Injectiemortel na droogtijd ook echt volledig te belasten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zojuist heb ik een van de 4 keilbouten waarmee m'n zonnescherm is bevestigd vervangen door een verankering op basis van injectiemortel van Fischer. Dit heb ik gedaan omdat de keilbout met afmeting M16 bij wind een halve cm de muur uit is gekomen ondanks hij niet strakker is te draaien zonder het risico de bout en moer te beschadigen of zelfs breken.

Bij nader inzien had ik sowieso beter geen keilbouten kunnen gebruiken door het onstaan van speling door slijtage, de wind tilt het scherm als het waren soms omhoog waardoor het gaat wrikken. Maar ik kwam daar telaat achter en op internet wordt regelmatig toch geadviseerd keilbouten te gebruiken.

Desondanks voelde het niet heel veilig om de keilbout te herbevestigen en heb ik Fischer Fis VS injectiemortel gehaald en dat zit op het moment van schrijven uit te harden.

Ik heb een injectiehuls gebruikt, ook van Fischer, omdat een dikkere schroefdraad dan M10 niet door het gat van het bevestigingspunt van het luifel past. Volgens de handleiding heb ik de juiste afmetingen gebruikt, dus daar vertrouw ik dan ook op.

Nu mijn vraag:
Is het verstandig om na aangegeven droogtijd van ongeveer 60 minuten, de bevestiging al volledig te belasten?

Mijn tweede vraag is:
Ik heb geen gereedschap om in te stellen met hoeveel kracht de moer wordt aangedraaid. Hoe stevig kan ik zo'n moer vastdraaien zonder de bevestiging te beschadigen van binnen? In principe hoeft het niet heel vast gedraaid te worden omdat het geen keilbout is, maar kan ik anders ook 'n tweede moer ertegenaan draaien om te voorkomen dat de moer in loop van tijd losser komt te zitten?

Mijn derde en laatste vraag is:
Is er een manier om te testen of het chemisch anker goed is gezet zonder je ruggengraat ter beschikking te stellen aan 100 kilo scherm dat mogelijk loskomt en de natuurwetten volgt in zijn gang naar de grond? :)

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:19
darkdesign schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:36:
Nu mijn vraag:
Is het verstandig om na aangegeven droogtijd van ongeveer 60 minuten, de bevestiging al volledig te belasten?

Mijn tweede vraag is:
Ik heb geen gereedschap om in te stellen met hoeveel kracht de moer wordt aangedraaid. Hoe stevig kan ik zo'n moer vastdraaien zonder de bevestiging te beschadigen van binnen? In principe hoeft het niet heel vast gedraaid te worden omdat het geen keilbout is, maar kan ik anders ook 'n tweede moer ertegenaan draaien om te voorkomen dat de moer in loop van tijd losser komt te zitten?

Mijn derde en laatste vraag is:
Is er een manier om te testen of het chemisch anker goed is gezet zonder je ruggengraat ter beschikking te stellen aan 100 kilo scherm dat mogelijk loskomt en de natuurwetten volgt in zijn gang naar de grond? :)
1 wat zegt de handleiding ? wat staat er op de tube
staat er bijv een volledige uithardingstijd op van bijv 24 uur ?

2 we spreken altijd van de term vast is vast.
gebruik een passende steek sleutel totdat je een redelijke weerstand voelt.
ga niet met een baco of waterpomptang aan de slag.
draai hem gewoon vast en niet muurvast.
m 10 kan best wat hebben en een chemisch anker dat mol je echt niet zomaar.
(Mits deze goed is aangebracht en uitgehard)
2 a 2 moeren tegen elkaar kan. maar je kan ook een moer met een blauwe ring erin nemen en deze erop zetten tegen het losdraaien of een veerring.

3 je kan proberen om er bijv aan 1 anker een gewicht oid te hangen.
je moet alleen wel wat verzinnen want dichtbij is de belasting anders dan verweg.
(het hefboom principe) welk zonne scherm heb je ?
zul je net zien heb je een knikarm scherm welke opgerold prima hangen rol je hem uit dan licht i beneden. _/-\o_

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:09
Droogtijd en uitharden zijn niet hetzelfde. Volledige belasting zal je na moeten lezen, maar vaak niet eerder dan 24-48u na montage.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Uithardingstijd van chemisch anker is echt snel, zeker bij de huidige temperaturen, zie ook http://content.fischer.de...F_%23SNL_%23AIP_%23V1.pdf

Zou dus na een uur echt volledig uitgehard moeten zijn, sterker dan dat gaat het dan dus niet meer worden.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
Het zou wel kunnen dat de moer eerst wat los trilt, daardoor komen er steeds hardere klappen op de keilbout en komt ie idd los. Goeie borging moet dat voorkomen: 2 moeren tegen elkaar of een borgmoer (typisch die met nylon ring er in, die kan je wel maar eenmalig gebruiken, losdraaien is weggooien).
Ik heb er geen ervaring mee, maar chemisch anker schijnt waanzinnig sterk te zijn, sterker dan je muur, dus als je de handleiding correct hebt gevolgd moet het gewoon werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 14:07

Saffie_time

Why use this? 42!

Waarom het risico nemen als je gewoon een dag kan wachten met het uitdraaien van je scherm?

Als er wind is en het scherm kan klapperen altijd naar binnen draaien...
Er zijn maar heel weinig verzekeringen die iets vergoeden als er een halve muur naar voren komt omdat het scherm uitgeklapt was.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Saffie_time schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:58:
Waarom het risico nemen als je gewoon een dag kan wachten met het uitdraaien van je scherm?

Als er wind is en het scherm kan klapperen altijd naar binnen draaien...
Er zijn maar heel weinig verzekeringen die iets vergoeden als er een halve muur naar voren komt omdat het scherm uitgeklapt was.
Ja, het was niet zo dat we bewust het scherm uitgedraaid lieten bij een continue flinke wind. Het was een mooie zonnige dag, ook dan heb je weleens ineens een briesje.
Pagina: 1