fysiek geheugengebruik windows 7 hoog / trage computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 934953

Topicstarter
1. Vraag:
Kan iemand mij helpen om te achterhalen waarom mijn desktop zo traag presteert. Fysiek geheugen loopt vol tot ca. 80-85 % en blijft daarna hoog. Bij opstarten processorgebruik ligt op ca. 30-40 % met flinke uitschieters. Er lopen gemiddeld 75 -80 processen...
Dit is al enige tijd zo overigens.

2. Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het is een wat oudere HP /Compaq met windows 7 modelnummer SG3-110NL
intern geheugen 2048 MB (zou toch genoeg moeten zijn?)
2048 MB DDR SDRAM
HD: 192 van 289 GB beschikbaar
Virusscanner altijd actief en op dit moment is dat ESET
Er staat ongeveer 7,5 GB aan foto's op HD voor zover dat relevant is?
Ik gebruik Opera als standaard browser en Mozilla Thunderbird als mailaccount. Het mailaccount geeft soms met pop-up aan dat er scripts draaien van Chrome/Google. In de pop up staan dan nog de vraag of ik het script wil stoppen.

De Desktop wordt alleen gebruikt voor thuiswerken met citrix verbinding c.q. internet,mail en schrijven en geen gaming o.i.d.

3. Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
a. Ik heb Hyjackthis al gedraaid en heb een notepad bestand klaar staan. Er kwam wel een bijzondere melding / pop-up tijdens draaien HJT namelijk :" For some reason your system denied write access to the Hosts files." etc. Heb hierna in adminstrator modus HJT gedraaid en kreeg de melding niet meer. Kan iemand dat HJT bestand analyseren en mij nog meer analyse tools adviseren?
b. Heb ook al een malwarebytes gedraaid die vond 6 risico's die in quarantaine zijn gegaan.
c. Hierna reboot uitgevoerd en nauwelijks verbetering van fysiek geheugen gebruik.
d. De Hd is recentelijk ook al eens gedefragmenteerd en op fouten gecontroleerd.
e. Systeemcheck gedaan en alle vitale onderdelen werken goed

Alvast dank :)

Beste antwoord (via Anoniem: 934953 op 18-06-2017 15:35)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:41
Met alleen een SSD is hij al veel sneller omdat het swappen sneller gaat. Maar dat is een beetje een prut oplossing omdat je het probleem zelf niet aanpakt. Daarom ook eerst je geheugen uitbreiden en daarna die SSD erin.

Geheugen kost gebruikt een tientje of zo. Een SSD gebruikt tussen de 50 en 80 euro of iets in die geest.

Maar dan heb je nog steeds een oude pc met een langzame cpu. En dat houd een keer op. Waarschijnlijk kun je er wel weer een jaar oid mee vooruit maar uiteindelijk is het gewoon te oud om er nog op te werken. En dan is het best wel zonde van het geld wat je erin stopt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
2 GB werkgeheugen is weinig tegenwoordig. Er zit ook een AMD Athlon II X2 215 processor in van 8 jaar oud. Dat was toen al langzaam.

Hier is helaas niets aan te doen, de pc is verouderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
2GB zit eigenlijk meteen al vol en dan Windows swappen naar de hdd. En dat is langzaam. 4 is toch wel het minimale wat je tegenwoordig wilt.

Met 4GB zou het beter gaan. Maar het blijft oud. Een SSD zou ook wonderen doen. Maar dan zit je alweer aan zulke bedragen dat je beter wat meer bij kunt leggen en een nieuw systeem kunt halen.

[ Voor 41% gewijzigd door .Maarten op 18-06-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsja misschien ben ik te zuinig of vrekkig. Ik denk dan dat ie nog steeds werkt en dat ie toch weer sneller gemaakt kan worden. De SSD is natuurlijk wel een optie. Maar begrijp ook dat ik dan net zo goed een nieuwe kan kopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
Met alleen een SSD is hij al veel sneller omdat het swappen sneller gaat. Maar dat is een beetje een prut oplossing omdat je het probleem zelf niet aanpakt. Daarom ook eerst je geheugen uitbreiden en daarna die SSD erin.

Geheugen kost gebruikt een tientje of zo. Een SSD gebruikt tussen de 50 en 80 euro of iets in die geest.

Maar dan heb je nog steeds een oude pc met een langzame cpu. En dat houd een keer op. Waarschijnlijk kun je er wel weer een jaar oid mee vooruit maar uiteindelijk is het gewoon te oud om er nog op te werken. En dan is het best wel zonde van het geld wat je erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:48

Detmer

Professioneel prutser

Windows 7 met 2gb gaat prima, Windows 7 + programma's met 2gb over het algemeen niet. Helemaal als het systeem ook nog gaat updaten.

Door het geheugen uit te breiden naar 4gb verwacht ik dat je de beste kwaliteit/prijs verhouding krijgt. 2gb is niet duur (+- tientje excl. verzendkosten 2e hands) en het systeem zal daardoor minder hoeven te swappen, waardoor deze sneller zal worden.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een kale Windows 7 zonder dat er verder iets anders draait zit al snel rond de 1GB of meer. Ga je dan wat andere dingen openen is die 2GB helaas te weinig. Mijn Windows 10 PC zit idle met alleen de browser en wat andere kleine programma's open al op 3GB na het booten. Met Windows XP kon je nog wel prima draaien met 2GB, met Windows 7 niet meer en met 10 al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank voor jullie reacties. ik ga advies van maarten opvolgen.
Pagina: 1