Nieuwe monitor setup (max 800)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robyrq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-04 13:50
Goede avond allemaal.

Twee weken geleden heb ik een nieuwe pc samen gesteld. Daarbij heb ik direct een monitor gekocht. Maar deze na een week weer terug gestuurd omdat hij niet helemaal naar wens was. Het gaat om de Dell Ultrasharp U3417W. Wat mij betreft een prachtig apparaat, mooie kleuren, weinig backlight bleeding en immens groot. Maar ik was minder tevreden met de reactie tijd (8ms op 60Hz). Bij normaal desktop gebruik (webbrowsen, programmeren en het gebruik van de muis) vertoonde het scherm zichtbare ghosting. De combinatie van scrollen en tekst was dus geen succes.

Uiteindelijk dus retour gestuurd en nu zou ik graag voor ongeveer de prijs van deze monitor een nieuwe setup uitzoeken.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een single of dual monitor setup voor thuis gebruik. Mijn belangrijkste eis is dat de tekst en muis vloeiend over het scherm bewegen bij desktop gebruik. Ik gok dus dat een hoge refresh rate (>60 Hz) en lage reactietijd (< ~5ms) een must zijn. Ben hier niet zo in thuis, dus advies is hier meer dan welkom. ;)

Verder moet het scherm moet minstens 24 inch zijn en een resolutie hebben van minstens 2560 bij 1440 pixels. Het primaire gebruik van het systeem is programmeren. Ik game wel eens (GTA V en de Batman series), dus daar zou ik de monitor(en) ook deels op willen afstemmen.

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal 800 euro. Minder mag altijd maar het liefst niet meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vooral fan van de Dell monitoren vanwege de business look. Voor mij hoeven al die gamer looks en RGB effecten niet. Ik weet niet of Dell ook hardware matig goede monitoren produceert. Dus ik sta open voor andere merken zo lang ze er maar 'business' uit zien.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De monitoren zijn dus voor thuisgebruik en zal gaan samenwerken met de volgende setup.
Component
AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler
Asus Prime X370-Pro
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
Fractal Design Define C
Dell Ultrasharp U3417W Grijs, Zwart
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Corsair RM550x

Wat heb ik zelf al gevonden?
Op dit moment heb ik deze twee schermen op het oog.
De setup zou dus kunnen bestaan uit twee exemplaren van een type of een combinatie van de twee.Even een samenvatting
  • Schermdiagonaal minstens 24''
  • Resolutie minstens 2560x1440
  • Vloeiend bij desktop gebruik en eventueel gamen
  • Max 800 euro
Tenslotte nog twee (op zich domme) vragen.
  1. Is een combinatie van een TN scherm met een IPS scherm praktisch of wijken de schermen dan teveel van elkaar af?
  2. Heb ik ook iets aan G-Sync tijdens dekstop gebruik of biedt dit alleen voordelen tijdens het gamen?
Bedankt voor het lezen. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Robyrq op 18-06-2017 10:06 . Reden: verduidelijking van eisen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Op zich kan je een game-scherm en productiviteit/foto scherm combineren. Het probleem is vooral dat als je beide aan wilt schaffen en beide goed wil doen (met een beetje resolutie) je dan wel krap zit met die 800 euro. Je zou zo'n 2515H kunnen pakken, en dan een dik game scherm ernaast, maar of dat mooi is?De review van HWI over de MX34VQ kwam in mij op toen ik de post doornam:
https://nl.hardware.info/...raai-om-te-zien-conclusie
Al lees ik je budget gemakshalve even als Max 8xx euro ipv 800 ;)

Alternatieven met 34"/3440x1440p/100Hz/niet--TN zijn er ook, maar kosten hetzelfde en zelf ken ik ze niet. Al weet ik wel dat die voet van AOC wel heel goed is (of je hem mooi vindt is aan jou)
categorie: Monitoren

Of je gaat kijken naar 1440p/144Hz met een IPS paneel, maar groot is die keuze niet:
categorie: Monitoren-
Vrij veel 'gamey' design wat je niet wilt, en veel modellen met risico van backlight bleed (en verhalen van 2-3x retouren voordat klant tevreden was.. tja). Ik vin de FS2735 nog altijd waanzinnig, maar uh.. $$.

Overigens wissel ik tussen die FS2735 en een pricewatch: LG 34UM88-P Zwart
60 Hz of niet, ik merk daar echt geen enkele vorm van ghosting of wat dan ook. Gaming is zeker strakker op hogere refreshes, zeker FPS games merk je het duidelijk, maar voor de niet-game zaken zijn die LG panelen erg goed, en natuurlijk veel goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Foritain op 17-06-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 09:45

Pykow

Angelo OTR

Ik heb momenteel de ultrasharp u2515h.
Hier ben ik zeer tevreden over. IPS paneel is ideaal. Resolutie is beter dan 1080p.

Toch ga ik zelf upgrade na een asus mg279q.
Gekozen vanwegen zijn prijs en een upgrade naar 144hz en 27 inch.

Maar ik gebruik deze monitor ook alleen om te gamen.

Mijn huidige scherm ga ik op kantoor plaatsen. Waarschijnlijk naast mn 29 inch asus 1080p ultrawide ips monitor.

G-sync is voor games en niet voor desktop gebruik. Na veel reviews, video's en gebruikerservaringen te hebben gelezen ben ik niet voor g-sync gegaan. Dit was voor mij geen 200 euro meer waard.

[ Voor 19% gewijzigd door Pykow op 17-06-2017 23:46 ]

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robyrq
Ik heb ook het idee dat ik met een budget van 800 euro een beetje tussen wal en schip val. Het is meer dan genoeg voor een enkele 24''-27'' monitor maar te weinig voor een goede ultra-wide of dual monitor setup. Misschien dat ik ook teveel van een monitor verwacht in die prijs categorie (mompelt iets over 'voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'). Die ultra-wide van Dell vond ik echt geweldig, alleen viel bij mij de ghosting tijdens het programeren erg op :'(. Dat is iets wat ik dus wil voorkomen bij mijn volgende aankoop.

Die Asus klinkt wel als een goede optie. Die paar tientjes maken dan toch niks meer uit. Ben alleen niet zo bekend met VA panels. Ik neem aan dat dit in theorie een combinatie moet zijn van de voordelen van TN en IPS?

Op dit moment gebruik ik nog een (matige) 24'' SyncMaster van Samsung. Dus als ik wat koop zou ik er sowieso flink op vooruit gaan. En wat betreft het design van de voet, dit zou eventueel op te lossen zijn door een monitor arm. Maar ja dat zou dan boven op het budget komen. Dat is dus iets waar ik eerst wat langer over wil nadenken.

Die Asus mg279q heeft al wat beperkte accenten die verwijzen naar een game monitor. Al zou ik daar wel mee kunnen leven aangezien het toch tegen de muur aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Robyrq schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:03:
Ik heb ook het idee dat ik met een budget van 800 euro een beetje tussen wal en schip val. Het is meer dan genoeg voor een enkele 24''-27'' monitor maar te weinig voor een goede ultra-wide of dual monitor setup. Misschien dat ik ook teveel van een monitor verwacht in die prijs categorie (mompelt iets over 'voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'). Die ultra-wide van Dell vond ik echt geweldig, alleen viel bij mij de ghosting tijdens het programeren erg op :'(. Dat is iets wat ik dus wil voorkomen bij mijn volgende aankoop.

Die Asus klinkt wel als een goede optie. Die paar tientjes maken dan toch niks meer uit. Ben alleen niet zo bekend met VA panels. Ik neem aan dat dit in theorie een combinatie moet zijn van de voordelen van TN en IPS?

Op dit moment gebruik ik nog een (matige) 24'' SyncMaster van Samsung. Dus als ik wat koop zou ik er sowieso flink op vooruit gaan. En wat betreft het design van de voet, dit zou eventueel op te lossen zijn door een monitor arm. Maar ja dat zou dan boven op het budget komen. Dat is dus iets waar ik eerst wat langer over wil nadenken.

Die Asus mg279q heeft al wat beperkte accenten die verwijzen naar een game monitor. Al zou ik daar wel mee kunnen leven aangezien het toch tegen de muur aan staat.
Misschien gekke vraag, maar ik heb al een paar keer gehad dat een monitor op 30 hz ipv 60 hz stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Robyrq schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:03:

VA is inderdaad een combi van TN en IPS.
Sinds de release van LGips17 (volgens mij 2011) heb ik altijd op IPS gewerkt en gegamed.

Ik programmeer zelf ook. Maar nog nooit last van ghosting. Zelfs op oude hp schermen met 12ms van vroeger had ik hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robyrq
geforce5_guy schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:10:
[...]

Misschien gekke vraag, maar ik heb al een paar keer gehad dat een monitor op 30 hz ipv 60 hz stond.
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik hem voor het eerst aan zette. Heb daarna van alles geprobeerd, drivers opnieuw geïnstalleerd, verschillende kabels vervangen, ect... Ook de fast mode geprobeerd (waardeloze functie), maar dat maakte de ghosting tig keer erger. Maar als je het eenmaal een keer hebt gezien ga je er onbewust op letten denk ik.
Pykow schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:15:
Ik programmeer zelf ook. Maar nog nooit last van ghosting. Zelfs op oude hp schermen met 12ms van vroeger had ik hier geen last van.
Op het scherm waar ik nu op werk zie ik het ook niet of nauwelijks. Dus misschien dat er gewoon iets mis was met dit exemplaar. De online diagnose tool van dell had er namelijk moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Robyrq schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:31:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik hem voor het eerst aan zette. Heb daarna van alles geprobeerd, drivers opnieuw geïnstalleerd, verschillende kabels vervangen, ect... Ook de fast mode geprobeerd (waardeloze functie), maar dat maakte de ghosting tig keer erger. Maar als je het eenmaal een keer hebt gezien ga je er onbewust op letten denk ik.

[...]

Op het scherm waar ik nu op werk zie ik het ook niet of nauwelijks. Dus misschien dat er gewoon iets mis was met dit exemplaar. De online diagnose tool van dell had er namelijk moeite mee.
Wou hij dan wel op 60 hz? En je had hem via displayport aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robyrq
geforce5_guy schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:36:
[...]

Wou hij dan wel op 60 hz? En je had hem via displayport aangesloten?
Als ik windows moet geloven wel. De instelling bleef namelijk wel gewoon op 60 Hz staan. Ik heb hem alleen via HDMI 2.0 aangesloten. Die andere kabel die er in zit leek op tunderbold, maar die heb ik niet geprobeerd.

Net even op internet gekeken, maar dat was dus een mini-displayport kabel :F (zie Dell). Zit er dan zoveel verschil tussen HDMI 2.0 en displayport of kunnen die allebei 3440x1440 op 60 Hz aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 07:44
Als ik mijn lg 34 inch aansluit op HDMI kan hij maar 30fps en op displayport 70fps weg ghosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robyrq
KevinSetz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:21:
Als ik mijn lg 34 inch aansluit op HDMI kan hij maar 30fps en op displayport 70fps weg ghosting
Klinkt goed. Welke lg is dat precies?

Na het stoppen met blind staren op specs :O, ben ik gewoon eens wat reviews gaan lezen/bekijken.
Mijn oog is nu gevallen op een de 34UM88 series van LG. (Foritain bedankt voor de tip)
Die zijn een stukje goedkoper en lijken meer te bieden dan de Dell die ik eerst had.
Ik las ook in een van de reviews dat hij eventueel in te stellen is op 75Hz en dat de FreeSync functie ook te gebruiken is met een Nvidia kaart.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 07:44
Freesync en nvidea gaan niet denk ik maar 75hz zeker mogelijk heb ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Robyrq schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:38:
[...]

Klinkt goed. Welke lg is dat precies?

Na het stoppen met blind staren op specs :O, ben ik gewoon eens wat reviews gaan lezen/bekijken.
Mijn oog is nu gevallen op een de 34UM88 series van LG. (Foritain bedankt voor de tip)
Die zijn een stukje goedkoper en lijken meer te bieden dan de Dell die ik eerst had.
Ik las ook in een van de reviews dat hij eventueel in te stellen is op 75Hz en dat de FreeSync functie ook te gebruiken is met een Nvidia kaart.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Hz kan je vaak aanpassen in windows zelf.
Freesync zal niet ondersteund worden door nvidia. Zij hebben een eigen technologie g-sync wat een chip in de monitor is en daardoor ook duurde.

Pagina: 1