

DarkSystems schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:55:
[...]

Aha Oke.
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

[...]

Dat hangt er dan vanaf wat je verstaat onder bestaand denk ik ;)
Dit is een nieuwe build en dus een nieuwe install.
Aangezien ik windows nu eerst op de HDD installeer en daarna over wil zetten naar de M2 zou je inderdaad kunnen spreken van een "bestaande installatie".
Maar voor zover ik zelf kan beoordelen is het omzetten naar de M2-disk niks anders dan een "image" overzetten. Correct me if i'm wrong
Dus tenzij er belangrijke dingen veranderd zijn aan het systeem zoals ander moederbord / andere processor of dat soort dingen.. zou het goed moeten gaan dacht ik.
Dit vanuit ervaring vanuit het verleden.
Weet niet 100% zeker of dit met Ryzen ook helemaal opgaat.. vandaar m'n vraag.
Overzetten zou zonder problemen moeten werken.

Pagina: 1