Geluidsniveau van een Cooler master CM stormstryker omlaag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 20:55
Beste mede-tweakers,

Graag zou ik jullie mening/advies willen over het volgende:

Situatie
Al enkele jaren ben ik trotse bezitter van een pricewatch: Cooler Master CM Storm Stryker. Wat ik nog steeds, na al die jaren een mooie case vindt. Nu merk ik aan mezelf dat ik me de laatste tijd een beetje erger aan het geluidsniveau van de fans die erin zitten tijdens idle. Tijdens het gamen hoor ik het bijna niet (al hoewel) ook wel iets maar niet denderend. Ik heb de zijpaneel van de kast afgehaald en ben gaan onderzoeken welke fan de meeste 'lawaai' maakt. Nu ben ik erachter gekomen dat de ingebouwde 200mm fan die er al standaard ingebouwd zit het meeste 'lawaai' maakt en wanneer ik die tegenhoudt dat het systeem al een stuk stiller is. Daarna ben ik gaan kijken of er nog een mogelijkheid is om die 200mm fan te vervangen en zag dat de case bovenin ook 2x 140mm support biedt.

Plan

Nu is mijn plan om de 200mm fan die bovenin zit te vervangen voor 2x 140mm. Nu zullen jullie denken 'waarom wil je hem direct vervangen als je ook een fancontroller standaard op de kast hebt zitten? :9 ' Nou, aangezien de fancontroller de fans in het algemeen bestuurd gaan alle fans langzamer draaien waardoor de hitte in de kast stijgt en vooral met de zomer. (Ik zit op zolder waar het in de zomer een sauna is alhoewel heb ik wel een airco maar toch) en waardoor de temperatuur in de kast oploopt waardoor de onderste Enermax fan met een warme sensor hard gaat draaien en ik die dan goed hoor aangezien ik de computer naast me heb staan. Nu ben ik opzoek gegaan naar een stille, goede, en matchende 140mm fan die in mijn behuizing past. Het liefst zou ik graag een witte of blauwe fan willen hebben aangezien die dan mooi past bij de rest. Daarnaast ben ik opzoek naar een zo stil maar toch ook een fan die behoorlijk wat luchtstroom biedt wat de koeling ook weer ten goede komt aangezien de 2 140mm fans als exhaust dienen.

Vraag

Nu heb ik 2 witte fans gevonden maar ik weet niet of het ook goede fans zijn, Zowel op kwaliteitsgebied als op luchtstroom gebied. Mijn doel is om het systeem zo stil mogelijk te maken met de 2 fans en daarnaast mag de temperatuur niet hoger zijn dan de huidige situatie en het liefst maar dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen een aantal graadjes koeler. Ik hoop dat jullie willen meedenken over deze situatie en ontvang ook graag advies of het een goede oplossing is en of het degelijke fans zijn. Zal het een oplossing bieden voor de huidige situatie?

Lijstje fans:

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Spectre All White, 140mm€ 7,24€ 7,24
1Enermax Cluster Advance, 140mm€ 13,99€ 13,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 21,23

Huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 314,73€ 314,73
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream 8GB€ 512,95€ 512,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master CM Storm Stryker€ 166,-€ 166,-
1Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart€ 426,-€ 426,-
1Scythe Mugen 4€ 42,85€ 42,85
1Enermax Everest Advance, 120mm€ 35,82€ 35,82
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 122,95€ 122,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,05€ 165,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.965,25

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
*bump* iemand? :z 7(8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit koelings/lawaaiprobleem niet elegant opgelost als je een echte fancontroller plaatst??

Ik heb bij m'n eigen Coolermaster behuizingen controllers van Scythe gemonteerd die 4 tot 6 ventilatoren individueel kunnen regelen en gemonitord worden via het led display van de controller.
In het bekende binnendeurtje van een Stacker 830 zitten bijv. drie fans die met 1 draaiknop instant geregeld kunnen worden, de intake/outtake fans regel je liever individueel.
Absolutely works like a charm. :+

De ventilatoren regel ik in eerste instantie af op het gehoor, pas daarna check ik de temps.
Zijn lawaai én temps in orde, dan hoef je er daarna weinig tot niets meer aan te doen. ;)

Het is uiteraard wel handig ventilatoren te kiezen die van nature iets stiller zijn en geen hogere max speed hebben dan strikt noodzakelijk is.
Dat regelt makkelijker.

Uitgebreide groepstesten vind je zowel hier als bij onze Hardware.info buren. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Is dit koelings/lawaaiprobleem niet elegant opgelost als je een echte fancontroller plaatst??

Ik heb bij m'n eigen Coolermaster behuizingen controllers van Scythe gemonteerd die 4 tot 6 ventilatoren individueel kunnen regelen en gemonitord worden via het led display van de controller.
In het bekende binnendeurtje van een Stacker 830 zitten bijv. drie fans die met 1 draaiknop instant geregeld kunnen worden, de intake/outtake fans regel je liever individueel.
Absolutely works like a charm. :+

De ventilatoren regel ik in eerste instantie af op het gehoor, pas daarna check ik de temps.
Zijn lawaai én temps in orde, dan hoef je er daarna weinig tot niets meer aan te doen. ;)

Het is uiteraard wel handig ventilatoren te kiezen die van nature iets stiller zijn en geen hogere max speed hebben dan strikt noodzakelijk is.
Dat regelt makkelijker.

Uitgebreide groepstesten vind je zowel hier als bij onze Hardware.info buren. ;)
Dankjewel voor je reactie! _/-\o_

Kijk, daar had ik zelf nog niet aan gedacht :9 8)7
Ik had net voordat je reageerde 2x de pricewatch: BitFenix Spectre All White, 140mm op Amazon.de voor een erg mooi prijsje en die komen a.s. Vrijdag binnen. Ik ga dan even kijken hoe het dan met het geluidsniveau zit en mocht het alsnog te hard voor mijn gevoel zijn zal ik een fancontroller aanschaffen. Is dit een goede keuze? pricewatch: Gelid Solutions SpeedTouch 6 Fan Controller of het is beter om wat meer uit te geven aan een pricewatch: NZXT Sentry 3? Daarnaast wat zal meer koeling bieden en minder geluidsniveau als ik de fancontroller koop. De standaard ingebouwde 200mm fan of 2x 140mm die a.s. vrijdag binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McFastFood schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:01:
[...]
Is dit een goede keuze? pricewatch: Gelid Solutions SpeedTouch 6 Fan Controller of het is beter om wat meer uit te geven aan een pricewatch: NZXT Sentry 3? Daarnaast wat zal meer koeling bieden en minder geluidsniveau als ik de fancontroller koop. De standaard ingebouwde 200mm fan of 2x 140mm die a.s. vrijdag binnen komt?
Voor het totaal aan airflow check je het best zelf even de specs, al het goed is wordt die waarde vermeld bij een gegeven rpm.

Voor wat het waard is dan, niet iedere fan zal even sportief omgaan met bijv. de statische druk (nodig bij bijv. de weerstand van een rooster, zoals van een rad), de geometrie van de fanbladen icm het chassis is daarvoor verantwoordelijk.
Een oude cultfan was in dit opzicht de uitstekende en stille Scythe Gentle Typhoon, bij mijn weten amper/niet meer nieuw te leveren.
Niet dat het mij interesseert, maar de fan was/is niet bepaald moeders mooiste. :+

De dure Noctua fans zijn op dit moment bij mijn weten de meest waardige vervangers.

De controllers die je hier noemt ken ik niet persoonlijk, maar wat mij op het eerste gezicht zou storen is dat je slechts de waarde van 1 fan tegelijk in beeld hebt.
De Scythe controllers met 4 kanalen tonen steeds alle vier de kanalen tegelijk op het display en dat werkt zeer comfortabel zonder dat je steeds moet gaan schakelen.

De zesvoudige Scythe controllers tonen jammer genoeg slechts 2 kanalen tegelijk, het zijn prima controllers maar ik mis daar dus het totaaloverzicht.
Het is op te lossen door de twee meest belangrijke waardes in beeld te houden, het kan dus wel maar het is een beetje behelpen tov het totaaloverzicht van de 4 voudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
https://www.google.nl/url...g2=W1Sg5v2fNdlAeKeY5ZhnFw

Ik gebruik een lamptron fancontroller heeft een display voor 6 fans is overzichtelijk en heeft fysieke knoppen, top ding.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Tjm De Groot schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 02:37:
https://www.google.nl/url...g2=W1Sg5v2fNdlAeKeY5ZhnFw

Ik gebruik een lamptron fancontroller heeft een display voor 6 fans is overzichtelijk en heeft fysieke knoppen, top ding.
Die lamptrons zijn errug nice hoor, volgens mij 30w per kanaal als je wil, dus Ultra Kazes @3k rpm ook geen probleem. mooie knoppen ook. ik heb een oudere maar is nog al nieuw.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik vind dit type fancontrollers meestal maar ondingen. Iedereen heeft weer een andere definitie van stil, maar in idle zet ik m'n fans gewoon zo laag mogelijk (~350rpm) en onder load (max 800rpm) voor een balans tussen noise/temps.

Ik heb geen ervaring met al die merken, maar heb wel die speedtouch 6 gehad. Loop je eerst te harken met die temp probes door je case heen, vervolgens is die auto fan mode verre van ideaal (fans draaien te hard). Dus ben je aangewezen op manual mode met twee opties: fixed rpm 24/7 of handmatig bijstellen onder load.

Dan kun je mijn inziens beter gewoon het geld in je zak houden en kijken of je het niet alleen af kunt met software/bios. Als dat niet lekker werkt, zou je ook voor een 'slimmere' fancontroller kunnen gaan, zoiets als een Aquaero.
Pagina: 1