Stillere cooler voor socket FCBG1170

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 22:06
Ik heb een Lenovo E50 00 desktop gekregen. Het is een soort laptop moederbord in een verder nagenoeg lege PC behuizing. Er is een externe laptopvoeding bij, geheugen is SO-DIMM etc.

Niets bijzonders, positief is dat het ding weinig stroom verbruikt. Ik wil hem inzetten voor mijn mediaserver.

Echter, er zit een heel irritant fannetje in van ca. 4,5 x 4,5cm. Het koelblok is ca. 5 x 5cm. Intussen heb ik uitgevonden dat het een socket FCBG1170 is en daarvan is niets in de pricewatch te vinden. Ik vermoed dat de cpu is vast gesoldeerd op het moederbord maar die hoeft er ook niet af. Maar daarom dat er mogelijk geen passende coolers worden aangeboden.

Misschien weet iemand een andere passende oplossing die natuurlijk minder lawaai maakt.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/sa6lv241d/P1020118.jpg

[ Voor 145% gewijzigd door Bitzer op 18-06-2017 16:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gefeliciteerd. Al denk ik dat je topicstart nog wat onvolledig is ;)

[ Voor 48% gewijzigd door spone op 18-06-2017 14:18 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
er ging wat fout en ik ben het bericht aan het afmaken

-nu is de vraag compleet-

[ Voor 22% gewijzigd door Bitzer op 18-06-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het zou kunnen dat de betreffende computer al een aantal jaar oud is. Ik kan er zo snel niet iets over vinden. Pentium J2900, 2013. Bij oudere computers kan de koelpasta die de hitteoverdracht tussen de CPU en het koelblok wat uitgedroogd zijn, waardoor de fan harder moet draaien en dus meer geluid produceert. Dit kan je oplossen door de koelpasta te vervangen. Wat zijn de idle en load temperaturen van de CPU?

Andere mogelijkheid is dat de fan zelf aan het einde van zijn levensduur is (bijvoorbeeld een lager versleten). Dat kan je oplossen door een fan van gelijk formaat nieuw te kopen. Zo te zien heb je een 4 pin PWM versie nodig, grootte 50mm?

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 18-06-2017 14:41 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
Bij de specificaties staat
Verkrijgbaar sinds: 12 januari 2015
dus zo oud is het niet.

Maar ik heb nog wel goede koelpasta liggen, dat kan ik in ieder geval doen.
Maar het fannetje is gewoon een irritant rotfannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De beste oplossing lijkt mij een grotere fan plaatsen. Kleine fans moeten altijd veel toeren maken om voldoende lucht te verplaatsen en maken daarom altijd een hoop herrie. Ik zou kijken of je een 80mm fan of groter er op kan modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
Ik zou er inderdaad graag een grote fan op monteren, maar omdat de schroefjes dan buiten het 5x5 oppervlak van de koeler vallen heb ik geen idee hoe dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bitzer schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:36:
Ik zou er inderdaad graag een grote fan op monteren, maar omdat de schroefjes dan buiten het 5x5 oppervlak van de koeler vallen heb ik geen idee hoe dat te doen.
Beetje creatief zijn :) Meestal kan je met een paar tie-rips al een heel eind komen. Daarmee kan je de fan aan de heatsink vastmaken of anders aan de kast zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FCBGA1170 is geen socket ;)
Dat is een op het moederbord vastgesoldeerde chip.

Anyway, ik heb t zelfde gehad met een Socket G1 CPU.
Geen fatsoenlijke koeler voor te vinden. Dus ik heb gewoon een oude grote AM2 heatsink gepakt. Die hebben een vlakke bodem.
Stukken er af gezaagd waar ik tegen dingen aan zat en waar ik alleen met hoogte zat alleen uitsparingen uitgeboord. (laag elco'tje b.v.)
Dan de originele heatsink er tegenaan gehouden en de schroefgaten afgetekend. Gaatjes geboord, boutjes met veertjes er doorheen en gaan :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
Ik heb het koelblok er even af gehaald. Er zat inderdaad een soort kauwgum als koelpasta tussen, wat je wel vaker ziet. Daar heb ik maar even Zalman Thermal Grease tussen gedaan.

Het is heel knap wat McKaamos allemaal kan. Maar ik beschik niet over de vaardigheid en het gereedschap om een koelblok op maat te modden. Een gaatje boren zal nog wel lukken, meer dan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:54
Gewoon een grotere fan erop zetten. Desnoods een gat in de behuizing maken en de fan aan de behuizing vastmaken. Het gaat er vooral om dat er een luchtstroom overheen gaat. Je kunt een fan ook aan de 5.25 inch bays vast maken.

Dat modden stelt niks voor. 4 gaatjes boren en misschien wat afzagen. Daar ben je een boormachine en een ijzerzaagje voor nodig. Dat kun je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bitzer schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:42:
Ik heb het koelblok er even af gehaald. Er zat inderdaad een soort kauwgum als koelpasta tussen, wat je wel vaker ziet. Daar heb ik maar even Zalman Thermal Grease tussen gedaan.

Het is heel knap wat McKaamos allemaal kan. Maar ik beschik niet over de vaardigheid en het gereedschap om een koelblok op maat te modden. Een gaatje boren zal nog wel lukken, meer dan dat niet.
Je kan niet overweg met een klein ijzerzaagje maar wel met een boormachine?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LIBktzI7MrfrE2muplkx1DpY/thumb.jpg

Dit in de juiste maat.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
Dat ziet er goed uit, waar heb je dat gevonden?
Pagina: 1