2.0 speakers op 5.1 receiver zonder "downmix"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan de Klipsch rp-160m speakers te kopen met een versterker/receiver en ik vind mn keuze nogal beperkt (en duur) als ik naar 2.0 versterkers kijk.
De verkoper van de Mediamarkt zei dat ik dit wel moet doen omdat 5.1 versterkers niet het volledige signaal naar de fronts sturen en ik dan alsnog een sub nodig heb.
Na hier wat te hebben rondgelezen zie ik dat veel mensen zeggen dat dat wel kan, maar vaak wordt de term "downmix" gebruikt. Dit is nou juist wat ik wil voorkomen. Ik heb nu 5.1 sattelieten en ik wil juist niet meer dat er 'trucjes' gebruikt worden.
Bestaat er niet zoiets als een 5.1 receiver die functioneert als 2.0 als je alleen 2 fronts aansluit?
Ik wil de 5.1 niet voor toekomstige uitbreidingen, maar omdat de aansluitmogelijkheden wat rianter zijn en, naar mijn idee, de keuze wat ruimer.

Bedankt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
Als je je receiver op stereo zet, stuurt hij gewoon stereo uit.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-10 09:40

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik weet het niet zeker. Ik denk dat je op de versterker moet kiezen welke speakers zijn aangesloten. Voor jouw dus alleen L en R voor. Dat moet overal wel op kunnen, denk ik ;) Dat moet in de handleiding staan.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:05

DjVe

Hatsaflats!

Elke 5.1 receiver zal gewoon netjes 2.0 uitsturen als je maar 2 speakers aansluit (en dit in de instellingen goed zet). Er gaat niets verloren in kwaliteit, het geluidsspoor wordt alleen gerouteerd naar je andere speakers. Het is complete BS wat de verkoper je verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-10 09:40

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DjVe schreef op zondag 18 juni 2017 @ 07:38:
Het is complete BS wat de verkoper je verteld.
Het is ook de Mediamarkt. |:( Die willen gewoon dat TS een duurder model gaat kopen. ;)

Fijn om te horen dat ik het goed had.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met een 5.1 bron wordt het dan wel een 'downmix' zoals TS zegt, maar dat betekent simpelweg dat alle audio naar de twee speakers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
je moet ook zorgen dat je een stereo signaal verstuurt naar de receiver, plus de center en surround speakers uitzetten in de instellingen van de receiver. Veel receivers hebben ook een stereo functie. Niks om je zorgen om te maken. Maar of je nou per se een surround nodig hebt denk ik niet. Als je niks anders dan stereo wilt gebruiken kun je ergens beter voor eenzelfde prijs een goede stereoversterker kopen. Dan heb je relatief betere kwaliteit met minder overbodige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Geen antwoord op je vraag, maar evengoed: waarom denk je dat een 2.0 versterker/receiver niet kan voldoen? Je zegt aansluitmogelijkheden, maar dat kan op bv netwerk receivers prima meevallen? Welke apparaten vergelijk je met elkaar? Het zal nooit zo zijn dat je voor hetzelfde geld een even goede 5.1 receiver krijgt als een 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Overigens is er een duidelijk verschil tussen een Receiver en een Versterker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Een receiver heeft een tuner functie erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

DirtyBird schreef op zondag 18 juni 2017 @ 07:29:
Bestaat er niet zoiets als een 5.1 receiver die functioneert als 2.0 als je alleen 2 fronts aansluit?
Elke 5.1 receiver mits goed ingesteld. Zoals gezegd dus complete nonsens die de medewerker van de Mediamarkt je aan het verkopen was. Idem met dat het nooit bewezen is dat een surround receiver in stereo minder presteert dan een stereoversterker/-receiver. Velen horen het, maar zodra er blind getest gaat worden komen de resultaten veelal uit op 50-50. Een surround receiver heeft veelal meer mogelijkheden dan een stereoversterker/-receiver waardoor de keuze voor het eerste model veelal de voorkeur heeft. Maar die discussie is net zo vaak gevoerd en nooit beslecht als bijvoorbeeld de discussie over klankverschillen tussen kabels. Het is maar net aan welke groep je het vraagt. Hier op GoT zitten veel gebruikers die het van de wetenschappelijke kant bekijken zoals bijvoorbeeld in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6. Ga je naar een HT Forum zitten er meer gebruikers die emotie doen laten spreken en dan op andere ervaringen komen. Tot welke groep jij behoort is maar aan één iemand om uit te vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32
Zoals aangegeven inderdaad onzin wat die student verkoper daar verteld. Down mixen kan zowel in de tv als in de receiver plaatsvinden en hangt er van af met welke kabel het is aangesloten en hoe de instellingen van beide apparaten zijn. Down mix is juist iets wat je wilt hebben in tegenstelling tot de negatieve lading die de verkoper er aan geeft.

Een receiver past zich altijd netjes aan, aan het aantal speakers dat er is aangesloten.

Of een stereo versterker meer kwaliteit biedt voor dezelfde prijs valt te betwisten. De markt van receivers is vele malen groter, waardoor productiekosten lager kunnen liggen. Het is wellicht wel zo dat een versterker die 100w pretendeert te leveren, dat waarschijnlijk eerder kan halen dan een receiver die hetzelfde beweert. Deze specificaties zijn namelijk zelden waarheidsgetrouw door de verschillende meetomstandigheden waar fabrikanten hun specs uit halen, maar dat geldt eigenlijk vooral wanneer alle kanalen van speakers zijn voorzien.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 18-06-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en antwoorden. Ik zie vaak de "mits goed ingesteld" reactie. Mag ik ervan uitgaan dat elke degelijke versterker/receiver alle nodige instellingsopties biedt?
Ik bedoel dan de yamaha's, onkyo's, HK's etc.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Yes, dat hebben ze.

Zomaar een willekeurige receiver gepakt (zelf ooit een Yamaha RX-V630RDS gehad): https://nl.yamaha.com/fil...-V481D_Manual_English.pdf
Bladzijde 88.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32
Normaal gesproken werkt het out-of-the-box zoals het hoort en wat jij wilt, maar er zijn instellingen die je dingen kunt laten veranderen. Dus maak je er niet te druk om. Zorg dat je na aanschaf en aansluiten even het calibratieprogramma draait (staat in de handleiding en wijst vanzelf) en de receiver doet de rest.
Pagina: 1