Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:23
Beste tweakers,

Binnenkort wordt ik vader en heb deze week drie sollicitaties staan. Bij mijn huidige werkgever heb ik een vast contract en loopt alles smooth. Echter is het verre reizen (Rotterdam / omgeving Schiphol) lastig de laatste tijd. Gemiddeld breng ik 12 tot 15 uur in de auto door. Tijd die ik binnenkort liever doorbreng bij mijn gezin. Ik werk zelf in de bouw op het kantoor.

Nu heb ik via detacheerders verschillende gesprekken staan waar ik zeker meer ga verdienen (20%) en behoud alle overige voorwaarden (auto / vakantiedagen etc.)

Allemaal mooi.

Mijn vraag is nu of het handig is om open kaart te spelen over het feit dat ik binnenkort vader wordt. Benadeel ik mezelf hiermee met andere kandidaten die misschien niet een last zoals een huilende baby met zich mee brengt? Wellicht denken ze dan hey misschien verliest hij zijn focus oid?

Ik ben niet van plan om minder te gaan werken, gewoon lekker 40 uur. Wel wil ik meteen met verlof uiteraard en wat vrije dagen opmaken :).

Mijn vriendin is in september uitgerekend dus wel kort dag.

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Graag verneem ik jullie tips

Beste antwoord (via dindr op 19-06-2017 07:38)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:04

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Je bent niet verplicht het te melden en officieel mag er niet naar gevraagd worden. Toch zou ik als werkgever niet heel blij zijn als je begint en opeens blijkt dat je vader word.

Voor een werkgever kan het (zoals anderen ook zeggen), zowel positief als negatief opgevat worden. Het is denk ik voor een werkgever wel iets dat meegenomen moet worden in je beoordeling tegenover andere kandidaten.

Bij een 9-5 kantoorbaan is het wellicht minder relevant maar stel dat je een baan hebt waarbij je regelmatig storingsdienst moet draaien of onverwacht overwerk vaker voor komt. Het kan dan behoorlijk nadelig zijn als jij om 5 ur zegt "nee, sorry, kind van de creche halen" of 's ochtends brak op je werk komt omdat de kleine je de hele nacht uit je slaap heeft gehouden.

Daarbij zou ik eerlijkheid belangrijk vinden en hoewel het niet iets is dat je op tafel moet gooien, zou ik het als werkgever wel fijn vinden om het te weten voordat je aan je proeftijd begint. (Net zoals dat ik het fijn zou vinden als iemand bestuurslid is of andere bijzondere verplichtingen heeft. Andersom zou ik dat ook melden. Ik heb namelijk liever dat ze me afwijzen omdat ze mijn privé leven niet bij het bedrijf en de baan vinden passen, dan dat ze me in mijn proeftijd er uit schoppen om diezelfde redenen.)

EDIT: In jouw geval is het trouwens zo te lezen ook een van de redenen om van werkgever te willen wisselen. Je vind de reisafstand te groot. Logisch dat ze vragen naar de reden en dan zou het in mijn ogen niet eerlijk zijn niet aan te geven dat een van je redenen de kortere reistijd vanwege je gezin en aanstaande kind is...

unezra wijzigde deze reactie 19-06-2017 07:14 (11%)

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• repeP
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:29
Is bepaald niet negatief hoor, integendeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:14
Vaak is het een voordeel om vader te zijn bij sollicitaties. Bedrijven weten zo namelijk dat je verantwoordelijkheidsgevoel hebt.

Echter bij hele jonge kinderen zou dit niks uit moeten maken. Je kan er voor kiezen om het te vertellen. Ik zie er verder geen nadelen in. En ik zou een bedrijf die iemand afwijst omdat hij aanstaande papa is, zelf alleen al keihard de rug toekeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:55
Ik zou gewoon open kaart spelen. Mooi moment in je leven, vaak veel begrip voor en een logische reden om minder te willen reizen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:10
Ik word. Die t komt in de titel voor en in je bericht....

Ontopic: dat zou niet uit moeten maken, als ze er naar vragen natuurlijk. Vaak gaat het toch om de functie en minder om je privé leven. Mocht het ter sprake komen, gewoon open kaart spelen.

Xbox one -> carpebios || Macbook Pro Retina 13 2014 || iPhone 7 plus 32GB Black || iPad Air 2 64GB White || Apple Watch stainless steel with leather band

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Gewoon beloven dat ze allemaal beschuit met muisjes krijgen... :)

Verder zou ik het een beetje van het gesprek laten afhangen, dat kan soms heel anders lopen dan verwacht. Als de interviewer bijvoorbeeld iets over zichzelf verteld en zegt dat hij kinderen heeft kun je daar mooi op inhaken en heb je gelijk al een soort van klik. Als hij of zij juist heel kortaf en zakelijk is en zelf ook niets deelt zou ik het wellicht weglaten...

Beaches are for storming!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dindr
Top mannen, bedankt voor de reacties. Ik ga het op me af laten komen. En zoals hierboven genoemd, inspelen mocht het een bepaalde kant op gaan.

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:40
Dit hoeft niet.

Verder gewoon eerlijk over zijn, als het een oprecht gesprek is dan zijn ze geïnteresseerd in je persoonlijke leven. Zijn ze dit niet weet je ook gelijk dat je met een rugnummer aan de slag gaat bij dat bedrijf.

defiant wijzigde deze reactie 19-06-2017 01:09 (39%)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Grappig dat niemand er een probleem in ziet om dit te melden bij een werkgever. Als TS een vrouw was geweest dan was beslist iets anders geadviseerd!

Zelf zou ik het niet melden, simpelweg omdat het er niet toe doet. Je komt daar solliciteren, dus het gesprek moet gaan over de functie en jouw capaciteiten om de functie te vervullen. En eventueel over het bedrijf en hoe zij denken jouw wensen te gaan vervullen. Dat je vader wordt heeft hier verder niks mee te maken, dus niet melden. Je bent het niet verplicht.

Mocht je het wel melden, dan kan het 2 kanten op. De ene baas zal het interpreteren als verantwoordelijkheid nemen dus positief, een andere baas kan denken dat je dan wel vaak afwezig zal zijn vanwege een ziek kind of ander gedonder dus negatief. Persoonlijk denk ik dat meer bazen van het negatieve uitgaan, dus ik zou het zelf niet melden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:38
quote:
CrazyFool schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:42:
Vaak is het een voordeel om vader te zijn bij sollicitaties. Bedrijven weten zo namelijk dat je verantwoordelijkheidsgevoel hebt.
Dit is in mijn ogen complete nonsense, een jongen (en meisje) van 12 kunnen een kind krijgen.
Het krijgen van een kind heeft 0 te maken met verantwoordelijkheid.
En nee ik ben wel opgevoed in een liefdevol gezin die bij elkaar zijn gebleven.
Het al wel veel mensen tegen het verkeerde been stoten maar je beredenering is nergens op gebaseerd.

Steam key's

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:02
Toevallig is daar laatst een topic over geweest, vanuit de vrouw gezien:
Solliciteren en zwangerschap

My favorite programming language is solder.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Nee, niet melden, gaat ze geen reet aan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 06:44
quote:
PhilipsFan schreef op maandag 19 juni 2017 @ 00:54:
Zelf zou ik het niet melden, simpelweg omdat het er niet toe doet. Je komt daar solliciteren, dus het gesprek moet gaan over de functie en jouw capaciteiten om de functie te vervullen. En eventueel over het bedrijf en hoe zij denken jouw wensen te gaan vervullen. Dat je vader wordt heeft hier verder niks mee te maken, dus niet melden. Je bent het niet verplicht.

Mocht je het wel melden, dan kan het 2 kanten op. De ene baas zal het interpreteren als verantwoordelijkheid nemen dus positief, een andere baas kan denken dat je dan wel vaak afwezig zal zijn vanwege een ziek kind of ander gedonder dus negatief. Persoonlijk denk ik dat meer bazen van het negatieve uitgaan, dus ik zou het zelf niet melden.
Ik denk dat een werkgever er zeker wel in geïnteresseerd is. Een jonge vader zal altijd iets minder productief zijn door het gebrek aan slaap. Het zal daarom altijd iets invloed hebben op je functioneren. Je bent zeker niets verplicht. Desondanks zou ik het zelf wel doen. Klein beetje openheid en eerlijkheid kan nooit kwaad. Beide partijen willen iets van elkaar en zouden derhalve moeten weten waar ze aan beginnen.

Een goede werkgever heeft juist oog voor zijn personeel en zijn welbehagen. Als iemand je puur daarop zou afwijzen is het bedrijf het zelf al niet waard. Voorbode van veel meer gedonder.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:37
Niemand die verder in gaat op het feit dat TS aangeeft minder te willen gaan reizen?....

Nee, je moet niet melden dat je vader wordt. Daar heeft de werkgever geen drol mee te maken.
Je moet echter wél melden dat je niet bereid bent lang/ver te reizen. Je wilt in de detachering gaan werken maar bent niet bereid naar de randstad te gaan, dat beperkt je inzetbaarheid enorm!

Beperk je tot datgene wat invloed heeft op je functioneren. Dat je af en toe minder slaap krijgt heeft de werkgever niets mee te maken. Maar je inzetbaarheid is wél heel belangrijk. Daarnaast kun je aangeven dat je al een paar weken vrij gepland hebt in September. Dat is verder niet heel raar maar wel handig om te weten.

Het belangrijkste is, en blijft, het feit dat je niet bereid bent te ver van huis te gaan. Dat kan serieus een dealbreaker zijn. En ja, dan heb je een nadeel ten opzichte van de andere kandidaten maar als je het niet zegt en ze nemen je aan onder de aanname dat je wél bereid bent dan heb je nog een veel groter probleem.

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18:25
Ik had laatst iemand die kwam solliciteren die aan het einde van het gesprek dit uit zichzelf vertelde. Ik heb hem gefeliciteerd ermee en gezegd dat ik zijn eerlijkheid waardeerde maar dat het zakelijk gezien niets uitmaakt. Wij nemen iemand aan voor langere termijn dan een jaar dus als je goed past in het team zal een aanstaande vaderschap daar geen verschil in maken. Dit zijn mooie mijlpalen in iemands leven en zouden niet ‘bestraft’ moeten worden.

Wel zou ik zelf ook zo gehandeld hebben. Zo kan een bedrijf ook alvast anticiperen op de periode dat diegene er niet zal zijn. Ook al is het absoluut niet verplicht en gaat het een bedrijf niets aan, het geeft wel wat aan over iemand zijn karakter en ik zie net eigenlijk alleen maar voor jou werken.

• Croga
quote:
Teknix1982 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:51:
Wel zou ik zelf ook zo gehandeld hebben. Zo kan een bedrijf ook alvast anticiperen op de periode dat diegene er niet zal zijn. Ook al is het absoluut niet verplicht en gaat het een bedrijf niets aan, het geeft wel wat aan over iemand zijn karakter en ik zie net eigenlijk alleen maar voor jou werken.
De vraag is dan: Wat is het verschil tussen "vader worden" en "op vakantie gaan" in deze? Het is tenslotte gewoon de zomer periode waar je er van uit kunt gaan dat iedere solicitant op korte termijn 2 of 3 weken weg zal zijn.....

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
quote:
Croga schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:59:
[...]

De vraag is dan: Wat is het verschil tussen "vader worden" en "op vakantie gaan" in deze? Het is tenslotte gewoon de zomer periode waar je er van uit kunt gaan dat iedere solicitant op korte termijn 2 of 3 weken weg zal zijn.....
'vader worden' houd je niet tegen, een vakantie kan je (hoe drastisch ook) wel missen.

Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-)

• Croga
quote:
pven schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:59:
'vader worden' houd je niet tegen, een vakantie kan je (hoe drastisch ook) wel missen.
Vrij nemen van werk omdat je vader wordt kun je net zo makkelijk missen als vakantie..... Er gelden vergelijkbare redenen voor de werkgever om dat verlof in te trekken.

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18:25
quote:
[...]

Klopt, er is weinig verschil maar ook een vakantie meld je over het algemeen niet pas 2 maand van te voren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• unezra

unezra

Je bent niet verplicht het te melden en officieel mag er niet naar gevraagd worden. Toch zou ik als werkgever niet heel blij zijn als je begint en opeens blijkt dat je vader word.

Voor een werkgever kan het (zoals anderen ook zeggen), zowel positief als negatief opgevat worden. Het is denk ik voor een werkgever wel iets dat meegenomen moet worden in je beoordeling tegenover andere kandidaten.

Bij een 9-5 kantoorbaan is het wellicht minder relevant maar stel dat je een baan hebt waarbij je regelmatig storingsdienst moet draaien of onverwacht overwerk vaker voor komt. Het kan dan behoorlijk nadelig zijn als jij om 5 ur zegt "nee, sorry, kind van de creche halen" of 's ochtends brak op je werk komt omdat de kleine je de hele nacht uit je slaap heeft gehouden.

Daarbij zou ik eerlijkheid belangrijk vinden en hoewel het niet iets is dat je op tafel moet gooien, zou ik het als werkgever wel fijn vinden om het te weten voordat je aan je proeftijd begint. (Net zoals dat ik het fijn zou vinden als iemand bestuurslid is of andere bijzondere verplichtingen heeft. Andersom zou ik dat ook melden. Ik heb namelijk liever dat ze me afwijzen omdat ze mijn privé leven niet bij het bedrijf en de baan vinden passen, dan dat ze me in mijn proeftijd er uit schoppen om diezelfde redenen.)

EDIT: In jouw geval is het trouwens zo te lezen ook een van de redenen om van werkgever te willen wisselen. Je vind de reisafstand te groot. Logisch dat ze vragen naar de reden en dan zou het in mijn ogen niet eerlijk zijn niet aan te geven dat een van je redenen de kortere reistijd vanwege je gezin en aanstaande kind is...

unezra wijzigde deze reactie 19-06-2017 07:14 (11%)

Supported by you!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:22
Ik zie geen problemen. Kerels tussen de 25 en 40 doen dat wel vaker, en de impact op je werk is meestal te overzien. Sommigen gaan 4 dagen werken, anderen blijven bij 5.

Voor een vrouw is het een ander verhaal, die moet ik helaas aanraden om kinderwens en zwangerschap zoveel mogelijk te verzwijgen.

• hellfighter87
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:15
Ik heb het in ieder geval wel gedaan, maar dat komt ook omdat mijn vrouw uitgerekend was 3 dagen voordat ik bij mijn nieuwe werk begon. Het is wel fijn als je dan alvast bepaalde dingen afgesproken hebt zoals: ik zou graag dan 2 weken aan vakantie dagen opnemen.

Mijn nieuwe baas heeft ook kinderen en bijna elke man hier op kantoor wel dus het bracht ook weinig problemen mee.

p.s. ik werk wel in de ICT, daar zijn kandidaten misschien wat zeldzamer dan in de bouw waardoor het minder snel een probleem is?

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07:37
Bij mijn vorige overstap heb ik het wel gemeld.
Over het algemeen is de impact van vader worden een stuk minder inderdaad als van de kant van moeder worden.

Ligt heel erg aan de sector en of iemand minder wil gaan werken.
Bij mij was het geen probleem, nu hielp ook mee dat ik eerst via Detachering kwam.

Verder is over het algemeen het motto in de bouw, als je werk maar gedaan is / doorloopt....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:46

Metalfreak

Hoije woh!

quote:
Wat is dat voor een bullshit? Wat ik vaak juist om me heen zie gebeuren (bij twee collega's zie ik het dagelijks al bijvoorbeeld) is dat ze juist na het werpen de kantjes er vanaf gaan lopen en overal maar uurtjes wegsnoepen, want kind... Nooit meer een keer iets langer kunnen blijven, meteen beginnen te zuchten als je eens een keer vraagt om een klusje in het weekend te doen enz. Voorheen was dat echt niet zo erg.

• unezra

unezra

quote:
[...]

Ik vind dat verschil behoorlijk groot.

Iemand die vader word, is dat vanaf de dag dat zijn vrouw positief testte met een Clear Blue testje en vader zijn levert permanente verplichtingen plus een verschoven verantwoordelijkheid op. (Kind komt op de 1e plaats, partner op de 2e, rest van de familie op de 3e en werk ergens daarna.)

Omdat een kind pas vanaf pak 'm beet zijn/haar 18e echt volledig voor zichzelf kan zorgen, is de kans op uitval of verminderde productiviteit veel groter dan als je geen kinderen hebt.

De impact is groter dan "even 2 of 3 weken weg" zoals dat met vakantie het geval is en na die periode van vaderschapsverlof begint het pas echt. Gebroken nachten, kinderen van de creche halen, etc, etc. Na je vakantie kom je uitgerust thuis en kun je weer fulltime aan de bak.

Don't get me wrong, ik heb niets tegen kinderen (al heb ik ze zelf niet) en vind dat iedereen het leven moet kunnen leiden dat me wil leiden, maar het betekend wel keuzes maken. Kinderen combineren met een baan waarbij je 80 uur per week moet werken of zeer onregelmatige werktijden hebt is, tenzij je een partner hebt die die verplichtingen niet heeft of goede 24/7 achtervang, misschien niet handig. Je zult daarin keuzes moeten maken. Wil je graag die drukke baan met grote onregelmatigheid en heb geen mogelijkheden voor achtervang, moet je misschien die baan niet nemen.

Voor een werkgever, puur zakelijk, levert een werknemer met opgroeiende kinderen beperkingen op waar je rekening mee moet houden en die van invloed kunnen zijn op of je iemand aan neemt of niet. Bij een sollicitatie tellen alle factoren mee. Ook of iemand kinderen heeft, er een op komst is of zelfs dat iemand een kinderwens heeft of niet. Officieel mag het geen rol spelen en mag er niet naar gevraagd hebben maar for sure dat als je 2 volstrekt gelijke kandidaten hebt, bij een baan waarbij het nadelig van invloed kan zijn, diegene zonder kinderen / kinderwens de baan krijgt.

Supported by you!

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:24:
[...]

Don't get me wrong, ik heb niets tegen kinderen (al heb ik ze zelf niet) en vind dat iedereen het leven moet kunnen leiden dat me wil leiden, maar het betekend wel keuzes maken. Kinderen combineren met een baan waarbij je 80 uur per week moet werken of zeer onregelmatige werktijden hebt is, tenzij je een partner hebt die die verplichtingen niet heeft of goede 24/7 achtervang, misschien niet handig.
Ik zou sowieso niet kiezen voor een werkgever waar ik verwacht wordt 80 uur per week te maken dus dat lost zich dan mooi op ;)

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-10 20:42
quote:
Grappig dat niemand er een probleem in ziet om dit te melden bij een werkgever. Als TS een vrouw was geweest dan was beslist iets anders geadviseerd!
Je weet dat de situaties niet, maar dan ook totaal niet vergelijkbaar zijn.

Voor de TS, doe wat je zelf wil. Ik zou het persoonlijk wel melden maar dit hoeft natuurlijk niet. Ik ben van mening dat het niet alleen om je capaciteiten gaat maar ook om de mens die ze aannemen. Ik zie er geen kwaad in om dit te delen, heeft toch verder geen gevolgen voor de aankomende werkgever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:39
quote:
Croga schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:02:
[...]

Vrij nemen van werk omdat je vader wordt kun je net zo makkelijk missen als vakantie..... Er gelden vergelijkbare redenen voor de werkgever om dat verlof in te trekken.
Euhmmm je bent zelf vader ???

Als je vrouw/vriendin aan het bevallen is dan mag je thuisblijven die 2 dagen. Ik denk dat je hoofd niet eens bij het werk is. (ja het harde werken van je partner!) Dat zijn gewoon vaste verlofdagen die de baas niet van je af kan nemen. Een geboorte is iets speciaal net zoals een huwelijk. Die dagen krijg je gewoon van de baas.

En nee het is niet een weekje vrij nemen om de kinderkamer te behangen. Dat zijn gewoon verlof dagen.
quote:
Dan was TS al 6 maanden zwanger en had ze waarschijnlijk al een flinke buik. Dan kun je nog je best doen om het te verzwijgen maar als je zelf een hele slanke vrouw bent dan valt zo'n bal wel op hoor :D

Frostbite wijzigde deze reactie 19-06-2017 08:47 (32%)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 256Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

quote:
emnich schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:34:
[...]

Ik zou sowieso niet kiezen voor een werkgever waar ik verwacht wordt 80 uur per week te maken dus dat lost zich dan mooi op ;)
Sure maar als ik even kijk naar mijn specifieke situatie. Klein team en als op vrijdagmiddag de boel onderuit gaat, is het niet heel handig als mijn directe collega om 4 uur op staat en zegt "moet naar huis, kinderen van de crèche halen". Op dat moment verwacht ik dat mijn collega zijn prioriteiten anders stelt.

Natuurlijk is ook daar vast een mouw aan te passen en kan ik vast beginnen met het oplossen van de crisis, kan collega kind thuis brengen, aan partnerlief (m/v) geven en terug naar kantoor komen of remote helpen maar het verstoort wel de troubleshooting en levert per definitie vertraging op. Ideaal is het dus niet.

Ik streef er naar gemiddeld op zo'n 40 uur per week uit te komen maar in de praktijk zijn dat er altijd meer (zo tussen de ~8 en ~40 uur per maand) en zijn er (gelukkig bij uitzondering) ook weken van 60 uur en meer. Onderhoud of verstoringen waarbij de werkdagen 12 - 18 uur lang zijn (met een enkele uitschieter naar 24 uur of meer) komen vrij regelmatig voor. Dat moet passen bij iemands leven en for sure dat ik tijdens de sollicitatiegesprekken heb gelet of iemand zich daar senang bij voelt of niet.
quote:
Nee hoor. Bij een vrouw had ik _exact_ hetzelfde vermeld.

Hadden wij een vrouw aangenomen in plaats van een man, was ik ook niet heel vrolijk geworden als ergens in week 2 blijkt dat diegene een sterke kinderwens zou hebben en binnen een jaar moeder zou willen worden.

Sure, een vrouw is er in de regel langer uit dan een man dus de impact is groter. Blijft dat ik het in beide gevallen relevante informatie vind juist vanwege de (mogelijk) forse impact op het werk. In een groter team is dat niet zo spannend, dan kun je je werk overdragen of voor inhuur zorgen. In een kleiner (en niet zelden gespecialiseerd) team is de impact veel voelbaarder en huur je minder makkelijk even iemand in om het werk over te nemen.
quote:
Precies daarom is het dus relevant het te melden. Niet in iedere functie past het / is het gewenst dat iemand iedere dag om half 5 naar huis gaat om de kinderen van de crèche te halen. Niets mis mee als je dat wil doen en de taken eerlijk verdeelt, maar logischerwijs heeft het wel invloed op de werkgever en baan die je moet willen.

Als een werkgever daar niet voor open staat of het niet praktisch is voor de baan die je kiest, is het logisch dat zowel werkgever als werknemer moeten kijken of het wel een match is.

Een internationaal vrachtwagenchauffeur die iedere dag de kinderen van school wil halen kan gewoon niet en wel degelijk is het in zo'n situatie relevant.
quote:
Coritchando schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:50:
[...]
Ik denk dat je idee van kinderen en leeftijden een beetje mis zit. Kinderen van 5 zijn al heel goed in staat een hoop handeling zelf te verrichten (eten, aankleden, douchen, etc.). En het wordt met het jaar eenvoudiger.
Een kind van 5 kan niet zelfstandig van- en naar school fietsen. Daarbij, 5 jaar. Voor veel mensen is 5 jaar bij 1 werkgever al een jubileum dat ze nooit willen of gaan halen. Persoonlijk vind ik langere dienstverbanden ook prettiger, de praktijk leert dat 3 jaar al een hele periode is.
quote:
[...]
Ik ben nog nooit uitgerust teruggekomen van een vakantie. Voor en na de kinderen.
Gebroken nachten worden veelal door moeders opgevangen (want die heeft verlof) en KDV spreek je af met je partner.
Zwangerschapsverlof is beperkt tot een paar weken. Tenzij je als vrouw daarna besluit niet of minder te gaan werken, heb je daarna als vader toch echt het probleem dat jij ook je bed uit mag om 3 uur 's nachts om je kind te troosten of de fles te geven. :)
quote:
[...]
Alleen al het idee van 80 uur doet mij maagkramp krijgen. Geef mij maar mijn 36 uur, heerlijk. Ook voor de kids was dat al zo.
80 uur in 1 week is absurd veel en hoop ik niet mee te maken. Ik geloof dat ik hier 1 of 2 weken van 70 uur heb gehad en dat was meer dan zat. Maagkramp krijg ik er niet van maar ik zal vast niet de enige zijn die na zo'n week, of een week van 14 dagen aan 1 stuk, een paar dagen nodig heeft om bij te komen.
quote:
[...]
Geen idee welke bedrijven jij solliciteert. Maar als man zijnde heb je echt 0,0 last van het feit dat je kinderen hebt. Ik denk dat het eerder een voordeel is, iemand met kinderen wisselt minder makkelijk van baan is mijn ervaring.
Ik heb een collega gehad met kinderen. De impact was absoluut voelbaar. In alle gevallen hebben we d'r goed een mouw aan kunnen passen en is alles in harmonie gegaan, wil niet zeggen dat er geen inpact was.
quote:
emnich schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:51:

@unezra Je hebt het als bedrijf dan gewoon niet goed voor elkaar. Je hebt een structurele onderbezetting en moet gewoon meer mensen aannemen.

Natuurlijk ga je dat met een team van jonge honden redden maar echt duurzaam (voor werknemer én werkgever) is het niet.
Meer mensen zou fijn zijn, maar dat zit er bij ons niet in. Hoe dan ook zou ook bij een 3e man op de afdeling er een situatie blijven dat er 1 senior is (ik) en 1 junior/medior beheerders. Ook met 3 personen is de impact fors voelbaar als 1 persoon niet beschikbaar is en de vraag is of die impact wel zo veel groter is dan met 2 personen. (We hebben overigens wel een escape: externen inhuren. Dat kan ook op zeer korte termijn als dat nodig is.)

We plannen er op. Tijdens vakanties is er in principe een soort van change freeze en voeren we geen grote wijzigingen door tenzij noodzakelijk. Grote verstoringen hou je en als nodig, bellen we daarvoor externen.

Maar goed, persoonlijk hou ik daar ook wel van. :) Het stadium "jonge hond" ben ik al even gepasseerd, ik word dit jaar 40. Voor mij is juist een van de dingen waar ik plezier uit haal het ietwat onvoorspelbare. (Yet, vakanties zijn heilig en ik heb geen kinderen / kinderwens. Wel een partner.)
quote:
Coritchando schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:52:
[...]
Klinkt meer als onderbezetting....
Is het ook maar zie boven, dit is waar we het mee moeten doen.
quote:
Toen ik 18 was had ik een dergelijke uitdaging wel aangenomen. Nu ik 2x zo oud ben krijg ik er maagkramp van. 36 uur = 36 uur. Ook in de IT. Natuurlijk ben ik 24/7 bereikbaar en niet te beroerd om extra uren te maken, maar wel als het mij uitkomt.
Ik ben dus niet 24/7 bereikbaar. Dat is een heel bewuste keuze. Mijn werktelefoon ligt buiten werktijd in principe buiten gehoorafstand en mijn privé nummer hebben maar heel weinig mensen. Als ik 24/7 bereikbaar zou moeten zijn is dat een 100% garantie dat ik binnen een jaar overspannen thuis zit.
quote:
eric.1 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:01:
[...]

En dat is nou net niet de bedoeling. Wat wil je hiermee bereiken, dat elke (aankomende) vader maar wordt afgewezen?
Dat is niet wat ik zeg. :)

Of je iemand aan neemt of niet is het resultaat van een totale beoordeling van iemands functioneren en of iemand met gegeven privé leven wel bij gegeven functie / bedrijf past.

Niets mis met bijvoorbeeld 36 uur werken en geen storingsdiensten kunnen of willen draaien. Maar dan zijn er wel bepaalde banen en werkgevers die daar niet bij passen. Zoiets wil je tijdens de sollicitatieronde afgevangen hebben.

Dus vind ik het logisch dat je dat in de sollicitatiegesprekken bespreekt en niet daarna.
quote:
Uiteindelijk is het geen geheim - tijdens de lunch of koffie-pauze komt het toch wel ter sprake...maar het zou nooit invloed mogen hebben op je kansen tijdens een sollicitatie. Hij zal gewoon aanspraak maken op zijn wettelijk geregelde verlofdagen naast zijn vakantiedagen. Na zijn verlof blijft hij evenveel werken, maakt per saldo niet zo gek veel uit dan voor de werkgever.
Waarom zou dat geen invloed mogen hebben?

Een vegetariër die in een slachthuis gaat werken zal ook niet snel worden aangenomen. Een SEH arts die geen 24 uurs diensten wil draaien zal geen kans maken op de positie van SEH arts. Een internationaal vrachtwagenchauffeur die iedere dag om 5 uur de kinderen van school moet halen is ongeschikt voor die baan.

Natuurlijk heeft het invloed.
quote:
Uiteindelijk zal hij het wel een keer moeten melden, maar tijdens een eerste sollicitatiegesprek zou ik het nog even voor me houden - zorg eerst maar dat duidelijk is dat je geschikt bent voor de functie en dat je binnen het bedrijf past. Een tweede gesprek, indien de situatie er zich voor leent, lijkt me een mooier moment.
Daar ben ik het zeker mee eens. Het is meer iets voor een 2e gesprek dan voor een 1e. Maar als het tijdens het 1e gesprek toevallig ter sprake komt zou ik het onderwerp zeker niet mijden of er geen eerlijk antwoord op geven. Stel dat het zinvol van invloed is en je komt daar tijdens het 2e gesprek achter, heb je zowel je eigen tijd als de tijd van je potentiële toekomstige werkgever zitten verdoen. Da's zonde. Kun je er beter tijdens het 1e gesprek achter komen.

unezra wijzigde deze reactie 19-06-2017 09:13 (75%)
Reden: Wat reacties op reacties toegevoegd

Supported by you!

• Coritchando
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:19
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:24:
[...]
Omdat een kind pas vanaf pak 'm beet zijn/haar 18e echt volledig voor zichzelf kan zorgen, is de kans op uitval of verminderde productiviteit veel groter dan als je geen kinderen hebt.
Ik denk dat je idee van kinderen en leeftijden een beetje mis zit. Kinderen van 5 zijn al heel goed in staat een hoop handeling zelf te verrichten (eten, aankleden, douchen, etc.). En het wordt met het jaar eenvoudiger.
quote:
De impact is groter dan "even 2 of 3 weken weg" zoals dat met vakantie het geval is en na die periode van vaderschapsverlof begint het pas echt. Gebroken nachten, kinderen van de creche halen, etc, etc. Na je vakantie kom je uitgerust thuis en kun je weer fulltime aan de bak.
Ik ben nog nooit uitgerust teruggekomen van een vakantie. Voor en na de kinderen.
Gebroken nachten worden veelal door moeders opgevangen (want die heeft verlof) en KDV spreek je af met je partner.
quote:
Don't get me wrong, ik heb niets tegen kinderen (al heb ik ze zelf niet) en vind dat iedereen het leven moet kunnen leiden dat me wil leiden, maar het betekend wel keuzes maken. Kinderen combineren met een baan waarbij je 80 uur per week moet werken of zeer onregelmatige werktijden hebt is, tenzij je een partner hebt die die verplichtingen niet heeft of goede 24/7 achtervang, misschien niet handig. Je zult daarin keuzes moeten maken. Wil je graag die drukke baan met grote onregelmatigheid en heb geen mogelijkheden voor achtervang, moet je misschien die baan niet nemen.
Alleen al het idee van 80 uur doet mij maagkramp krijgen. Geef mij maar mijn 36 uur, heerlijk. Ook voor de kids was dat al zo.
quote:
Voor een werkgever, puur zakelijk, levert een werknemer met opgroeiende kinderen beperkingen op waar je rekening mee moet houden en die van invloed kunnen zijn op of je iemand aan neemt of niet. Bij een sollicitatie tellen alle factoren mee. Ook of iemand kinderen heeft, er een op komst is of zelfs dat iemand een kinderwens heeft of niet. Officieel mag het geen rol spelen en mag er niet naar gevraagd hebben maar for sure dat als je 2 volstrekt gelijke kandidaten hebt, bij een baan waarbij het nadelig van invloed kan zijn, diegene zonder kinderen / kinderwens de baan krijgt.
Geen idee welke bedrijven jij solliciteert. Maar als man zijnde heb je echt 0,0 last van het feit dat je kinderen hebt. Ik denk dat het eerder een voordeel is, iemand met kinderen wisselt minder makkelijk van baan is mijn ervaring.

En buiten dat alles, ik kan problemen vanuit huis wel oplossen met de kids in de buurt.

@dindr
Het enige waar ik aan kan denken is dat het misschien verstandig is om af te wachten tot na de geboorte. Je weet nooit welke verrassingen je te wachten staan, dan is het misschien verstandiger om een stabiele werksituatie te hebben waar je enerzijds bekend bent (en dus ook eens een dagje op 90% kan presteren) en anderzijds een potje kan breken (want je hebt krediet opgebouwd).

Ik heb in eenzelfde situatie gezeten en bewust een half jaar gewacht na de geboorte zodat we alles op het juiste spoor hadden. Dat gaf een hoop rust voor mijzelf en thuis.

Maar aan de andere kant, de argumenten reistijd en een leuke nieuwe uitdaging trekken natuurlijk ook. Wie weet krijg je over een half jaar deze mooie uitdaging niet meer....

PV Output

Acties:
  • +3Henk 'm!

• emnich
  • Niet online
@unezra Je hebt het als bedrijf dan gewoon niet goed voor elkaar. Je hebt een structurele onderbezetting en moet gewoon meer mensen aannemen.

Natuurlijk ga je dat met een team van jonge honden redden maar echt duurzaam (voor werknemer én werkgever) is het niet.

emnich wijzigde deze reactie 19-06-2017 08:54 (3%)

• Coritchando
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:43:
[...]

Sure maar als ik even kijk naar mijn specifieke situatie. Klein team en als op vrijdagmiddag de boel onderuit gaat, is het niet heel handig als mijn directe collega om 4 uur op staat en zegt "moet naar huis, kinderen van de crèche halen". Op dat moment verwacht ik dat mijn collega zijn prioriteiten anders stelt.

Natuurlijk is ook daar vast een mouw aan te passen en kan ik vast beginnen met het oplossen van de crisis, kan collega kind thuis brengen, aan partnerlief (m/v) geven en terug naar kantoor komen of remote helpen maar het verstoort wel de troubleshooting en levert per definitie vertraging op. Ideaal is het dus niet.

Ik streef er naar gemiddeld op zo'n 40 uur per week uit te komen maar in de praktijk zijn dat er altijd meer (zo tussen de ~8 en ~40 uur per maand) en zijn er (gelukkig bij uitzondering) ook weken van 60 uur en meer. Onderhoud of verstoringen waarbij de werkdagen 12 - 18 uur lang zijn (met een enkele uitschieter naar 24 uur of meer) komen vrij regelmatig voor. Dat moet passen bij iemands leven en for sure dat ik tijdens de sollicitatiegesprekken heb gelet of iemand zich daar senang bij voelt of niet.
Klinkt meer als onderbezetting....

Toen ik 18 was had ik een dergelijke uitdaging wel aangenomen. Nu ik 2x zo oud ben krijg ik er maagkramp van. 36 uur = 36 uur. Ook in de IT. Natuurlijk ben ik 24/7 bereikbaar en niet te beroerd om extra uren te maken, maar wel als het mij uitkomt.

PV Output

• s3n
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:44
Ik heb het wel gedaan bij mijn laatste overstap. De kleine zou +- 2.5 maand na de overstap komen. Omdat ik uiteraard te weinig verlofdagen had en deze niet op kon bouwen in het jaar wilde ik enkel overstappen als ik een paar weken vrij kon nemen door dagen bij te kopen.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:10
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:13:

En dat is nou net niet de bedoeling. Wat wil je hiermee bereiken, dat elke (aankomende) vader maar wordt afgewezen?

Uiteindelijk is het geen geheim - tijdens de lunch of koffie-pauze komt het toch wel ter sprake...maar het zou nooit invloed mogen hebben op je kansen tijdens een sollicitatie. Hij zal gewoon aanspraak maken op zijn wettelijk geregelde verlofdagen naast zijn vakantiedagen. Na zijn verlof blijft hij evenveel werken, maakt per saldo niet zo gek veel uit dan voor de werkgever.

Uiteindelijk zal hij het wel een keer moeten melden, maar tijdens een eerste sollicitatiegesprek zou ik het nog even voor me houden - zorg eerst maar dat duidelijk is dat je geschikt bent voor de functie en dat je binnen het bedrijf past. Een tweede gesprek, indien de situatie er zich voor leent, lijkt me een mooier moment.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:28
Ik heb het bij mijn laatste ronde solliciteren gewoon gemeld dat ik voor het eerst vader ging worden. Ik was bij meerdere bedrijven aangenomen dus dat was het probleem niet. Mijn afweging is inderdaad dat je je werkgever daar niet mee wil confronteren achteraf dan krijg je misschien wel een scheef gezicht. Ik had ook de luxe om er open om te zijn; het vinden van een baan is voor mij geen probleem. Daarnaast was de komst van de kleine ook de belangrijkste reden om te zoeken naar wat anders (minder reizen).

Volgens mij hangt het van de aard van de functie af hoe er op wordt gereageerd. Als je op een vaste functie voor de langere termijn solliciteert is het denk ik alleen maar positief. Je eerlijkheid wordt gewaardeerd en dat je vader wordt en je verantwoordelijkheid neemt zegt iets positiefs over je karakter.

Gaat het om een project van een half jaar dan willen ze natuurlijk niet iemand die in die periode wat anders aan zn hoofd heeft. Ook daar zou ik gewoon eerlijk over zijn overigens, tenzij je de baan hard nodig hebt. Functies waar je echt productie moet draaien of bijv. continu diensten loopt zullen het ook niet fijn vinden als je vader wordt.

Die 2 vrije dagen die het een werkgever kost zijn het probleem niet denk ik voor de meeste werkgevers, voor vrouwen die zwanger zijn is dat een ander verhaal.

• kazz1980
  • Laatst online: 16-10 13:22

kazz1980

Goh... Ik hier?

Je MOET het absoluut niet melden en er mag ook niet naar gevraagd worden (al zit daar wel een grijs gebied... Want vragen ze het bij de koffie automaat uit persoonlijke interesse - dan is het weer anders).

Ik zou het zelf absoluut wel melden. Het is belangrijke informatie voor de werkgever en hij gaat er toch wel achterkomen uiteraard. Als werkgever zou je het zelf ook niet fijn vinden als zoiets verzwegen is...
Anderzijds - ik heb maar heel zelden meegemaakt dat je als ouder een streepje achter hebt t.o.v. de kinderlozen als je je werk gewoon goed doet! Ja, je zult wellicht minder willen reizen, minder willen/kunnen overwerken en wat minder flexibel kunnen zijn.... Maar anderzijds: je bent enkel meer gemotiveerd je werk goed te doen want zonder baan heb je niet enkel zelf een probleem, maar je kind ook! ;)
Open en eerlijk zijn duurt doorgaans toch het langst. Ga het niet verzwijgen. Maar: let wel op dat je het niet zelf als bezwaar op tafel gooit... Dus, geen (halve) excuses aanbieden dat je vader wordt. Wees er gewoon trots op! Kan een werkgever enkel waarderen. Zegt immers ook veel over jou als persoon.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:01
Je hoeft het niet aan te geven, maar zoals je zelf al aangeeft wil je straks wel wat verlof opnemen. Dat laatste zou ik nu al wel bespreek maken. Niet dat je straks zelf "teleurgesteld" bent, als blijkt dat je niet zo lang vrij kan nemen als je nu in gedachte hebt. Uiteraard heb je bepaalde rechten, maar tussen recht hebben op en het ook krijgen kan soms wel wat wrijving ontstaan.

En daarnaast, je wilt minder reizen voor je werk. Laat dat ook de insteek zijn van het gesprek. Je bent het lange reizen zat, zeker nu er gezinsuitbreiding op komst is. En geloof me, die uurtjes minder in de auto en doorbrengen met je gezin zijn het meer dan waard! Ik ben ook tijdens de zwangerschap van mijn vrouw geswitched van werkgever. Dit ook aangegeven en was geen enkel probleem. Sterker nog, tijdens de sollicitatieprocedure kregen we zelfs al een kaart toegestuurd (omdat de zwangerschap wat zwaar was) en werd ik zelfs door HR er op gewezen dat ik eventueel ook "kort zorgverlof" kon aanvragen na de bevalling als dat nodig was. Zelf was ik niet goed op de hoogte van die regeling, dus ik was blij dat ze het zelf hebben aangegeven dat ik die optie had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-10 00:40

Part

Helemaal niets.....

Een werkgever zal zich altijd afvragen wat de reden is dat je bij de de huidige werkgever weg wil gaan.
Er bestaat altijd een angst bij werkgevers dat er een onderling probleem is en dat hij hier ook mee te maken gaat krijgen.

Nu heb je een prachtige rede om ander werk te zoeken.
Je wil niet minder gaan werken maar wel meer tijd overhouden voor je gezin.
Je hebt je niet verkeken (verkeerde inschatting) van de reistijd maar je thuis situatie veranderd of ontwikkeld zich.

Mooie is dat de werkgever jou dus meerwaarde kan bieden (extra binding) zonder dat het hem iets extra kost.

Maak daar juist gebruik van.

• dindr
Ha Tweakers,

Ontzettend bedankt! Zoveel reacties had ik niet verwacht maar na alles rustig gelezen te hebben kan ik me gelukkig beter voorbereiden.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
dindr schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:36:
Echter is het verre reizen (Rotterdam / omgeving Schiphol) lastig de laatste tijd. Gemiddeld breng ik 12 tot 15 uur in de auto door.

...

Nu heb ik via detacheerders verschillende gesprekken staan
De meeste mensen gaan juist van detachering/consultancy naar een interne functie om reistijd te verminderen.

Grote rode vlag wat mij betreft.

• dindr
quote:
Rukapul schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:51:
[...]

De meeste mensen gaan juist van detachering/consultancy naar een interne functie om reistijd te verminderen.

Grote rode vlag wat mij betreft.
Detachering as in, zij vinden werk voor mij. Het gaat om een vaste standplaats, zo een 15 minuten rijden op wegen zonder grote filedruk.

• DjentPirate
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik heb het toentertijd wel gemeld dat ik +- binnen 3 maanden vader zou worden en dat ik dan waarschijnlijk een week of 2 vrij zou nemen. Daarnaast ook meteen gemeld dat dit verder geen invloed zou hebben op het aantal uur dat ik in de toekomst zou gaan werken. Kreeg een gefeliciteerd en een contract. Maar ben dan ook een simpele programmeur met een 9 - 5 job.. :P

• unezra

unezra

quote:
dindr schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:56:
[...]
Detachering as in, zij vinden werk voor mij. Het gaat om een vaste standplaats, zo een 15 minuten rijden op wegen zonder grote filedruk.
Eigenschap van pure detachering is juist over het algemeen dat je een wat langere reistijd hebt en een beperkte periode op 1 vaste plek zit. Je komt in loondienst bij je detacheerder en zij plaatsen je bij een opdrachtgever. Omdat je facturabel moet blijven, kan het zijn dat als je project stopt na 6 maanden, ze je vragen toch genoegen te nemen met een langere reistijd. (Tenzij je een kantoorfunctie bij die detacheerder krijgt zoals bijvoorbeeld intern systeembeheer.)

Kom je niet bij de detacheerder in dienst, maar juist bij de klant, dan is het werving & selectie, recruitment, geen detachering en dan gaat het inderdaad in de regel om meer vaste dienstbetrekkingen.

Maximaal 15 minuten rijden is wel een ontzettende luxe positie. Da's met een ruwe 20Km fietsafstand. (Zeker als je een elektrische fiets aan schaft en/of een douche op kantoor tot je beschikking hebt.) Met zo'n afstand zou ik ook zeker overwegen om de fiets te pakken. Veel gezonder dan de auto. Scheelt je meteen een abonnement op de sportschool.

(Overigens heb ik die luxe positie ook. Ik loop in 15-20 minuten naar kantoor. Het zal geen eis worden bij een eventuele volgende baan maar for sure dat ik wel opnieuw in de buurt zou kijken. De extra vrije tijd die ik heb en de extra lichaamsbeweging is echt heerlijk. Regent het een keer, jammer, regenpak aan en gaan. Dat is enkel de eerste 5 minuten even vervelend maar als je je d'r op in stelt is het heel zo erg niet.)

Supported by you!

• BugBoy
  • Laatst online: 17:26
Salaris is heel leuk, maar als je minder wilt gaan reizen dan moet je de detachering gewoon vaarwel zeggen en een bedrijf dichterbij zoeken. Bij detachering heb je een lease-auto, maar je wordt ook geacht daar veel in te zitten. Er zijn genoeg bedrijven die zitten te springen om goede IT-ers, maar waar je gewoon lekker in de buurt blijft werken. Koop je desnoods zelf een auto en je hebt een stuk meer rust.

Verder zou ik het altijd melden. Als je werkgever er niet blij mee is dan loop je straks tegen problemen aan. Die kun je beter voor zijn en dat nu al weten. Als dat een probleem is, dan past het bedrijf niet bij je en dat weet je liever van te voren. Ook zou ik het als werkgever niet fijn vinden, dat iemand het niet meldt. Is welliswaar niet verplicht, maar het is wel fijn als je werknemers een beetje open zijn. Dat werkt twee kanten op.

Hier wordt geschreven dat het vaderschap als positief wordt gezien, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit lang niet altijd zo is. Vooral als beide ouders werken levert het nogal wat nadelen op. Als een kind ziek is (en dat zijn ze best vaak) dan moet er iemand onverwacht thuisblijven, vakanties zijn een stuk minder flexibel, werktijden zijn minder flexibel (denk ook aan halen/brengen ivm opvang). Om kinderen te krijgen heb je geen verantwoordelijkheidsgevoel nodig hoor. Daar moet je wat anders voor doen. ;)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• BugBoy
quote:
dindr schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:56:
Dan heb je een recruiter ingeschakeld. Heb ik een hekel aan. Gewoon lekker zelf zoeken en pro-actief solliciteren. Dat wordt een stuk beter gewaardeerd...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• dindr
quote:
BugBoy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:27:
[...]

Dan heb je een recruiter ingeschakeld. Heb ik een hekel aan. Gewoon lekker zelf zoeken en pro-actief solliciteren. Dat wordt een stuk beter gewaardeerd...
Dat is een andere discussie die we hier niet moeten voeren.

• Waarnemer
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:15
Een jonge vader slaapt wel eens wat minder... Een jonge niet vader ook.. want die is dinsdag, woensdag en donderdag voetbal kijken in de kroeg....... ergo ook brak, behalve op dinsdag ochtend want op maandag is het cafe dicht...

Om maar aan te geven.... ik ben in een ver verleden wel eens afgewezen omdat ik geen vaste relatie had... zou wel te veel feesten... weinig stabiliteit... enzovoorts........ tja...

• unezra

unezra

quote:
Waarnemer schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:50:
Een jonge vader slaapt wel eens wat minder... Een jonge niet vader ook.. want die is dinsdag, woensdag en donderdag voetbal kijken in de kroeg....... ergo ook brak, behalve op dinsdag ochtend want op maandag is het cafe dicht...
Ik zal mijn vrouw vertellen dat ik dinsdag, woensdag en donderdag in de kroeg hang in plaats van in de regel 2 van die dagen in de klimhal. :P
quote:
Om maar aan te geven.... ik ben in een ver verleden wel eens afgewezen omdat ik geen vaste relatie had... zou wel te veel feesten... weinig stabiliteit... enzovoorts........ tja...
Als ik een sollicitant zou hebben en diegene zou een heftig feestbeest zijn, indirect en tussen de regels door aangeven dat hij/zij regelmatig brak op kantoor verschijnt want nog brak van het weekend, zou dat ook invloed hebben.

Incidenteel kan best, iedere maandag of door de week is een ander verhaal.
quote:
BugBoy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:27:
[...]
Wat is er mis met een recruiter inschakelen? Een recruiter heeft soms toegang tot werkgevers waar je zelf niet zomaar binnen komt en ziet vacatures die jij over het hoofd ziet.

Een goede recruiter levert zijn geld op en is zowel voor een werkgever als werknemer interessant.

Mijn huidige baan heb ik indirect ook aan een recruiter (ok, een uitzendbureau) te danken. Hard op zoek naar werk besloot ik op een goede dag mijn CV 10x uit te printen en gewoon alle lokale uitzendbureaus af te fietsen. Bij een van die uitzendbureaus zeiden ze "we kunnen normaliter niet zo veel met jouw CV want je expertise ligt buiten datgene waar we normaliter aanmeldingen voor krijgen, maar we hebben toevallig net een vacature binnen waarbij we het zelfde probleem maar dan omgekeerd hebben".

Dat was een match. Een ruwe 6 jaar geleden kwam ik bij dat bedrijf in dienst, anderhalf jaar later ben ik via dat bedrijf bij mijn huidige werkgever terecht gekomen (soort van interne sollicitatie) en op 1 september dit jaar werk ik hier officieus 5 jaar. (Officieel ben ik 1 november in dienst gekomen maar ik heb 2 maanden lang 2 banen gecombineerd. Helaas maar tegen 1 salaris maar het was het waard.)

Ok, dit is wellicht een uitzondering maar ik heb best veel positieve ervaringen met recruiters. Zowel werkgever als werknemer vergroten hun kansen op een goede match aanzienlijk en daar is denk ik helemaal niets mis mee.

unezra wijzigde deze reactie 19-06-2017 11:17 (45%)

Supported by you!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-10 22:01
Eerlijkheid en openheid apprecieer ik altijd als ik sollicitatiegesprekken doe.
Ik weet ook dat je bepaalde info niet verplicht bent om te geven, maar iemand die tijdens een gesprek 3 keer komt aanzetten met : daar heb je geen zaken mee, dat wordt een kort gesprek. En nee, ik vraag niet naar seksuelen geaardheid of politieke kleur.
Maar info over hobbies (als ze in het CV staan), of de reden waarom iemand weg gaat vind ik toch belangrijk om een persoon in te kunnen schatten.

Ook als iemand een lange reis geboekt heeft een paar maanden na indiensttreding vind het correct dat je dat vermeldt. Anders kan dat nog eens geweigerd worden... (wat ik altijd probeer te vermijden)

Ik zou een nakend vaderschap helemaal niet als een minpunt zien.

Proficiat overigens!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:52
Grappig om te zien hoe de reacties zijn van tweakers met kinderen en zonder kinderen hier.

Prioriteiten zullen wellicht verschuiven, maar met kinderen ben je niet ineens incapabel.

Eerlijkheid moet gewoon kunnen en als een werkgever dat niet leuk vindt, dan is het misschien maar goed dat je er niet gaat werken. We werken om te kunnen leven en leven niet om te kunnen werken.

• unezra

unezra

quote:
joenevd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:17:
Grappig om te zien hoe de reacties zijn van tweakers met kinderen en zonder kinderen hier.

Prioriteiten zullen wellicht verschuiven, maar met kinderen ben je niet ineens incapabel.

Eerlijkheid moet gewoon kunnen en als een werkgever dat niet leuk vindt, dan is het misschien maar goed dat je er niet gaat werken. We werken om te kunnen leven en leven niet om te kunnen werken.
Absoluut eens met dat laatste en ik vind ook niet dat iemand met kinderen opeens incapabel is. Wel dat het invloed heeft op iemands functioneren. Deels zal het positieve invloed hebben (opeens hangt er _nog_ meer van die baan af), deels zal het negatieve invloed hebben (iemand kan minder flexibel zijn).

In the end gaat het er om of iemand in zijn geheel bij gegeven werkgever en vacature past of niet en daar spelen ook factoren als kinderen / kinderwens in mee, zowel bij mannen als bij vrouwen.

Supported by you!

• MacIsCool
  • Laatst online: 17-10 16:55
tsja, zodra de bevalling geweest is, zal men er toch achterkomen en je zit nog in je proeftijd. Ik zou het ook terloops vermelden aoals al gezegd.

Runs everything...

• mashell
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:42
Je kinderen zijn prive. Niet geheim maar prive. Er mag niet omgevraagd worden in het gesprek en ik zou het aanstaande vaderschap dus ook niet melden. De potentiele werkgever mag met de informatie niets doen, het mag immers criterium in de selectieprocedure zijn. Maak het de potentiele werkgever dan ook niet moeilijker dan noodzakelijk door overbodige informatie te melden.
Als een zwangerschap van een solliciterende vrouw al niet besproken mag worden en geen invloed mag hebben op de sollicitatie procedure (terwijl dat meestal wel consequenties heeft) dan een aanstaand vaderschap van een man al helemaal niet.

• Coritchando
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:19:
deels zal het negatieve invloed hebben (iemand kan minder flexibel zijn).
Daar blijf je het maar over hebben. Maar kom eens met concrete feiten, waarom zou iemand met kinderen ineens niet meer of minder flexibel zijn?

PV Output

• emnich
  • Niet online
quote:
Coritchando schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:57:
[...]

Daar blijf je het maar over hebben. Maar kom eens met concrete feiten, waarom zou iemand met kinderen ineens niet meer of minder flexibel zijn?
Natuurlijk ben je minder flexibel als je kinderen hebt maar dat geldt ook als je mantelzorger bent of op hoog niveau sport of....

Als een werkgever flexibiliteit verwacht dan is het juist aan hem om dit in een gesprek kenbaar te maken. Ik zou ook niet blij zijn als ik ergens aangenomen ben en opeens blijkt dat ik weekenden moet werken of avonden moet doorhalen.

• unezra

unezra

quote:
emnich schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:12:
[...]
Natuurlijk ben je minder flexibel als je kinderen hebt maar dat geldt ook als je mantelzorger bent of op hoog niveau sport of....
Klopt en _dus_ tellen ook dat soort privé factoren mee.

Als iemand aan geeft zwaar gelovig te zijn en per definitie niet op zondag te willen werken heeft dat invloed als het werk er om vraagt dat je af en toe op zondag inzetbaar bent.

Dat een werkgever je dan niet aan neemt is niet onredelijk. Het heeft immers invloed op het totale team en zeker bij een klein team, kan het flink onwenselijk zijn als iemand aan geeft niet op zondag te willen werken.
quote:
Als een werkgever flexibiliteit verwacht dan is het juist aan hem om dit in een gesprek kenbaar te maken. Ik zou ook niet blij zijn als ik ergens aangenomen ben en opeens blijkt dat ik weekenden moet werken of avonden moet doorhalen.
Klopt.
Een werkgever moet dat vind ik ook aangegeven, of in ieder geval eerlijk antwoord geven als jij er om vraagt. (Je hebt daarin zelf ook een onderzoeksplicht natuurlijk. Als je redelijkerwijs van een baan kunt verwachten dat er avond-, nacht en weekendwerk in zit vraag je bij je 1e gesprek hoe dat zit en als dat voor een van beiden op onoverkomelijke bezwaren stuit, neem je afscheid van elkaar. Dan is het gewoon geen match.)

Supported by you!

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:56
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:19:
[...]

Absoluut eens met dat laatste en ik vind ook niet dat iemand met kinderen opeens incapabel is. Wel dat het invloed heeft op iemands functioneren. Deels zal het positieve invloed hebben (opeens hangt er _nog_ meer van die baan af), deels zal het negatieve invloed hebben (iemand kan minder flexibel zijn)
Voor iemand zonder kinderen weet jij in dit topic toch erg duidelijk te beschrijven wat er gebeurd als je kinderen hebt...

Ik kan het ook omdraaien: zonder kinderen zijn mensen minder trouw aan een werkgever (want toch geen grote verantwoordelijkheid thuis), mensen zonder kinderen gaan veel vaker stappen en zijn vrijdag nog dronken van de donderdag borrel en maandag nog gaar van het weekend.

Alles wat je opschrijft (en wat ik hierboven dus ook als voorbeeld aandraag) zijn totale generalisaties waar je geen reet aan hebt. Je moet gewoon kijken wie je voor je hebt en of je dat een geschikte kandidaat lijkt.

Ik ben zelf overigens ook werkzaam in de bouwwereld, gewisseld van werkgever toen mijn vrouw zwanger was, geen probleem om te vermelden. Ze vonden het hartstikke leuk voor me (ik ook ;) ).
Mijn productiviteit is niet veranderd, ben nog altijd flexibel als ik het wil en star als ik het wil :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coritchando
quote:
emnich schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:12:
[...]

Uit eigen ervaring durf ik wel te stellen dat mijn flexibiliteit niet veranderd is. Hooguit moet ik dingen strakker plannen.

Waar ik voorheen tot 09:00 in mijn bed lag te stinken ben ik nu veel eerder wakker en heb ik al diverse storingen kunnen oplossen ruim voor werktijd. Ook heb ik meer regelmaat in mijn leven door meer op tijd naar bed gaan, waardoor ik in de ochtend (en hele dag) een stuk frisser en productiever ben.

Laat ik ook duidelijk zijn, de mensen hier op kantoor zonder kinderen zijn een stuk minder flexibel dan ik ben.

Coritchando wijzigde deze reactie 19-06-2017 13:53 (7%)

PV Output

• Frostbite
  • Laatst online: 16:39
quote:
Coritchando schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:51:
Laat ik ook duidelijk zijn, de mensen hier op kantoor zonder kinderen zijn een stuk minder flexibel dan ik ben.
Om maar te zwijgen over de zomervakantie ... Dat was bij ons ook een puzzel. De vaders wilden wat weken in de schoolvakantie(juli/augustus) en paar alleenstaande collega's wilden dat ook... we zijn er gelukkig uitgekomen dat wel :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 256Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S7

• unezra

unezra

quote:
Smobbo schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:37:
[...]

Voor iemand zonder kinderen weet jij in dit topic toch erg duidelijk te beschrijven wat er gebeurd als je kinderen hebt...
Dat ik zelf geen kinderen heb, wil niet zeggen dat ik en mijn vrouw geen collega's met kinderen hebben of niet kan inschatten wat de gevolgen op de werkvloer zijn. Juist vanuit die ervaring zie ik wat de gevolgen (kunnen) zijn en hoewel d'r in de regel vaak wel een mouw aan te passen is, blijft het een belemmering.
quote:
Ik kan het ook omdraaien: zonder kinderen zijn mensen minder trouw aan een werkgever (want toch geen grote verantwoordelijkheid thuis), mensen zonder kinderen gaan veel vaker stappen en zijn vrijdag nog dronken van de donderdag borrel en maandag nog gaar van het weekend.
Het hele weekend in de kroeg is iets waar je volledig zelf bij bent en volledig zelf invloed op hebt. Kinderen zijn wat dat betreft wat dwingender. Je kunt er best voor kiezen niet op donderdag tot 1 uur 's nachts in de kroeg te hangen maar een kind houd er niet echt rekening mee dat jij wil slapen en _moet_ op een bepaalde tijd uit het kinderdagverblijf of van school gehaald worden.
quote:
Alles wat je opschrijft (en wat ik hierboven dus ook als voorbeeld aandraag) zijn totale generalisaties waar je geen reet aan hebt. Je moet gewoon kijken wie je voor je hebt en of je dat een geschikte kandidaat lijkt.
Het gaat om het totaalplaatje en of iemand kinderen heeft of om andere reden verminderd beschikbaar is telt daarin mee.
quote:
Ik ben zelf overigens ook werkzaam in de bouwwereld, gewisseld van werkgever toen mijn vrouw zwanger was, geen probleem om te vermelden. Ze vonden het hartstikke leuk voor me (ik ook ;) ).
Mijn productiviteit is niet veranderd, ben nog altijd flexibel als ik het wil en star als ik het wil :)
Misschien ligt het aan mij, maar in de bouwwereld werk je volgens mij over het algemeen wat minder onverwacht 's nachts en in het weekend, tenzij je specifiek bijvoorbeeld iets doet als spoorbouw waarbij je 's nachts aan het spoor moet werken. :) Maar dan is dat volgens mij ook in de regel ruim tevoren bekend en gepland.

Operationele ICT werkt dat anders. Je probeert zo veel mogelijk te plannen maar als op vrijdagmiddag de boel op zijn gat gaat, jammer van je vrijdagavond en weekend, maandagochtend moet het weer werken.

Supported by you!

• Smobbo
  • Laatst online: 16:56
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:35:

Het gaat om het totaalplaatje en of iemand kinderen heeft of om andere reden verminderd beschikbaar is telt daarin mee.

[...]

Misschien ligt het aan mij, maar in de bouwwereld werk je volgens mij over het algemeen wat minder onverwacht 's nachts en in het weekend, tenzij je specifiek bijvoorbeeld iets doet als spoorbouw waarbij je 's nachts aan het spoor moet werken. :) Maar dan is dat volgens mij ook in de regel ruim tevoren bekend en gepland.

Operationele ICT werkt dat anders. Je probeert zo veel mogelijk te plannen maar als op vrijdagmiddag de boel op zijn gat gaat, jammer van je vrijdagavond en weekend, maandagochtend moet het weer werken.
"Of iemand kinderen heeft of om andere reden verminderd beschikbaar is". Kom op zeg.

Uiteraard verschilt het per branche hoe flexibel de werktijden zijn, maar TS is volgens mij niet alleenstaande ouder, dus dan loopt het 'de boel gaat op z'n gat' nog wel los.
Daarnaast lees ik niet of TS operationele ICT doet of iets anders, dus misschien is het in zijn werk ook niet zo relevant.

Daarnaast sluit ik me bij de rest aan dat er bij jouw werkgever behoorlijk onderbezetting lijkt te zijn. Geen fijn idee dat er bij het uitvallen van 1 medewerker gelijk problemen zijn :+

• emnich
  • Niet online
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:35:
[...]
Dat is echt niet anders dan bijvoorbeeld in een ziekenhuis of bij de brandweer. Je bent gewoon oproepbaar voor zulke situaties en ook mét kinderen is dat prima te regelen.

Over het algemeen is flexibiliteit van een werknemer nodig door falen van de werkgever. Het is wel anders als je in een heel klein bedrijf werkt omdat het dan soms gewoon niet anders kan maar zelfs dan zal je dat als werkgever goed moeten plannen en afspreken.

Als je, als werkgever, hoopt op last-minute flexibiliteit van je werknemers dan heb je je zaken gewoon niet goed op orde.

• Sixblade
  • Laatst online: 07-10 21:40
Ik vind dat je het best kunt melden, ik zou het alleen niet in het eerste gesprek melden. Dat is meer een tweede gesprek iets. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt en kreeg gewoon een leuke reactie en zelfs toen mijn zoontje was geboren een leuke attentie van het bedrijf en ( nieuwe ) collega's.

ps. Gefeliciteerd !!!! :)

Sixblade wijzigde deze reactie 19-06-2017 15:04 (4%)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:09

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

quote:
Als dit duidelijk in de taakomschrijving of de vacature staat ben je ook meteen van die "lastige" ouders (in spé) af als sollicitanten :P

Maar mijn motto is: als de life-work balance goed is hou je tevreden werknemers. Tevreden werknemers leveren goed werk en leveren tevreden klanten op.

Dus bv moet je een keer vroeg weg omdat je kind een klomp klei heeft gemaakt op school die wordt tentoongesteld om 15.30 geen probleem. Ik verwacht dan wel dat je je werk (en lees niet je tijd) dan op een ander moment in haalt/afmaakt (of verlof opneemt) en dat het werk dit ook toelaat.

Maar ik werk met een team dat op die manier werkt en het werk laat dit ook toe. Dit gaat niet op als je aan een lopende band werkt.

Maar zou dus ook voor TS gelden.

• unezra

unezra

quote:
Smobbo schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:43:
[...]
"Of iemand kinderen heeft of om andere reden verminderd beschikbaar is". Kom op zeg.

Uiteraard verschilt het per branche hoe flexibel de werktijden zijn, maar TS is volgens mij niet alleenstaande ouder, dus dan loopt het 'de boel gaat op z'n gat' nog wel los.
Daarnaast lees ik niet of TS operationele ICT doet of iets anders, dus misschien is het in zijn werk ook niet zo relevant.
Klopt. Maar TS vraagt of 'ie het moet melden bij zijn toekomstige werkgever. Ik zou het persoonlijk in ieder geval niet verzwijgen en sowieso zelf een inschatting maken of het relevant is voor het werk of niet.

Dat laatste kan ik in dit specifieke geval niet inschatten. :)

In ieder geval kun je beter tijdens de sollicitatierondes worden afgewezen om zoiets, dan in je proeftijd d'r uit worden geschopt danwel geen contractverlenging krijgen omdat het toch een probleem lijkt te zijn.
quote:
Daarnaast sluit ik me bij de rest aan dat er bij jouw werkgever behoorlijk onderbezetting lijkt te zijn. Geen fijn idee dat er bij het uitvallen van 1 medewerker gelijk problemen zijn :+
Er is uiteraard achtervang. Collega kan externen bellen die goed bekend zijn met onze situatie.
Helaas leert de praktijk ook dat er dan vaak beslissingen worden genomen waar ik niet achter sta en hoewel de brand op dat moment goed geblust word, ik daarna herstelwerk heb.

Doet niets af aan de intenties van collega en externe partij, die zijn zonder meer goed en de crisis word echt wel bedwongen. Blijft wel dat ik er regelmatig van heb gebaald dat ik terug kwam van vakantie en tijdens mijn vakantie beslissingen zijn genomen die mij vervolgens extra werk op leveren.
quote:
emnich schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:44:
[...]
Dat is echt niet anders dan bijvoorbeeld in een ziekenhuis of bij de brandweer. Je bent gewoon oproepbaar voor zulke situaties en ook mét kinderen is dat prima te regelen.
Punt is dat je daar rekening mee moet houden. Je kunt niet beiden een fulltime baan hebben en niet beiden bij bijvoorbeeld de brandweer of in het ziekenhuis werken tenzij je achtervang hebt in de vorm van ouders of snel oproepbare kinderopvang.

Kortom, als werknemer moet je tevoren de oplossingen al klaar hebben staan.
quote:
Over het algemeen is flexibiliteit van een werknemer nodig door falen van de werkgever. Het is wel anders als je in een heel klein bedrijf werkt omdat het dan soms gewoon niet anders kan maar zelfs dan zal je dat als werkgever goed moeten plannen en afspreken.

Als je, als werkgever, hoopt op last-minute flexibiliteit van je werknemers dan heb je je zaken gewoon niet goed op orde.
Veel zaken kun je niet plannen.

Even vanuit mijn eigen situatie beredenerend, gepland onderhoud zien we in de regel weken tevoren aankomen en kun je goed op anticiperen maar als op woensdagmiddag om 3 uur d'r een stuk kritieke infra uit knalt is het echt pech en slaap je die nacht met wat pech die nacht niet of niet thuis.

Of zulke situaties voor kunnen komen hangt af van je werkgever en je werk. Kunnen dat soort situaties niet gecombineerd worden met je privé leven en weet je dat ze voor kunnen komen, moet je nadenken of dat wel de baan voor je is.

Supported by you!

• emnich
  • Niet online
quote:
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:32:
[...]
Veel zaken kun je niet plannen.

Even vanuit mijn eigen situatie beredenerend, gepland onderhoud zien we in de regel weken tevoren aankomen en kun je goed op anticiperen maar als op woensdagmiddag om 3 uur d'r een stuk kritieke infra uit knalt is het echt pech en slaap je die nacht met wat pech die nacht niet of niet thuis.

Of zulke situaties voor kunnen komen hangt af van je werkgever en je werk. Kunnen dat soort situaties niet gecombineerd worden met je privé leven en weet je dat ze voor kunnen komen, moet je nadenken of dat wel de baan voor je is.
Ik denk dat dat een verschil van inzicht is. Een brand in je kantoorpand kan en hoef je niet op voorbereid te zijn. Een kritieke infra die er uit knalt moet je wél op voorbereid zijn en dus goede afspraken over maken. Medewerkers moeten dan gewoon oproepbaar zijn. Dat is namelijk gewoon onderdeel van de business.

Maar goed het dwaalt wel heel erg af....

• Squ1zZy
  • Registratie: april 2011
  • Niet online
Wat een verschillende meningen allemaal...

Ik wil je alleen even feliciteren! :)

"Security should be baked in, not sprayed on!"

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
quote:

Echter bij hele jonge kinderen zou dit niks uit moeten maken. Je kan er voor kiezen om het te vertellen. Ik zie er verder geen nadelen in. En ik zou een bedrijf die iemand afwijst omdat hij aanstaande papa is, zelf alleen al keihard de rug toekeren.
Ik ken anders genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat het hebben van kinderen niets zegt over een verantwoordelijkheidsgevoel hebben...

Wij zijn bewust kindvrij en ik heb mijn leidingen af laten sluiten. Daarbij zijn wij nooit al te lang van huis want; Honden. Ook dat is voor veel mensen niet veelzeggend (helaas). Ik zou met die stelling dus als onverantwoord weggezet worden t.o.v. iemand die een kind heeft? :X

Daarnaast heeft het als "nadeel" dat je als vader/moeder mogelijk vaker afwezig moet zijn i.v.m. zorgverlof.
Dus het heeft wel degelijk nadelen voor een werkgever. Echter, indien dit een breekpunt zou zijn is de vraag meer; WIL je er werken?

IMHO; Tenzij je anders in de WW zit/beland en bang bent dat dit een rede is om je af te wijzen zou ik er open en eerlijk over zijn :)

Thalaron wijzigde deze reactie 19-06-2017 20:02 (4%)

D3 Profile - <GoT>Narada#2663

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10-07 15:38
Ik zou even blijven zitren waar je zit, kind en nieuwe baan. Zijn life changing events. Prima te handelen in principe. Maarja vertroude werkomgevimg waar je makkelikker verlof kint krijgen em ze kennen je. Dadelijk komt de kleine met 30 weken en zit je 2 maanden op een nicu. Succes dan met je nieuwe baan en verlenging.

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-10 21:05
quote:
sugarlee89 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:47:
Ik zou even blijven zitren waar je zit, kind en nieuwe baan. Zijn life changing events. Prima te handelen in principe. Maarja vertroude werkomgevimg waar je makkelikker verlof kint krijgen em ze kennen je. Dadelijk komt de kleine met 30 weken en zit je 2 maanden op een nicu. Succes dan met je nieuwe baan en verlenging.
Dit dus. Sowieso is het minder handig om te gaan jobhoppen wanneer de kinderen wat jonger zijn. Ik heb zelf de afweging ook gemaakt, maar een dagje thuiswerken is nu makkelijker te regelen dan wanneer ik dit aan een nieuwe werkgever vraag.

Aan de andere kant zijn veel auto-uren van huis ook niet ideaal. Is er niet iets te regelen in de vorm van thuiswerken, een dag minder werken of een combinatie van beide?

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
quote:
sugarlee89 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:47:
Ik begrijp dat een werkgever geen filantropische instelling is maar iemand z'n contract niet verlengen omdat wellicht z'n te vroeg geboren is en op een nicu ligt is op z'n minst wel een beetje harteloos ;)
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*