Toon posts:

Linux alleen vanaf live-usb, gekmakend probleem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat ik mijn net gekochte laptop al definitief verpest heb. ;(

Het gaat om een Lenovo 110S. Gekocht om wat te mailen en browsen wanneer ik niet binnen ben. Hier zat standaard windows op. Na XP vind ik windows niet zo fijn meer.

Hoewel ik een absolute noob ben als het op computers aan komt, draai ik op mijn desktop wel linux. Het lukt me nog net om dat te installeren, maar daar houd mijn kennis wel op. Ik heb linux mint 18.1 op USB stick staan. Omdat installeren op desktop mij lukt, dacht ik dat dat me met net gekocht laptop ook wel zou lukken. Dat had ik dus beter niet kunnen doen. :/

Vanaf live usb werkt prima, installeren lukt ook goed, maar zodra live usb verwijderd wordt start deze niet op.
Ik krijg dan deze melding:

https://forums.linuxmint....le.php?id=33275&mode=view

Dit is een print screen van iemand anders, Blijkbaar zijn er meerdere mensen met dit probleem,het schijnt iets met Legacy boot and UEFI te maken hebben. Ik heb echter geen flauw idee wat dat allemaal is. Ben al uren aan het googlen, maar vind nergens een oplossing. Radeloos.

Wat denken jullie, is hier voor een noob uit te komen, of kan ik beter deze laptop als verloren beschouwen en op marktplaats zetten voor de handige doe het zelvert?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mmm, software problemen los je zelden op door je hardware te verkopen. Dus ik zou zeker je laptop niet verkopen.
Maar...vertel eens wat meer over je laptop en je probleem:
Wat heb je voor laptop?
Wat gebeurt er bij de melding als je een keuze maakt voor 1 van de 2?
Heb je je harde schijf netjes geformatteerd en al je partities leeggemaakt?
Zonder details wordt het heel moelijk een advies te geven!

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er staat ook echt 'Windows boot manager' bij? Dan is de uefi partitie niet helemaal goed aangepast door de installatie en is de mint loader niet geregistreerd. Dit is helaas een bekend probleem bij Ubuntu en Mint is gebaseerd op Ubuntu.

Start de laptop en ga het BIOS/uefi menu in. Kijk daar rond om een systeem handmatig toe te voegen aan het uefi menu. Dat staat over het algemeen onder 'boot'. Met wat geluk mag je door schijven bladeren en kan je zo eenvoudig de Mint loader vinden en toevoegen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
http://sites.google.com/site/computertip/
Deze site eens helemaal lezen.
Voor de rest zoeken op uefi en hoe dit werkt.
Vermoedelijk secure boot uitzetten, misschien uefi op legacy boot zetten,
of je windows dan nog werkt weet ik niet, en misschien linux opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waar ik ooit tegenaan liep was dat de USB opstarte in BIOS modus en niet in UEFI modus.
Daardoor werdt het OS dan geïnstalleerd met een BIOS versie en niet met UEFI.
Ik moest toen tijdens het opstarten naar het UEFI boot menu en daar de USB stick kiezen.
Staat de USB er niet tussen? Dan is de live stick niet UEFI compatible.

In je BIOS/UEFI menu kan je "legacy boot" en "secure boot" uitschakelen (aan te raden).

Tijdens je live boot sessie is bij installatie aan te raden om de hele HDD leeg te halen zodat er een nieuwe GPT wordt aangemaakt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar