G3258 overclocked alleen op hoog voltage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 12:00
Hoi,

Ik heb sinds kort een Pentium G3258 (overklokbaar) met een MSI Z87I AC moederbord. Door de Z87 chipset kan ik de G3258 overclocken.

Helaas lukt het nog niet zo goed. Ik krijg de CPU stabiel op 4.1GHz op 1.26V. Dit lijkt me een erg hoog voltage, als ik zie dat andere mensen op internet gemiddeld 0.1V lager zit. Omdat ik een ITX HTPC build heb is de koeling niet spectaculair (ik gebruik sowieso ook de stockcooler). Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de CPU op een lager voltage stabiel krijg? Ik heb al geprobeerd de RING en VCC IN voltages aan te passen, maar dit heeft nog niet geholpen helaas.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwywy17276
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-09 17:08
0.1V is idle met power saving features aan
https://www.google.nl/sea...biw=1920&bih=1008#imgrc=_
kijk hier maar rond

bij het overclocken doen veel mensen de idle power saving dingen gewoon uit voor stability reasons maar dat hoeft niet persee denk ik
ik doe het wel

1.26v klinkt voor mij niet verkeerd maar je kan het controleren door te googlen wat de max safe voltage van je cpu is
dat hangt gedeeltelijk ook af van hoe koel je je cpu kan houden

overclocken met stockcoolers gaat niet zo lekker vind ik zelf
let op de temperaturen die je krijgt en kijk online of dat binnen de "safe temps" valt
je kan opzoeken wat de meeste mensen de safe temps vinden voor jouw cpu
intel geeft daar ook bepaalde informatie over maar dat is meer voor de extreme overclockers met hele goede koeling
ik heb zelf jouw processor niet dus ik weet daar niks over

en hoe weet je dat je processor stabiel is?
windows opstarten en een game spelen zegt daar niet zo veel over
je kan ook urenlang een stress test doen maar ik recommend "intelburnintest" 10 passes op very high
dan hoeft het niet 100.00% stabiel te zijn maar dan is het wel al redelijk stabiel als je dat kan passen zonder errors etc, dus dan kan je je pc met die overclock gebruiken
wel oppassen dat de temps niet te heet worden met jouw stock cooler (het is ook zomer nu :+ )

[ Voor 28% gewijzigd door jwywy17276 op 18-06-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
jwywy17276 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:50:
0.1V is idle met power saving features aan
https://www.google.nl/sea...biw=1920&bih=1008#imgrc=_
kijk hier maar rond

bij het overclocken doen veel mensen de idle power saving dingen gewoon uit voor stability reasons maar dat hoeft niet persee denk ik
ik doe het wel

1.26v klinkt voor mij niet verkeerd maar je kan het controleren door te googlen wat de max safe voltage van je cpu is
dat hangt gedeeltelijk ook af van hoe koel je je cpu kan houden

overclocken met stockcoolers gaat niet zo lekker vind ik zelf
let op de temperaturen die je krijgt en kijk online of dat binnen de "safe temps" valt
je kan opzoeken wat de meeste mensen de safe temps vinden voor jouw cpu
intel geeft daar ook bepaalde informatie over maar dat is meer voor de extreme overclockers met hele goede koeling
ik heb zelf jouw processor niet dus ik weet daar niks over

en hoe weet je dat je processor stabiel is?
windows opstarten en een game spelen zegt daar niet zo veel over
je kan ook urenlang een stress test doen maar ik recommend "intelburnintest" 10 passes op very high
dan hoeft het niet 100.00% stabiel te zijn maar dan is het wel al redelijk stabiel als je dat kan passen zonder errors etc, dus dan kan je je pc met die overclock gebruiken
wel oppassen dat de temps niet te heet worden met jouw stock cooler (het is ook zomer nu :+ )
Bedankt voor je antwoord :)

Die 0.1V is niet idle voltage maar hun afwijking t.o.v. mij, zij zitten rond de 1.15V ipv de 1.26V. De stockcooler kan prima de overclocks aan, op 4.1GHz in een redelijk afgesloten compartiment gaan de temps niet hoger dan 81 C (wat overigens alleen bij stresstesten zo hoog komt, normale gameload e.d. is veel lager).

Ik vind het gewoon raar dat bijna iedereen op veel lagere voltages met veel betere temps een (hogere) overclock haalt,dus waarschijnlijk mis ik ergens een instelling oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwywy17276
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-09 17:08
Ah I see
Voor niks die hele tekst geschreven :p
Misschien een slechte chip
Je kan ook gewoon elke setting in je bios uitzoeken maar sorry ik heb zelf die cpu niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Gaat snel eens een goede koeler kopen joh.. Stock koeler OC??

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
Met de Pentium kun je prima overclocken op de stockcooler hoor. Heb inmiddels het voltage naar 1.195V kunnen krijgen op 4.1GHz. Gemiddelde temp zal rond de 76 graden zitten onder stress met een uitschieter naar 82.

Het is wel een mini-ITX build die in mijn TV meubel achter een deurtje staat, dus temps zijn nog redelijk neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:29
Nee die temps zijn niet redelijk. Die zijn veel te hoog. De tCase van zo'n pentium is 72 graden. Dat is de max temp op de IHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:29:
Nee die temps zijn niet redelijk. Die zijn veel te hoog. De tCase van zo'n pentium is 72 graden. Dat is de max temp op de IHS.
alleen die tcase is dus niet hetzelfde als de coretemps die hij waarschijnlijk noemt, waarschijnlijk zit hij nog niet aan die tcase van 72

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:29
maratropa schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:32:
[...]

alleen die tcase is dus niet hetzelfde als de coretemps die hij waarschijnlijk noemt, waarschijnlijk zit hij nog niet aan die tcase van 72
Hij draait een OC met een redelijke voltage verhoging. In een krappe kast met een stock koeler.
Kans is best groot dat hij daar wel aan zit of in ieder geval heel dicht in de buurt komt.

Tcase is ook niet per cpu gemeten maar vanuit de fabriek ingesteld. Het kan dus best zijn dat TS zijn cpu een brakke IHS heeft en hierdoor hogere temps geeft. Maar dit is allemaal een beetje giswerk. Ik zou zelf in ieder geval het risico niet nemen met een stock koeler in een krappe kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
Ik run nu, na het lezen van je bericht, op 4GHz op 1.15V. Max temp op de heetste core: 79 graden.

Dit is wel een uitzonderlijke workload, normaal zal de HTPC alleen gebruikt worden voor wat emulators en wat lightweight gaming
Pagina: 1