Vraag

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 18:37
Hoi,

Ik wil graag wat informatie inwinnen over een nieuwe camera. Ik ben nu in het bezit van een Nikon D7100 met een 28-105 objectief. Het grootste gemis van mijn huidige camera is een goede video opname functie wat mij tegenhoudt om een zoom objectief (70-300) te kopen. Eigenlijk wil ik mij ook meer gaan bezig houden met filmen, dus zoek ik gecombineerde foto / video camera. Ik heb wat ge-googled, en viel mijn oog op de Panasonic Lumix. In het bijzonder 2 modellen daarvan de Lumix DMC-FZ2000 (bridge camera)- en Lumix DMC-GH4R (systeemcamera). Beide camera's hebben goede reviewen volgens mij, en ik heb bergrepen dat de Panasonics wel goed zijn met video. Mijn voorkeur gaat denk ik naar een systeemcamera, omdat ik dan nog wat met lenzen kan wisselen hoewel ik hier nog niet hellemaal zeker van ben. De camera's zijn ongeveer even duur, maar de FZ2000 heeft een lens, en de GHR4 niet. Mijn budget zit rond de 1000-1500 Euro. Ik hoop mijn Nikon D7100 hier nog te verkopen. Geen flauw idee wat deze opbrengt, dus mijn budget schommelt een beetje.

Enkele vragen:

Wat is de kwaliteit van de foto's/lenzen van deze Panasonics?
Zijn er mensen met ervaringen met deze camera's? Zo ja hoor ik dat graag!
Zijn er betere/andere alternatieven?

#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic Lumix DMC-FZ2000 Zwart€ 1.083,92€ 1.083,92
1Panasonic Lumix DMC-G80 Zwart€ 799,-€ 799,-
1Panasonic Lumix G DMC-GH4R Zwart€ 1.099,-€ 1.099,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.981,92

Update: Ik kwam ook nog de DMC-G80 tegen. Deze heeft ook goede reviews.

[ Voor 6% gewijzigd door MvL op 18-06-2017 16:53 ]

Alle reacties

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Wat betreft de G80, lees dit:
reviews: De beste camera rond de duizend euro, met of zonder spiegel
(samengevat: het is een prima fotocamera met een uitstekende videofunctie).

De GH4 heeft meer professionele mogelijkheden, maar het is zeer de vraag of je die echt gaat gebruiken. De G80 is nieuwer en heeft dus ook wat extra functies. De FZ2000 heeft een 1" sensor en een fraai zoombereik, maar je mist dan inderdaad het kunnen wisselen van lenzen en je hebt minder beperkte scherptediepte om mee te spelen. Van deze drie zou ik zonder twijfel de G80 aanraden. Je houdt dan bovendien nog geld over voor een paar mooie (lichtsterke) lenzen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
G80 heeft o.a. IBIS, wat toch wel erg handig is als je bijvoorbeeld gaat filmen met vaste brandpuntslenzen die vaak geen stabilisatie hebben. Ik zou de combi met de 12-60mm f/3.5-5.6 nemen, zodat je een leuke walkaround lens hebt voor een kleine meerprijs. Dit is een mooie tegenhanger van je 18-105. Als je de 70-300 overwoog, kun je bij Panasonic kijken naar de 100-300. Verder kun je in de toekomst kijken naar lenzen met groot diafragma die aansluiten bij je voorkeuren. Keuze genoeg iig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• MvL
Bedankt voor jullie input!

Ik begin nu toch te twijfelen.., of nu toch gaan voor een nieuwe camera of een lens kopen voor mijn D7100. De reden is het volgende. Mijn camera hobby is mijn tweede hobby naast mijn pc hobby. Als ik ermee bezig ben dan ben ik weer super enthousiast, maar door tijd gebrek wordt dat vaak weer minder. Ik vraag mij dan ook af of ik wel tijd heb om video te maken. Misschien moet ik het wel houden bij foto's.

Niet on topic meer, maar wat is verstandig? Nieuwe camera? Lens erbij kopen? Wat mij ook een beetje bezwaard is de prijs van de lenzen. Goed glaswerk is duur. Ik ben altijd wel fan van dieren te fotograferen, en ook landschappen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Als je alleen wil fotograferen is investeren in beter glas zeker een optie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• MvL
Ik twijfel op het moment, dus ik ga eerst eens mijn horizon verbreden. Inmiddels ook naar de Sony A6300 gekeken.

Verwijderd

Een D7100 is echt een prima camera, qua fotokwaliteit ga je er niet op vooruit als je een andere camera koopt. Behalve als je naar FF gaat, maar ik denk dat in jouw geval investeren in glas beter is.

• MvL
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:18:
Een D7100 is echt een prima camera, qua fotokwaliteit ga je er niet op vooruit als je een andere camera koopt. Behalve als je naar FF gaat, maar ik denk dat in jouw geval investeren in glas beter is.
Bedankt voor je heldere reactie!

Wat ik mij dan afvraag, en ik weet het ik ben niet thuis in de wereld van lenzen. ;) Als ik in de toekomst naar FF zou overstappen kan ik dan nog mijn lenzen gebruiken? Je hebt het DX (aps-C) en FX (ff) formaat bij Nikon. Gebruiken beiden een F mount. Hoe zit dat?

Update: FX lenzen kan je gewoon op DX bodies gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door MvL op 24-06-2017 18:37 ]

Pagina: 1